Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2010, 14:09   #41
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Ik vraag mij af waarom we eigenlijk nog een rechterlijke macht hebben in dit land. Montesquieu draait zich om in zijn graf.

Ik zou mij ook kunnen afvragen waarom we nog een grondwet hebben, ware het niet dat de Walen dat al gedemonstreerd hebben met hun 4 belangenconflicten en ongelimiteerde alarmbellen.
België is heus niet het enige land waar de grondwet maar beperkt afdwingbaar is. Die beperkte afdwingbaarheid komt in veel gevallen voort uit een "conflict" over de vraag wat primeert: de grondwet als hoogste rechtsnorm, of het parlement als hoogste macht? Concreet betekent dat voor België onder meer dat het Grondwettelijk Hof wel de macht heeft om de kieswet ongrondwettig te verklaren maar dat het parlement niet verplicht is daar rekening mee te houden als het over de geloofsbrieven oordeelt.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 15:49   #42
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
België is heus niet het enige land waar de grondwet maar beperkt afdwingbaar is. Die beperkte afdwingbaarheid komt in veel gevallen voort uit een "conflict" over de vraag wat primeert: de grondwet als hoogste rechtsnorm, of het parlement als hoogste macht? Concreet betekent dat voor België onder meer dat het Grondwettelijk Hof wel de macht heeft om de kieswet ongrondwettig te verklaren maar dat het parlement niet verplicht is daar rekening mee te houden als het over de geloofsbrieven oordeelt.
Zijn onze parlementariers dan allemaal meinedigen?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pietjedeleugenaar
"Ik zweer dat ik de grondwet en de wetten van het Belgische volk zal naleven, ‘s lands onafhankelijkheid handhaven en het grondgebied ongeschonden bewaren."
Het Parlement kan de grondwet wijzigen, maar er zich niet bovenstellen.

Laatst gewijzigd door fonne : 24 mei 2010 om 15:49.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be