Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2010, 14:12   #41
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
En ja patienten doen dat niet... voila daar zit het probleem, patienten laten die siskaart gewoon liggen. De kaart is niet praktisch...
Ik heb mijn sis-kaart wel altijd bij; anders kan ik bij de apotheek niet mijn correcte prijs krijgen.

Citaat:
Het netwerk zal precies wel die fouten voorkomen, en je hebt nog ontelbaar meer fouten in al die 'regelkes' en extra criteria. Mensen zijn echt wel loosers.

Het doel is gewoon dat het rechstreeks gaat en niet meer via een SISkaart waarvanje niet weet of ze uptadate staat.

SISKaarten zijn feitelijk ALLEMAAL vervallen, ik zeg u ALLEMAAL... die vervaldatum wordt overruled door de software, rinktel er een belletje ?
Je bedoelt dus dat de data niet actueel genoeg is. Daar heb je wel een punt.
Real-time data is inderdaad beter. Maar die gegevensstromen zijn er al. Je moet ze dus real-time beschikbaar stellen i.p.v. op te slaan op de sis-kaart.
Als je een doktersbriefje binnenbrengt in je ziekenkas; consulteren zij nu al de laatst beschikbare gegevens over je verzekerbaarheid.

Laatst gewijzigd door artisjok : 31 januari 2010 om 14:12.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 14:12   #42
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Daarom zou ik graag weten wat ze er zelf over vertelde.

Waar in de ziekteverzekering zou ze teveel controle moeten vrezen?
suppression des prescriptions papier onkelinx regrette l'effet d'annonce
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 14:15   #43
artisjok
Banneling

Standaard

Dank je wel.

Maar ik lees daarin niet dat zij er tegen is; zoals sommigen hier beweerden.
Oud 31 januari 2010, 14:16   #44
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb mijn sis-kaart wel altijd bij; anders kan ik bij de apotheek niet mijn correcte prijs krijgen.

Je bedoelt dus dat de data niet actueel genoeg is. Daar heb je wel een punt.
Real-time data is inderdaad beter. Maar die gegevensstromen zijn er al. Je moet ze dus real-time beschikbaar stellen i.p.v. op te slaan op de sis-kaart.
Als je een doktersbriefje binnenbrengt in je ziekenkas; consulteren zij nu al de laatst beschikbare gegevens over je verzekerbaarheid.
voila, het netwerk is gewoon realtime data. En voorkomt al de fouten.
Ziekenkas is niet moeilijk, die hebben uw actuele data zij moeten ze aanpassen, het zou nog een beetje erg zijn dat zelfs de ziekenkas ze niet kan aanpassen, de rest krijgt ze gewoonweg niet, omdat men zit te lullen over privacy.

Laatst gewijzigd door brother paul : 31 januari 2010 om 14:17.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 14:18   #45
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dank je wel.

ze trekt nogal aan de kar, het project moet gedaan zijn na haar legislatuur, dus zeg maar de opvolger zal mogen lijmen of zal het deksel op zijn neus krijgen, net zoals zij het deksel 2008 op haar neus heeft gehad
Oud 31 januari 2010, 14:26   #46
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dank je wel.

Da's omdat je niet tussen de regels kunt lezen. Daarvoor moet je weten op welke manier de PS systematisch elke verandering die hen niet goed uitkomt saboteert. Niet door ertegen te fulmineren, nee gewoon de dagdagelijkse stille vertragingsmeneuves, pesterijen en onwil gedragen door de vele PS-slaven binnen de administratie. Als Lorette zegt dat ze het niet fijn vindt, wees maar gerust dat die PS-slaven dat als een redicaal te volgen bevel zullen zien. Er komt dus niets van de idee van Q.
Denk nog eens terug aan Copernicus hervorming, aan de afschaffing van de kabinetten, en zoveel andere Verhofstadt ideeën die werden aangekondigd.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 14:28   #47
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
wees maar gerust dat die PS-slaven dat als een redicaal te volgen bevel zullen zien.
nu gaat ze een link vragen
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 14:45   #48
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Da's omdat je niet tussen de regels kunt lezen. Daarvoor moet je weten op welke manier de PS systematisch elke verandering die hen niet goed uitkomt saboteert. Niet door ertegen te fulmineren, nee gewoon de dagdagelijkse stille vertragingsmeneuves, pesterijen en onwil gedragen door de vele PS-slaven binnen de administratie. Als Lorette zegt dat ze het niet fijn vindt, wees maar gerust dat die PS-slaven dat als een redicaal te volgen bevel zullen zien. Er komt dus niets van de idee van Q.
Denk nog eens terug aan Copernicus hervorming, aan de afschaffing van de kabinetten, en zoveel andere Verhofstadt ideeën die werden aangekondigd.
Ze zegt zelfs helemaal niet dat ze het niet fijn vindt. Het enige wat ze niet fijn vindt is de manier waarop Q probeert met de pluimen te gaan lopen.
Met het e-health platform is men al bezig.
https://www.ehealth.fgov.be/sellang.html
Er zijn al electronische voorschriften in het ziekenhuis; en voor de ambulante patienten is men bezig met de analyse.
Oud 31 januari 2010, 14:47   #49
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Geen probleem. Die kosten worden dan automatisch afgetrokken van jouw mutualiteitsretributies. Handig toch, zo'n hi-tech informatica-systeem ?
Maar toch lekker weer papierwerk, en ik heb papieren bewijzen in handen voor het geval een of ander uitvlucht "wij vinden dat niet terug op de computer meneer" gehanteerd wordt als er iets misloopt; Het zou niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt!
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.

Laatst gewijzigd door metten : 31 januari 2010 om 14:48.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 15:03   #50
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
De klucht met klevers en briefjesvertoon
verdwijnt eerlang uit 't daaglijks patroon.
Maar de spijbelaar
heeft zijn antwoord klaar :
hij toont zijn bewijs op zijn iPhone.

Weer 1,5 Miljard € bespaard
N-VA heeft reeds een tijd geleden een volledig kant en klaar voorstel ingediend.
Nu wil Quicky ermee gaan scoren.
Is buiten de N-VA gerekend.

Laatst gewijzigd door guido 007 : 31 januari 2010 om 15:03.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 15:32   #51
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
N-VA heeft reeds een tijd geleden een volledig kant en klaar voorstel ingediend.
Nu wil Quicky ermee gaan scoren.
Is buiten de N-VA gerekend.
Is dit kant en klaar voorstel ergens on-line te consulteren?
Dit interesseert me wel.
Oud 31 januari 2010, 17:20   #52
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Filosofieis het gemakkelijkste hoor, het is de implementatie en iedereen op de kar te krijgen.

Wat ben je met die servers, als er geneen dokter het wil gebruiken....
Oud 31 januari 2010, 19:00   #53
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dit kant en klaar voorstel ergens on-line te consulteren?
Dit interesseert me wel.
Die weet er meer van

Senator N-VA
Louis Ide

Minister van Vereenvoudigen Vincent Van Quickenborne (Open Vld) wil tegen 2011 de voorschriften voor apothekers, de briefjes voor de ziekenkas en de ziektebriefjes voor de werkgever afschaffen en vervangen door een elektronisch doktersvoorschrift. “Mooi, maar hij komt er wel wat laat mee”, reageert N-VA-Senator Louis Ide. “N-VA lanceerde reeds in 2007 een compleet uitgewerkt plan onder de noemer ‘Van administritis naar @ministratie in de gezondheidszorg’. De techniek die hiervoor nodig is, staat al langer op punt. Dus waarom nog wachten tot 2011? Dit getalm kost de overheid jaarlijks massa’s geld.”

Een Vlaamse huisarts is gemiddeld zo’n tien uur per week bezig met administratie. De apothekers verliezen dan weer heel wat tijd met het ontcijferen van al die doktersbriefjes. De ziekenfondsen van hun kant hebben een administratie om u tegen te zeggen. Zij moeten al de papieren van dokters, apothekers, tandartsen, kinesitherapeuten … controleren. Om hun administratiekosten te dekken, krijgen ze van de overheid ondertussen meer dan één miljard euro of zowat 5 procent van het totale Riziv-budget. “Als ik Van Quickenborne nu hoor verkondigen dat er door de vereenvoudiging in de gezondheidszorg in de toekomst 1,5 miljard bespaard kan worden, vind ik dat bijzonder cynisch”, zegt Ide. “Het bedrag dat de ziekenfondsen jaarlijks ontvangen voor hun administratie heeft zopas de 1 miljard euro overschreden. Had de overheid deze vereenvoudiging eerder uitgevoerd - zoals wij al drie jaar vragen - was er al een pak geld uitgespaard.”

Beter laat dan nooit, dat wel. Maar met deze regering is het: eerst zien en dan geloven. “Benieuwd of het Van Quickenborne echt menens is”, zegt Ide. “Zo ja, dan gaan wij ervan uit dat Open Vld niet zal talmen om binnenkort ons wetsvoorstel rond de derdebetalersregeling onverkort mee goed te keuren in de senaat. Dat zou er alvast toe leiden dat de honorariumattesten verdwijnen. Afwachten wat de houding van de Open Vld-senatoren in dit dossier zal zijn”, besluit Ide.
Oud 31 januari 2010, 19:07   #54
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Die weet er meer van

Senator N-VA
Louis Ide

Minister van Vereenvoudigen Vincent Van Quickenborne (Open Vld) wil tegen 2011 de voorschriften voor apothekers, de briefjes voor de ziekenkas en de ziektebriefjes voor de werkgever afschaffen en vervangen door een elektronisch doktersvoorschrift. “Mooi, maar hij komt er wel wat laat mee”, reageert N-VA-Senator Louis Ide. “N-VA lanceerde reeds in 2007 een compleet uitgewerkt plan onder de noemer ‘Van administritis naar @ministratie in de gezondheidszorg’. De techniek die hiervoor nodig is, staat al langer op punt. Dus waarom nog wachten tot 2011? Dit getalm kost de overheid jaarlijks massa’s geld.”

Een Vlaamse huisarts is gemiddeld zo’n tien uur per week bezig met administratie. De apothekers verliezen dan weer heel wat tijd met het ontcijferen van al die doktersbriefjes. De ziekenfondsen van hun kant hebben een administratie om u tegen te zeggen. Zij moeten al de papieren van dokters, apothekers, tandartsen, kinesitherapeuten … controleren. Om hun administratiekosten te dekken, krijgen ze van de overheid ondertussen meer dan één miljard euro of zowat 5 procent van het totale Riziv-budget. “Als ik Van Quickenborne nu hoor verkondigen dat er door de vereenvoudiging in de gezondheidszorg in de toekomst 1,5 miljard bespaard kan worden, vind ik dat bijzonder cynisch”, zegt Ide. “Het bedrag dat de ziekenfondsen jaarlijks ontvangen voor hun administratie heeft zopas de 1 miljard euro overschreden. Had de overheid deze vereenvoudiging eerder uitgevoerd - zoals wij al drie jaar vragen - was er al een pak geld uitgespaard.”

Beter laat dan nooit, dat wel. Maar met deze regering is het: eerst zien en dan geloven. “Benieuwd of het Van Quickenborne echt menens is”, zegt Ide. “Zo ja, dan gaan wij ervan uit dat Open Vld niet zal talmen om binnenkort ons wetsvoorstel rond de derdebetalersregeling onverkort mee goed te keuren in de senaat. Dat zou er alvast toe leiden dat de honorariumattesten verdwijnen. Afwachten wat de houding van de Open Vld-senatoren in dit dossier zal zijn”, besluit Ide.
Bedoel je dat ik Louis Ide moet vragen wat het kant en klaar voorstel inhoudt?
Oud 31 januari 2010, 19:09   #55
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedoel je dat ik Louis Ide moet vragen wat het kant en klaar voorstel inhoudt?
Ik heb het niet bij de hand.

Had ik het gisteren geweten, ik had het hem gevraagd, of toch zeker waar ik het kan vinden.

Laatst gewijzigd door guido 007 : 31 januari 2010 om 19:10.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2010, 19:34   #56
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb het niet bij de hand.

Had ik het gisteren geweten, ik had het hem gevraagd, of toch zeker waar ik het kan vinden.
Ik denk dat ik het gevonden heb.
http://www.n-va.be/programma/standpu...ail.asp?ID=146

Maar zo kant en klaar vind ik dit niet.
Akkoord dat
"Technisch is het perfect haalbaar om de administratitis in de gezondheidszorg om te vormen tot een @ministratie. Het volstaat patiënt, arts, tandarts, apotheker …. op de elektronische snelweg te laten rijden."
maar
"Vandaag is alle technologie beschikbaar om te starten met een gesloten systeem, dat de privacy waarborgt en leidt tot een @ministratie."
vind ik er toch over.

Bij mijn weten staat er nergens een hoop hardware te wachten op beschikbare software en : start.

Verder stelt N-VA ook voor om het verplicht voorschrift voor geneesmiddelen af te schaffen; en te vervangen door "een zogenaamde ‘peer control’ uit te voeren".
Oud 31 januari 2010, 20:08   #57
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ik het gevonden heb.
http://www.n-va.be/programma/standpu...ail.asp?ID=146

Maar zo kant en klaar vind ik dit niet.
Akkoord dat
"Technisch is het perfect haalbaar om de administratitis in de gezondheidszorg om te vormen tot een @ministratie. Het volstaat patiënt, arts, tandarts, apotheker …. op de elektronische snelweg te laten rijden."
maar
"Vandaag is alle technologie beschikbaar om te starten met een gesloten systeem, dat de privacy waarborgt en leidt tot een @ministratie."
vind ik er toch over.

Bij mijn weten staat er nergens een hoop hardware te wachten op beschikbare software en : start.

Verder stelt N-VA ook voor om het verplicht voorschrift voor geneesmiddelen af te schaffen; en te vervangen door "een zogenaamde ‘peer control’ uit te voeren".
artisjok, hardware huur je gewoon, software moet je ontwikkelen, het is echt wel piece of cake om dit te implementeren.
Een softwarehuis heeft eens een volledig werkende demo geschreven, de programmeur heeft een weekje of twee werk gehad.

Uiteraard in een bredere context heb je eventueel nog meer werk te verzetten, maar fundamenteel is het gewoon een kwestie van protocolleren.

Er staan denk ik zowat in alle rusthuizen nu PC's waar gewoon de voorschriftjes of de posologieroosters worden ingebracht, de voorschriftjes rollen eruit de dokter moet gewoon tekenen, de bestelling wordt doorgestuurd naar de apotheek, de robots vullen het af, en de geblisterde dosissen gelabeld op naam worden afgeleverd... Eenvoudiger en foutlozer kan niet meer als het ware
Oud 31 januari 2010, 20:29   #58
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
artisjok, hardware huur je gewoon, software moet je ontwikkelen, het is echt wel piece of cake om dit te implementeren.
Een softwarehuis heeft eens een volledig werkende demo geschreven, de programmeur heeft een weekje of twee werk gehad.
Ja, hardware kan je huren; en ruimte om je hardware te zetten ook.
Een studie om te weten welke hardware je nodig hebt kan je ook bestellen.
En de software moet je nog ontwikkelen.

Die volledig werkende demo; wat was dit? Tonen hoe bestaande software werkt. Dat is inderdaad een fluitje van een cent.

Citaat:
Uiteraard in een bredere context heb je eventueel nog meer werk te verzetten, maar fundamenteel is het gewoon een kwestie van protocolleren.
Jij hebt geen databank(en) nodig? Met een minimum aan data-verwerking? Geen beveiligde datatransmissie? Geen gecontroleerde toegangen?

Citaat:
Er staan denk ik zowat in alle rusthuizen nu PC's waar gewoon de voorschriftjes of de posologieroosters worden ingebracht, de voorschriftjes rollen eruit de dokter moet gewoon tekenen, de bestelling wordt doorgestuurd naar de apotheek, de robots vullen het af, en de geblisterde dosissen gelabeld op naam worden afgeleverd... Eenvoudiger en foutlozer kan niet meer als het ware
Ja; eenvoudiger en foutlozer; eens er geïnvesteerd werd en het hele systeem op poten staat.

Heel wat anders dan "Vandaag is alle technologie beschikbaar om te starten met een gesloten systeem, dat de privacy waarborgt" zoals N-VA beweert.
Oud 31 januari 2010, 20:53   #59
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, hardware kan je huren; en ruimte om je hardware te zetten ook.
Een studie om te weten welke hardware je nodig hebt kan je ook bestellen.
En de software moet je nog ontwikkelen.

Die volledig werkende demo; wat was dit? Tonen hoe bestaande software werkt. Dat is inderdaad een fluitje van een cent.

Jij hebt geen databank(en) nodig? Met een minimum aan data-verwerking? Geen beveiligde datatransmissie? Geen gecontroleerde toegangen?

Ja; eenvoudiger en foutlozer; eens er geïnvesteerd werd en het hele systeem op poten staat.

Heel wat anders dan "Vandaag is alle technologie beschikbaar om te starten met een gesloten systeem, dat de privacy waarborgt" zoals N-VA beweert.
Kijk, als kritiekbak kan ik nochthans probleemloos achter dit statement staan:

al wie belang heeft bij zo'n systemen doet natuurlijk mee.
al wie geen belang heeft trekt tegen...

Dus als iedereen wint, gaat het vanzelf.

Dus je ziet van hier, dokters hebben geen probleem om daar briefjes te zetten, maar verplicht ze daar niet toe... bij wijze van spreken
Kinesisten, Apothekers, Verplegers hebben natuurlijk geen probleem om daar briefjes van te plukken, dat is het eeuwige probleem mensen willen hun diensten kopen zonder briefjes
Ziekenbonden verdienen wel miljarden aan hun theoretische controle, en nog een smiljarden aan hun theoretisch werk voor de siskaart... Dus vraag ze aub niet om te schieten in hun eigen voeten... dus die haperen hier al.
Riziv zou natuurlijk liever een sluitend voorschriftensysteem hebben zonder fraude... ook daar zie je zo'n voor hen mogelijks winst zal opleveren (alhoewel ik twijfel eraan)

Dokters ga je blijkbaar op de trein krijgen door ze de derdebetaler te laten uitwerken via dit systeem... Maar nu horen we ziekenbonden al zeggen, jamaar ze gaan kunnen frauderen.... voila de ene paranoia tegen de andere... Hoe ben je nu zeker dat die dokter daar effectief een patient gezien heeft...

Volgens mij moet je de betaling van de dokters veranderen, betaal ze per diagnose bvb. Als de diagnose is Hartinfarct is ze inprincpe goud waard, als ze is diarree, dan spreek je nog maar van een symptoom dat is geen fluit waard;.. Vandaaruit geredeneerd is een diagnose stellen dan toch hun hoofdtaak, de tweede taak kan administratieve vergoeding voor hun taken.. en de derde verificatie kan gebeuren door effectie de eID met de code van de patient te lezen bij het uitwerken van een 'visite'

Maar ziet het zijn al die praktische shit die maakt dat die discussies zo moeilijk verlopen.
Feitelijk moet je u afvragen, wat gaat de ziekenbond nog doen als al die visites electronisch worden??? Ze hebben gewoon geen zeik werk meer, want al de rest is algeautomatiseerd.
Oud 31 januari 2010, 23:03   #60
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Maar toch lekker weer papierwerk, en ik heb papieren bewijzen in handen voor het geval een of ander uitvlucht "wij vinden dat niet terug op de computer meneer" gehanteerd wordt als er iets misloopt; Het zou niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt!
Och, het spaarboekje is ook vervangen door een electronisch iets.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be