Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2010, 23:21   #41
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Leg me dan uit hoe het komt dat niemand de splitsing van Zwitserland vraagt.
Omdat het daar niet om macht tussen politici draait.
Want dat is het probleem in dit land, macht en geld.
Als morgen de Vlaamse economie nog verder instuikt,wel dan hoor je de Vlaamse politici niet meer spreken over staatshervormingen.
En als morgen de Waalse economie terug open bloeit, dan hoor je de Waalse politici smeken om staatshervormingen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 23:24   #42
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
't ja,die Hollanders eten tegenwoordig blijkbaar pinda bij alles en nog wat.

En ik moet die pindasaus niet.
Enkele maanden geleden een kippenbrochette met pindasaus gegeten. Mij tot dan toe onbekend, maar het smaakt wel!
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 17 januari 2010 om 23:24.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 23:25   #43
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Eigenlijk kan Vlaanderen zelfs samen gaan in een federatie met Zuid-Afrika, India en Suriname, want al deze landen hebben één groter noemer samen.
Ze hebben allemaal het juk van Orange moeten afwerpen en hen moeten buiten kegelen.
Ze hebben allemaal een verscheidenheid aan officiële talen en zijn allemaal multi-cultureel.
Voeg er daarna nog Congo bij, dat ook het juk van het Belgische koningshuis heeft moeten dragen en afwerpen en de uitbuiting van Brussel heeft moeten zien te overleven.
En tegelijk heb je direct toegang tot alle wereldinstellingen, want plots is dit de grootste economische macht met de meeste eigen grondstoffen en de grootste bevolking binnen zijn federale grenzen.
India?
Kijk eens aan, kijk eens aan.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 17 januari 2010, 23:27   #44
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
We hebben (bijna) dezelfde taal.
We hebben een stuk cultuur samen....

Als het doorgaat is het bij ons dikwijls mooi weer.

Wat spreekt voor en wat spreekt tegen die annexatie ?

Dit topic parralel met Vlaanderen en Duitsers samen.....
Dan willen we wel een corridor.
Oud 17 januari 2010, 23:36   #45
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik vraag me af hoe ze het fiksen, die Zwitsers. Frans-talige Zwitsers staan trouwens ook bekend om hun taal-geslotenheid, maar ook daar zie ik analoog met Belgische Frans-taligen een groeiende tendens en wil om andere landstalen te leren.
Nu, dat zei een Frans-talige Zwitser op een forum. U bent uiteindelijk de persoon die het land beter kent onder ons.

Maar wellicht ligt dat aan het feit dat historisch gezien er geen taalgroep onderdrukt werd. Politiek is er geen rivaliteit als in België wellicht.
Op school in Zwitserland is men zowiezo verplicht een andere taal van het land te leren! Veel Franstalige Zwitsers kiezen trouwens voor het Duits terwijl men zou kunnen verwachten dat ze voor het Italiaans zouden kiezen. De partijen in Zwitserland zijn unitair. Via de media beseft men wel dat de Franstalige Zwitsers veel op Frankrijk gericht zijn. Ik kan niet zeggen hoe het in de andere landsdelen is maar ik vermoed dat ze ook veel op hun buurlanden (Duitsland/Oostenrijk en Italië) gericht zijn. Maar er is er wel geen kloof zoals in België, dat is waar.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 23:40   #46
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leg me dan uit hoe het komt dat niemand de splitsing van Zwitserland vraagt.
Dat moet je aan Henri vragen, die beweerde min of meer de zelfde taal spreken een reden is om landen samen te voegen.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 23:46   #47
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Dat moet je aan Henri vragen, die beweerde min of meer de zelfde taal spreken een reden is om landen samen te voegen.
Maar dat is aan u dat ik het vraag. U zei dat Vlaanderen en Wallonië niet samenhoren omdat beide volkeren een totale andere taal spreken. Als ik uw logica volg, bent u dus ook voor de splitsing van Zwitserland aangezien ze er
3 talen spreken. Leg me dus uit hoe het komt dat niemand de splitsing van Zwitserland vraagt.
Oud 17 januari 2010, 23:49   #48
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar dat is aan u dat ik het vraag. U zei dat Vlaanderen en Wallonië niet samenhoren omdat beide volkeren een totale andere taal spreken. Als ik uw logica volg, bent u dus ook voor de splitsing van Zwitserland aangezien ze er
3 talen spreken. Leg me dus uit hoe het komt dat niemand de splitsing van Zwitserland vraagt.
In Zwitserland spreekt men 4 talen. Wellicht komen die verschillende taalgemeenschappen beter met elkaar overeen omdat Zwitserland confederaler werkt, ze elkaars grenzen respecteren en de ene taalgemeenschap de andere taalgemeenschappen niet constant tegen werkt.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Oud 17 januari 2010, 23:53   #49
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Op school in Zwitserland is men zowiezo verplicht een andere taal van het land te leren! Veel Franstalige Zwitsers kiezen trouwens voor het Duits terwijl men zou kunnen verwachten dat ze voor het Italiaans zouden kiezen. De partijen in Zwitserland zijn unitair. Via de media beseft men wel dat de Franstalige Zwitsers veel op Frankrijk gericht zijn. Ik kan niet zeggen hoe het in de andere landsdelen is maar ik vermoed dat ze ook veel op hun buurlanden (Duitsland/Oostenrijk en Italië) gericht zijn. Maar er is er wel geen kloof zoals in België, dat is waar.
Ik denk niet dat de Duits-talige Zwitsers intensief op Duitsland gericht zijn, maar ik kan me vergissen. Ik weet wel dat Zwitserduitsen (Allemanen) nogal gehecht zijn aan hun dialect, net als Beiers trouwens (die zich Beiers boven Duits voelen, erg streekgericht), maar ook Ostdeutschen (nog steeds is er een kloof met de ex-DDR en het Westen). Maar of ze daarnaast ook één media kennen. Geen idee.
Trouwens. Hoe zijn mensen uit Quebec op Frankrijk gericht? Heeft u daar kennis over? Ik weet wel dat Europees Frans-talige artiesten vaak in Canada optreden.

Vlaanderen is inderdaad abnormaal op zichzelf gericht, maar volledig afgesloten van Nederland zijn we nu ook niet, alleen waren we er vroeger meer op gericht. Dat is dan ook weer waar.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 januari 2010 om 23:55.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 23:58   #50
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In Zwitserland spreekt men 4 talen. Wellicht komen die verschillende taalgemeenschappen beter met elkaar overeen omdat Zwitserland confederaler werkt, ze elkaars grenzen respecteren en de ene taalgemeenschap de andere taalgemeenschappen niet constant tegen werkt.
Ja, maar de vierde taal is marginaal klein (0,5% van de Zwitsers spreekt Reto-Romaans). Ze wordt wel voldoende beschermd.
Op termijn kunnen Belgen ook volwassener worden trouwens, zolang men het juk van het Calimero-complex weet af te werpen en vooralsnog tegen een stootje kan.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 januari 2010 om 23:59.
Oud 18 januari 2010, 00:02   #51
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn 4 nationale talen (Frans, Duits, Italiaans en Romanche) maar 3 officiële talen (Frans, Duits en Italiaans). Het Romanche vertegenwoordigt minder dan 1% van de Zwitserse bevolking.
Oud 18 januari 2010, 00:07   #52
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja, maar de vierde taal is marginaal klein (0,5% van de Zwitsers spreekt Reto-Romaans). Ze wordt wel voldoende beschermd.
Op termijn kunnen Belgen ook volwassener worden trouwens, zolang men het juk van het Calimero-complex weet af te werpen en vooralsnog tegen een stootje kan.
Natuurlijk, de Franstaligen proberen constant hele stukken Vlaanderen te annexeren (stelen), en de Nederlandstaligen moeten maar tegen een stootje kunnen.
Respect moet van 2 kanten komen en daaraan ontbreekt het bij de Franstalige politici.
Oud 18 januari 2010, 00:11   #53
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, de Franstaligen proberen constant hele stukken Vlaanderen te annexeren (stelen), en de Nederlandstaligen moeten maar tegen een stootje kunnen.
Respect moet van 2 kanten komen en daaraan ontbreekt het bij de Franstalige politici.
Respect ontstaat gradueel en niet van dag-één-op-dag-twee. Men overdrijft trouwens de verfransingsdreiging en laat zich snel provoceren. Sommige Frans-talige politici, trouwens, willen niet liever dat Vlaanderen francofober wordt.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 januari 2010 om 00:12.
Oud 18 januari 2010, 00:37   #54
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat de Duits-talige Zwitsers intensief op Duitsland gericht zijn, maar ik kan me vergissen. Ik weet wel dat Zwitserduitsen (Allemanen) nogal gehecht zijn aan hun dialect, net als Beiers trouwens (die zich Beiers boven Duits voelen, erg streekgericht), maar ook Ostdeutschen (nog steeds is er een kloof met de ex-DDR en het Westen). Maar of ze daarnaast ook één media kennen. Geen idee.
Trouwens. Hoe zijn mensen uit Quebec op Frankrijk gericht? Heeft u daar kennis over?Ik weet wel dat Europees Frans-talige artiesten vaak in Canada optreden.

Vlaanderen is inderdaad abnormaal op zichzelf gericht, maar volledig afgesloten van Nederland zijn we nu ook niet, alleen waren we er vroeger meer op gericht. Dat is dan ook weer waar.
Die Duitse schlagershows zijn ook zeer populair in Duitstalig Zwitserland en hebben ook hun equivalent op Duitse Zwitserse TV, die zangeres is er trouwens zeer populair :
http://www.youtube.com/watch?v=y2YPI7Hec_M

Veel Canadese artiesten zijn populair in Frankrijk. De meest bekende is natuurlijk Céline Dion maar er zijn er anderen :

Garou
http://www.youtube.com/watch?v=zPj0MOHtPYk
Isabelle Boulay
http://www.youtube.com/watch?v=dONTth08D-M
Roch Voisine
http://www.youtube.com/watch?v=mB4t4niZjN4
Robert Charlebois
http://www.youtube.com/watch?v=lZAaEZAzGf0
Fabienne Thibault
http://www.youtube.com/watch?v=QsUWHL6d2Qg
Luc de la Rochellière (vooral bekend in Canada maar hij heeft een hit met dit liedje in Frankrijk gehad)
http://www.youtube.com/watch?v=CpdU1hjHBQo

En er zijn nog die ik zeker vergeet. Vanuit Frankrijk kent Québec de "grote namen" van de Franse muziek. Ze komen er inderdaad zeer vaak optreden. In Québec is de verdediging van de Franse taal een zeer belangrijk onderwerp, geen toeval dus dat dit Frans liedje er zoveel populariteit heeft, de tekst zegt alles :
http://www.youtube.com/watch?v=j3_SWk0xe-E

Laatst gewijzigd door Everytime : 18 januari 2010 om 00:59.
Oud 18 januari 2010, 00:52   #55
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Geen van beiden zijn logisch! Spreken over een unie van Vlaanderen en Nederland enkel en alleen omdat Vlamingen en Nederlanders dezelfde taal delen, is totaal belachelijk! Een deel van mijn familie woont in Zwitserland (Franstalige kant), het zijn Franstalige Zwitsers en geen Fransen. Er is wel een serieus verschil tussen de twee : Franstalige Zwitsers - en ik weet waarover ik spreek - leven elke dag met Frankrijk via de media en zijn even op de hoogte over wat er in Frankrijk gebeurt als de Fransen zelf. Hetzelfde effect vindt men in België met de Franstalige Belgen in verband met Frankrijk. Vlamingen zijn daarentegen toch meer op hun Vlaanderen dan op Nederland gericht! Kijk al muziek : Welke Nederlandse artiesten scoren in Vlaanderen? Marco Borsato, Frans Bauer, Rene Froger, Rob De Nijs en misschien nog de ene of andere naam maar dat blijft toch zeer beperkt. Er zijn een heleboel Nederlandse artiesten die megabekend in Nederland zijn maar die niemand in Vlaanderen kent, daar ben ik zeker van.
Op literair vlak is er gigantisch veel uitwisseling en persoonlijk voel ik me ook meer betrokken bij Nederland dan bij Wallonië bijvoorbeeld. Dat heeft heel veel te maken met de taal. Maar ik ben eigenlijk geen Groot-Nederlander, ik vind alleen dat het een logischer samenlevingsverband is dan België.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 01:02   #56
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Op literair vlak is er gigantisch veel uitwisseling en persoonlijk voel ik me ook meer betrokken bij Nederland dan bij Wallonië bijvoorbeeld. Dat heeft heel veel te maken met de taal. Maar ik ben eigenlijk geen Groot-Nederlander, ik vind alleen dat het een logischer samenlevingsverband is dan België.
Men kan ook België beter helpen functioneren zonder dat Belgisch romanticisme en zonder men de rug keert richting Nederland. Zwitsers zijn volgens mij zelf ook verre van nationalistische mensen en beperken hun leefwereld evenmin tot Zwitserland.
Geef Wallonië en Brussel een kans zou ik zeggen. Zelf heb ik allang de knop omgedraaid en tegen mezelf gezegd: "waarom niet?" Zie het als een stukje onontdekte cultuur die toevallig in hetzelfde staatsverband als ons zit, als een soort binnenlands buitenland.

Het is niet meer dan verstandig dat er openheid tussen Nederland en Vlaanderen blijft bestaan en dat die beter nog zelfs opegdreven wordt. Neem Suriname en Zuid-Afrika (voorlopig nog steeds genegeerd) er maar gerust bij.
Dat is perfect mogelijk zonder pan-nationalisme (zonder groot-néerlandisme zoals in uw geval dus).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 januari 2010 om 01:04.
Oud 18 januari 2010, 01:11   #57
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men kan ook België beter helpen functioneren zonder dat Belgisch romanticisme en zonder men de rug keert richting Nederland.
180 jaar lang met je gezicht tegen de muur blijven lopen, en nog altijd blijven denken dat er een deur is.
Oud 18 januari 2010, 01:24   #58
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Enkele maanden geleden een kippenbrochette met pindasaus gegeten. Mij tot dan toe onbekend, maar het smaakt wel!
kippenbrochette met pindasaus? Ah, dat moet saté ajam zijn.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 01:25   #59
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
India?
Kijk eens aan, kijk eens aan.
Ja, India, wist je dat niet?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 01:25   #60
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Men kan ook België beter helpen functioneren zonder dat Belgisch romanticisme en zonder men de rug keert richting Nederland. Zwitsers zijn volgens mij zelf ook verre van nationalistische mensen en beperken hun leefwereld evenmin tot Zwitserland.
Geef Wallonië en Brussel een kans zou ik zeggen. Zelf heb ik allang de knop omgedraaid en tegen mezelf gezegd: "waarom niet?" Zie het als een stukje onontdekte cultuur die toevallig in hetzelfde staatsverband als ons zit, als een soort binnenlands buitenland.

Het is niet meer dan verstandig dat er openheid tussen Nederland en Vlaanderen blijft bestaan en dat die beter nog zelfs opegdreven wordt. Neem Suriname en Zuid-Afrika (voorlopig nog steeds genegeerd) er maar gerust bij.
Dat is perfect mogelijk zonder pan-nationalisme (zonder groot-néerlandisme zoals in uw geval dus).
Om te beginnen heb ik duidelijk gezegd dat ik geen Groot-Nederlander ben. Ik ben voor zoveel mogelijk wederzijds contact, maar dat hoeft voor mij niet binnen één staat. Wel ben ik voor Vlaamse onafhankelijkheid. Ik heb niets tegen Wallonië op zich, ik kom er zelfs graag, maar het voelt gewoon in alle aspecten aan als buitenland. Zoals u zegt, het is binnenlands buitenland. Nederland voelt voor mij dan weer regelmatig aan als buitenlands binnenland, maar een unie hoeft dus per se niet voor mij.

Nu heb ik op zich geen bezwaren tegen het feit dat Wallonië buitenland is, maar de efficientie van de staat België leidt daar ook onder.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be