![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je krijgt automatisch maffia streken, mensen met zoveel poen, kunnen zich nu eenmaal inderdaad zo goed als alles veroorloven, je koopt gewoon de beste advocaat en gaat eens eten met de rechter, ... proces verdaagd, of geseponeerd, zo gaat dat nu eenmaal in de echte wereld, natuurlijk vinden we dat moreel verwerpelijk, en als jij met die 3 of 4 nullen niet tevreden bent gaan we gewoon naar je baas, die dat wel is, (want die bvb een gokschuld heeft, graag bij de miekes zit of wiens zoon zijne halve bezit door zijn neus heeft gesnoven... ) ge kunt dus maar beter die 3 nullen wel degelijk aannemen, ... ge moogt niet altijd zo hebzuchtig zijn, ... Dat is nu eenmaal hoe macht werkt, dus als jij bezit wil gaan beperken op ocharme 500 miljoen, ... dan gaat ge goei papieren moeten hebben. Trouwens stel dat ik dat bedrag heb, dan zit ik hier toch niet meer in den belziek zeker, komaan, een van de landen waar ondernemerschap gestraft wordt en bezit als iets vies gezien wordt... dan zijn er leukere plaatsen op de aardkloot waar ze u met uw 500 miljoen graag zien komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De vraag is of men dat binnen 20 jaar ook nog zal doen, ... hoe meer de lijn opschuift naar nooit iets bijgedragen en al heel het leven lang langs de kassa gepasseerd, ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het je ook door dat de armoede wereldwijd aan het dalen is? Zowel in absolute als in relatieve zin?
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() die lijn schuift niet zo snel als de lijn van de totaal geproduceerde welvaart in onze maatschappij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Jouw antwoord maakt me ook duidelijk dat je de tweede zin uit mijn schrijfsel niet begrepen had. "De bijdrage aan de welvaart geleverd door het inkomen stijgt niet recht evenredig met het inkomen." Hiermee bedoel ik dat iemand die al veel heeft minder welvaart extra krijgt per extra centje dan iemand die maar net toekomt om te overleven, om twee uitersten naast elkaar te leggen. Die welvaart bekomen door inkomsten bereikt ergens zijn maximum, de rijkste 0-1% en de rijkste 1-2% hebben amper een verschil in welvaart bekomen door inkomen, beiden kunnen zowat alles kopen wat ze willen. Voor een klein deel van die rijkste 10% zal het zo zijn, maar dat zijn gelukkig de mensen die in verhouding met hoe veel ze verdienen het minste algemene welvaart opleveren. De meesten onder de rijkste 10% zullen nog altijd een concurrentiestrijd moeten leveren om niet minder te verdienen dan het maximum dat mogelijk is. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kijk,
als je uw theorie wilt toepassen, begin dan met de pensioenen bij de ambtenaren te toppen. En kijk maar tot hoever je kunt gaan, tot hoever het iedereen rechtvaardig zal vinden. Ik stel voor maximum 2x de mediaan. En als dit lukt als experiment, kun je dan uw tweede luik beginnen, de ambtenaren zelf En als dit lukt als experiment, mag je dan uw derde luik beginnen de bedienden En als dit nog allemaal lukt, doe dan als laatste de zelfstandigen En als je ondertussen nog niet gecrasht bent als economie, kun je finaal dan nog eens de bestuurders in vennootschappen over die kam scheren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||||
|
![]() Citaat:
En investeren doe je het best in zaken die opbrengen. Investeren in zaken die niks opbrengen is gewoon consumeren. Het is, me dunkt, een goede zaak dat personen met een bewezen "track record" wat goede investeringskeuzes betreft over nog meer productiemiddelen kunnen beslissen. De beste kapiteins aan het stuur is een goede zaak. Je maakt je echter zorgen over het kopen van politiek macht. Ik denk dat je je daar niet zo veel zorgen over hoeft te maken. Politiek macht kopen is namelijk eerder een vorm van consumeren dan van investeren. Het geld dat je uitgeeft om een politicus om te kopen kan je niet nog een keer uitgeven, en het rendement is iets waar je maar op kan hopen. Meestal zie je eerder het omgekeerd: De politiek die het bedrijfsleven afperst, en niet eerder het bedrijfsleven dat de politiek "koopt". Bedrijven blijven niet voor niks weg uit landen waar de corruptie welig tiert. Als politiek gunsten kopen zo lucratief zou zijn zou je eerder het tegenovergestelde verwachten. De politiek macht van geld is minder groot dan je denkt. Bij de laatste presidentsverkiezingen in de VS geraakte de rijkste kandidaat niet eens door de eerste rondes van de primaries... Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar jij vergelijkt twee verschillende situaties: Situatie A: Jan verdient 100 Euro, Piet heeft 30 Euro. (jan heeft dus 70 Euro meer dan Piet, en Piet heeft dus 70 Euro minder dan Jan). Situatie B: Neem van Jan 10 Euro af, en geef die aan Piet. Jij DENKT nu dat Jan nu 90 Euro verdient, en Piet 40 Euro. Maar dat is niet waar. Jan geeft er nu de brui aan, en verdient maar 60 Euro, en Piet, die in de fabriek van Jan werkte, is nu werkloos en verdient maar 20 Euro. Situatie A: totale welvaart: 130 Euro Situate B: totale welvaart 80 Euro. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2° Het is beter om te praten over koopkrachteenheiden dan over centen wanneer je het hebt over meer en minder verdienen, de centen-vergelijking gaat alleen op voor geldbezit in niet voor geldinkomst. Afgezien van de normale stijging in welvaart door allerlei verbeteringen in productiemethoden, kan je wel zeggen dat Piet een koopkrachteenheid minder verdient als Jan er één meer verdient. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik dacht eerder aan de megalomane rijkaard die nu een groot fortuin heeft, die niet meer wil investeren om geld te verdienen, maar die een of andere "wereldvisie" heeft en die die nu politiek wil opdringen. Niet om geld of zo mee te verdienen, maar om zijn politieke stokpaardjes erdoor te krijgen, zeg maar, creationisme laten onderwijzen of abortus tegengaan of iets van dien aard. Of zich gewoon maar president of eerste minister laten "verkiezen" met voldoende propaganda middelen en lastercampagnes. Dat KOST natuurlijk heel veel geld en dat is inderdaad opgesoepeerd geld. Maar van zodra de pot groot genoeg is, bestaat dat gevaar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als Jan er de brui aan geeft, dan gaat hij 1 koopkrachteenheid minder verdienen, en Piet zal er niet noodzakelijk 1 meer hebben, in tegendeel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
En je kan nu doodleuk wel gaan stellen dat die anderen hetzelfde zouden verwezenlijken zonder die ene: de realiteit spreekt je tegen. Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
Dat is een ding dat je over het hoofd ziet: Het gaat niet alleen om de bijdrage aan de eigen welvaart. Het gaat ook over de bijdrage aan de algemene welvaart. Een succesvol toptalent produceert een veelvoud van zijn eigen inkomen aan meerwaarde voor de samenleving als geheel. Vooral bij de topondernemers is de meerwaarde die ze produceren vaak gigantisch. Je moet je afvragen of je door het beperken van de verdiensten van toplui je niet ook de meerwaarde die ze produceren gaat beperken. Denk bijvoorbeeld aan een topchirurg. Beperk je die zijn inkomen dan gaat hij op een gegeven moment ophouden met opereren. Je kan zeggen, goed zo, want dat geld heeft hij toch niet nodig. Probleem is echter dat de wereld zijn operaties wel nodig heeft... Al dat "geld" dat die miljardairs verder bezitten is grotendeels kapitaal. Ze kopen er niet meer welvaart mee. De best betaalde manager in Zwitserland rijd met een een eenvoudige grijze toyota rond. Ingvar Kamprad, de stichter van Ikea rijd al bijna twee decennia met dezelfde volvo rond. Hij woont in Zwitserland omwille van de belastingen. Nu kan je je afvragen waarom iemand die zo eenvoudig leeft zo nodig zo weinig mogelijk belastingen wil betalen. De reden is eenvoudig. Kamprad heeft zijn fortuin zelf verdient, en wil zelf bepalen wat er mee gebeurt. Hij wil zelf over het lot van het kapitaal (de productiemiddelen) die hij geschapen heeft beslissen. Het is zijn geld. En ik geef hem geen ongelijk.
![]() |
![]() |
#56 | |||
|
![]() Citaat:
Denk maar aan het grapje: "hoe verzamel je een klein vermogen? Eenvoudig: Begin met een groot vermogen". Citaat:
Denk je dat de wereld slechter af zou zijn met Bill Gates als president ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Staatssecretaris
Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
|
![]() Citaat:
fuck, ontmaskerd! ![]()
"Shove those taxes up your ass, you f*en politicians!" - Maximus Aurelius met menig promille in het bloed, lente 2011. Laatst gewijzigd door Maximus Aurelius : 7 april 2010 om 17:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Naast het feit dat het oneerlijk is, zie ik ook niet hoe dit kan werken. Stel ik ben bij die 10%. Dan ga ik toch gewoon minder werken zodat ik net niet meer bij die 10% ben? Ik ga dan minder moeten werken om hetzelfde of zelfs nog iets meer over te houden. Een collectieve verarming zal het resultaat zijn, want dit zal zich jaar na jaar herhalen. Ik ben wel voor een maximale loonspanning op bedrijfsniveau te vinden; i.e. dat de bestbetaalde maximaal zoveel keer meer mag verdienen dan de slechtstbetaalde binnen een bedrijf. Lijkt mij veel zinvoller en eerlijker dan uiw voorstel en zonder de negatieve effecten qua motivatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Technisch is het zelfs niet verboden ? Dus waarom zou je nu ontmaskerd voelen
|
![]() |
![]() |