Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Waar ligt de (belangrijkste) culturele grens in de Lage Landen?
De Taalgrens in België 26 53,06%
De Staatsgrens tussen Nederland en België 9 18,37%
De Grote Rivieren in Nederland 1 2,04%
Historische gebieden zoals Vlaanderen, Brabant, Holland 3 6,12%
De grote steden versus de 'provincie' 2 4,08%
Geen echte grens aanwezig 8 16,33%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 februari 2010, 22:54   #41
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Sommige vrezen een éénmaking der Nederlanden en daarna weer een splitsing met Noord-Brabant meegescharreld bij het tweede België.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2010, 22:55   #42
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Het is eigenlijk een komische serie over 'foute' hangjongeren uit Noord-Brabant die je in kleine dorpen tegenkomt (vooral in de jaren '90 kwam je zo'n typetjes tegen, ook in Vlaanderen trouwens), met veel geweld en absurde gebeurtenissen. Binnenkort komt er een serie met afleveringen van 30 minuten i.p.v. korte sketches van 3 minuten. Via internet kan je het meeste zien.

De eerste aflevering komt morgen op TMF trouwens, maar iedereen heeft alle afleveringen hier al gezien.
Zeer goed nieuws voor de liefhebbers maar het trekt me helemaal niet aan!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2010, 22:56   #43
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Zeer goed nieuws voor de liefhebbers maar het trekt me helemaal niet aan!
TMF is ook niet mijn zender, maar soms kijkt men dus wel naar Nederland.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2010, 23:05   #44
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
TMF is ook niet mijn zender, maar soms kijkt men dus wel naar Nederland.
Minder toch dan de Franstalige Belgen met TF1, France 2, enz............... Eerlijk gezegd kijk ik veel meer naar de Franse TV-zenders dan naar de "nationale" TV-zenders.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2010, 23:22   #45
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Tja, het zou kunnen. Nu beschouw ik Breda niet echt als een museum of zo en ken er ook wel wat mensen. Het zou natuurlijk kunnen dat dat eigenlijk Vlamingen zijn die toevallig 50 km te veel naar het noorden geboren zijn. Waarom verwondert het mij zo weinig dat jij alles wat ik zeg in twijfel trekt om toch maar te proberen argumenteren dat Vlamingen en Nederlanders zoveel van elkaar verschillen als Nigerianen en Taiwanezen?
U maakt er een karikatuur van. Is het dan zo vreemd dat ik de verschillen met bijvoorbeeld de Groningers als kleiner ervaar dan die met een Vlaming van vlak over de grens? Met de Groningers deel ik immers eenzelfde culturele ruimte. En dan bedoel ik dat men in Groningen bijvoorbeeld dezelfde schoolboeken gebruikt als hier, naar dezelfde TV-programma's kijkt, en dezelfde kranten leest. Dat is allemaal veel bepalender dan de fysieke afstand.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2010, 23:45   #46
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
U maakt er een karikatuur van. Is het dan zo vreemd dat ik de verschillen met bijvoorbeeld de Groningers als kleiner ervaar dan die met een Vlaming van vlak over de grens? Met de Groningers deel ik immers eenzelfde culturele ruimte. En dan bedoel ik dat men in Groningen bijvoorbeeld dezelfde schoolboeken gebruikt als hier, naar dezelfde TV-programma's kijkt, en dezelfde kranten leest. Dat is allemaal veel bepalender dan de fysieke afstand.
Dat mag je van mij gerust doen, maar ik hoef het niet te pikken dat jij mijn goede contacten met Nederlanders reduceert tot "Mischien val je wel voor Breda omdat die stad een zekere historische charme heeft".

Ik spreek hier dan ook niet voor "de Vlaming", maar alleen voor mezelf. Ik kijk naast Phara ook naar Pauw & Witteman. De Wereld draait door vind ik grappiger dan De laatste show. Als de Commissie-Davids haar rapport voorstelt, dan vind ik dat ook belangrijk nieuws. Als Gui Boratto komt draaien in Amsterdam, dan feest ik daar tussen Nederlanders. Als de Nederlandse dialectendag doorgaat in Twente, dan voel ik me niet in het buitenland, maar tussen mede-neerlandici. Enzovoort.

Dat alles betekent echter geenszins dat ik het nodig vind dat Vlaanderen en Nederland een staatkundige eenheid vormen, net zoals ik het niet nodig vind dat Vlaanderen en Wallonië aparte entiteiten worden. Ik kijk nl. ook af en toe naar het journaal op RTBF, lees wel eens Le Soir en voel me ook op mijn gemak bij mijn Luikse of Brusselse vrienden, ongeacht of ze Nederlands- of Franstalig zijn.

Als jij je meer als Bredanaar meer verwant voelt met een Groninger, omdat ze dezelfde schoolboeken gebruiken, dan mag dat natuurlijk ook. Ik vraag me alleen af hoeveel van je stadsgenoten zich ook zo voelen. Maar wacht, ik denk dat ik het antwoord al weet: zij hebben de ware aard van de boze, vieze Vlaming gewoon nog niet ontdekt. Spinoza, je hebt nog een boel missionariswerk te verrichten!
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 07:05   #47
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat mag je van mij gerust doen, maar ik hoef het niet te pikken dat jij mijn goede contacten met Nederlanders reduceert tot "Mischien val je wel voor Breda omdat die stad een zekere historische charme heeft".

Ik spreek hier dan ook niet voor "de Vlaming", maar alleen voor mezelf. Ik kijk naast Phara ook naar Pauw & Witteman. De Wereld draait door vind ik grappiger dan De laatste show. Als de Commissie-Davids haar rapport voorstelt, dan vind ik dat ook belangrijk nieuws. Als Gui Boratto komt draaien in Amsterdam, dan feest ik daar tussen Nederlanders. Als de Nederlandse dialectendag doorgaat in Twente, dan voel ik me niet in het buitenland, maar tussen mede-neerlandici. Enzovoort.

Dat alles betekent echter geenszins dat ik het nodig vind dat Vlaanderen en Nederland een staatkundige eenheid vormen, net zoals ik het niet nodig vind dat Vlaanderen en Wallonië aparte entiteiten worden. Ik kijk nl. ook af en toe naar het journaal op RTBF, lees wel eens Le Soir en voel me ook op mijn gemak bij mijn Luikse of Brusselse vrienden, ongeacht of ze Nederlands- of Franstalig zijn.

Als jij je meer als Bredanaar meer verwant voelt met een Groninger, omdat ze dezelfde schoolboeken gebruiken, dan mag dat natuurlijk ook. Ik vraag me alleen af hoeveel van je stadsgenoten zich ook zo voelen. Maar wacht, ik denk dat ik het antwoord al weet: zij hebben de ware aard van de boze, vieze Vlaming gewoon nog niet ontdekt. Spinoza, je hebt nog een boel missionariswerk te verrichten!
Mooi gesteld, dit vat ook mijn mening goed samen.
Oud 8 februari 2010, 08:12   #48
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Fastfood (afkomstig uit indonesie), niet direct mijn ding

Ziet eruit alsof iemand dat al eens heeft opgegeten.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 08:59   #49
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar, beste Steve_M, als wij ons allemaal zo gemakkelijk voelen in Nederland en Vlaanderen en we zorgeloos kunnen genieten van wat we elkaar, Vlaanderen en Nederland, te bieden hebben op het gebied van taal, popconcerten, festivals, televisieprogramma's en dergelijke meer zonder ons vreemd of ongemakkelijk te voelen op de manier zoals jij dat beschrijft, wat is dan erop tegen om, tegen het licht van de politieke en staatkundige desintegratie van België en gebruikmakend van de convergerende tendensen juist op diverse, culturele en bestuurlijke gebieden, te werken aan 'gemeenschappelijke markt' zonder grenzen, bestuurlijk, administratief en bureaucratisch oponthoud, kortom: te streven en te werken aan een Nederlands-Vlaamse staatkundige eenheid die ook nog eens sterker staat op het wereldtoneel?

Is dat verkeerd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 09:00   #50
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
sorry spinoza, maar dat klopt langs geen kant.
antwerpenaren en bredanen verschillen niet veel van mekaar.
Moet ik je tegen je oren komen kletsen?
Het verschil tussen beide bevolkingsgroepen is zelfs enorm.
Terwijl je in Breda met buitenwijken zit, is Antwerpen een dicht gebouwde stad.

Terwijl Breda een woonstad is, is Antwerpen een industrie- en vertier-stad.

Je kan Antwerpen en zijn inwoners makkelijker vergelijken met Rotterdam en zijn inwoners, dan met Breda.
Antwerpen en zijn inwoners verschillen enorm tegenover Breda en zijn inwoners.

Je kan Breda gelijkstellen aan een stad als Gent of Kortrijk, maar totaal niet vergelijken met Antwerpen.
Daarnaast zijn de inwoners van de Vlaamse steden vrij rustige mensen, terwijl die van de Nederlandse steden meer uitbundige feestvierders zijn.
De enige plaats in Vlaanderen en Nederland waar cultuur eigenlijk overeenkomen is in de beide Limburgen.
Verder merk je direct bij het oversteken van de landsgrens het verschil tussen de culturen. En die zijn enorm.

Zoals reeds door ander in andere postings gezegd, de Vlaming is makkelijker te vergelijken met een Waal, dan met een Nederlander.

Het was in het verleden voor de Vlamingen dan ook makkelijker om zich aan te passen naar Wallonië dan naar Nederland, ondanks de taalverschillen.
On nog verder te gaan, het is en was voor een Vlaming zelfs makkelijker om zich aan te passen naar de Noord-Franse cultuur dan naar de Nederlandse.

Terwijl de Vlaming een Bourgondische levensstijl heeft, houd de Nederlander er chauvinistische levensstijl op na.

Terwijl Vlaanderen op culinair vlakt een viesneus is, is Nederland daarin een echte vuilbak.
Terwijl de Nederlander zijn gehaktbal uit de muur haalt zonder te weten wat er allemaal mee gebeurt, kijkt de Vlaming zelfs heel nauwlettend toe hoe de frituuruitbater deze deze zorgvuldig behandeld als een waardevol stuk porselein.
Terwijl de Vlaming zijn brood van de bakker koopt, bestaan er in Nederland bijna geen warme bakkers en koop de Nederlander zijn brood in grootwarenhuizen.
Terwijl de Vlaming zeer licht bepakt reist en alle ter plaatse koopt, vertrekt de Nederlander overladen en vermijd hij zoveel mogelijk aankopen in zijn gastland.

En ik kan je zo nog 1001 verschillen tussen een Belg en een Nederlander geven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 09:11   #51
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
De verschillen zij dan ook enorm.
Ik woon zelf op slechts enkel meters van de landgrens en op slechts enkel kilometers van Breda.
En terwijl ik mij thuis voel in Rozendaal, voel ik mij een vreemde in Breda.
En dat zij dan twee Nederlandse steden op slechts enkel kilometers van elkaar.

En de verschillen tussen een Belg en een Nederlander zijn zelfs zo groot dat enkel aan de gedragingen in een winkel al kan zien wie Belg en wie Nederlander is.
En geloof mij vrij; ik heb liever 10 Belgen voor mij in de winkel staan dan 1 Nederlander. Want dan ben ik sneller bediend en terug buiten.

Aan een tankstation bestaat er geen grotere ramp dan een Nederlander die voor jou moet tanken.
Oud 8 februari 2010, 09:13   #52
Shadowke

Standaard

begrijp je nu waar je hier op de negeerlijst staat Jantje?
dat is puur Nederlanderhaat dat je hier zit te spuien!
je bent dus niet beter dan Henri1 en system!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 09:24   #53
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Maar, beste Steve_M, als wij ons allemaal zo gemakkelijk voelen in Nederland en Vlaanderen en we zorgeloos kunnen genieten van wat we elkaar, Vlaanderen en Nederland, te bieden hebben op het gebied van taal, popconcerten, festivals, televisieprogramma's en dergelijke meer zonder ons vreemd of ongemakkelijk te voelen op de manier zoals jij dat beschrijft, wat is dan erop tegen om, tegen het licht van de politieke en staatkundige desintegratie van België en gebruikmakend van de convergerende tendensen juist op diverse, culturele en bestuurlijke gebieden, te werken aan 'gemeenschappelijke markt' zonder grenzen, bestuurlijk, administratief en bureaucratisch oponthoud, kortom: te streven en te werken aan een Nederlands-Vlaamse staatkundige eenheid die ook nog eens sterker staat op het wereldtoneel?

Is dat verkeerd?
Ernst, de Vlaming voelt zich niet gemakkelijk in Nederland.
De Vlaming voelt zich meer een vreemde in Nederland, dan in de andere EU-landen.

Voor een Vlaming is Nederland meer buitenland dan Frankrijk of Duitsland op vlak van cultuur en gedrag.
Buiten de taal heeft Vlaanderen veel meer gemeen met zijn andere buren dan met Nederland.
En het enige dat Vlaanderen gemeen heeft met Nederland is de taal.

Je hoeft daarvoor enkel maar naar de inzamelingen voor Haïti te kijken, terwijl Nederland bijna 500€ per inwoner bij elkaar haalt met een inzamelactie die totaal fout loopt,krijgt Vlaanderen amper 50€ per inwoner bij elkaar met een actie die perfect tot in de puntjes is afgewerkt en zeer vlot verloopt.

Terwijl de Vlaamse winkels overspoeld worden door Nederlanders, komt de Vlaming bijna nooit in de Nederlandse winkels, ook al is het daar goedkoper kopen.
Terwijl de Nederlander vaak honderden kilometers aflegt om te gaan feesten, komt de Belg zelden buiten zijn eigen dorp op uit te gaan.
Oud 8 februari 2010, 09:25   #54
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De Vlaming voelt zich meer een vreemde in Nederland, dan in de andere EU-landen.

Voor een Vlaming is Nederland meer buitenland dan Frankrijk of Duitsland op vlak van cultuur en gedrag.
Buiten de taal heeft Vlaanderen veel meer gemeen met zijn andere buren dan met Nederland.

Je hoeft daarvoor enkel maar naar de inzamelingen voor Haïti te kijken, terwijl Nederland bijna 500€ per inwoner bij elkaar haalt met een inzamelactie die totaal fout loopt,krijgt Vlaanderen amper 50€ per inwoner bij elkaar met een actie die perfect tot in de puntjes is afgewerkt en zeer vlot verloopt.

Terwijl de Vlaamse winkels overspoeld worden door Nederlanders, komt de Vlaming bijna nooit in de Nederlandse winkels, ook al is het daar goedkoper kopen.
Terwijl de Nederlander vaak honderden kilometers aflegt om te gaan feesten, komt de Belg zelden buiten zijn eigen dorp op uit te gaan.
ik kan me totaal niet in jouw omschrijving vinden hoor.
Oud 8 februari 2010, 09:35   #55
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik kan me totaal niet in jouw omschrijving vinden hoor.
Ik wel. En dit omdat het vaak een reële ervaring is. Wanneer ik in Delft vertoef, bevind ik me wel degelijk in het 'buitenland'. Met alles erop en eraan. En wanneer ik in Nancy ben, is dat maar precies van hetzelfde

Laatst gewijzigd door system : 8 februari 2010 om 09:41.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 09:37   #56
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik heb, zoals ik een andere draad al eens aanhaalde, het omgekeerde gevoel: als ik in Breda (het was me nooit eerder opgevallen dat jij Breda als locatie hebt) rondloop, dan voel ik me daar echt thuis en voel me oprecht verbonden met de mensen. Als ik rondloop in de Oost-Vlaamse gemeente waar mijn familie woont, twintig kilometer vanwaar ik woon, dan heb ik dat gevoel helemaal niet.
De verschillen die jiij benoemt, zou ik lifestyle verschillen noemen.
We kennen deze verschillen tussen stad en platteland ,tussen rijk en arm ,tussen conservatief en progressief ,tussen links en rechts.

Cultuur zou ik omschrijven als een breder begrip ,als een geheel van waarden en normen en kunstuitingen ,zoals bijvoorbeeld de Westerse cultuur, In die zin kun je je in heel Europa ,Australie en Amerika thuis voelen als het over gemeenschappelijke cultuur gaat. Alleen voel je je pas echt thuis als de dezelfde taal spreekt en in dezelfde taal zingt en huilt.

Deze culturele gemeenschappelijkheid weegt dan ook heel zwaar.
Sociaal psychologisch onderzoek heeft uitgewezen, dat er correlaties zijn tussen taal en gedrag en beleving.
Je kunt emigranten in Amerika of Australie ontmoeten, die zich daar uitstekend thuis voelen en toch in verroering raken ,als ze met een Nederlander ,hun moedertaal kunnen spreken.
Blijkbaar blijft er altijd een heimwee naar de moedertaal.
Als de taal niet zo belangrijk was ,dan was het Nederlands in Vlaanderen al lang uitgestorven. Blijkbaar vormt de taal de wortels van je wieg ,van je jeugd, van de de gevoelens bij je moeder.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 8 februari 2010 om 09:39.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 09:47   #57
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Je hebt nu eenmaal hokkers en vliegers.
In elke stad en in ieder dorp ,misschien wel in ieder familie heb je mensen die makkelijk uitvliegen en overal heen gaan en zich overal kunnen redden
en mensen die niet verder dan hun kerktoren gaan of willen gaan of kunnen gaan.Deze verschillen kom je in alle landen tegen.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 09:48   #58
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ik heb helemaal geen Nederlanderhaat.

Mijn huidige vriendin is trouwens een Nederlandse.
En veel van de opmerkingen over verschillen tussen Vlaanderen en Nederland komen van haar.

En zij pikte het helemaal niet dat je haar stad met Antwerpen vergelijkt en dat je haar gelijkstelt met een Antwerpenaar.
Terwijl Breda een propere stad is, is Antwerpen een vuilnisbelt.
Terwijl Breda een stad is waar men luidruchtige maar vreugdevol uitgaat, is Antwerpen een stad waar men sneller een arts nodig heeft bij het uitgaan, dan een wc.

En wie kent er beter de verschillen tussen Vlaanderen en Nederland, dan deze die niet alleen taal, maar ook bed delen.

Een samenwerking tussen twee landen en zeker een samenvloeiing van twee staten vergt een open en eerlijke kijk op beide landen en hun bevolkingsgroepen.

Een Nederlander, die zeer nationalistisch is, samen brengen onder één bewind met een Vlaming, die zelfs zijn volkslied niet kent en amper zijn driekleur tussen ander vlaggen kan herkennen, vraagt om openheid en eerlijkheid tegenover beide bevolkingsgroepen.

Een puntzak en een kaasbol verenigen is nu helemaal geen eenvoudige zaak.
En je moet de verschillen zoeken om beide op elkaar te kunnen afstemmen.
Negeer je de verschillen, dan ben je gedoemd te mislukken.
Oud 8 februari 2010, 09:59   #59
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Negeren en lijstjes opstellen die genegeerd moeten worden, is blijkbaar één van uw sterkste kanten helaas.

Laatst gewijzigd door system : 8 februari 2010 om 10:25.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 10:05   #60
Shadowke

Standaard

Citaat:
Maar ik heb helemaal geen Nederlanderhaat.

Mijn huidige vriendin is trouwens een Nederlandse.
En veel van de opmerkingen over verschillen tussen Vlaanderen en Nederland komen van haar.

En zij pikte het helemaal niet dat je haar stad met Antwerpen vergelijkt en dat je haar gelijkstelt met een Antwerpenaar.
Terwijl Breda een propere stad is, is Antwerpen een vuilnisbelt.
Terwijl Breda een stad is waar men luidruchtige maar vreugdevol uitgaat, is Antwerpen een stad waar men sneller een arts nodig heeft bij het uitgaan, dan een wc.

En wie kent er beter de verschillen tussen Vlaanderen en Nederland, dan deze die niet alleen taal, maar ook bed delen.

Een samenwerking tussen twee landen en zeker een samenvloeiing van twee staten vergt een open en eerlijke kijk op beide landen en hun bevolkingsgroepen.

Een Nederlander, die zeer nationalistisch is, samen brengen onder één bewind met een Vlaming, die zelfs zijn volkslied niet kent en amper zijn driekleur tussen ander vlaggen kan herkennen, vraagt om openheid en eerlijkheid tegenover beide bevolkingsgroepen.

Een puntzak en een kaasbol verenigen is nu helemaal geen eenvoudige zaak.
En je moet de verschillen zoeken om beide op elkaar te kunnen afstemmen.
Negeer je de verschillen, dan ben je gedoemd te mislukken.
ik heb helemaal niet Antwerpen vergeleken met Breda qua uitzicht maar qua gevoel (beiden zijn Brabants).
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be