Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 maart 2010, 10:07   #41
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Inderdaad, het is geen hangmat... Ik ken er die dag en nacht zouden werken, niet omdat ze niet ronkomen maar omdat het geklingel van de kassa zo mooi klinkt dat ze van geen ophouden weten! Die "werken dan heel hard"!
Sorry dat ik voor dat soort niet veel ontzag heb hoor...
Afgunst staat gelijk aan toegeven dat je je minder voelt.
R.Greene

De afgunstige kan niet verdragen dat jij verder springt dan zijn stokje lang is.
J.de Valckenaere

http://www.google.be/url?sa=t&source...an9r3A5pyzFWyQ
Oud 1 maart 2010, 11:47   #42
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeikstraal Bekijk bericht
Wij eisen minder belastingen en een beter pensioen. Anders leggen we het land plat door aanhoudend te staken

Waar en wanneer: te bekijken
ga zwartwerken, een optocht doet geen reet af.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 11:49   #43
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeikstraal Bekijk bericht
Wij eisen minder belastingen en een beter pensioen. Anders leggen we het land plat door aanhoudend te staken

Waar en wanneer: te bekijken
Dat wil ik nog eens zien..zelfstandigen die uit solidariteit loonverlies willen lijden..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 15:33   #44
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Als insider ken ik er wel een paar die voor de buitenwereld 'rijk' lijken maar mocht je hun boeken zien... Vooral die peperdure leasing wagens steken de ogen uit.

Ik zal u een tip geven: vooral de zelfstandigen die voor particulieren werken. Want particulieren betalen niet zo graag btw.

Surieus, geef eens een paar concrete voorbeelden van wat u 'fraude' noemt. Een mens is nooit te oud om te leren.

Fred.
- hoeveel keer gebeurt het niet bij het opstellen van een factuur... dat diegenen die de factuur opstelt voorstelt "om een beetje aan te passen, zodat de btw wat minder is" en de rest in het zwart? En, ja, als klant ga je daar meestal op in, zou ik zeggen...
Maar die klant heeft misschien een paar dergelijke kansen op een heel jaar, en diegene die de factuur maakt speelt dat spelletje elke dag, en het helpt hem op papier een lager inkomen aan te tonen.
- diegenen die voedingswaren verkopen (bakker, kleine horecazaak enz enz)
halen zaken in huis (efkes naar de aldi om wat flessen cola... die "per glas" worden verkocht in de zaak, of andere producten)...
- er waren/zijn zelfs leveranciers van bvb bloem voor bakkers die bij hun levering een paar zakken "in het zwart" er aan toe voegen waardoor de verkoop dan wat kleiner lijkt, op papier
- bij het verhandelen van 2de handszaken, zoals auto's en dergelijke: wil je er vanaf geraken zijn ze amper iets waar... bij de verkoop ineens een héél pak meer!
enz ... je kunt het niet zo gek bedenken.
- iemand die snoepgoed verkoopt in stationswinkel of iets dergelijks, voortdurend werkt met kleine bedragen en veel wisselgeld die systematisch bij elke klant een klein vergissinkje begaat (de mensen steken dat prutsgeld meestal zonder kijken in hun zakken want ze zijn gehaast, en als ze er eens op letten: sorry, maar missen is menselijk nietwaar!)
En wees maar zeker dat dat op een maand een hele som scheelt - genoeg voor de hele dikke BMW en de kast van een villa (niet na één maand natuurlijk!)- ken zo iemand, geen fabeltje!
Niet voor niets dat men wil kassa's invoeren waar niet meer zou kunnen mee gesjoemeld worden, en bij veel voorbeelden komt niet eens een kassa aan te pas...
Er zijn zelfstandigen die verlegen zitten met een grote dure aankoop die ze zouden willen doen...maar ze moeten opletten van de belastingen die wel eens zou kunnen vragen van waar al dat geld komt....
Onlangs was er zo een geval dat zijn rijkdom en geldverteren had uitgestrooid op facebook... en omdat belastingsambtenaren dat blijkbaar ook eens lezen kreeg die persoon de vraag voor een beetje uitleg...

Zoals je zei: een mens is nooit te oud om te leren, hopelijk had je er wat aan?

Laatst gewijzigd door andev : 1 maart 2010 om 15:49.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 15:44   #45
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Afgunst staat gelijk aan toegeven dat je je minder voelt.
R.Greene

De afgunstige kan niet verdragen dat jij verder springt dan zijn stokje lang is.
J.de Valckenaere

http://www.google.be/url?sa=t&source...an9r3A5pyzFWyQ
Dat was hier niet het geval hoor, ik kom niets tekort en ik zou niet willen dubbel zo hard werken als nu om me zaken te permitteren die ik niet absoluut nodig heb maar waar ik anderen de ogen kan mee uitsteken...
Er is afgunst soms bij mensen, er is hebzucht ook, dat is iets anders...
En ja, "ze zijn niet allemaal zo", ook juist.
Oud 1 maart 2010, 15:47   #46
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Dat wil ik nog eens zien..zelfstandigen die uit solidariteit loonverlies willen lijden..
Tja, de solidariteit met diegenen die minder chance hebben in het zakendoen, die is precies niet zo groot bij de zelfstandigen, of vergis ik me?
Eerder "de één zijn dood is de andere zijn brood" soms?
Oud 1 maart 2010, 15:47   #47
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was hier niet het geval hoor, ik kom niets tekort en ik zou niet willen dubbel zo hard werken als nu om me zaken te permitteren die ik niet absoluut nodig heb maar waar ik anderen de ogen kan mee uitsteken...
Er is afgunst soms bij mensen, er is hebzucht ook, dat is iets anders...
En ja, "ze zijn niet allemaal zo", ook juist.
Dat is al een stuk beter andev. Ge waart mijne vriend maar toen ge op de zelfstandigen begon te kappen wou ik dat in vraag stellen. Gelukkig heb je je volledig herpakt.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 15:56   #48
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Ik zou willen dat alle zelfstandigen er de brui aan geven (met personeel betekent dit wel alles afgeven wat is opgebouwd gedurende een mensenleven), dan kunnen de anderen es laten zien wat ze kunnen
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 16:03   #49
Fieseler

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Dat is al een stuk beter andev. Ge waart mijne vriend maar toen ge op de zelfstandigen begon te kappen wou ik dat in vraag stellen. Gelukkig heb je je volledig herpakt.
dikke twee
Oud 1 maart 2010, 16:06   #50
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- hoeveel keer gebeurt het niet bij het opstellen van een factuur... dat diegenen die de factuur opstelt voorstelt "om een beetje aan te passen, zodat de btw wat minder is" en de rest in het zwart? En, ja, als klant ga je daar meestal op in, zou ik zeggen...
Maar die klant heeft misschien een paar dergelijke kansen op een heel jaar, en diegene die de factuur maakt speelt dat spelletje elke dag, en het helpt hem op papier een lager inkomen aan te tonen.
halen zaken in huis (efkes naar de aldi om wat flessen cola... die "per glas" worden verkocht in de zaak, of andere producten)...
- er waren/zijn zelfs leveranciers van bvb bloem voor bakkers die bij hun levering een paar zakken "in het zwart" er aan toe voegen waardoor de verkoop dan wat kleiner lijkt, op papier
- bij het verhandelen van 2de handszaken, zoals auto's en dergelijke: wil je er vanaf geraken zijn ze amper iets waar... bij de verkoop ineens een héél pak meer!
- iemand die snoepgoed verkoopt in stationswinkel of iets dergelijks, voortdurend werkt met kleine bedragen en veel wisselgeld die systematisch bij elke klant een klein vergissinkje begaat (de mensen steken dat prutsgeld meestal zonder kijken in hun zakken want ze zijn gehaast, en als ze er eens op letten: sorry, maar missen is menselijk nietwaar!)
En wees maar zeker dat dat op een maand een hele som scheelt - genoeg voor de hele dikke BMW en de kast van een villa (niet na één maand natuurlijk!)- ken zo iemand, geen fabeltje!
Niet voor niets dat men wil kassa's invoeren waar niet meer zou kunnen mee gesjoemeld worden, en bij veel voorbeelden komt niet eens een kassa aan te pas...
Er zijn zelfstandigen die verlegen zitten met een grote dure aankoop die ze zouden willen doen...maar ze moeten opletten van de belastingen die wel eens zou kunnen vragen van waar al dat geld komt....
Onlangs was er zo een geval dat zijn rijkdom en geldverteren had uitgestrooid op facebook... en omdat belastingsambtenaren dat blijkbaar ook eens lezen kreeg die persoon de vraag voor een beetje uitleg...

BTW en Belastingsfraude zijn 2 verschillende zaken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 16:06   #51
Fieseler

Standaard

Citaat:

Spijtig dat ik daar niks mee kan doen.
Ik denk dat er nergens zoveel in het zwart wordt gewerkt dan bij loontrekkenden.
Eerst hun uurtjes "in het klad kloppen" en dan voor tegoei voor hun eigen rekening.
Zijn er cijfers voor "zelfstandigen in bijberoep?"....dat zou ik wel eens willen weten zie...
Oud 1 maart 2010, 16:10   #52
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onmogelijk beste vriend. Die man moet BEWIJZEN waar die villa en die BMW vandaan komen. Dat wordt nagegaan hoor.

Citaat:
Zie je? Wat ben je met al dat zwart geld (als het echt veel is).. Je kunt er niet mee naar buiten komen.

Citaat:
Ik ken dat verhaal... Je zegt het zelf.. geldverteren is het énige wat je met veel zwart kunt doen. Je kunt er niet mee investeren of gelijk wat anders. Dit zijn cowboys die niet ernstig bezig zijn hoor. Een zaak bouw je stap voor stap op, met oog op de toekomst.

Citaat:
Ja, ik had er wat aan, waarvoor dank.

Maar er zijn nog andere zelfstandigen dan bakkers, beenhouwers en loodgieters hoor. Er is bijvoorbeeld een gans circuit van toeleveranciers voor de industrie, waartoe ik behoor. Onze klanten moeten facturen hebben want voor hen zijn dit te bewijzen aankopen en/of onkosten.

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 1 maart 2010 om 16:12.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 16:20   #53
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Ik zou willen dat alle zelfstandigen er de brui aan geven (met personeel betekent dit wel alles afgeven wat is opgebouwd gedurende een mensenleven), dan kunnen de anderen es laten zien wat ze kunnen
Een samenleving met zelfstandigen die korrekt werken, zonder frauderen en foefelen is dus een onmogelijkheid? Het is frauderen (op het randje stelen soms) of niets?
Oud 1 maart 2010, 16:27   #54
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onmogelijk beste vriend. Die man moet BEWIJZEN waar die villa en die BMW vandaan komen. Dat wordt nagegaan hoor.
...

Fred.
Ik ken zo'n geval persoonlijk. Ik weet wat hij doet, hoe hij het doet en ik ken de levensstijl die hij erop na houdt...
Hoe het zit met belastingen, bewijzen en noem maar op, dat weet ik niet.
En die belastingsdiensten hebben niet de reputatie dat ze zoveel nagaan dacht ik.
Ze krijgen er opzettelijk het personeel en de middelen niet voor. De pakkans is niet overal even klein, maar soms wel heel klein! Het lukt zeer zeker bij sommigen.
En ik zal het hem maar niet vragen, we gaan nog ruzie krijgen zo...
Oud 1 maart 2010, 16:44   #55
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe het zit met belastingen, bewijzen en noem maar op, dat weet ik niet.
Ik weet het dus wél: ze controleren dat. Een grote villa.. daar kun je moeilijk naast kijken, niet?

Citaat:
En die belastingsdiensten hebben niet de reputatie dat ze zoveel nagaan dacht ik.
Het is juist dat ze véél minder langskomen dan vroeger. Maar als ze langskomen, en je hebt zwaar gefraudeerd, hang je evengoed hoor.

Citaat:
Het lukt zeer zeker bij sommigen.
Het blijft een zeer zware gok, met het risico van hoge boetes met terugwerkende kracht.

Citaat:
En ik zal het hem maar niet vragen, we gaan nog ruzie krijgen zo...
Ik had wel graag het volledige verhaal gehoord. U maakt mij nog steeds niet wijs dat je je -officieel- een peperdure villa kunt kopen als je -zogezegd- amper een inkomen hebt. Volgens mij heeft die kerel gewoon genoeg verdiend

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 1 maart 2010 om 16:45.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 17:04   #56
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een samenleving met zelfstandigen die korrekt werken, zonder frauderen en foefelen is dus een onmogelijkheid? Het is frauderen (op het randje stelen soms) of niets?
Ben ik ook tegen tot en met, nergens heb ik dit proberen goed te praten.

Wat ik wel zeg is dat deze mensen veel verantwoordelijkheid en grote risicos dragen, opstaan en slapengaan met hun werk gans het jaar rond en dit alles stank voor dank.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 17:48   #57
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Brood

Citaat:
Tja, de solidariteit met diegenen die minder chance hebben in het zakendoen, die is precies niet zo groot bij de zelfstandigen, of vergis ik me?
Eerder "de één zijn dood is de andere zijn brood" soms?
De grootwarenhuizen zijn ontstaan uit bedrijven van zelfstandigen die steeds maar groter werden.
De dood v.d. Carrefour is het brood van vb Delhaize
Je mag er zeker van zijn dat ze bij Delhaize geen greintje solidariteit voelen met Carrefour...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 18:16   #58
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je zoveel zwart geld hebt voor een villa ed. dan is witwassen ook geen probleem. In de streek waar ik vroeger woonde is nog pas een drugsdealer opgepakt die al 20 jaar in een villa woonde...en nee, ook die heeft er niet voor gewerkt.
Denk je dat er geen bankbedienden zijn die graag geld van je willen witwassen? Dan leef je toch in een fabeltje hoor. Zeker als je denkt dat de belastingsdienst zijn werk doet.

Trouwens, ken jij 1 iemand met een BMW waaraan de belastingsdienst heeft gevraagd waar die vandaan komt? Komaan, daar hebben ze echt de tijd niet voor.

Laatst gewijzigd door illwill : 1 maart 2010 om 18:19.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 18:21   #59
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De grootwarenhuizen zijn ontstaan uit bedrijven van zelfstandigen die steeds maar groter werden.
De dood v.d. Carrefour is het brood van vb Delhaize
Je mag er zeker van zijn dat ze bij Delhaize geen greintje solidariteit voelen met Carrefour...
Vandaag stond in De Morgen een artikel over het effect van de staking bij Carrefour op de omzet van Delhaize en Colruyt. Titel: Concurrentie wint bij staking Carrefour. Ook in De Standaard stond iets gelijkaardigs:

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=M42MS70T

Daarom zal er dan ook nooit een algemene staking onder zelfstandigen komen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2010, 18:58   #60
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet het dus wél: ze controleren dat. Een grote villa.. daar kun je moeilijk naast kijken, niet?

Het is juist dat ze véél minder langskomen dan vroeger. Maar als ze langskomen, en je hebt zwaar gefraudeerd, hang je evengoed hoor.

Het blijft een zeer zware gok, met het risico van hoge boetes met terugwerkende kracht.

Ik had wel graag het volledige verhaal gehoord. U maakt mij nog steeds niet wijs dat je je -officieel- een peperdure villa kunt kopen als je -zogezegd- amper een inkomen hebt. Volgens mij heeft die kerel gewoon genoeg verdiend

Fred.
Ik heb niet gezegd dat die gast amper een inkomen heeft, wellicht genoeg om zich een dure villa te kunnen permitteren, maar zeker niet voor de rest van de levensstijl!
Let wel: ook al is het geld er wel, ze gaan dan toch geld lenen, hypotheek enz omdat het inderdaad niet zou opvallen! En houden meer geld in de kluis, ni vu ni connu...
Maar bon, mijn zakens niet echt. Het paste wel in de discussie dacht ik...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be