Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 november 2012, 21:39   #41
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Van een heel groot deel van de landen MOGEN de onderdanen de id NOOIT verwerpen, al gaan ze naar mars.
Bij het verkrijgen van een andere nationaliteit hebben ze er dus twee.
Om degenen die van een land komen waar de id wel als een papier gezien wordt dat je naar goeddunken kan wegsmijten, heeft België een nieuwe wet opgesteld: je mag een dubbele nationaliteit hebben en moet dus nooit de andere nationaliteit wegsmijten. Ook als je als Belg elders gaat, mag je je Belgische nationaliteit behouden.
En de regel van het land van herkomst is overigens prioritair:

Je mag wel afstand doen van de andere nationaliteit. Maar dat moet dus niet.
Er zijn ook een twintigtal landen die verbieden dat je ooit afstand doet van hun nationaliteit, waaronder Algerije, Griekenland, Marokko, Tunesië, ...

Ze zien de buitenlanders van hun land als "zendelingen" die bijdragen aan hun bbp (moeten namelijk ook nog belastingen betalen) en als de xe provincie van hun land die hun van pas kan komen in geval van conflicten e.d.
Dat heeft dus een strategische (ondermeer voor de buitenlandse relaties ed) en economische waarde.
In verband met het voorgaande d.w.z. de dubbele aanhorigheid en de vaak bestaande verplichting de oude nationaliteit en bijbehorende natie te verdedigen op allerlei gebieden op gevaar van 'landverrader' te worden, lijkt het me veiliger de politieke rechten van dergelijke 'Belgen' te beperken tot het pure stemrecht.

Het privilege verkozen te worden en hierdoor de mogelijkheid verwerven om de gemeenschap (gemeente, provincie, gewest, land...) te vertegenwoordigen zou voorbehouden moeten blijven aan zij, die door hun afkomst of door hun keuze duidelijk maken of aangeven dat zij niet alleen in naam Belgen zijn en de belangen van dit land in al zijn facetten te verdedigen.

In Nederland heeft, naar ik meen, zo een vrouwelijke staatssecretaris aan haar Zweedse nationaliteit verzaakt.

Een gelijkaardige regel zou ook kunnen gelden voor alle hogere ambten in justitie, defensie, binnenlandse en buitenlandse zaken, energievoorziening ...
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:05   #42
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Toch wel. Kijk maar:

Dit gaf jij als antwoord op mijn vraag welk concreet voordeel die dubbele nationaliteit oplevert.

Stemrecht heeft natuurlijk niets met dubbele nationaliteit te maken. Vandaar mijn vraag of iemand met een dubbele nationaliteit dan misschien twee keer kan stemmen. Dat zou immers een concreet voordeel zijn.
Nationaliteit heeft alles met stemrecht te maken. Maar bij mijn weten heeft niemand in Belgie meer dan 1 stem.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 23:15   #43
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Welk concreet voordeel levert zo'n dubbele nationaliteit precies op?
Ik heb een dubbele nationaliteit en het is iets dat ik automatisch gekregen heb. Voor mijn vader (eerste generatie) is het belangrijk omdat hij niet wil dat ik mijn afkomst vergeet.
Voor Marokko is het belangrijk omdat ze hiermee een band creëren en dus het toerisme naar Marokko promoten. Mijn kinderen krijgen dat ook automatisch en ook zij gaan hierdoor eerder naar Marokko dan naar een ander land (laten we zeggen dat de kans groter is).

Het enige voordeel dat het me oplevert is dat ik geaccepteerd wordt. In België wordt ik nog steeds als 'buitenlander' beschouwt, maar door mijn Belgische nationaliteit VOEL ik me geaccepteerd. In Marokko noemen ze ons letterlijk 'buitenlanders' als ze ons aanspreken, maar ook daar VOEL ik me door de Marokkaanse nationaliteit geaccepteerd.

Laatst gewijzigd door nickb : 11 november 2012 om 23:16.
nickb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be