Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2010, 01:23   #41
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Ik kom er quasi dagelijks. Brussel heeft zeker mooie delen, maar de vergane glorie en verloedering overheersen. Brussel werd (door een internationaal publiek) vorig jaar nog verkozen tot meest saaie stad van Europa. Dat slechte imago moet toch ergens vandaan komen hé?

Waar komen in Brussel alle internationale HST's (TGV, Thalys, ICE, Eurostar) aan? In een gore, vuile achterbuurt, Brussel-Zuid genaamd. De no go-zones liggen vlakbij...

De dynamiek van (constante) vernieuwing die je in praktisch alle (grote) Vlaamse steden ziet ontbreekt compleet in Brussel. Brussel blijft hangen en gaat zelfs achteruit. Zeg eens wat er de laatste decennia nog gebouwd is dat als architecturaal hoogwaardig (of gedrufd) zou kunnen bestempeld worden?

Zelfs een kleine stad als Leuven doet het stukken beter.
Welke bron heeft u voor die enquête? Ik ben zeer benieuwd die te kennen! Brussel heeft inderdaad sommige lelijke wijken, zoals er in andere steden zijn, maar is vooral een zeer aangename stad. U "kent" zeker gewoon Brussel omdat u er werkt : in andere woorden kent u het wijk waar u werkt en de traject met de metro tot uw werk. Dat noem ik niet een stad kennen! Een stad kent u als u er leeft of als u er heel veel jaren in die stad hebt geleefd. Wat vooral veel Vlaams-Nationalisten stoort (ik zeg "veel", ik veralgemeen dus niet), is het feit dat het Frans zo belangrijk in Brussel is. En in plaats van eerlijk te zijn, spelen ze de kaart van de hypocrisie, aanvoerend dat alles - of bijna alles - slecht in Brussel is terwijl ze Brussel helemaal niet kennen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2010, 02:14   #42
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Antwerpen hoofdstad van Vlaanderen

4de mooiste station ter wereld volgens Newsweek

Laatst gewijzigd door Pieter B : 23 februari 2010 om 02:16.
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2010, 12:35   #43
respublica
Minister

Standaard

Terecht, al heel mijn leven bewonder ik het Centraal Station, hoe vaak ik er al ben geweest. In de 20e eeuw waren de plannen tot afbraak echter zeer concreet en bijna gerealiseerd! De NMBS vond dat stokoude gebouw maar niets...
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2010, 12:38   #44
respublica
Minister

Standaard

Met alle respect voor onze franstalige buren, maar ik vind dat er in Vlaanderen veel interessantere steden zijn om te bezoeken dan in Wallonië, met een veel rijker cultureel erfgoed. hoewel er in Wallonië ook heel wat te bekijken valt!

Laatst gewijzigd door respublica : 23 februari 2010 om 12:39.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2010, 13:19   #45
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kom er quasi dagelijks. Brussel heeft zeker mooie delen, maar de vergane glorie en verloedering overheersen. Brussel werd (door een internationaal publiek) vorig jaar nog verkozen tot meest saaie stad van Europa. Dat slechte imago moet toch ergens vandaan komen hé?

Waar komen in Brussel alle internationale HST's (TGV, Thalys, ICE, Eurostar) aan? In een gore, vuile achterbuurt, Brussel-Zuid genaamd. De no go-zones liggen vlakbij...

De dynamiek van (constante) vernieuwing die je in praktisch alle (grote) Vlaamse steden ziet ontbreekt compleet in Brussel. Brussel blijft hangen en gaat zelfs achteruit. Zeg eens wat er de laatste decennia nog gebouwd is dat als architecturaal hoogwaardig (of gedrufd) zou kunnen bestempeld worden?

Zelfs een kleine stad als Leuven doet het stukken beter.
Er zijn inderdaad mooie wijken in Brussel.
Maar Brussel heeft té veel waardevol onroerend patrimonium uit het verleden vernietigd. Die stad en haar urbanisatiediensten hebben té weinig de kunst begrepen om een zo harmonisch mogelijk samengaan van oud met nieuw te realiseren.
Bovendien is de stad op vele plaatsen gewoon verloederd en vuil. Je wordt er niet zelden geconfronteerd met héél vieze geurtjes.
Ik ben ervan overtuigd dat de stad te lijden heeft onder haar politieke versnippering. Negentien burgemeesters, negentien schepencolleges, negentien gemeenteraden en negentien gemeentelijke administraties...dat is er werkelijk teveel aan. Maar blijkbaar vinden "les Bruxellois" dat leuk...

Laatst gewijzigd door quercus : 23 februari 2010 om 13:20.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2010, 14:09   #46
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Terecht, al heel mijn leven bewonder ik het Centraal Station, hoe vaak ik er al ben geweest. In de 20e eeuw waren de plannen tot afbraak echter zeer concreet en bijna gerealiseerd! De NMBS vond dat stokoude gebouw maar niets...
Een mooi gebouw is het zeker, al vloekt de oude structuur wel een tikkeltje met de moderne inrichting.

Maar hé, ik woon in Eindhoven, dus feitelijk mag ik over vrij weinig stations klagen.
Oud 23 februari 2010, 14:27   #47
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar Brussel heeft té veel waardevol onroerend patrimonium uit het verleden vernietigd. Die stad en haar urbanisatiediensten hebben té weinig de kunst begrepen om een zo harmonisch mogelijk samengaan van oud met nieuw te realiseren.
Dank u, Charly De Pauw.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2010, 14:58   #48
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Natuurlijk heeft vlaanderen ook zonen en dochters waar we fier op mogen zijn.
Sinds wanneer is JM Le Pen een Vlaming ?
Da's toch een racistische taalgenoot van je ?
Oud 23 februari 2010, 15:01   #49
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Sinds wanneer is JM Le Pen een Vlaming ?
Da's toch een racistische taalgenoot van je ?
JM Le Pen is geen Belg.
Dus niet komen zeveren aub.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2010, 16:37   #50
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bovendien is de stad op vele plaatsen gewoon verloederd en vuil. Je wordt er niet zelden geconfronteerd met héél vieze geurtjes.
Ik ben ervan overtuigd dat de stad te lijden heeft onder haar politieke versnippering. Negentien burgemeesters, negentien schepencolleges, negentien gemeenteraden en negentien gemeentelijke administraties...dat is er werkelijk teveel aan. Maar blijkbaar vinden "les Bruxellois" dat leuk...
dat is eigen aan een wereldstad,
zoals amsterdam bv eveneens veel verloederde buurten heeft en etc..
Oud 23 februari 2010, 17:41   #51
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Welke bron heeft u voor die enquête? Ik ben zeer benieuwd die te kennen!
Alstublieft: http://www.businessweek.com/globalbi...lobal+business

Citaat:
Brussel heeft inderdaad sommige lelijke wijken, zoals er in andere steden zijn, maar is vooral een zeer aangename stad. U "kent" zeker gewoon Brussel omdat u er werkt : in andere woorden kent u het wijk waar u werkt en de traject met de metro tot uw werk. Dat noem ik niet een stad kennen! Een stad kent u als u er leeft of als u er heel veel jaren in die stad hebt geleefd. Wat vooral veel Vlaams-Nationalisten stoort (ik zeg "veel", ik veralgemeen dus niet), is het feit dat het Frans zo belangrijk in Brussel is. En in plaats van eerlijk te zijn, spelen ze de kaart van de hypocrisie, aanvoerend dat alles - of bijna alles - slecht in Brussel is terwijl ze Brussel helemaal niet kennen.
Ik ken veel meer van Brussel dan enkel maar het traject naar het werk. Geef het nu toch eens toe: Brussel is geen juweeltje (en nu druk ik me nog zacht uit). De verloedering slaat zelfs toe in het historische centrum. Je hoeft maar enkele passen van de Grote Markt te doen om leegstand en verval te zien.

Brussel is allesbehalve modern, laat staan 'hip'. Dat Brussel tot 'most boring city' wordt verkozen heeft een reden.

Starbucks opent morgen haar eerste vestiging in een Belgische stad (buiten de luchthaven). Weet je welke stad ze gekozen hebben? Antwerpen. Normaal openen ze eerst vestigingen in de hoofdstad van een land. Blijkbaar zien ze ook bij Starbucks hoe het met Brussel is gesteld en kiezen ze voor Antwerpen...

http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Eco...che-stad.dhtml
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2010, 18:29   #52
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Dit is ook echt een pareltje van Antwerpen. Toch wel het mooiste shopping centrum van België denk ik.

Laatst gewijzigd door Pieter B : 23 februari 2010 om 18:30.
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2010, 18:49   #53
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ken veel meer van Brussel dan enkel maar het traject naar het werk. Geef het nu toch eens toe: Brussel is geen juweeltje (en nu druk ik me nog zacht uit). De verloedering slaat zelfs toe in het historische centrum. Je hoeft maar enkele passen van de Grote Markt te doen om leegstand en verval te zien.

Brussel is allesbehalve modern, laat staan 'hip'. Dat Brussel tot 'most boring city' wordt verkozen heeft een reden.

Starbucks opent morgen haar eerste vestiging in een Belgische stad (buiten de luchthaven). Weet je welke stad ze gekozen hebben? Antwerpen. Normaal openen ze eerst vestigingen in de hoofdstad van een land. Blijkbaar zien ze ook bij Starbucks hoe het met Brussel is gesteld en kiezen ze voor Antwerpen...

op slechts enkele passen van de brusselse grote markt..
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Brussels_Overview.jpg‎
Bekeken: 337
Grootte:  256,1 KB
ID: 64469  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  royal_galleries_st_hubert.jpg‎
Bekeken: 162
Grootte:  166,0 KB
ID: 64470  

Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 23 februari 2010, 18:55   #54
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
op slechts enkele passen van de brusselse grote markt..
we hoeven toch niet te bediscussiëren dat Brussel intrinsiek een prachtige stad is, maar zwaar verwaarloosd?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2010, 19:15   #55
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

U woont niet in Brussel en u kan dus Brussel niet kennen. U weet waar het Grote Markt, de Atomium en Manneken Pis zijn; u kent de traject naar uw werk en het wijk waar u werkt. Noemt u dat Brussel kennen? Ik alvast niet! U baseert zich gewoon op stereotypen of op enquêtes die even "geloofwaardig" zijn als internetpolls.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2010, 19:18   #56
Zapatista
Parlementslid

Zapatista's schermafbeelding

Standaard

Heil aan Starbucks!
Oud 23 februari 2010, 20:12   #57
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht

4de mooiste station ter wereld volgens Newsweek
Ik heb qua verloedering en architectonische chaos in Brussel nog wel niet veel gezien dat kan tippen aan de (Turnhoutse)baan die erheen leidt. Langs de Rooseveltplaats is het ook een rommeltje, en same goes for de noordeleien en grote delen van het eilandje die er nog erg industrieel uit zien. Al vind ik globaal genomen Antwerpen ook wel mooier en charmanter dan Brussel.
Oud 23 februari 2010, 20:33   #58
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

De manier waarop de Franstalige belgicisten hier doelbewust de lichtere bagger uit de populaire cultuur opvissen om hun beeld van Vlaanderen te illustreren is veelzeggend. De aap komt uit de mouw: we hebben niet te maken met mensen die met open blik naar Vlaanderen kijken, onze troeven willen erkennen, en constructief aan een toekomst willen werken. Het zijn gewoon rabiate nationalisten die willen verhinderen dat dat rare afvallige volkje in het noorden, waar zo zeer op neerkijken, hun francofone heilstaat halveren.
Oud 23 februari 2010, 20:44   #59
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik sta daar wel naar te kijken als een hond naar een koe. Nog nooit van gehoord. Maar ja, ik moet eerlijk toegeven dan het reilen en zeilen van de pop-cultuur nu bepaald niet mijn sterkste kant is.
Neen, dat lijkt me steeds lang duidelijk. Maar dat is niet de enige 'cultuur' waarin u niet uitblinkt.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2010, 20:47   #60
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, dat lijkt me steeds lang duidelijk. Maar dat is niet de enige 'cultuur' waarin u niet uitblinkt.
U heeft gelijk. Quercus blinkt bijvoorbeeld ook niet uit in de Bokrijkcultuur waarin u dan wel weer de onbetwiste heer en meester bent.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be