![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Nog een aanvulling: ik pleit wel voor het maximinprincipe voor bv inkomens, maar er zijn nog andere belangrijke zaken. Ik zou bv. ook pleiten voor een maximuminkomen, of beter: een maximum in ecologische voetafdruk van consumptie.
En over het maximinprincipe van inkomens: eigenlijk gaat het om een rechtvaardige verdeling van welzijn, eerder dan van inkomens. Dat wil dus zeggen dat mensen die risicovoller of gevaarlijker werk doen, of langer of harder werken meer mogen verdienen, omdat harder werken, hogere risico's,... het welzijn vermindert. Dus de factoren die het welzijn kunnen verminderen, moeten financieel gecompenseerd worden door hoger inkomen. Zo ook zou een zieke persoon meer economische voordelen moeten krijgen En nog een relevante aanvulling: Iemand die in haar werk meer bijdraagt aan het welzijn van anderen (bv. verplegers), zou meer economische voordelen (inkomen) moeten hebben dan iemand die niet goed bijdraagt (bv drugdealers, moordenaars) Dus ik zie hier alvast twee relevante elementen die meespelen in wat iemand verdient: 1) als iets het welzijn van iemand kan verminderen, moet dat financieel gecompenseert worden 2) als iemand het welzijn van anderen verhoogt, moet dat financieel beloond worden. Nu, wat punt 1 betreft: ja, als werkgevers een hoger risico nemen waardoor hun welzijn daalt, mag dat financieel gecompenseerd worden. Maar ik betwijfel of dat nu het geval is. Ik kan me niet voorstellen dat het nemen van zulke risico's het welzijn met een factor 10 naar beneden haalt zodat het inkomen een factor 10 hoger moet liggen. We kunnen voor onszelf nagaan of we te veel of te weinig verdienen, door ons te verplaatsen in de positie van de minst bedeelde. Ik merk dat wij te veel verdienen, en daarom schenk ik geld aan het goede doel en strijd ik tegen de hoge inkomens van een aantal mensen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Burger
|
![]() Uiteraard is er meer nodig dan dat. Er moet een bijsturende factor zijn die optreed wanneer dit nodig is, maar die toch nog enige ruimte heeft om mensen de mogelijkheid te geven om zelf tot een akkoord te komen.
![]() |
#43 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tussen het laagste en hoogste inkomen zitten wellicht 1.000 verschillende functies met bijbehorende verloning. Willen we het echt eenvoudig houden dan moeten we dat behouden en alle trappen samenpersen, dus iedereen zal loonverlies lijden. Probeer dat maar eens verkocht te krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |