![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat blijkt wel uit het denken, want als ik het oneindige denk, dan kan dat niet mijn hersenen zijn, want die zijn niet oneindig, maar eindig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ons bewustzijn is eeuwig en oneindig en alles-omvattend, meer dan alleen maar hersenen te zijn. Zoals de mens met zijn bewustzijn ook meer is dan alleen maar de computer die hij gebruikt. Want niet het computer begrijpt wat wij er mee doen, maar wij begrijpen het. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de Geest gaat van de Logica uit die onmiddellijk verklaart, gevonden door Hegel in zijn dialectiek als eenheid van tegendelen. Te beginnen met de eenheid van Niets en Zijn.....dwz het Niets IS. Waarbij het Zijn wezenlijk gedachte is, die tot bewustzijn komt in de mens als Geest. Dus: ik ben......gedachte. Staat niet in de ouwe bijbel, maar wel in de nieuwe van Hegel en harriechristus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is de hogere en ware geestelijke vrijheid. En de logica daarvan berust niet zozeer op de natuurwetten, maar op de wetten van de geest. Ontdekt door Hegel op basis van de logica der eenheid van tegendelen. Mechanisme is een verkeerd begrip in deze, want een mechanisme is de functie van een uiterlijk mechaniek, zoals van een robot. En de mens is niet uiterlijk, maar wezenlijk innerlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Reeds beseft door Parmenides. En niet omdat het in de bijbel staat, maar omwille van filosofische redenatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze tweede logica is geestelijk van aard, dat wil zeggen: ideëel, omdat de toekomst nog niet bestaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() als je denkt dat dat zo is dan is hier de grote taak voor jou weggelegd mij uit de droom te helpen, want ik wil gaarne van anderen leren.
Laatst gewijzigd door harriechristus : 23 januari 2010 om 22:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want de mens is een logisch wezen en daarin heeft hij zijn eigen identiteit en vrijheid. En wel in de hoogste bewustzijnvorm van het denken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als die toevalligheid echter niet berust op onze waarneming, maar in de dingen zelf, dan ontstaat er een tegenstrijdigheid dat een electron zich op meerdere plaatsen tegelijkertijd zou bevinden. Een andere tegenstrijdigheid is dat een ding dat niet waargenomen wordt niet zou bestaan. (dat opgelost wordt in de atoomtheorie.) Een derde tegenstrijdigheid dat het heden het verleden zou bepalen ( voorgesteld in het zogenaamde gedachtenexperiment: de kat van Schrödinger.) De quantummechanica is een vorm van relativiteitstheorie, die ook al tegenstrijdig is vanwege de tweelingparadox. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Er zijn inderdaad nog vele vragen te beantwoorden. De wetenschappelijke benadering van de werking van onze hersenen in relatie met het bewustzijn is nog relatief nieuw, ik verwacht dat binnen een tiental jaren al veel vragen beantwoord zullen zijn. Ik geloof wel dat de wetenschappelijke benadering de juiste werkwijze is... Het experiment waarbij de simpele keuze tussen links en rechts reeds is beslist door je hersencellen enkele seconden voor je bewustzijn dit beseft bevestigt voor mij al veel...het moeilijkste zal zijn om dit te kunnen bevatten... Nog een interessant stukje tekst uit Breiner.nl De bouw van onze hersenen Prefrontale cortex ....Geen van deze delen van het menselijk brein kan je echter emotie of pijn laten relativeren. Dat doet de prefrontale cortex, een stukje van je hersenen dat vlak achter je achterhoofd zit. Bovendien speelt hij een rol bij het maken van beslissingen, plannen, sociaal contact of het beheersen van emoties. Ook hierbij is de voornaamste taak van de prefrontale cortex relativeren. Als je prefrontale cortex niet goed is, worden gedachten gelijk omgezet in daden, zonder erbij na te denken. De prefrontale cortex is bij dieren een stuk minder goed ontwikkeld dan bij mensen. Dieren laten hun emoties altijd "de vrije loop" en doen dingen spontaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zouden mijn hersenen bijvoorbeeld produceren dat 2 + 2 = 5, dan kan ik zelf oordelen dat dat fout is. Bovendien zijn de hersenen geproduceerd door het bewustzijn van de microwezens. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar raakt dit hele verhaal het idee van vrije wil eigenlijk wel? Stel je neemt twee hagedissen die je in dezelfde situatie zet, dan zullen die zeer waarschijnlijk niet precies hetzelfde gedrag vertonen. Is dat dan geen vrije wil? Wanneer is een bepaald stuk gedrag "gewoon wat dat individu doet" en wanneer is het vrije wil? Ik moet zeggen dat ik het met geen een van de verhalen in deze draad eens kan zijn. Harrie stelt dat je voor denkwerk taal nodig hebt, maar niet alleen moet je dan definiëren wat taal precies is, hoveel van welke je informatie je moet sturen voordat het een taal is, ook is het gewoon onwaar. Er zijn zat mensen die (deels) in beelden denken, veel dieren die geen (mensachtige) taal hebben laten een denkproces zien en, last but not least, baby's die geen taal kennen lukt het om onder andere een taal te leren, een opmerkelijke prestatie waarvoor je structuren moet kunnen ontdekken en analyseren, denkwerk. Verder word er nog geopperd dat je ergens betekenis aan moet kunnen geven, maar wat is een betekenis dan? Dat dat beest grote tanden heeft betekent dat het eng is, dat het op mij afkomt betekent dat hij mij op wil eten, en omdat mijn leven iets voor mij betekent wil ik dat niet, en dat betekent dat ik weg wil rennen. Oké, dat is misschien een slecht voorbeeld, maar denk bijvoorbeeld eens aan sociale structuren, groepsverbanden, paarvorming, heeft dat geen betekenis? Het systeem dat wij "ik" noemen heeft een duidelijke invloed op de omgeving, het past zijn gedrag aan aan processen uit de omgeving in een veel gecompliceerdere manier dan "er werkt zwaartekracht, dus ik ga vallen". Maar als je op die manier vrije wil wil aantonen zijn er veel meer systemen die een vrije wil hebben, en een groot deel van de gewervelden zeker. Feit is dat we geen goede defnitie hebben van vrije wil, wat betekend dat het geen wetenschappelijke term is. Daarmee valt het een beetje in de zelfde categorie als emoties, van mijn biologieboek op de middelbare mocht ik niet zeggen dat een hond boos, bang of blij was, ik mocht alleen maar zeggen dat de hond bepaalde soorten gedrag vertoonde. Dat een hond zich [moeilijke term voor boos] gedraagt wil niet zeggen dat hij boos is, omdat we dan boos beter moeten gaan dfiniëren en bovendien moeten toegeven dat emoties niet alleen bij mensen voorkomen. En nu zoek ik naar een goed einde voor dit stukje tekst, maar dat gaat zo lastig als je in je hele stuk geen fatsoenlijke conclusie hebt kunnen trekken. O, en dan nog even dit: Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Beiden gaan namelijk over de betrekking van het waarnemende subject en het object. En beide theorieën lijden daardoor aan tegenstrijdigheid. |
|
![]() |
![]() |