Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wie gaat de verkiezingen winnen in Engeland en waarom?
Labour 7 14,29%
conservatieven 28 57,14%
Liberals 8 16,33%
BNP 6 12,24%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2010, 13:33   #41
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Ik hoop dat de Liberals winnen, omdat dan wellicht een begin kan worden gemaakt om iets aan dat weinig democratische districtenstelsel te doen.
Wellicht gebeurt het onverwachte (na het 2e verkiezingsdebat).
Citaat:
Volgens de eerste peilingen was Clegg weer de winnaar, al zit Cameron hem op de hielen. Brown komt er in geen enkele analyse goed vanaf.
Het citaat komt uit een aardig artikel van DePers. Er staan ook wat minpunten in over Clegg. Dat hij net als de top Engelse voetbalteams nauwelijks Brits is.

Wat betreft het districtenstelsel wil ik het volgende plakken:

De verkiezingen voor het Britse Lagerhuis zijn gebaseerd op het districtenstelsel, met een totaal van 650 districten. De Britse versie van het districtenstelsel is First Past The Post (FPTP): degene die in zijn of haar district de meeste stemmen haalt, wordt verkozen (en hoeft dus niet de meerderheid van de stemmen in dat district te behalen).

FPTP is een eenvoudig systeem, maar het kan wel tot onevenredige resultaten leiden. In 2005 bijvoorbeeld haalde Labour 35,2% van de stemmen, maar behaalde daarmee wel 55% van de zetels in het Lagerhuis. De Lib Dems kregen met hun 22,1% van de totaal uitgebrachte stemmen nog geen 10% van de zetels.

Ook hoor ik vaak dat mensen in het geheel niet gaan stemmen omdat ze in een district wonen dat al zo overduidelijk Tory dan wel Labour is, dat ze hun stem als bij voorbaat verloren beschouwen. Dit is niet helemaal onterecht: de stemmen die in een district op een verliezende partij worden uitgebracht, komen bij FPTP geheel te vervallen en hebben geen enkele invloed op de samenstelling van het parlement.

Als je het zo bekijkt, dan geldt dat eigenlijk ook voor alle stemmen die op de winnaar zijn uitgebracht boven het aantal dat nodig was om te winnen. De Electoral Reform Society heeft uitgerekend dat bij de laatste verkiezingen (in 2005) 70% van de stemmen op deze manier “verloren is gegaan”. FPTP zou dus mede verantwoordelijk kunnen zijn voor de relatief lage opkomst, 61% in 2005, 59% in 2001.

Hoezo democratische representativiteit in het VK? Hoog tijd voor verandering dus.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 23 april 2010 om 13:33.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 09:18   #42
eno2
Banneling

Standaard

Brown hoeft de debatten niet te winnen, en ook niet de meeste stemmen te halen, hij kan met de minste stemmen toch de meeste zetels halen.

Dit is waarom hij deverkiezingen kan verliezen en toch winnen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 24 april 2010 om 09:20.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2010, 09:34   #43
grievous
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Kruideniersdochter Thatcher heeft helemaal niets. Het enige wat Thatcher deed was het verval van GB verdiepen en verergeren. Of hoe datgene wat men daar conservatisme noemt juist het tegenovergestelde uitlokte van datgene waar het beweerde voor te staan. Door het neoliberale schorremorrie achterna te lopen heeft Thatcher het echte conservatisme verraden en verkracht. Het beleid van Thatcher was een reactionair utopisch experiment, hoogst inconsistent. En de Derde Weg van Blair is zo mogelijk nog erger want nog inconsistenter, omdat onder noemer 'Labour' niets werd rechtgezet van dat wat kromgetrokken was. GB is derhalve een gigantische puinhoop. Het land staat aan de rand van de afgrond.
Wat een extreme overdrijvingen.
grievous is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2010, 08:55   #44
eno2
Banneling

Standaard

Nick Clegg zei dat hij niet met Gordon scheep gaat als die derde komt in the popular vote.

Dus wel als Gordon tweedes komt

Dat ziet er niet goed uit voor Cameron...

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 april 2010 om 08:56.
Oud 29 april 2010, 09:25   #45
eno2
Banneling

Standaard

't Is voorbij.

Zelfs als de conservatieven winnen, (en dat kan niet ruim zijn), gaat Clegg met Brown.
Oud 29 april 2010, 12:01   #46
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Nick Clegg zei dat hij niet met Gordon scheep gaat als die derde komt in the popular vote.

Dus wel als Gordon tweedes komt

Dat ziet er niet goed uit voor Cameron...
Uit puur zelfbelang zal Clegg meegaan met degene die de meeste herzieningen in het kiesstelsel belooft.
Oud 30 april 2010, 09:12   #47
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Uit puur zelfbelang zal Clegg meegaan met degene die de meeste herzieningen in het kiesstelsel belooft.

Ik zie hem nooit samengaan met Cameron.

Trouwens, in feite heeft hij dat conundrum al zelf opgeklaard.
Oud 30 april 2010, 09:15   #48
eno2
Banneling

Standaard

In het laatste debat, het derde, gaf ik Clegg 9/10, David en Gordon 7/10.

Ik vond ze allemaal verbazend goed, maar missschien kwam dat door de uitsluiting van andere partije en dus door het gebrek aan zware tegenwind.

Over score over de drie debatten: Clegg 9/10 Gordon 8/10 Cameron 7/10

Natuurlijk is het voor mij moeilijk om neutraal te oordelen louter op de debatprestatie gezien mijn aversie tegen het conservatieve programma
Oud 30 april 2010, 09:19   #49
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik denk toch dat de Conservatieven gaan winnen.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2010, 10:13   #50
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik denk toch dat de Conservatieven gaan winnen.
Bwah ja?

En dan?

Wat zijn ze er mee, als Clegg met Brown gaat?
Oud 30 april 2010, 10:14   #51
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Bwah ja?

En dan?

Wat zijn ze er mee, als Clegg met Brown gaat?
Als de Conservatieven een meerderheid behalen in het Parlement mag Clegg bij Brown op de oppositiebanken gaan zitten.
Oud 30 april 2010, 10:29   #52
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Als de Conservatieven een meerderheid behalen in het Parlement mag Clegg bij Brown op de oppositiebanken gaan zitten.
We zullen het moeten afwachten, maar volgens mij ziet het er echt niet goed uit voor Cameron.

Ik geloof wel dat iedereen nu wel aanneemt dat er voor niemand een meerderheid meer inzit.

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 april 2010 om 10:29.
Oud 30 april 2010, 10:31   #53
Jozef Ostyn

Standaard

Zeer onvoorspelbaar. Het is bijvoorbeeld heel goed mogelijk dat Labour slechts derde eindigt maar veel meer zetels behaalt dan de LibDems.
Oud 30 april 2010, 10:31   #54
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Ik geloof wel dat iedereen nu wel aanneemt dat er voor niemand een meerderheid meer inzit.
Dat is helemaal niet zeker.
Oud 30 april 2010, 10:36   #55
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal niet zeker.
het is niet zeker dat niemand een meerderheid haalt, maar het is wel zeker datvrijwel niemand (in Engeland) denkt dat er iemand een meerderheid haalt.
Oud 30 april 2010, 10:50   #56
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
het is niet zeker dat niemand een meerderheid haalt, maar het is wel zeker datvrijwel niemand (in Engeland) denkt dat er iemand een meerderheid haalt.
Zelfs daar zou ik zo zeker niet van zijn!
Oud 30 april 2010, 12:08   #57
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs daar zou ik zo zeker niet van zijn!
want
Citaat:
Zeer onvoorspelbaar. Het is bijvoorbeeld heel goed mogelijk dat Labour slechts derde eindigt maar veel meer zetels behaalt dan de LibDems.
De verkiezingen voor het Britse Lagerhuis zijn gebaseerd op het districtenstelsel, met een totaal van 650 districten. De Britse versie van het districtenstelsel is First Past The Post (FPTP): degene die in zijn of haar district de meeste stemmen haalt, wordt verkozen (en hoeft dus niet de meerderheid van de stemmen in dat district te behalen).

FPTP is een eenvoudig systeem, maar het kan wel tot onevenredige resultaten leiden.In 2005 bijvoorbeeld haalde Labour 35,2% van de stemmen, maar behaalde daarmee wel 55% van de zetels in het Lagerhuis. De Lib Dems kregen met hun 22,1% van de totaal uitgebrachte stemmen nog geen 10% van de zetels.

Ook hoor ik vaak dat mensen in het geheel niet gaan stemmen omdat ze in een district wonen dat al zo overduidelijk Tory dan wel Labour is, dat ze hun stem als bij voorbaat verloren beschouwen. Dit is niet helemaal onterecht: de stemmen die in een district op een verliezende partij worden uitgebracht, komen bij FPTP geheel te vervallen en hebben geen enkele invloed op de samenstelling van het parlement.

Het betekent dat een paar stemmen een heel district kunnen doen switchen en daarmee de verkiezingsuitslag in grote mate beïnvloeden. Het is niet zo zoals bij een representatief kiessysteem, dat op basis van polls al met een vrij grote zekerheid de uitslag voorspeld kan worden.
Oud 30 april 2010, 15:42   #58
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Na de fabelachtige stunt van Brown (Mr Bean) - wat een ongehoorde hufter - hoop ik dat dit Roodachtige PvdA gebroed eens een ferme klap op de neus krijgt.
Het elitaire individu met anarchistische maar ook misanthrope trekjes wordt vooral door dit soort partijen aangetrokken. Onder de guillotine ermee!
Oud 30 april 2010, 18:40   #59
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedoel je daarmee de echt de meerderheid (>50%) of gewoon de grootste partij in het parlement? Aangezien ik begrepen heb dat de conservatives als het even kan, ondanks een hung parlement liever een minderheidsregering vormen. Hoewel ze dan waarschijnlijk wel dicht bij de helft van het totaal aantal zetels moeten zitten.
Oud 1 mei 2010, 23:03   #60
F.Lurk
Gouverneur

F.Lurk's schermafbeelding

Standaard

Hopelijk de BNP en een zware nederlaag voor de kakkerlakken van de conservatives.
F.Lurk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be