Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2010, 16:12   #41
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrus Bekijk bericht
Natuurlijk is er een verschil, maar dat is het punt net. China verkoopt wapens aan militaire dictaturen, wij ook (Saudi-Arabië bijvoorbeeld). Toch hoor ik de Chinezen (of de Indiërs, of de Brazilianen, of de ...) ons niet bekritiseren voor het leveren van wapens aan zulke landen. Dus waarom zouden wij China hierom moeten bekritiseren?

De technologie om censuur te blijven opleggen, evolueert natuurlijk ook.

Als zij vinden dat te strenge klimaatregels niet in hun voordeel zijn, hebben zij het soevereine recht om verdragen die zulke regels opleggen, niet te ondertekenen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor andere landen.

Hm, u zei nochtans dat de Chinezen zich moeten moeien met hun eigen zaken. Als ze kiezen aan welke landen ze wapens verkopen, weigeren internationale verdragen te ondertekenen, dan doen ze toch precies wat u zegt?

Akkoord.

Tja, in dit geval ervaren de Chinezen dit als een bedreiging. Hadden de VS het 50 jaar geleden ook niet bij het rechte eind toen ze kloegen over het feit dat de Sovjets raketten op Cuba plaatsten?
Vraagje...jij vind dus dat geen enkel land zich mag moeien met geen enkele zaak in een ander land?

Kortom, je vind dus dat men geen hulp mag sturen naar mensen in nood? Nee, je vind dat men enkel hulp mag sturen naar mensen in een bepaalde vorm van nood. Als mensen honger hebben ed. dan mag men zich moeien...als ze massaal worden verkracht, vermoord, gemarteld,... dat is een soort van nood waar men zich niet mee mag moeien?
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 20:00   #42
Cyrus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Vraagje...jij vind dus dat geen enkel land zich mag moeien met geen enkele zaak in een ander land?

Kortom, je vind dus dat men geen hulp mag sturen naar mensen in nood? Nee, je vind dat men enkel hulp mag sturen naar mensen in een bepaalde vorm van nood. Als mensen honger hebben ed. dan mag men zich moeien...als ze massaal worden verkracht, vermoord, gemarteld,... dat is een soort van nood waar men zich niet mee mag moeien?
Dat zeg ik niet, dat zeg jij! Was jij niet degene die zei dat China zich met zijn eigen zaken moest moeien?

Om je vraag te beantwoorden: tuurlijk vind ik dat landen zich mogen "moeien" met elkaar. Zolang land A die vraag om hulp stelt aan land B en land B hiermee akkoord gaat. En in extreme situaties.
Cyrus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 20:14   #43
Cyrus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Lol, jij hoort de Chinezen niet klagen...wat zijn ze dan nu aan het doen? Het gaat hier om de wapenlevering aan Taiwan.
Voor de rest..ik ben niet deze "wij" of "ons".
Traag van begrip? Als ik zeg dat ik de Chinezen niet hoor klagen, had ik het over onze (lees: Westerse) wapenleveranties aan dictaturen zoals Saudi-Arabië. Omgekeerd, als China wapens verkoopt aan Soedan, spreekt iedereen er hier schande over.[/quote]

Citaat:
Dat recht hebben ze maar dan is het het recht van elk ander land om China onder druk te zetten omdat het om de welzijn van alle burgers gaat en niet enkel om de belangen van China. Niemand, buiten de Chinezen zelf kunnen iets doen aan hun kweekprogramma's.
En China heeft het recht om die druk te negeren.

Citaat:
Ik zeg dat omdat men altijd klaagt dat de VS zich nergens mee mogen moeien, en nu dat de Chinezen zich ergens mee moeien mag het plots weer wel.
China is een land dat zich relatief weinig met andermans zaken moeit. Maar in dit geval voelen ze zich - al dan niet terecht - bedreigd in hun veiligheid. Ben eens benieuwd hoe de VS zouden reageren als China dezelfde wapens aan bijvoorbeeld Cuba of Iran zou verkopen. Ze zouden ook moord en brand schreeuwen.

Citaat:
Mijn mening is dat iedereen zich overal mee mag moeien en dat het gewoon over het punt op zich gaat waar dan op welke manier dan ook moet ingegrepen worden.
Moet er ingegrepen worden wanneer de VS wapens aan Saudi-Arabië verkopen?
Moet er ingegrepen worden wanneer China wapens verkoopt aan Soedan?
Gewoon ja of nee antwoorden.

Citaat:
Niemand heeft een glazen bol om te zien wat er gaat gebeuren.
Voor de rest is dit iets wat snel overgewaaid gaat zijn. Ze hebben elkaar te hard nodig.
Je moet geen glazen bol hebben om te weten dat deze actie van de VS de relaties tussen de VS en China serieus zou verzuren. Wie er gelijk heeft, doet er niet eens toe.
Ik betwijfel of dit overwaait. Ook op andere domeinen (Google, dalai lama ...) stijgen de spanningen tussen beide landen.

Laatst gewijzigd door Cyrus : 2 februari 2010 om 20:17.
Cyrus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 18:25   #44
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrus Bekijk bericht
Dat zeg ik niet, dat zeg jij! Was jij niet degene die zei dat China zich met zijn eigen zaken moest moeien?

Om je vraag te beantwoorden: tuurlijk vind ik dat landen zich mogen "moeien" met elkaar. Zolang land A die vraag om hulp stelt aan land B en land B hiermee akkoord gaat. En in extreme situaties.
En ik heb duidelijk vermeld waarom ik dat heb gezegt.

En als land A onder de macht van iemand als bv Saddam staat? Saddam gaat nooit hulp vragen aan land B in naam van zijn burgers omdat hij zelf mensen mishandeld.
Oud 3 februari 2010, 18:31   #45
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Traag van begrip? Als ik zeg dat ik de Chinezen niet hoor klagen, had ik het over onze (lees: Westerse) wapenleveranties aan dictaturen zoals Saudi-Arabië. Omgekeerd, als China wapens verkoopt aan Soedan, spreekt iedereen er hier schande over.
Tja, en ik heb het nu over het heden, de Chinezen klagen nu.
Citaat:
En China heeft het recht om die druk te negeren.
Dat recht hebben ze idd. Tzou maar erg zijn.

Citaat:
China is een land dat zich relatief weinig met andermans zaken moeit. Maar in dit geval voelen ze zich - al dan niet terecht - bedreigd in hun veiligheid. Ben eens benieuwd hoe de VS zouden reageren als China dezelfde wapens aan bijvoorbeeld Cuba of Iran zou verkopen. Ze zouden ook moord en brand schreeuwen.
Nogmaals, dit is geen wapenverkoop aan een land zoals Iran. Ik heb al gezegt dat het soort land er wel degelijk toe doet. Taiwan is geen staat of land met een leider zoals die van Iran momenteel é. Cuba...ik weet niet genoeg van Cuba om daar over te oordelen.

Citaat:
Moet er ingegrepen worden wanneer de VS wapens aan Saudi-Arabië verkopen?
Moet er ingegrepen worden wanneer China wapens verkoopt aan Soedan?
Gewoon ja of nee antwoorden.
Ik ken Saudi-Arabie en Soedan niet genoeg om hierover te oordelen.

Citaat:
Je moet geen glazen bol hebben om te weten dat deze actie van de VS de relaties tussen de VS en China serieus zou verzuren. Wie er gelijk heeft, doet er niet eens toe.
Ik betwijfel of dit overwaait. Ook op andere domeinen (Google, dalai lama ...) stijgen de spanningen tussen beide landen.
Gelijk of niet doet er idd niet eens toe. De VS heeft gewoon een contract met Taiwan waar China niets mee te maken heeft. Als zij vinden dat Taiwan pogingen doet omdat ze niets met China te maken willen hebben...dan is dat aan Taiwan zelf. China moet zich daar ook niet mee moeien. Als het onder druk is is het toch weer niet goed.

Tuurlijk waait dit over. Is gewoon enkele dingen van de laatste maanden om wat flauw te doen, net zoals het google gedoe.
Oud 5 februari 2010, 08:27   #46
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Taiwan is een democratie en verdient het verdedigd te worden tegen het arrogante communistische China.
De leveringen van defensieve wapens aan Taiwan staan trouwens ingeschreven in een Amerikaanse wet, de Taiwan Relations Act, ooit nog goedgekeurd als compensatie van de erkenning van China door Jimmy Carter.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 08:30   #47
grievous
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Taiwan is een democratie en verdient het verdedigd te worden tegen het arrogante communistische China.
De leveringen van defensieve wapens aan Taiwan staan trouwens ingeschreven in een Amerikaanse wet, de Taiwan Relations Act, ooit nog goedgekeurd als compensatie van de erkenning van China door Jimmy Carter.
De nagel op zijn kop geslagen.
grievous is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be