Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Wie is of wil er bij de Logo?
Ik ben al lid 7 20,59%
Ik zou heel graag lid worden als ik gevraagd werd 2 5,88%
Het interesseert me een beetje; dus eventueel 3 8,82%
Neen, niet geïnteresseerd 6 17,65%
Neen, ik verfoei de Logo 16 47,06%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2010, 08:40   #41
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Kinderen neuken, maagden offeren en masturberen op kruisbeelden. Allez, als ze niks speciaal te vieren hebben, he.

Ja da was inderdaad wel het gedacht dat de mensen er vroeger van hadden, blijft wel een geheimzinnig ocult clubke.

Maar het verschil met de belgischtische loge en de echte loges zoals die in Angelsaksische landen bestaan moet hier inderdaad wel gemaakt worden.

Alhoewel het eigenlijk vooral lobby clubjes blijven, leden van de broederschap moeten immers voor elkaar zorgen...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2010, 12:30   #42
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Moet je eigenlijk veel tijd in zo een loge steken. Hoeveel bijeenkomsten zijn er zo en wat doen die gasten daar dan? Lullen die gewoon wat over politiek en verdelen ze wat postjes hier en daar of vallen daar ook leuke dingen te doen?
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2010, 21:44   #43
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Moet je eigenlijk veel tijd in zo een loge steken. Hoeveel bijeenkomsten zijn er zo en wat doen die gasten daar dan? Lullen die gewoon wat over politiek en verdelen ze wat postjes hier en daar of vallen daar ook leuke dingen te doen?
Ik raad je aan om tijdens de Brusselse open monumentendag een bezoek te brengen aan de grootste Tempel van het land, in de Lakenstraat in Brussel. Je krijgt er dan een rondleiding door logebroeders en je kunt vragen wat je wil.
Ik heb dat gedaan en dat was best interessant. Blijkt dat het engagement daar ook tanende is want wie momenteel tot de elite behoort heeft het héél druk en dan gaat wel eens ten koste van de aanwezigheid op hun bijeenkomsten.
Grappig was het antwoord op de vraag of er ook klachten binnen kwamen bij de Loge. Degene die de rondleiding gaf, zei dat dit wel gebeurde, maar het waren bijna altijd de vrouwen van leden die klaagden dat hun man verschillende keren per week de avond in de tempel doorbracht i.p.v. thuis.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2010, 03:28   #44
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Nu, ik vind dat alle logeleden geregistreerd zouden moeten worden. Als politiekers en rechters daar in zitten, dan worden de scheidingen der machten niet gerespecteerd.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2010, 06:53   #45
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Ze heben tenminste d�*t voor op de traditionele godsdiensten dat ze alleen volwassenen recruteren.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2010, 09:08   #46
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ja.
Oud 10 februari 2010, 09:29   #47
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Ik raad je aan om tijdens de Brusselse open monumentendag een bezoek te brengen aan de grootste Tempel van het land, in de Lakenstraat in Brussel. Je krijgt er dan een rondleiding door logebroeders en je kunt vragen wat je wil.
Ik heb dat gedaan en dat was best interessant. Blijkt dat het engagement daar ook tanende is want wie momenteel tot de elite behoort heeft het héél druk en dan gaat wel eens ten koste van de aanwezigheid op hun bijeenkomsten.
Grappig was het antwoord op de vraag of er ook klachten binnen kwamen bij de Loge. Degene die de rondleiding gaf, zei dat dit wel gebeurde, maar het waren bijna altijd de vrouwen van leden die klaagden dat hun man verschillende keren per week de avond in de tempel doorbracht i.p.v. thuis.
Iets zegt me trouwens, dat manlief, niet alleen in de tempel zat die avond...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2010, 10:06   #48
exodus

exodus's schermafbeelding

Standaard

Hier een interview over de loge en andere clubs:

Citaat:
In Clubland spreken bedrijfsleiders en politici elkaar met de voornaam aan
De elite van België: journalist Jan Puype schoof twee jaar mee aan tafel

Jan Coene, de beruchte oud-topman van Picanol, schuift de voeten onder tafel met SP.a-voorzitter Steve Stevaert in De Warande. Wapen -en diamanthandelaar Georges Forrest drinkt een glas met Europees Commissaris Louis Michel (MR) in de Club van Lotharingen. En ex-premier Jean-Luc Dehaene (CD&V) vraagt Domo-baas Jan de Clerck eens aan zijn vinger te trekken in de Top West-Vlamingen. In de eliteclubs van ons land spreken bedrijfsleiders, politici, topambtenaren en journalisten elkaar met de voornaam aan. Journalist Jan Puype schuimde twee jaar lang de onderonsjes af. In zijn boek De elite van België beschrijft hij een wereld waar het ons-kent-ons-gevoel heerst.

Thomas Blommaert
16-02-2005

Urbanus zong het al midden jaren tachtig: wie madammen met een bontjas zoekt, moet naar de Rotary of de Lions Club. Journalist Jan Puype kocht das en maatpak, en viste uit waar het mannelijke deel van de Belgische elite dezer dagen uithangt. Zijn onderzoek voerde hem langs tientallen andere Belgische clubs. Van de mondaine Cercle Gaulois tot de machtige Europese Ronde Tafel. Van de loge tot de American-Belgian Association. De eliteclubs vertonen heel wat gelijkenissen: enkel de absolute top maakt er deel van uit en lid worden kan enkel als één of meer leden je "voordragen". Het prijskaartje dat aan het lidmaatschap hangt, varieert van een paar honderd tot meer dan duized euro.

Jan Puype schreef eerder het opmerkelijke De Ridders van de West-Vlaamse Tafel. Een boek waarin hij per fiets * "ik heb geen rijbewijs" * op zoek ging naar het geheim achter het West-Vlaams economisch succesverhaal. Met De elite van België is hij dus niet aan zijn proefstuk toe. "Ik heb geen schandaalboek geschreven", legt hij uit. "Het is eerder opgevat als een sociologisch onderzoek."

Om het belang van clubs te omschrijven, schrijf je: contacten leiden tot contracten. Wat bedoel je daarmee?

Jan Puype. Clubs zijn geen plaatsen waar contracten worden afgesloten. Er vinden geen harde discussies of onderhandelingen plaats. Het is een wereld waar het ons-kent-ons-principe heerst en waar met het glas champagne in de hand amicale relaties worden opgebouwd. Opzichtig zaken doen is not done, dat wordt zelfs bestraft. Maar als je eenmaal aanvaard bent binnen de club en je zit met een probleem of je wil pakweg informatie van een hoge ambtenaar, dan is de stap om te zeggen 'Piet, kunnen we morgen eens afspreken?' heel snel gezet. Daarom: contacten leiden tot contracten. Die manier van werken is een essentieel onderdeel van het functioneren van de elite van de België.

Is dat niet wat overdreven?

Jan Puype. Clubs zijn niet de enige plaatsen waar de elite aan "netwerking" doet, natuurlijk. Maar als de clubs niet zo belangrijk zouden zijn, zou de elite er niet zoveel tijd doorbrengen. De leden zijn bijna allemaal mensen met verantwoordelijkheid en een drukke agenda. Meestal zijn ze aangesloten bij meerdere clubs.

De leden bestaan niet alleen uit bedrijfsleiders. Je struikelt in de clubs bijna over de politici.

Jan Puype. Om tot efficiënte netwerking te komen, volstaat het lang niet enkel ondernemers, hoe machtig ook, in de club te hebben. Je hebt ook mensen met een ander soort macht nodig, ook al behoren die niet tot de financiële elite. Clubs geven daarom vaak korting aan politici, ze willen hen er heel graag bij om de netwerken nog wat uit te bouwen. Het gaat trouwens niet alleen om politici, maar ook om rechters, ambtenaren, journalisten, notarissen, advocaten enz.

Voor mij is het recht op vereniging onaantastbaar. Maar een democratie kan alleen maar werken als er transparantie is. In Clubland is die totaal afwezig. Eliteclubs schermen zich af van de buitenwereld. Ik pleit ervoor dat mensen die hun boterham verdienen met belastinggeld, hun lidmaatschap van clubs moeten bekend maken. Dat de gewone Belg er niet mag bijhoren, tot daar toe. Maar hij heeft wel het recht om te weten welke politici en ambtenaren in welke clubs rondhangen. Zo'n verplichting zou ambtenaren en politici duidelijk maken dat ze daar niet zitten omwille van hun mooie ogen. Wel door hun positie. De verstrengeling tussen politiek en bedrijfsleden is veel te groot. De zitjes die politici innemen in raden van bestuur van verschillende bedrijven, zijn daar een mooie illustratie van. Ik vind: ofwel ben je politicus, ofwel werk je voor een bedrijf.

"Contacten leiden tot contracten", zegt Jan Puype. Dat zinnetje vat zijn boek feilloos samen. "Het clubwereldje is een plaats waar het ons-kent-ons-principe heerst en waar met het glas champagne in de hand amicale relaties worden opgebouwd."

Niet alleen politici zijn graag geziene gasten in de clubs, ook journalisten worden warm onthaald. Luc Vanderkelen, commentator bij Het Laatste Nieuws, de grootste krant van Vlaanderen, zei: "Het is een goede zaak dat onze krant in Kobbegem en niet in Brussel zit. Dat weerhoudt me ervan voortdurend op feestjes te komen, waar politici en journalisten elkaar met de voornaam aanspreken." Zelf is de man lid van het Nieuw Economisch Appel (NEA), de club van Baron Buysse, en van de loge.

Jan Puype. Ik denk dat wat geldt voor de politici, ook geldt voor journalisten. Journalisten zijn niet op hun plaats op gesloten onderonsjes. Journalisten zijn mensen en een mens blijft een mens. Stel: je bent bevriend geraakt in je club met een politicus die in opspraak komt. Wat doe je? Hoe onafhankelijk kan je berichtgeving nog zijn? Behandel je die wat zachtaardiger?

De journalisten waar ik mee sprak in de clubs, schuiven vooral naar voor dat hun bezoeken hen iets opleveren. Ik denk dat je dat ook wat psychologisch moet bekijken. Het gevoel bij de elite te horen, de kans een netwerk van belangrijke personen uit te bouwen, is voor sommige mensen belangrijk.

De A12 Business Club komt zelfs samen in de gebouwen van Gazet van Antwerpen om, zo zegt de krant, "de banden met het Antwerpse bedrijfsleven nog te versterken". Is dat niet alarmerend?

Jan Puype. Het is alleszins niet gezond. Maar de voorbeelden zijn legio. Nathalie van Ypersele, de dochter van de kabinetschef van de koning, schrijft een heel lief stuk in Tendances (de Franstalige tegenhanger van Trends, nvdr) over Baron Buysse. Maar ze verzwijgt uiteraard dat ze lid is van die man zijn club, het NEA. Dat is nochtans belangrijke informatie voor de lezer.

De machtigste club waar u binnen raakte en meteen ook een buitenbeentje in de reeks, was de Europese Ronde Tafel (ERT). Dat is het onderonsje van Europa's 45 grootste industriële mastodonten. Welke indruk kreeg u?

Jan Puype. Ik was te gast op het verjaardagsfeestje van de ERT, die in 2003 twintig jaar werd. Dat gaf een heel onwezenlijk gevoel. Ik was de enige journalist en liep tussen De Benedetti, Davignon, Leysen, Prodi, 'Wat doe ik hier in godsnaam', dacht ik. Maar het was uiteraard heel interessant te zien hoe het er aan toeging.

In uw boek beschrijft u hoe ERT-voorzitter Gerhard Cromme Europees Commissievoorzitter Romano Prodi de les spelt omwille van diens kritische houding tegenover de Verenigde Staten.

Jan Puype. Dat was hallucinant. Prodi werd als een stout jongetje in de hoek gezet. Nog opmerkelijker werd het toen de Commissievoorzitter zelf het woord nam. Hij hield een toespraak in de stijl van 'vrienden, ik zal het niet meer doen en ik zal braaf zijn in het vervolg'. Een heel andere Prodi dan de man die ik op televisie zijn vinger zag opsteken tegen de Amerikanen.

Hoe zwaar weegt die ERT door?

Jan Puype. Superzwaar. Je kan niet zeggen dat de ERT alles beslist in Europa, maar haar invloed is enorm. De club telt net geen vijftig leden die bedrijven vertegenwoordigen die goed zijn voor een omzet 1.400 miljard euro en 4 miljoen arbeidsplaatsen. Alle grote captains of industry zijn daarbij, van Unilever, Shell, Nokia, Total, Renault, Volvo Er zijn ook twee Belgische leden: Thomas Leysen voor Umicore en Daniël Janssen voor Solvay.

De ERT heeft een heel efficiënte manier van lobbyen. De leden stellen rapporten op over de richting die Europa moet uitgaan op gebied van milieu, tewerkstelling, concurrentie, technologie, enz. Eenmaal binnen de ERT de standpunten zijn bepaald, komt de machine op gang. De club stuurt een afvaardiging van de belangrijkste leden uit naar de Europese Commissie. Individuele leden brengen de boodschap dan weer over naar de nationale regeringen. De ERT denkt heel pro-actief. Vaak is ze als eerste bezig rond bepaalde thema's. Dat is ook haar sterkte. De invoering van de eenheidsmunt, de Maastricht-norm, de Kanaaltunnel of de uitbreiding naar het Oosten: dat is allemaal bij de ERT ontstaan.

Een trapje lager op de ladder staan de nationale clubs. Een van de jongste en best draaiende clubs is de Club van Lotharingen, die zich inspireert op de vijf B's. Wat moeten we ons daarbij voorstellen?

Jan Puype. Die vijf B's vormen het concept en staan voor Le Blé (geld), Baiser (neuken), les Bagnoles (auto's), les Boissons (drank) en la Bouffe (eten). Het is natuurlijk mooi dat de mooie heren van stand hun gedrag verklaren volgens die vijf B's. En het werkt nog ook. De Club van Lotharingen heeft bijvoorbeeld een gratis autoleendienst en dat is een schot in de roos.

De man die de club runt, Stéphan Jourdain, is geen onbesproken figuur. Toch komen er mensen over de vloer als Marc Eyskens (CD&V), oud-astronaut Dirk Frimout

Jan Puype. (vult aan) Elio Di Rupo (PS), Louis Michel (MR), procureurs des konings, rechters, onderzoeksrechters, substituten en ga zo maar door. Blijkbaar wegen voor die mensen de voordelen van de club op tegen het feit dat ze lid zijn van een vereniging waarbij je je vragen kan stellen. De Club van Lotharingen heeft trouwens een beschermcomité, met grote namen als Mestrallet (Suez Lyonnaise des Eaux), Van Thillo (Persgroep) en Frère, dat gaat dan nog verder dan gewoon lidmaatschap.

Jourdain is groot geworden met het opkopen van verlaten industriële sites in Wallonië. Die bouwde hij dan om tot bedrijvencentra. Op het moment dat de arbeiders van Forges de Clabecq volop aan het strijden waren voor het behoud van de fabriek, had hij al het plan uitgedokterd om de site te kopen. Hij heeft tijdens de bezetting van de Forges een paar klappen gekregen. Als je op dat moment daar verschijnt, tja.

Een andere club is De Warande.

Jan Puype. Clubland heeft lange tijd het Vlaams uitgespuwd, zowel in de topclubs als in de serviceclubs was Frans steeds de voertaal. Daarom was er nood aan een eigen Vlaamse eliteclub en dat werd De Warande. Ze is in de jaren tachtig ontstaan, met als slogan 'de Vlaamse presentie in Vlaanderen versterken'.

Het voormalige Vlaamse Economisch Verbond (VEV, nu Voka) stond aan de wieg van De Warande. Toch was de Vlaamse regering een belangrijke financier.

Jan Puype. Dat Vlaamse overheid erkende dat gebrek aan een Vlaamse club en besliste de Vlaamse privé-ondernemers te helpen met de oprichting. Dat bewijst nogmaals mijn stelling. Als je ziet hoeveel geld de Vlaamse overheid in De Warande heeft gestoken en via lidmaatschappen nog steekt, dan moet die club wel zijn nut hebben, hé.

U bezocht ook de adel. Is dat geen fenomeen uit lang vervlogen tijden?

Jan Puype. De adel is springlevend. Er zijn maar twee landen in Europa waar nog adel wordt bij gecreëerd, België is daar één van. De adellijke macht is groter dan de buitenwereld vermoedt. In de jaren tachtig gebeurde een onderzoek waaruit bleek dat de adel nog tien procent van de economische macht in dit land in handen heeft. Terwijl ze 0,2 procent van de bevolking uitmaakt. Hetzelfde merk je als je de tweehonderd rijkste Belgische families overloopt. Adel troef. Solvay, Boël, Lippens, Spoelbergh, noem maar op. Als er één kaste bestaat die het principe van ons-kent-ons huldigt, is het wel de adel. Wie blauw bloed heeft, trouwt in drie op vier van de gevallen met iemand anders van blauw bloed. De adel is een netwerk van bevriende families en de macht wordt overgedragen van de ene generatie op de andere.

In Het Nieuwsblad noemde Baron Buysse uw boek lachwekkend.

Jan Puype. Aan de ene kant is dat logisch, hij komt er niet zo schitterend uit. Maar aan de andere kant: toen hij die uitspraak deed, was mijn boek zelfs nog niet uit. Hij probeert me natuurlijk in een extreemlinkse hoek te plaatsen, me te omschrijven als een journalist die gelooft in allerlei conspiracy * theorieën. Onzin, natuurlijk. Ik geloof niet in samenzweringsverhalen. Mijn boek is opgevat als een soort sociologisch onderzoek, eerder het verhaal van 'ze zijn allemaal vriendjes van elkaar'.

Echt veel reacties uit het wereldje heb ik nog niet gekregen. Grappig is wel dat ik hoor dat ook bedrijven mijn boek kopen om te bekijken bij welke interessante clubs ze nog zouden moeten binnengeraken.
Oud 10 februari 2010, 10:15   #49
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Hier een interview over de loge en andere clubs:
gek dat de KoningBoudewijnStichting niet vermeld wordt in de paragraaf over de adel
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2010, 10:55   #50
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Als ze in de Congo zouden weten dat ik lid zou zijn van dezelfde clubje als Kareltje, met name "Ontwaken", mag ik er, wie weet, waarschijnlijk ook niet meer binnen.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2010, 14:56   #51
monza
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Nu, ik vind dat alle logeleden geregistreerd zouden moeten worden. Als politiekers en rechters daar in zitten, dan worden de scheidingen der machten niet gerespecteerd.
In zijn vrije tijd doet men nog altijd wat men wil. Samen gaan golfen kan geen kwaad maar oh oh oh als ze naar de loge gaan is er geen scheiding van machten.
zever, gezever...
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2010, 21:58   #52
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Het Grootoosten en de Grootloge mogen dan wel vrijzinnig zijn (ik ken die statuten niet), maar de Reguliere Grootloge van België, de kleinste van de drie en de enige door Londen erkend, volgt voor zover ik weet getrouw de beginselen van de Constitutie van Anderson, en die erkent een "Opperbouwmeester van het Heelal" (zonder verder te specifiëren).

Een aantal gedachten achter die reguliere vrijmetselarij interesseren mij wel, zeker de humanistische en democratische visies die er van uit gingen in oorsprong. Maar lid worden, nee, geen goesting, noch tijd.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2010, 22:16   #53
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het Grootoosten en de Grootloge mogen dan wel vrijzinnig zijn (ik ken die statuten niet), maar de Reguliere Grootloge van België, de kleinste van de drie en de enige door Londen erkend, volgt voor zover ik weet getrouw de beginselen van de Constitutie van Anderson, en die erkent een "Opperbouwmeester van het Heelal" (zonder verder te specifiëren).

Een aantal gedachten achter die reguliere vrijmetselarij interesseren mij wel, zeker de humanistische en democratische visies die er van uit gingen in oorsprong. Maar lid worden, nee, geen goesting, noch tijd.
Ik denk dat je bij de "drie" van de "kleinste van de drie" toch wel Le Droit Humain vergeet. En de Vrouwengrootloge (maar daar heb ik minder voeling mee) is ongeveer (blijkbaar) even groot als de Reguliere Grootloge...
Oud 10 februari 2010, 22:19   #54
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
D�*n moet men ook alle kerkgangers registreren, om dezelfde reden.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2010, 22:34   #55
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een nonsensuele uitspraak.
Oud 10 februari 2010, 23:18   #56
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik denk dat je bij de "drie" van de "kleinste van de drie" toch wel Le Droit Humain vergeet. En de Vrouwengrootloge (maar daar heb ik minder voeling mee) is ongeveer (blijkbaar) even groot als de Reguliere Grootloge...
Daar heb je gelijk in. Excuses.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 08:58   #57
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Van die journalist:
Citaat:
Het is een wereld waar het ons-kent-ons-principe heerst en waar met het glas champagne in de hand amicale relaties worden opgebouwd. Opzichtig zaken doen is not done, dat wordt zelfs bestraft. Maar als je eenmaal aanvaard bent binnen de club en je zit met een probleem of je wil pakweg informatie van een hoge ambtenaar, dan is de stap om te zeggen 'Piet, kunnen we morgen eens afspreken?' heel snel gezet. Daarom: contacten leiden tot contracten. Die manier van werken is een essentieel onderdeel van het functioneren van de elite van de België.
Moet 'em daarvoor onderzoek doen ? Dat is toch het basisprincipe van networking ?

http://www.careernetworking101.com/
Oud 11 februari 2010, 15:30   #58
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Komt de loge eigenlijk ook samen tijdens het bouwverlof?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 15:26   #59
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Kinderen neuken, maagden offeren en masturberen op kruisbeelden...
Natuurlijk doen vrijmetselaars dat!!!

Ze hebben er zelfs handleidingen van (onder andere het boek van Hiram bevat instructies van maçonieke seksrituelen

Maar uiteraard gebeuren deze dingen niet noodzakelijk in de loge/tempel zelf. Nee, daarvoor zijn er genoeg andere plekken en gelegenheden... bijvoorbeeld de houseparty's met maskers op.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 15:33   #60
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Natuurlijk doen vrijmetselaars dat!!!

Ze hebben er zelfs handleidingen van (onder andere het boek van Hiram bevat instructies van maçonieke seksrituelen

Maar uiteraard gebeuren deze dingen niet noodzakelijk in de loge/tempel zelf. Nee, daarvoor zijn er genoeg andere plekken en gelegenheden... bijvoorbeeld de houseparty's met maskers op.

Jij gelooft toch ook alles, he.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be