Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2010, 18:24   #41
jevaly
Provinciaal Statenlid

jevaly's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Het is misschien voor sommige geïnteresseerden nodig het arrest eens even volledig te lezen:

http://www.const-court.be/public/n/2003/2003-073n.pdf

Maar ik geef graag toe dat het juridische gewauwel niet altijd even duidelijk is. Vandaar even een samenvatting van de mogelijke oplossingen zoals gegeven op onze favoriete "vrije encyclopedie":

Mogelijke oplossingen

Mogelijke oplossingen zijn:

1. Een volledige splitsing in drie kieskringen: Vlaams-Brabant, Brussel en Waals-Brabant. Hierdoor moeten de Vlaamse partijen in Brussel voortaan een eenheidslijst indienen, anders behalen ze geen zetels. Deze oplossing is grondwettelijk, maar (politiek gezien) nadelig voor de Brusselse Vlamingen.

2. Een "verticale splitsing" in drie kieskringen - Brussel, Vlaams-Brabant (Leuven-Halle-Vilvoorde) en Waals-Brabant (Nijvel) - waarbij er (als waarborg voor de vertegenwoordiging van de Nederlandstaligen in Brussel) een lijstverbinding mogelijk is tussen de Nederlandstalige lijsten in Brussel met de lijsten in Vlaams-Brabant en de Franstalige lijsten in Brussel met de lijsten in Waals-Brabant. Dit is de oplossing die alle Vlaamse partijen voorstaan en waarover een wetsvoorstel hangende is (zie #Stemming splitsingsvoorstel). Deze oplossing is eveneens grondwettelijk en waarborgt de politieke vertegenwoordiging voor Vlamingen en Walen, Nederlandstaligen en Franstaligen binnen de door de grondwet voor hen voorziene taalgebieden.

3. Een terugkeer naar de arrondissementele kieskringen, met behoud van BHV. Deze oplossing is misschien mogelijk: volgens de Raad van State is er geen enkele hogere rechtsregel die in de weg staat dat de vorige situatie wordt hersteld.[5] Andere bronnen menen dat het niet aanvaardbaar zal blijken omdat Franstalige kandidaten uit Waals of Brussels Gewest dan nog steeds stemmen kunnen verwerven in ééntalig-Vlaamse gemeenten, maar dat het omgekeerde niet mogelijk zal zijn (Vlaamse kandidaten uit Vlaams of Brussels Gewest kunnen vandaag, noch onder deze regeling stemmen verwerven in ééntalig-Franstalige gemeenten).

4. De uitbreiding van de tweetalige kieskring met (delen van) Waals-Brabant. Of deze piste voldoet aan alle grondwettelijke voorwaarden is nog onzeker. Politiek is deze piste in Vlaanderen onbruikbaar en ook Franstalige politici staan eerder negatief (dan zouden de vele Vlamingen die er zich vestigden op Vlaamse lijsten kunnen stemmen).

5. Het inbrengen van de faciliteitengemeenten in de Brusselse Rand in de Vlaams-Brabantse én in de Brusselse kieskring. Of deze piste grondwettelijk is, is nog onduidelijk. Politiek is ze utopisch omdat ze neerkomt op een extreme, éénzijdige Vlaamse toegeving.

6. Wijziging van de taalgrens door de uitbreiding van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met enkele of alle faciliteitengemeenten. Deze oplossing wordt door bijna alle Franstalige partijen voorgestaan, maar door Vlaamse politici als volstrekt uitgesloten beschouwd.

7. De uitbreiding van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot de oude provincie Brabant, met behoud van de taalwetten zoals ze vandaag zijn. Ook deze piste is voor Vlaanderen volstrekt onaanvaardbaar.

8. Vorming van één grote, federale kieskring voor heel het land. In maart 2005 dienden de Franstalige senatoren Isabelle Durant en Josy Dubié een wetsvoorstel in om de grondwet te veranderen zodat één federale kieskring zou bestaan: voortaan zou een kwart van alle Kamerleden verkozen moeten worden in één nationale kieskring, door alle kiezers samen dus. Een gelijkaardig voorstel werd ook gelanceerd en meer in detail uitgewerkt door een aantal Vlaamse en Waalse academici, verenigd in de Paviagroep.

Een voorstel dat door de Raad van State afgekeurd werd[6] is een "horizontale splitsing" in twee kieskringen, Vlaams-Brabant en Waals-Brabant, waarbij Brussel deel uitmaakt van beide kieskringen en er een keuze uit de lijsten van een van de beide kieskringen gemaakt kan worden. Dit voorstel werd eerder ingediend door de N-VA. Dit advies wordt evenwel betwist omdat het de grondwettelijke indeling van het land in gewesten en gemeenschappen miskent.

Wat wel klopt is dat een splitsing voor de Vlamingen de enige aanvaardbare mogelijkheid is, maar het is geenszins de enige grondwettelijke mogelijkheid.
heel mooie post!

Persoonlijk vind ik opties 1 (geen gefoefel met apparentering en allerhande minderheden beschermingen) en 8 (eventueel in een aangepaste vorm) ook wel aanvaardbaar.
jevaly is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2010, 18:28   #42
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Al diegene die instemmen met de ontbinding van de kamer en de nieuwe verkiezingen plegen regelrecht woordbreuk aan het Vlaamse eisen uit 2004.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2010, 18:30   #43
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Just a perfect day,
Drink Sangria in the park,
And then later, when it gets dark,
We go home.
Just a perfect day,
Feed animals in the zoo
Then later, a movie, too,
And then home.

Oh it's such a perfect day,
I'm glad I spent it with you.
Oh such a perfect day,
You just keep me hanging on,
You just keep me hanging on.

Just a perfect day,
Problems all left alone,
Weekenders on our own.
It's such fun.
Just a perfect day,
You made me forget myself.
I thought I was someone else,
Someone good.

Oh it's such a perfect day,
I'm glad I spent it with you.
Oh such a perfect day,
You just keep me hanging on,
You just keep me hanging on.

You're going to reap just what you sow,
You're going to reap just what you sow...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2010, 18:34   #44
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Wat valt er te vieren dat BHV niet gestemd zal worden in de kamer ????

Die stemming moet gebeuren omdat de Franstaligen dan vernederd zullen worden en er dan nooit geen vertrouwen meer zal komen om een Belgische regering te vormen.

Uiteraard zullen de verraderspartijen bij uitstek, de paarse partijen, meteen stemmen met de Franstalingen voor de ontbinding van de kamer. Regelrecht woordbreuk.

Oud 26 april 2010, 18:37   #45
Shadowke

Standaard

allé zenne, de Franstaligen schieten weer op de Vlamingen terwijl zijzelf het al 40 jaar rekken!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2010, 18:38   #46
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Wat valt er te vieren dat BHV niet gestemd zal worden in de kamer ????

Die stemming moet gebeuren omdat de Franstaligen dan vernederd zullen worden en er dan nooit geen vertrouwen meer zal komen om een Belgische regering te vormen.

Uiteraard zullen de verraderspartijen bij uitstek, de paarse partijen, meteen stemmen met de Franstalingen voor de ontbinding van de kamer. Regelrecht woordbreuk.
En wat zijn we gebaat met een zoveelste staaltje tsjevenhypocrisie door nu de stoere Vlaming uit te halen en BHV zogezegd te splitsen in de Kamer??? Die stemming of zich is uiteindelijk een fait divers, een schakel uit een lange ketting... niets meer, niets minder. Belangrijker is of de CVP nu eindelijk zal inzien dat kiezen voor België geen heil meer biedt en dat men zich nu een dringend mag gaan inlaten met Vlaanderen. Daar vallen namelijk ook genoeg postjes te verdelen onder de vrienden...
den ambetantsten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2010, 18:41   #47
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
allé zenne, de Franstaligen schieten weer op de Vlamingen terwijl zijzelf het al 40 jaar rekken!
Tja, het blijft wel politiek, he. Ook interessant om te zien hoe iedereen nu vlotjes de zwarte piet doorschuift naar de O-VLD. Ik vraag me af hoe lang Alexander De Croo schaapachtig gaat blijven lachen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2010, 18:41   #48
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlueThunder Bekijk bericht
hoe dan ook een zeer vergiftigd geschenk... de nieuwe regering moet beginnen met het vuile werk... kappen in de sociale zekerheid en nog vele vuile dossiertjes
die in de diepvriezer zitten.... CD&V is zo dom nog niet, vraag is hoe lang gaat het duren.... ze hoeven hen alleen maar de schuld te geven
Het vuile werk = kappen in de zakken van de zakkenvullers.
Uw soort.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 26 april 2010 om 18:43.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2010, 18:42   #49
Shadowke

Standaard

Citaat:
Tja, het blijft wel politiek, he. Ook interessant om te zien hoe iedereen nu vlotjes de zwarte piet doorschuift naar de O-VLD. Ik vraag me af hoe lang Alexander De Croo schaapachtig gaat blijven lachen.
vld had niets te verliezen.
maar het zullen wel andere partijen zijn die zullen winnen ipv de vld door de uitspraak van de Franstalige partijen: zij geven de schuld aan alle Vlaamse partijen, niet alleen de VLD.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 april 2010 om 18:43.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2010, 18:43   #50
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
En wat zijn we gebaat met een zoveelste staaltje tsjevenhypocrisie door nu de stoere Vlaming uit te halen en BHV zogezegd te splitsen in de Kamer??? Die stemming of zich is uiteindelijk een fait divers, een schakel uit een lange ketting... niets meer, niets minder. Belangrijker is of de CVP nu eindelijk zal inzien dat kiezen voor België geen heil meer biedt en dat men zich nu een dringend mag gaan inlaten met Vlaanderen. Daar vallen namelijk ook genoeg postjes te verdelen onder de vrienden...
Dat staaltje zou het einde van België kunnen opleveren. De regering zou daarna ook vallen, er zouden wellicht ook verkiezingen uitgeschreven worden, maar daarna zou geen enkele federale regering nog kunnen gevormd worden, wegens dat die stemming meerderheid op minderheid niets minder is dan een oorlogsverklaring.

Als die stemming niet gebeurd en er komen verkiezingen, vervallen dan ook niet alle wetsvoorstellen in de kamercomissie omtrent BHV ?

Wees maar gerust dat men in Vlaams Brabant die rotverkiezingen niet wil en ik zal hen als West-Vlaming voluit steunen !

Oud 26 april 2010, 18:44   #51
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2010, 18:45   #52
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Yep, ik ben geen O-VLD fan, maar het is laf hoe de Franstaligen hier op smerige wijze hun eigen fouten doorschuiven naar Dhr De Croo en de VLD.
Oud 26 april 2010, 18:46   #53
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
vld had niets te verliezen.
maar het zullen wel andere partijen zijn die zullen winnen ipv de vld door de uitspraak van de Franstalige partijen: zij geven de schuld aan alle Vlaamse partijen, niet alleen de VLD.
Als ik van jou was zou ik de RTBF nu even opzetten, dan kan je ze allemaal aan het woord horen. De schuld ligt volgens Reynders, Di Rupo en een trits andere mensen toch goeddeels bij de VLD, hoor. Dan zwijg ik nog over de positie van de andere Vlaamse partijen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2010, 18:46   #54
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Wees maar gerust dat men in Vlaams Brabant die rotverkiezingen niet wil en ik zal hen als West-Vlaming voluit steunen !
Als West-Vlaming.
Oud 26 april 2010, 18:47   #55
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Mooi! Verkiezingen nu. Stem de idioten weg! Ik weet wat ik zal stemmen en het zal gene Bart De Wever zijn...

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2010, 18:47   #56
bartje
Minister-President

Standaard

Het is niet alleen laf van de franstalige partijen de zwarte piet door te schuiven naar OVLD maar ook laf van de partij van de 5 minuten politieke moed; hoorde daarjuist Thysen nog dat haar partij geen enkele schuld treft, dat haar partij er alles aan gedaan heeft om tot een akkoord te komen en dat de schuld te zoeken is bij de liberalen.
Tiens een akkoord, ik dacht toch dat er geen akkoord nodig was, volgens de woorden van Leterme in een blijkbaar al héél ver verleden.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2010, 18:49   #57
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
Yep, ik ben geen O-VLD fan, maar het is laf hoe de Franstaligen hier op smerige wijze hun eigen fouten doorschuiven naar Dhr De Croo en de VLD.
Ben ik het mee eens.
Maar.... ik "verheug" me reeds nu over de houding van de O.-VLD tijdens hun
komende verkiezingscampagne. Wat betekent dan nog BHV voor hen.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2010, 18:50   #58
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
Mooi! Verkiezingen nu. Stem de idioten weg! Ik weet wat ik zal stemmen en het zal gene Bart De Wever zijn...
Alleen Belgicisten en slippendragers van het regime willen deze verkiezingen...

Oud 26 april 2010, 18:51   #59
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

OVLD heeft nog niets anders gedaan dan deze regering af te breken.
Ik huiver ervoor als zij hieruit winst gaan boeken.
Oud 26 april 2010, 18:53   #60
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Ben ik het mee eens.
Maar.... ik "verheug" me reeds nu over de houding van de O.-VLD tijdens hun
komende verkiezingscampagne. Wat betekent dan nog BHV voor hen.
Wie heeft het probleem BHV gecreeerd?
Wie heeft het probleem BHV voor zich uitgeschoven?
Welke partij wil hier winst uit halen?

Zou de kiezer echt zo dom zijn?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be