Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2010, 00:06   #41
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Misschien kan de VLAM het label "Vlaamse chocolade" toekennen aan alle chocoladeproducenten die wél de mensenrechten respecteren. Zo slaan we meerdere vliegen in één klap.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 00:21   #42
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
De mensen hier doen er misschien goed aan om eens wat over de dependentietheorie te lezen.

Dit terzijde, grappig dat heel die post gewag wordt gemaakt van Belgische chocolade om dan te besluiten met:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje
Gaat Vlaanderen zijn rijkdom blijven opbouwen uit slaven arbeid, of gaat het eindelijk inzien dat dergelijke economieën beter verdwijnen?

Als ik het adres van dit bedrijf opzoek kom ik, toch in Vlaanderen terecht.

Kraft Foods Belgium
Brusselsesteenweg 450
1500 Halle
Belgium.

Daarnaast worden de cacaobonen via Antwerpen ingevoerd en de afgewerkte producten via Antwerpen geëxporteerd.

Het is dus de naam Belgische chocolade, maar de productie en alle bedrijvigheid er rond zit in Vlaanderen.
Het is dus volledig juist omte stellen dat Vlaanderen zich verrijkt met de arbeid van kindslaven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 03:16   #43
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
In Nederland was het 15% voor de campagne van Oxfam Novib.
Na Jamin en Lidl heeft nu ook HEMA toegezegd om duurzame chocolade in de rekken te plaatsen.

Hoeveel meer zal die cacao kosten; en wat is daarvan het aandeel in de prijs van chocolade? Is dit voor jouw een valabele reden om kinderarbeid te tolereren?
Natuurlijk is het niet de chocolade waar men van moet wakker liggen; wel van wie en onder welke omstandigheden de cacao geoogst heeft.

Uiteraard is niemand verplicht om ervoor te kiezen om slavenvrije chocolade te kopen.
Je hebt de vrije keuze.
Ik kan alleen zorgen dat mijn eigen kinderen het niet overkomt. Wat er aan de andere kant van de wereld voorvalt in opdracht van Belgische firma's, dat ligt buiten mijn tolerantiebereik.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Misschien kan de VLAM het label "Vlaamse chocolade" toekennen aan alle chocoladeproducenten die wél de mensenrechten respecteren. Zo slaan we meerdere vliegen in één klap.
Dat in geen geval!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 03:19   #44
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Als ik het adres van dit bedrijf opzoek kom ik, toch in Vlaanderen terecht.

Kraft Foods Belgium
Brusselsesteenweg 450
1500 Halle
Belgium.

Daarnaast worden de cacaobonen via Antwerpen ingevoerd en de afgewerkte producten via Antwerpen geëxporteerd.

Het is dus de naam Belgische chocolade, maar de productie en alle bedrijvigheid er rond zit in Vlaanderen.
Het is dus volledig juist omte stellen dat Vlaanderen zich verrijkt met de arbeid van kindslaven.
Maar, wie moet daar nu eigenlijk juist voor boeten?
Oud 15 februari 2010, 06:16   #45
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik kan alleen zorgen dat mijn eigen kinderen het niet overkomt. Wat er aan de andere kant van de wereld voorvalt in opdracht van Belgische firma's, dat ligt buiten mijn tolerantiebereik.

Dat in geen geval!
Je kan doen alsof het buiten je bereik ligt; of je kan slavenvrije chocolade kopen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 07:24   #46
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik wil met mijn zwaar belast loon zoveel mogelijk chocolade kunnen kopen. Dat daar arme negertjes van alle leeftijden voor zwoegen, zal me een worst wezen. Hier in dit deel van de wereld hebben we ook zo'n periode gehad. Zo'n een dikke eeuw geleden.
Onze overgrootouders hebben er ook voor moeten knokken om er van af te geraken.

Awel, exporteer meer Daens als je dan toch iets wil doen voor die arme mensjes in fungistan.

Laatst gewijzigd door maddox : 15 februari 2010 om 07:24.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 07:24   #47
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Een beetje off-topic, maar dat label is wel een wat belachelijk aangezien tonijn als diersoort meer bedreigd is dan dolfijn.
Inderdaad, maar het label kwam tot stand onder druk van kinderen, die dolfijnen zo'n fantastische dieren vinden...

Je krijgt toch geen hap van die sinterklaas in uw keel als je weet dat die chocolade ge maakt is door kindslaven, terwijl die andere sint kan garanderen dat hij kindslaaf vrij is ?

De andere optie is natuurlijk de suiker en de paraffine (of onverzadigde vetten) in de chocolade heel zwaar belasten zal ervoor zorgen dat allen nog fondant beschikbaar wordt of suikervrije chocolade. En aan een prijs van40euro per kg in den aldi ga je natuurlijk veel minder chocolade eten. De slavernij is niet opgelost maar dan toch wegbelast

Laatst gewijzigd door brother paul : 15 februari 2010 om 07:28.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 07:53   #48
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Inderdaad, maar het label kwam tot stand onder druk van kinderen, die dolfijnen zo'n fantastische dieren vinden...

Je krijgt toch geen hap van die sinterklaas in uw keel als je weet dat die chocolade ge maakt is door kindslaven, terwijl die andere sint kan garanderen dat hij kindslaaf vrij is ?

De andere optie is natuurlijk de suiker en de paraffine (of onverzadigde vetten) in de chocolade heel zwaar belasten zal ervoor zorgen dat allen nog fondant beschikbaar wordt of suikervrije chocolade. En aan een prijs van40euro per kg in den aldi ga je natuurlijk veel minder chocolade eten. De slavernij is niet opgelost maar dan toch wegbelast
t wordt dan misschien interessant om het te gaan smokkelen...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 07:56   #49
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, de bedrijven moeten ingrijpen.

Zelfs in de openingspost geeft Cote D'Or zelf toe dat ze er zelf weldegelijk iets aan kunnen doen en dat zij weldegelijk kunnen eisen van hun leveranciers dat ze op humane manier werken en zonder slaven werken.

Maar hen gaat het enkel om de winst en niet om mensen.
De bedrijven kunnen de problemen dus wel oplossen, maar laten hun eigen belangen voor gaan op die van deze kindslaven. Want met die kindslaven kunnen zij goedkoper inkopen en dus meer winst genereren.
Levi's werkt trouwens niet meer samen met bedrijven waar -14 jarigen werken.
En 14 jarigen beschouw ik niet meer als kinderen, maar als jongvolwassenen.

De bedrijven geven dus gewoon zelf toe dat ze in de fout gaan en er niets tegen doen, hoewel zij wel de macht hebben om dergelijke problemen aan te pakken en op te lossen.
Bijna alle westerse bedrijven die handel drijven met landen waar kinderarbeid mogelijk is, doen dat, die zetten meestal hun leveranciers onder druk om kinderarbeid vrij te werken.

Ze sturen zelf inspectieteams naar die fabrieken van die leveranciers, ... maar die leveranciers werken ook met onderaannemers... meestal moeten die leveranciers overigens met sterke prijzen werken om hun positie als leverancier te mogen behouden.
Oud 15 februari 2010, 07:59   #50
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is helemaal niet nodig geen chocolade meer te eten. Het staat iedereen vrij om slaafvrije geproduceerde chocolade te kopen.

In Nederland was 15% van de chocoladeletters met Sint-Niklaas "eerlijke" chocolade.
Door de campagne van Oxfam Novib, de aandacht in de media, en de reacties van de consumenten gaan meer winkels meer "eerlijke" chocolade aanbieden.
http://www.trosradar.nl/index.php?id...;item_id]=1457

"Na Jamin en Lidl heeft nu ook HEMA toegezegd duurzame chocoladeletters in zijn schappen te leggen. In 2012 zullen alle 183 varianten van de letters op verantwoorde wijze zijn geproduceerd. Dat liet de winkelketen maandag weten."
http://www.ad.nl/ad/nl/1004/Economie...verkopen.dhtml

Er is dus zeker een menswaardig alternatief. Wij bepalen mee wat het wordt.
ik zou wel eens willen zien hoe die oxfamers hun boeren selecteren en al dan niet onder druk zetten... Ik zou nog wel eens willen zien hoe eerlijk die eerlijke wel is... ? De kinderen van de nonkels zullen ook wel cacaobonen komen sorteren zeker als die lastige inspecteur weg is...
Oud 15 februari 2010, 11:52   #51
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Bijna alle westerse bedrijven die handel drijven met landen waar kinderarbeid mogelijk is, doen dat, die zetten meestal hun leveranciers onder druk om kinderarbeid vrij te werken.

Ze sturen zelf inspectieteams naar die fabrieken van die leveranciers, ... maar die leveranciers werken ook met onderaannemers... meestal moeten die leveranciers overigens met sterke prijzen werken om hun positie als leverancier te mogen behouden.
De meeste Europese bedrijven doen dat inderdaad, doch niet allemaal.

En de chocolade-sector is er daar ééntje van.

Een andere sector waar het niet gebeurd, is de visverwerkende sector.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Ik wil met mijn zwaar belast loon zoveel mogelijk chocolade kunnen kopen. Dat daar arme negertjes van alle leeftijden voor zwoegen, zal me een worst wezen. Hier in dit deel van de wereld hebben we ook zo'n periode gehad. Zo'n een dikke eeuw geleden.
Onze overgrootouders hebben er ook voor moeten knokken om er van af te geraken.

Awel, exporteer meer Daens als je dan toch iets wil doen voor die arme mensjes in fungistan.
Nu ga ik niet ontkennen dat we het hier zelf en alleen hebben moeten doen.

Maar het gaat nog steeds over kinderen en je daarvoor inzetten is echt nodig.

Niet alleen voor die kinderen, maar ook voor ons zelf.

Want kinderen betekenen daar geld.

Als kinderen geld gaan kosten in plaats van opbrengen, gaat men in die regio's stoppen met 10 kinderen per vrouw te hebben en dus de overbevolking tegen gaan.
Oud 15 februari 2010, 12:53   #52
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan doen alsof het buiten je bereik ligt; of je kan slavenvrije chocolade kopen.
En dat veranderd de zaken voor de kindslaven?
Oud 15 februari 2010, 12:55   #53
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeker, van een kommetje rijst of yam wortel per dag om 10 uur cacaobonen te kwartelen, naar niks. Zeer goeie vooruitgang.
Oud 15 februari 2010, 19:46   #54
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
ik zou wel eens willen zien hoe die oxfamers hun boeren selecteren en al dan niet onder druk zetten... Ik zou nog wel eens willen zien hoe eerlijk die eerlijke wel is... ? De kinderen van de nonkels zullen ook wel cacaobonen komen sorteren zeker als die lastige inspecteur weg is...
Informeer jezelf.

http://www.oww.be/fairtradechocolade
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 22:49   #55
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat veranderd veel.
Want de plantage bezitters kunnen dan hun bonen niet meer kwijt aan de bedrijven.

Niet dat het enige invloed heeft op de prijs van chocolade, enkel op de winsten van de bedrijven en plantages.
Want die moeten dan met volwassen vrije arbeiders/sters gaan werken die ze een loon moeten betalen.

Als consument kan je dus heel veel doen, maar je kan het inderdaad niet alleen.
Maar elke bijdrage is er één.
Als duizenden consumenten geen slavenchocolade meer kopen, moeten de bedrijven en plantages hun handelswijze wel veranderen.
Oud 16 februari 2010, 07:37   #56
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat veranderd veel.
Want de plantage bezitters kunnen dan hun bonen niet meer kwijt aan de bedrijven.
Tof, de cacaoboon nog goedkoper voor de bedrijven die zich er geen zak van aantrekken.

Citaat:
Niet dat het enige invloed heeft op de prijs van chocolade, enkel op de winsten van de bedrijven en plantages.
Want die moeten dan met volwassen vrije arbeiders/sters gaan werken die ze een loon moeten betalen.
Als de plantage eigenaar dezelfde winst wil zien, gaat de consument toch mogen ophoesten, en dat een paar keer extra.

Citaat:
Als consument kan je dus heel veel doen, maar je kan het inderdaad niet alleen.
Maar elke bijdrage is er één.
Is dit een reclame campagne voor Oxfam?
Citaat:
Als duizenden consumenten geen slavenchocolade meer kopen, moeten de bedrijven en plantages hun handelswijze wel veranderen.
Duizenden op miljoenen, da's voor de aandeelhouders geen punt.
Oud 16 februari 2010, 08:40   #57
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Tof, de cacaoboon nog goedkoper voor de bedrijven die zich er geen zak van aantrekken.

Als de plantage eigenaar dezelfde winst wil zien, gaat de consument toch mogen ophoesten, en dat een paar keer extra.

Is dit een reclame campagne voor Oxfam?

Duizenden op miljoenen, da's voor de aandeelhouders geen punt.
Een paar duizenden op miljoenen maakt veel uit, want het zijn die enkele duizenden die hun winst bepalen, want die miljoenen kopen reeds andere chocolade.

En een ik maak geen reclame voor Oxfam, want bij hun werkwijze heb ik ook mijn bedenkingen. Zij werken wel eerlijk in de ontwikkelingslanden, maar werken hier met niet betaald personeel in hun winkels.

En het zijn niet de consumenten die opdraaien voor een menswaardige behandeling van de arbeiders op de productieplaatsen, zelfs niet de plantagehouders, maar de aandeelhouders die hun winst zien dalen.
Oud 16 februari 2010, 09:21   #58
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En een ik maak geen reclame voor Oxfam, want bij hun werkwijze heb ik ook mijn bedenkingen. Zij werken wel eerlijk in de ontwikkelingslanden, maar werken hier met niet betaald personeel in hun winkels.
Ook zijn de controleurs "niet onbetaalbaar".

Citaat:
En het zijn niet de consumenten die opdraaien voor een menswaardige behandeling van de arbeiders op de productieplaatsen, zelfs niet de plantagehouders, maar de aandeelhouders die hun winst zien dalen.
Cacao bedrijven dicht, cacaoboeren de keuze tussen verkopen aan minder betalenden, of andere gewassen telen. Maar de klein mannen ginder, die zullen blijven werken voor hun yam of kom rijst per dag. Tot de mensen ginder het juk van hun eigen heersers afwerpen. En da's tot nu toe altijd lood om oud ijzer geweest in zowat heel Afrika.
Oud 16 februari 2010, 09:32   #59
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ook zijn de controleurs "niet onbetaalbaar".

Cacao bedrijven dicht, cacaoboeren de keuze tussen verkopen aan minder betalenden, of andere gewassen telen. Maar de klein mannen ginder, die zullen blijven werken voor hun yam of kom rijst per dag. Tot de mensen ginder het juk van hun eigen heersers afwerpen. En da's tot nu toe altijd lood om oud ijzer geweest in zowat heel Afrika.
Die heersers zitten enkel op de troon juist dankzij de steun van de westerse bedrijven.

En de controleurs van Oxfam zijn niet om te kopen, juist omdat er onbekende tussen zitten.

Sommige controleurs zijn zelfs niet verbonden aan Oxfam, maar zijn mensen van andere bedrijven die onderweg even kijken of de controleurs hun werk wel goed doen.

Het enige dat er dus kan gebeuren is dat wij de bedrijven dwingen tot eerlijke handel. En een menswaardige behandeling van hun arbeiders.
Want vele plantages zijn eigendom van de westerse bedrijven, met slechts zetboeren als uitbaters van de plantages.
Oud 16 februari 2010, 09:32   #60
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Jan

ik koop zo elk jaar Oxfam koffie via een call center die werkt voor childfocus, dus laten we zeggen dat de distributie wel betaald is op die manier.

Maar het probleem in alle sectoren is altijd: je hebt groepen die risico's nemen, en op de duur zodanig groot worden dat hun risico's intern verwaarloosbaar zijn, maar voor de lokale boer onomkoombaar

een boer leeft van een oogst op één plaats. Dus elk jaar heeft hij een variabiliteit in zijn oogst, die variabiliteit maakt hem zwak.
De grotere organisaties kunnen die variabiliteit opvangen in hun structuur, want zwak op de ene plaats is sterk op eeen andere plaats, en de som is relatief stabiel... Dus zij hebben dat probleem niet.

Nu wat kan Oxfam nu helpen dat probleem oplossen ??? Niet dus.

Je zou een cooperatieve moeten maken op wereldschaal waar alle producenten (boeren dus defacto lid van zijn) en alle bedrijven die grondstoffen kopen defacto ook lid van zijn.
Je zou kunnen zeggen dat voedsel moet verkocht worden aan een 'wereld-voedselbank met een wereldmarkt producentenprijs' en dat die 'voedselverwerkingsbedrijven' moeten kopen aan een 'wereldmarkt aankoopprijs'
Dus die twee getallen moeten los staan van elkaar, maar de aankoopprijs mag niet lager zijn dan de producentenprijs.
Dus die organisatie heeft altijd winst... En die winst komt via de cooperatieve structuur altijd terug naar de boer en naar de aankoper. Of niemand moet nog klagen dat hij teweinig verdient of teveel betaalt.. Het gemeenschappelijk evenwicht is cooperatief.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be