Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2010, 20:15   #41
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
En toch meen ik een kentering te zien. Het taboe dat jarenlang op de hereniging rustte, is aan hevige slijtage onderhevig.
Klopt. Ik constateer dat ook sinds 2007. Sinds die tijd schuif ik niet meer onder stoelen of banken dat ik voorstander van een vereniging ben, al is het natuurlijk aan de Vlamingen of dat gebeurt.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 15 maart 2010 om 20:15.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 20:22   #42
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Geen kwestie van rechts of links.
Gewoon Vaderlandslievend.

Mag dat ?
Vaderlandsliefde? Laat me niet lachen. Wie zei het ook weer, nog niet zo lang geleden:
"Une Belgique �* aimer, une Belgique francophone...".
Oud 15 maart 2010, 20:25   #43
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Worden hier alle producten mee bedoeld (zoals bv ook zuivel)?
Ik heb het enkel over tuinbouwproducten.
Ik ook. Zie mijn bericht #9.
Oud 15 maart 2010, 20:27   #44
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Klopt. Ik constateer dat ook sinds 2007. Sinds die tijd schuif ik niet meer onder stoelen of banken dat ik voorstander van een vereniging ben, al is het natuurlijk aan de Vlamingen of dat gebeurt.
Ik ben wel voorstander van een vereniging Vlaanderen-Nederland ,maar ik heb geen zin om met allemaal PVV'ers aan tafel te zitten.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 20:28   #45
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een storende factor in de Nederlands-Vlaamse betrekkingen is sinds lang het morele superioriteitsbesef waarmee Nederlanders hun Vlaamse taalgenoten vaak tegemoettreden. Tegenover de vergaande morele arrogantie en zelfgenoegzaamheid van de Hollander en zijn schoolmeesterachtige rechtschapenheid, zo merkte Hugo Claus daarover eens op in een interview met de Volkskrant, voel ik mij heel Vlaams worden.
Wat mij altijd opvalt in dit soort beschouwingen, is dat het altijd de schuld is van de Nederlanders. Van mij mag het hoor, daar niet van. Maar het beeld van de lieve onschuldige Vlamingen tegenover die arrogante Hollanders is niet helemaal correct. Nederland is al meermaals met de billen bloot gegaan tegenover Vlaanderen. Pas als de Vlamingen ook zover zijn kan men van gezonde betrekkingen spreken. Want het is nog steeds zo dat de Hollander het altijd heeft gedaan in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 15 maart 2010 om 20:28.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 20:29   #46
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Wat mij altijd opvalt in dit soort beschouwingen, is dat het altijd de schuld is van de Nederlanders. Van mij mag het hoor, daar niet van. Maar het beeld van de lieve onschuldige Vlamingen tegenover die arrogante Hollanders is niet helemaal correct. Nederland is al meermaals met de billen bloot gegaan tegenover Vlaanderen. Pas als de Vlamingen ook zover zijn kan men van gezonde betrekkingen spreken. Want het is nog steeds zo dat de Hollander het altijd heeft gedaan in Vlaanderen.
Deze mening deel ik.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 20:31   #47
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Ik ben wel voorstander van een vereniging Vlaanderen-Nederland ,maar ik heb geen zin om met allemaal PVV'ers aan tafel te zitten.
Daar kan ik ook inkomen.
Oud 15 maart 2010, 20:31   #48
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
binnen VVD en D66 zijn er ook voorstanders.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 20:34   #49
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Alhoewel je naar mijn mening te vaak overdrijft en de Vlamingen over 1 kam scheert, heb je nu wel degelijk een punt.
Oud 15 maart 2010, 20:35   #50
Tavek
Banneling

Standaard

Velen willen hier er alles aan doen om het verschil tussen een NL-Belg en een Nederlander dik in de verf te zetten. De realteit is dat NL en NL-Belgie eigenlijk 1 gebied zijn waarin men verschillende dialecten, gewoontes en dergelijke in terugvinden.

Waarom is een W-Vlaming wel een volksgenoot van mij, een Limburger, en een Brabander uit Eindhoven niet ?

Het is daarom ook compleet onlogisch om die opdeling te handhaven en het bewijst maar 1 ding: dat de vlaming verknecht is aan een franstalige meester, want de minieme verschillen die er zijn, zijn er gekomen door hun.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 20:36   #51
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
binnen VVD en D66 zijn er ook voorstanders.
Klopt. Het CDA heeft volgens mij zelfs in een haar partijprogramma staan dat ze een zo nauw mogelijke band met Vlaanderen nastreeft.
Oud 15 maart 2010, 20:47   #52
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het is daarom ook compleet onlogisch om die opdeling te handhaven en het bewijst maar 1 ding: dat de vlaming verknecht is aan een franstalige meester, want de minieme verschillen die er zijn, zijn er gekomen door hun.
dat is aan het veranderen.
Oud 15 maart 2010, 20:48   #53
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En toch meen ik een kentering te zien. Het taboe dat jarenlang op de hereniging rustte, is aan hevige slijtage onderhevig.
Absoluut juist.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 20:48   #54
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Klopt. Het CDA heeft volgens mij zelfs in een haar partijprogramma staan dat ze een zo nauw mogelijke band met Vlaanderen nastreeft.
dat is een belangrijke stap: het verstevigen van de relaties tussen nederland en vlaanderen, niet tussen nederland en belgie want dat wordt toch gedwarsboomd door de franstalige partijen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 15 maart 2010 om 20:49.
Oud 15 maart 2010, 20:53   #55
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Belg is verknocht aan zijn levensstijl die zoals je schrijft verschilt met die van de Nederlander.
Of die levensstijl er nu gekomen is door de Fransen, bosjesmannen of marsmannetjes doet er niet toe, maar we zijn der aan gehecht.

Een aantal mensen op dit forum hebben me overtuigd dat deze levensstijl niet kan gewaarborgd worden ('desnoods onder lichte dwang'), dus sta ik zeer wantrouwend tegenover een samengaan met Nederland.
Oud 15 maart 2010, 21:05   #56
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
De Belg is verknocht aan zijn levensstijl die zoals je schrijft verschilt met die van de Nederlander.
Of die levensstijl er nu gekomen is door de Fransen, bosjesmannen of marsmannetjes doet er niet toe, maar we zijn der aan gehecht.

Een aantal mensen op dit forum hebben me overtuigd dat deze levensstijl niet kan gewaarborgd worden ('desnoods onder lichte dwang'), dus sta ik zeer wantrouwend tegenover een samengaan met Nederland.
Er is geen "Belgische" levensstijl, net zomin als er een "Nederlandse" is.

Of denk je dat de Limburger identiek is aan de Hollander ?

Wat ik wilde vertellen is, is dat de interne vlaamse verschillen even groot zijn (al dan niet groter) als die tussen NL en NL-Belgie. Maar al deze regios zijn compatibel. De meer bourgondische Limburgers en Brabanders hebben ook niet moeten inboeten voor de calvinistische Noord Hollanders.....

Verschillen zijn er om te koesteren mijn beste, maar vooral, de gemeenschappelijke taal en geschiedenis moeten we zien als bindmiddel.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 21:15   #57
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is geen "Belgische" levensstijl, net zomin als er een "Nederlandse" is.
Ik zie het anders wel elke keer ik de grens over ga.

Citaat:
Verschillen zijn er om te koesteren mijn beste, maar vooral, de gemeenschappelijke taal en geschiedenis moeten we zien als bindmiddel.
Taal wel (min of meer), geschiedenis samen hebben we amper, en dat was dan nog een mislukking.
Oud 15 maart 2010, 21:20   #58
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Met name de taal vind ik erg belangrijk. Het is tamelijk belachelijk dat het Nederlandse taalgebied (en Nederlands is toch al een kleine taal in de wereld), in tweeën opgedeeld is. Een cultureel en literair leven dat nog meer dan vandaag met elkaar verbonden is, kan enkel voordelig voor ons zijn.
Voor mij hoeft deze verbondenheid wel niet per se door een Groot-Nederlandse staat (federaal of confederaal) gerealiseerd te worden.

Laatst gewijzigd door respublica : 15 maart 2010 om 21:21.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 21:22   #59
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Taal wel (min of meer), geschiedenis samen hebben we amper, en dat was dan nog een mislukking.
De Belgen (Vlamingen en franstaligen) scoren op dat vlak een pak slechter dan de Nederlanders. U hanteert argumenten die tegen uw eigen zaak pleiten.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 21:25   #60
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...Een aantal mensen op dit forum hebben me overtuigd dat deze levensstijl niet kan gewaarborgd worden...
Ik hoop niet dat u denkt dat de levensstijl van een doorsnee Vlaming (zie hieronder) door de boven ons gestelden wel kan worden gewaarborgd.

Een villa in de verkaveling, één vakantiehuis in Frankrijk, 'gratis' gezondheidszorg, eeuwige werkloosheidsuitkeringen, goedkoop openbaar vervoer, nauwelijks vermogensbelasting, drie vakanties per jaar, en gemiddeld tot 59 jaar werken.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be