Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2010, 10:58   #41
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
nou ja, heel eerlijk gezegd wilde ik een discussie uitlokken over het functioneren van België, en in het kielzog daarvan me afvragen of het voor (delen van) België wellicht interessant kan zijn zeer intensief met ons samen te werken.

Spinoza ziet dit als een kans voor Nederland om lager op de ladder te komen. Ik zie het als een kans om samen verder te komen. En dan met 'quick-wins' voor België.

Mogelijk ziet het er voor Vlaanderen rooskleuriger uit, maar dat onderscheid maakt dit onderzoek niet.
De cijfers voor Nederland en Vlaanderen samen zijn (ook) volgens Eurostat zo mogelijk nóg rooskleuriger. Dubbele of zelfs driedubbele cijfers wel te verstaan.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 11:46   #42
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Die cijfers zijn maar zo groot als ze breed zijn. Zo wist reeds in 2006 het CBS reeds te vertellen dat ruim 1.000.000 gezinnen in Nederland in armoede leefden. En in 2010 zal dat een pak meer zijn, neem dat maar van me aan.
Indien deze cijfers kloppen ziet het er naar uit dat België en Nederland met een reusachtig probleem geconfronteerd worden. 15 % mensen die in armoede leven is geen akkefietje, het is een regelrechte schande. De belgische politieke partijen doen er niks aan, verder dan "het is crisis voor iedereen" komen ze niet. Hoe de situatie in Nederland evolueert weet ik niet, ze zal wellicht identiek zijn. Dus de armoede zal nog toenemen, maar niet alleen in Nederland.

Laatst gewijzigd door robert t : 19 januari 2010 om 11:49.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 12:07   #43
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Indien deze cijfers kloppen ziet het er naar uit dat België en Nederland met een reusachtig probleem geconfronteerd worden. 15 % mensen die in armoede leven is geen akkefietje, het is een regelrechte schande. De belgische politieke partijen doen er niks aan, verder dan "het is crisis voor iedereen" komen ze niet. Hoe de situatie in Nederland evolueert weet ik niet, ze zal wellicht identiek zijn. Dus de armoede zal nog toenemen, maar niet alleen in Nederland.
Natuurlijk moeten we het armoede-probleem serieus nemen. Maar toch wil ik wel kritische kanttekeningen plaatsen. Men ziet bijvoorbeeld dat veel mensen die bij een voedselbank aankloppen, eigenlijk niet met geld kunnen omgaan. Die hebben dan kennelijk geen geld om eten te kopen, maar ze hebben wel de nieuwste platte TV's aan de muur hangen. Of ze hebben de gehele Wehkamp-catalogus op afbetaling laten thuisbezorgen. Zelf twijfel ik altijd heel erg of ik bijvoorbeend een zwerver die naar drank stinkt geld moet geven. Er zijn in Nederland talloze mogelijkheden om je uit de armoede te werken. Maar dan moeten die mensen natuurlijk ook zelf een flinke inspanning leveren.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 15:10   #44
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Natuurlijk moeten we het armoede-probleem serieus nemen. Maar toch wil ik wel kritische kanttekeningen plaatsen. Men ziet bijvoorbeeld dat veel mensen die bij een voedselbank aankloppen, eigenlijk niet met geld kunnen omgaan. Die hebben dan kennelijk geen geld om eten te kopen, maar ze hebben wel de nieuwste platte TV's aan de muur hangen. Of ze hebben de gehele Wehkamp-catalogus op afbetaling laten thuisbezorgen. Zelf twijfel ik altijd heel erg of ik bijvoorbeend een zwerver die naar drank stinkt geld moet geven. Er zijn in Nederland talloze mogelijkheden om je uit de armoede te werken. Maar dan moeten die mensen natuurlijk ook zelf een flinke inspanning leveren.
Ik heb daar wel een anekdote over uit mijn studententijd. Op dat moment had ik een forse studieschuld, dus technisch gesproken was ik bijzonder arm. Al had ik natuurlijk wel de middelen om eten te kopen en dergelijke.
Op een gegeven moment werd ik aangesproken door een zwerver, die wat muntjes wil hebben.
Dus ik zeg hem, luister vriend, ik ben mogelijk armer dan jij. Als ik geld nodig heb dan moet ik naar de bank met een (heel) goed verhaal. Dus ik weet het goed gemaakt, als jij me een goed verhaal verteld waar je geld voor nodig hebt, dan geef ik het je. (ik zag dat hij geen schoenen droeg, dus dat leek me een open deur)
Zegt ie, ik heb 2 gulden, maar de fles wijn hier in de supermarkt kost drie gulden. Daarom heb ik een gulden extra nodig.

......
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 15:47   #45
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
(...)
We zijn een zuidelijker land met een beter klimaat en meer natuur
Dat gaat dan misschien wel op voor Wallonië maar de natuur in Vlaanderen wordt met de dag zeldzamer want er wordt naar hartelust verkaveld. Volgens de prognoses zou er +14% extra bebouwing komen in Vlaanderen tussen nu en 2020.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 16:20   #46
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Dat gaat dan misschien wel op voor Wallonië maar de natuur in Vlaanderen wordt met de dag zeldzamer want er wordt naar hartelust verkaveld. Volgens de prognoses zou er +14% extra bebouwing komen in Vlaanderen tussen nu en 2020.
in aangeduide woonuitbreidingsgebieden dat vooral akkers/weiden zijn.
geen stukken bos of natuurgebieden die verdwijnen.
en in die nieuwe verkavelingen komen ook bomen, struiken, ...

Laatst gewijzigd door Shadowke : 19 januari 2010 om 16:21.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be