Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2010, 20:36   #41
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Verhofstadt

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Valt inderdaad iets voor te zeggen. Zonder de euro was de politieke crisis, dan de financiële en uiteindelijk de economische crisis veel harder aangekomen. Reken daarbij dan nog eens het totale wanbestuur onder paars (Verhofstadt moet eigenlijk niet veel onderdoen voor Griekenland), dan was het federale kas nog veel leger dan nu. Maar ik denk dat ze dan gewoon geld zouden bijdrukken, met alle inflatoire gevolgen van dien. Uiteindelijk zou de gewone man nog meer de dupe zijn.

Na de politieke crisis van 2007 ben ik tot de conclusie gekomen dat België toch een stuk hardnekkiger is dan eerst gedacht en vooral ....
... het Vlaamse volk een stuk makker....
Verafstoot heeft het weer op geniale manier uitgelegd: "Griekenland heeft géén geld nodig" en 1 minuut later: "De Grieken zullen het geld dat ze lenen zélf moeten terugbetalen" !!!
Tita Tovenaar heeft gesproken.
Is dit een Judaskus voor Papandreou ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 20:41   #42
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
In welk land leef jij, Zimbabwe misschien?
Het is een veelgehoord argument, al sinds kort na de invoering van de euro. Mensen hadden het idee dat de kroegen massaal van een of twee gulden per pilsje naar een of twee euro per pilsje waren gegaan, ergo, alle consumentenprijzen zijn door de euro geheel verdubbeld. Echte cijfers en onderzoeken zijn tenslotte veel nikszeggender dan onderbuikgevoelens.
Oud 25 maart 2010, 20:59   #43
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard ???

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=G0S2NQMM3

bron : www.hetnieuwsblad.be

Moeten we ons echt zorgen beginnen te maken ? Zelf ben ik ook niet zo aan die Europese bureaucratische mallemolen, maar de euro heeft wel zijn nut bewezen tijdens de financiële crisis en ik vind het toch de grootste en beste verwezelijking van de Europese Unie.

Indien de Euro verdwijnt, dan terug naar de Belgische Frank, met alle gevolgen van dien, zoals inflatie, devaluaties enz...
Einde v.d.€ ???
Sensatie parlee v.d. media !
16 landen willen géén einde v.d. € !!!
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 21:37   #44
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Op dit moment, denk ik, begrijpelijk. Een terugkeer naar de oude valuta zou een regelrechte ramp zijn voor de landen die financiëel met hun rug tegen de muur staan. België, Griekenland, maar zeker ook Spanje en Italië. De landen die nog geen euro hebben zouden dus niet kunnen meeliften en daar gaat het natuurlijk om.
De vraag is hier, wie betaalt voor wie.
Oud 25 maart 2010, 23:41   #45
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik vroeg: eenvoudig, klaar en duidelijk uitgelegd. Een link naar een Film van 3 kwartier in een taal die voor mij eigenlijk de 5e taal is beantwoordt daar niet aan.
Als jij die film bekeken en begrepen hebt kan het geen probleem zijn om de basisideeën hier in enkele regels uit te leggen.
Het komt hierop neer: geld = schuld. Zowat 95 procent van de valuta in omloop (voor de dollar, maar de euro verschilt niet fundamenteel) is vals geld, door de banksector gefabriceerd uit schulden. En die berg vals geld groeit exponentieel omdat die schulden enkel kunnen afbetaald worden door nog meer schulden te maken.
Dit systeem is drammatisch en kan enkel op catastrofe afstevenen: ofwel blijft de schuldenberg groeien totdat heel de wereld failliet gaat, ofwel worden alle schulden als bij wonder afbetaald maar dan verdwijnen de euro en de dollar en stort het monetair systeem helemaal in.
De enige winnaars zijn de banken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 23:42   #46
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
dus de nationalisering van de banken zal de schuldratio van de eurolanden oplossen? Leg eens uit aub.
aan wie moeten die schulden betaald worden? Aan de banken. De banken nationaliseren betekent dus ook dat de schulden simpelweg kunnen afgeschaft worden.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 12:11   #47
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Op dit moment, denk ik, begrijpelijk. Een terugkeer naar de oude valuta zou een regelrechte ramp zijn voor de landen die financiëel met hun rug tegen de muur staan. België, Griekenland, maar zeker ook Spanje en Italië. De landen die nog geen euro hebben zouden dus niet kunnen meeliften en daar gaat het natuurlijk om.
De vraag is hier, wie betaalt voor wie.
Van de andere kant is een economie over het algemeen vooral gebaat bij stabiliteit, een te sterke munt is ook niet alles. Hoewel de (in geld meetbare) welvaart in landen als Duitsland, Nederland en Belgie waarschijnlijk wat lager ligt dan zonder de euro het geval zou zijn is daardoor de concurrentiekracht groter gebleven, dus word het juist voor deze landen makkelijker om uit de crisis omhoog te kruipen.
Van weer een andere kant zou je dit argument natuurlijk ook kunnen toepassen op Griekenland, dankzij de euro stort de munt niet in en is er minder kans op verwoesting van de economie door paniek, maar doordat de munt zo sterk is blijft het lastig voor een land in de problemen om toch weer goed in de markt te komen staan.
Oud 26 maart 2010, 13:19   #48
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het komt hierop neer: geld = schuld. Zowat 95 procent van de valuta in omloop (voor de dollar, maar de euro verschilt niet fundamenteel) is vals geld, door de banksector gefabriceerd uit schulden. En die berg vals geld groeit exponentieel omdat die schulden enkel kunnen afbetaald worden door nog meer schulden te maken.
Dit systeem is drammatisch en kan enkel op catastrofe afstevenen: ofwel blijft de schuldenberg groeien totdat heel de wereld failliet gaat, ofwel worden alle schulden als bij wonder afbetaald maar dan verdwijnen de euro en de dollar en stort het monetair systeem helemaal in.
De enige winnaars zijn de banken.
Ik kan niet volgen. Geld is schuld? aan wie? Er zit geen duidelijke uitleg in je betoog.

Dat er een crisis in de financiële wereld zou komen heb ik als simpele mens jaren geleden al voorspeld. Alleen kon ik op geen 5, 10 of 100
jaren na zeggen wanneer dat het geval zou zijn.
Maar ik zie geen alternatief dat op dit moment voor ons beter zou zijn dan de euro. In tegendeel. EN geen ander systeem om handel te drijven. Of wil je terug naar ruilhandel?

Maar ik vraag me wel af welke alternatief jij kan voorleggen......

PS Men kan nu al voorspellen dat de wereld een sociale crisis tegemoet gaat. Maar dat is een onderwerp voor een andere topic.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 13:34   #49
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik kan niet volgen. Geld is schuld? aan wie? Er zit geen duidelijke uitleg in je betoog.
Geld ontstaat voor het merendeel omdat banken en kredietverstrekkers het uitlenen. Wanneer ze dat uitlenen geven ze echter geen reëel geld, maar wel éénen en nullen die ze zelf tevoorschijn toveren op een door henzelf gecreëerde rekening in hun boekhouding. En zelfs dat is geen geld maar wel de belofte van geld, want eigenlijk betaalt de bank jou niks. Maar jij moet wel intrest betalen en daarvoor moeten ergens anders schulden aangegaan worden in een of andere vorm. En om die schulden te betalen, plus intrest, moet iemand anders elders nog eens extra schulden aangaan. Het systeem is mathematisch zo van karakter dat schulden per definitie nooit afbetaald kunnen worden, en dat er altijd mensen zullen zijn die uiteindelijk failliet moeten gaan. Zelfs al zou iedereen even competent en intelligent zijn, het is mathematisch noodzakelijk dat er desnoods iemand per lootje wordt uitgekozen om failliet te gaan. En dat aantal noodzakelijke faillissementen groeit exponentieel.
Ik raad je toch aan de documentaire eens te bekijken, hoor. Drie kwartier is veel, maar het is de tijd waard. Ons monetair systeem is de grootste diefstal in de geschiedenis en ze wordt gepleegd door de banken zelf...

Citaat:
Maar ik zie geen alternatief dat op dit moment voor ons beter zou zijn dan de euro. In tegendeel. EN geen ander systeem om handel te drijven. Of wil je terug naar ruilhandel?
Er zijn alternatieven genoeg hoor. Het is niet omdat één systeem hegemonisch is dat er niks anders bestaat. De goudstandaard in voeren is één mogelijkheid, maar men kan ook werken rond LETS systemen.
De verdwijning van de banksector zoals we die nu kennen is alleszins van primair belang.

Citaat:
Maar ik vraag me wel af welke alternatief jij kan voorleggen......
de banken nationaliseren is nochtans niet zo moeilijk hoor.

Citaat:
PS Men kan nu al voorspellen dat de wereld een sociale crisis tegemoet gaat. Maar dat is een onderwerp voor een andere topic.
nee helemaal niet, daar gaat het net om, want het gaat om de onderliggende structuren van dit kapitalisme.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be