Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2010, 13:28   #41
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Dat noch de Sovjet Unie noch Cuba een Shangri-La zijn of waren, is nogal duidelijk. Shangri-La bestaat ook niet, het is een illusie.

Maar je kan bijvoorbeeld niet naast de vaststelling dat de gemiddelde levensverwachting in de voormalige Sovjet-Unie met bijna tien jaar gedaald is sinds de ineenstorting van dat land. Het betekent concreet dat mensen gemiddeld tien jaar minder oud worden vandaag dan onder het Sovjet-regime. Me dunkt dat dat een belangrijk element is dat in het voordeel van het systeem werkt.
Dezelfde logica gaat op voor Cuba waar de levensverwachting voor een ontwikkelingsland fenomenaal hoog ligt, waar de kindersterfte zeer laag en waar het algemene elzijn van de bevolking op een hoog niveau staat.

Dt desondanks veel mensen Cuba wensen te verlaten, heeft niets te maken met het regime: er vluchten nog veel meer mensen van Haïti en Mexico naar de VS dan vanuit Cuba. Mexico en Haïti zijn nochtans geen communistische regimes.

Los daarvan is het leveren van kritiek op de Sovjet-Unie en Cuba legitiem en noodzakelijk.
Maar mens, als ge ziet hoe de mensen in Cuba leven, dan gaat ge me toch niet zeggen dat dit een geslaagd communistisch experiment is. Elke Cubaan die kritek heeft op de partij of de Grote (??) Leider, vliegt de gevangenis in. Bovendien, de communistische (?) nomenclatura is steenrijk. Zo heeft Fidel en de familie Castro miljarden dollars op hun bankrekeningen staan. Het wordt wel eens tijd dat uw ogen opengaan.

Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2010 om 13:29.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2010, 13:33   #42
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar mens, als ge ziet hoe de mensen in Cuba leven, dan gaat ge me toch niet zeggen dat dit een geslaagd communistisch experiment is.
Niemand beweert dat het geslaagd is. Er zijn echter vele gradaties tussen hel en paradijs.

Citaat:
Elke Cubaan die kritek heeft op de partij of de Grote (??) Leider, vliegt de gevangenis in.
Dat is zever hoor.

Citaat:
Bovendien, de communistische (?) nomenclatura is steenrijk. Zo heeft Fidel en de familie Castro miljarden dollars op hun bankrekeningen staan. Het wordt wel eens tijd dat uw ogen opengaan.
Ik zou wel eens een bron voor die miljarden dollars zien. 't zou best kunnen natuurlijk, ze zijn al vijftig jaar aan de macht, maar zulke verhaaltjes worden nogal snel de wereld ingestuurd.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2010, 13:39   #43
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Niemand beweert dat het geslaagd is. Er zijn echter vele gradaties tussen hel en paradijs.

Dat is zever hoor.

Ik zou wel eens een bron voor die miljarden dollars zien. 't zou best kunnen natuurlijk, ze zijn al vijftig jaar aan de macht, maar zulke verhaaltjes worden nogal snel de wereld ingestuurd.
Dat is helemaal geen zever. Zelfs een bewonderaar van Fidel, Robert Stevaert, geeft dit toe. De eigen dochter van Fidel ontvluchtte Cuba in 1993.

Zo beweert zijn eigen dochter:
'Fidel is buitensporig corrupt. Aan het begin van de revolutie kocht de elite visa om naar de VS te kunnen vertrekken door hun onroerend goed op Fidels of Che Guevara's naam te zetten. De buitenlandse bedrijven die investeren in hotels moeten Fidel persoonlijk betalen. Toen Fidel het Cubaanse leger naar Angola stuurde, liet hij zich per soldaat en per schip betalen door president Agostinho Neto.'

En volgens haar zal haar vader nooit instemmen met een geleidelijke overgang naar een democratisch bestel in Cuba. 'Hij luistert naar niemand en trekt zijn eigen plan. Hij liegt en bedriegt om aan de macht te blijven. Pas als hij doodgaat, valt het systeem. Tot die tijd zal hij elke politieke opening tegenhouden.'

En het ziet er ook zo naar uit.

Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2010 om 13:43.
Oud 28 maart 2010, 13:42   #44
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar mens, als ge ziet hoe de mensen in Cuba leven, dan gaat ge me toch niet zeggen dat dit een geslaagd communistisch experiment is.
Met wat wil je vergelijken? Jamaica? Haiti? Het leven van de doorsnee Cubaan is verre van slecht, hence de bijzonder hoge levensverwachting. Dat ligt in Jamaica en Haiti wel wat anders, hoe 'vrij' de mensen daar theoretisch ook mogen zijn.

Citaat:
Elke Cubaan die kritek heeft op de partij of de Grote (??) Leider, vliegt de gevangenis in.
Wat een onzin. Het is er zeker niet koek en ei maar u moet eens bekijken hoeveel politieke gevangenen Cuba volgens Amnesty en Human Rights Watch heeft.

Citaat:
Bovendien, de communistische (?) nomenclatura is steenrijk. Zo heeft Fidel en de familie Castro miljarden dollars op hun bankrekeningen staan. Het wordt wel eens tijd dat uw ogen opengaan.
Nog meer onzin. Volgens Forbes behoort Fidel Castro bij de rijkste mensen op de planeet, maar dat is omdat men hem alle eigendommen van de Cubaanse staat toeschrijft als zijnde zijn privé-eigendom. Dat slaat natuurlijk nergens op.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2010, 13:46   #45
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Met wat wil je vergelijken? Jamaica? Haiti? Het leven van de doorsnee Cubaan is verre van slecht, hence de bijzonder hoge levensverwachting. Dat ligt in Jamaica en Haiti wel wat anders, hoe 'vrij' de mensen daar theoretisch ook mogen zijn.

Wat een onzin. Het is er zeker niet koek en ei maar u moet eens bekijken hoeveel politieke gevangenen Cuba volgens Amnesty en Human Rights Watch heeft.

Nog meer onzin. Volgens Forbes behoort Fidel Castro bij de rijkste mensen op de planeet, maar dat is omdat men hem alle eigendommen van de Cubaanse staat toeschrijft als zijnde zijn privé-eigendom. Dat slaat natuurlijk nergens op.
Larie en apekool.
Oud 28 maart 2010, 13:47   #46
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Larie en apekool.
Natuurlijk is wat Forbes daarover schrijft larie en apekool. Daarom vermeld ik het ook.

http://www.forbes.com/2005/03/07/cz_...hisSpeed=20000

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 28 maart 2010 om 13:47.
ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2010, 13:47   #47
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal geen zever. Zelfs een bewonderaar van Fidel, Robert Stevaert, geeft dit toe. De eigen dochter van Fidel ontvluchtte Cuba in 1993.

'Fidel is buitensporig corrupt. Aan het begin van de revolutie kocht de elite visa om naar de VS te kunnen vertrekken door hun onroerend goed op Fidels of Che Guevara's naam te zetten. De buitenlandse bedrijven die investeren in hotels moeten Fidel persoonlijk betalen. Toen Fidel het Cubaanse leger naar Angola stuurde, liet hij zich per soldaat en per schip betalen door president Agostinho Neto.'

En volgens haar zal haar vader nooit instemmen met een geleidelijke overgang naar een democratisch bestel in Cuba. 'Hij luistert naar niemand en trekt zijn eigen plan. Hij liegt en bedriegt om aan de macht te blijven. Pas als hij doodgaat, valt het systeem. Tot die tijd zal hij elke politieke opening tegenhouden.'

Dat is zuivere propaganda waar niets van bewezen is. Moest dat echt zo zijn zou de CIA dat al lang openbaar gemaakt hebben. Zijn dochter is overgelopen en wordt goed betaald om zo veel mogelijk kwaad te spreken over haar vader. Cuba is overigens een van de minst corrupte derde wereldlanden. Dat zeg ik uit eigen ervaring, en dat geldt zeker niet voor andere communistische landen zoals Sovjet Unie of China, die wel corrupt zijn of waren.
Ik heb veel kritiek op Fidel, maar je kunt niet zeggen dat het een corrupt regime is.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2010, 13:51   #48
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat is zuivere propaganda waar niets van bewezen is. Moest dat echt zo zijn zou de CIA dat al lang openbaar gemaakt hebben. Zijn dochter is overgelopen en wordt goed betaald om zo veel mogelijk kwaad te spreken over haar vader. Cuba is overigens een van de minst corrupte derde wereldlanden. Dat zeg ik uit eigen ervaring, en dat geldt zeker niet voor andere communistische landen zoals Sovjet Unie of China, die wel corrupt zijn of waren.
Ik heb veel kritiek op Fidel, maar je kunt niet zeggen dat het een corrupt regime is.
Batista was corrupt, Fidel evenzeer. En u maakt zich dingen wijs indien u dat niet wilt inzien. Ge moet maar eens gaan praten met mensen die daar gewerkt hebben.
Oud 28 maart 2010, 13:52   #49
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik heb nochtans al tientallen Cubanen ontmoet die bijzonder kritisch staan tegenover de regering... en nog altijd vrij rondlopen.
Oud 28 maart 2010, 13:52   #50
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar mens, als ge ziet hoe de mensen in Cuba leven, dan gaat ge me toch niet zeggen dat dit een geslaagd communistisch experiment is. Elke Cubaan die kritek heeft op de partij of de Grote (??) Leider, vliegt de gevangenis in. Bovendien, de communistische (?) nomenclatura is steenrijk. Zo heeft Fidel en de familie Castro miljarden dollars op hun bankrekeningen staan. Het wordt wel eens tijd dat uw ogen opengaan.
De meeste Cubanen zien hun systeem als niet geslaagd dat geef ik toe, omdat er niet genoeg welvaart is. Anderzijds is er geen enkele Cubaan die verworvenheden zoals algemene volksgezondheid of goed onderwijs voor iederen wil afschaffen, ze beseffen ook wel dat het nog veel erger kan (buurlanden Haiti, Dominikaanse, etc.)
Elke Cubaan die kritiek heeft op de partij of Fidel vliegt zeker niet in de bak, dan zou de helft van Cuba in de bak zitten. In Cuba hoor je openlijk kritiek op het systeem, overal. Dat haalt zelden de officiële pers, maar mensen op straat of in cafés houden zich niet in. Het is zeker Noord Korea niet, zelfs minder repressief dan China.
Oud 28 maart 2010, 13:54   #51
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Batista was corrupt, Fidel evenzeer. En u maakt zich dingen wijs indien u dat niet wilt inzien. Ge moet maar eens gaan praten met mensen die daar gewerkt hebben.
dat heb ik alvast gedaan ja. Meer zelfs: mensen die er leven.
Oud 28 maart 2010, 13:56   #52
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een 'democratische' staat als Spanje heeft er een pak meer...
Oud 28 maart 2010, 13:57   #53
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zelfs de middenkaders zijn daar corrupt. Wat niet wil zeggen dat het systeem in alles gefaald heeft. Maar elk politiek systeem waar er geen vrijheid is, hoe mooi bepaalde sociale verwezenlijkingen ook mogen zijn, is gedoemd te verdwijnen. En als het voorlopig blijft standhouden, kan dit alleen door dwang. En dit is in Cuba nog altijd het geval. Anders lag het regime al lang op zijn gat.
Oud 28 maart 2010, 13:57   #54
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Ken er verschillende die daar werken. Oa. een trotskistische minderheidsfractie. Zij hebben nog nooit te maken gehad met repressie. Dat zou in de VS wel paar andere mouwen zijn, in Louisiana moet je niet beweren dat je communist bent.
Oud 28 maart 2010, 13:58   #55
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Zelfs de middenkaders zijn daar corrupt. Wat niet wil zeggen dat het systeem in alles gefaald heeft. Maar elk politiek systeem waar er geen vrijheid is, hoe mooi bepaalde sociale verwezenlijkingen ook mogen zijn, is gedoemd te verdwijnen. En als het voorlopig blijft standhouden, kan dit alleen door dwang. En dit is in Cuba nog altijd het geval. Anders lag het regime al lang op zijn gat.
Elk systeem is gedoemd om te verdwijnen, je hoeft daar geen metafysische zever over vrijheid bij te betrekken.
Geschiedenis is conflict en transformatie, alles wordt.
Oud 28 maart 2010, 14:01   #56
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Elk systeem is gedoemd om te verdwijnen, je hoeft daar geen metafysische zever over vrijheid bij te betrekken.
Geschiedenis is conflict en transformatie, alles wordt.
U moet mijn antwoord niet proberen te verdraaien of langs het onderwerp proberen door te fietsen. Ik zeg dat het zogenaamd 'marxistisch' regime in Cuba onmiddellijk zou verdwijnen, moesten de mensen in Cuba in alle vrijheid kunnen kiezen. Dat is zo klaar als een klontje.

Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2010 om 14:03.
Oud 28 maart 2010, 14:06   #57
Praetorian

Standaard

Citaat:
U moet mijn antwoord niet proberen te verdraaien of langs het onderwerp proberen door te fietsen. Ik zeg dat het zogenaamd 'marxistisch' regime in Cuba onmiddellijk zou verdwijnen, moesten de mensen in Cuba in alle vrijheid kunnen kiezen. Dat is zo klaar als een klontje.
Alles hangt een beetje af met wat je concreet onder vrijheid verstaat. Ergo laat maar die metafysische zever over vrijheid vallen.
Kapitalistische productieverhoudingen? Ik denk niet dat ze geneigd zijn te kiezen voor het lot van de naburige eilanden.
Oud 28 maart 2010, 14:18   #58
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan onderschat je toch wel hoe diepgeworteld "de revolutie" daar is. U zal zeker heel veel critici vinden van het regime en de regering. De revolutie daarentegen is nog altijd iets van hen. Nogal wat Cubanen zien zichzelf als tegelijkertijd de grootste critici als grootste verdedigers van de Cubaanse revolutie.

Voor ons West-Europeanen is dat moeilijk te begrijpen. Dat geloof ik best. Dat is meteen ook de reden waarom ik de globalisering verwerp: men kan onmogelijk de systemen en wereldvisies van één land of regio kopiëren naar het andere. De dag waarop je d�*t beseft zal je ook beseffen dat je Cuba noch eender welk land kan interpreteren op basis van onze West-Europese referentiekaders.
Oud 28 maart 2010, 14:35   #59
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben er 3 maanden geweest en heb er Spaans geleerd, en ken het daar zo'n beetje. Ik ben absoluut geen grote fan van Fidel.
Oud 28 maart 2010, 14:38   #60
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan onderschat je toch wel hoe diepgeworteld "de revolutie" daar is. U zal zeker heel veel critici vinden van het regime en de regering. De revolutie daarentegen is nog altijd iets van hen. Nogal wat Cubanen zien zichzelf als tegelijkertijd de grootste critici als grootste verdedigers van de Cubaanse revolutie.

Voor ons West-Europeanen is dat moeilijk te begrijpen. Dat geloof ik best. Dat is meteen ook de reden waarom ik de globalisering verwerp: men kan onmogelijk de systemen en wereldvisies van één land of regio kopiëren naar het andere. De dag waarop je d�*t beseft zal je ook beseffen dat je Cuba noch eender welk land kan interpreteren op basis van onze West-Europese referentiekaders.
Dat klopt, toch moet je zeggen dat de revolutie verwachtingen gecreëerd heeft die niet werden ingelost. De levensstandaard in Cuba lag zelfs tijdens de topjaren van het regime nog altijd stukken lager dan in de Sovjet Unie. De meeste Cubanen beseffen ook wel dat een regime change niet noodzakelijk een verbetering betekent. Veel Cubanen hebben grote verwachtingen van de partij nu Fidel weg is, Fidel wordt persoonlijk verantwoordelijk gehouden voor de mislukkingen, maar in de revolutie geloven de meesten wel nog.
De laatste jaren zie je ook grote verandeeringen, de lonen zijn bijna verdriedubbeld op 2 jaar tijd, het sekstoerisme zo goed als verdwenen, wegen en gebouwen worden hersteld, Cuba is zich volledig aan het herpakken. Hulp uit Venezuela en China zal daarin ook wel een rol spelen, alsook de versoepeling van het embargo door Obama.

Laatst gewijzigd door tomm : 28 maart 2010 om 14:41.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be