Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2010, 12:35   #41
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Ik hou erg van vlees, maar wat mij betreft mag het wel wat duurder worden. De meeste groenten zijn om het moment duurder in gewicht dan kip of gehakt. En je gooit het bovendien sneller weg. Extra belasting erop lijkt me niet echt zinvol, maar meer regelgeving bij de productie zou wel nuttig zijn (meer m² per dier bijvoorbeeld).
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 13:22   #42
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Maar waarom geef jij gewoon een feit zondermeer?
Citaat:
In een menselijk gebit zitten acht snijtanden of incisieven, twee in ieder kwadrant. Zoals de naam al zegt, dienen snijtanden om voedsel af te snijden tijdens het kauwen. Om deze functie te kunnen vervullen hebben snijtanden een relatief scherpe snijrand. Om onderscheid te maken tussen de snijtanden die zich precies in het midden van de mond bevinden, en de snijtanden daarnaast, hebben deze verschillende benamingen:

De hoektand of cuspidaat is het deel van het dierlijke gebit dat grip op het voedsel geeft en ook als wapen kan worden gebruikt. De tand is daarom puntig van vorm, en bij veel soorten de grootste tand in het gebit. Mensen hebben (net als veel andere diersoorten) vier hoektanden, twee in de bovenste kaak en twee in de onderste kaak.
[bewerken] Kleiner
Door de jaren heen is de hoektand steeds kleiner geworden. Waar de tand vroeger werd gebruikt om vlees van botten te scheuren, eten we nu steeds vaker filet, of hapklare brokken. Sommige mensen hebben niet meer dan wat een tandarts een kegeltand noemt als hoektand.

De premolaren zijn de twee kiezen die zich normaal direct achter de hoektand bevinden. Ze worden ook wel eens valse kiezen genoemd, omdat ze kleiner zijn dan de molaren. De premolaren hebben in mesiodistale (voorachterwaartse) richting een enkelvoudige knobbelstructuur. De functie is het vermalen van het voedsel, meestal door roterende bewegingen.

Een molaar of echte kies is een tand in de achterste delen van de mond, achter de premolaren (zie afbeelding). Molaren hebben in mesiodistale (voorachterwaartse) richting een dubbele knobbelstructuur. De functie is het vermalen van het voedsel, meestal door roterende bewegingen. In een volledig volwassen gebit bevinden zich in totaal 12 molaren, 3 in elk kwadrant.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Volwassen_gebit
De mens voedt zich met zowel sommige planten en groenten als vlees, een van de redenen waarom hij een intelligente soort geworden is.
Omnivoren zijn meestal intelligenter dan andere.
De menselijke maag en ingewanden zijn hieraan aangepsat. De ingewanden zijn relatief lang voor een vleeseter maar veel te kort voor een planteneter.
Citaat:
Serieus nu, geloof je echt dat je gewoon een feit wou geven? Ik denk het niet... Waarom ik dat niet denk: omdat je nu net een heel dubieus feit geeft. Kijk: ik ben een mens (ik geloof dat je het daarmee eens bent), ik eet geen vlees (dat mag je van me geloven), dus wat nu? Hebben we nu een tegenvoorbeeld van jou "feit" gevonden? Wie is "de mens"?
Ik ga pro-actief reageren: met de argumentatievormen die jij gaat aanhalen om uw stelling van de vleesetende mens te onderbouwen, ga ik kunnen onderbouwen dat de man een verkrachter is.

hoezo tegennatuurlijk??? Je gaat hier je baseren op een gevaarlijke ideologie, vermoed ik: een ideologie gebaseerd op naturalistische drogredenen.
Ideologie? Dewelke?

Citaat:
En het opdringen is ook geen probleem op zich, want dat doe jij ook. Jij dringt ook vanalles op aan andere mensen en dieren. Het gaat niet over de vraag of je iets mag opdringen, maar wat je mag opdringen.
Waar dring ik iemand op?
Ik zeg niet dat jij vlees MOET eten, meer CO2 produceren op per auto MOET rijden.
Ik vermoed alleen maar dat vegetariërs na een aantal generaties zullen degeneren, en raadt het dus af.
In wat jij schrijft daarentegen komen voortdurend de woorden "ik wil dat..." en "de mensheid/mensen enz moeten ..."
Citaat:
goed gepland veganisme is niet ongezonder dan ander eten. Dat blijkt uit wetenschappelijke studies. En minder vlees eten is zelfs niet ongezonder, maar net gezonder. Nu, dat is zeer goed nieuws: we kunnen dus gezond, milieuvriendelijk en diervriendelijk eten. waarom doen we dat dan niet?
Drogredenen.
Zoals ik al zei, jij doet maar, en laat andere mensen doen wat zij willen.
Oud 23 mei 2010, 13:30   #43
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
goed, kun je aantonen dat jij één of andere afwijking heeft van je spijsverteringsstelsel of je metabolisme, zodat je vlees moet eten om gezond te zijn? Dat je bv hyperallergisch reageert op zowat alle plantaardig voedsel, bijvoorbeeld...
Waarom zou IK een afwijking hebben.

Citaat:
geloof je dat echt? In ieder geval, instinct is niet belangrijk als het kan aanzetten tot immoreel gedrag. Een verkrachter zou ook kunnen zeggen dat hij gedreven was door zijn mannelijke instinct, maar dergelijk argument telt niet. Het enige wat voor strafvermindering zou kunnen pleiten, is bv een psychologische afwijking, een psychotische aanval of zoiets. Heb jij dat?
Moraliteit is geen abolute waarde.

Jij hebt wel iets met verkrachten denk ik, je brengt het telkens weer naar voren als voorbeeld of analogie. Onderdrukt instinct of eigen ervaring?
Oud 23 mei 2010, 13:50   #44
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Jij hebt wel iets met verkrachten denk ik, je brengt het telkens weer naar voren als voorbeeld of analogie. Onderdrukt instinct of eigen ervaring?
Deepeco houdt wel van wat drama.

OT: vlees is lekker en gezond wanneer je niet overdrijft. Een beetje zoals met de meeste dingen dus. Ik heb - in tegenstelling tot wat ze zelf graag beweren - nog nooit een vegetariër (laat staan een veganist) die oprecht geniet van lekker eten. Soyaburgers, groenten geperst in de vorm van vlees, tofoe, quinoa ... vrijwel allemaal smakeloze troep, ontworpen om net genoeg stoffen binnen te krijgen om te functioneren.

Nu goed, ik heb het al eerder geschreven, ik heb ook vegetariërs in mijn vriendenkring en dat zijn fijne mensen (maar geen gastronomen). Meer nog, als wij BBQ'en zijn zij ook welkom en dan voorzie ik vegetarische gerechtjes voor hen. Maar gelukkig zitten er geen prekers bij.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 13:51   #45
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ShoshannaKimberley Bekijk bericht
- Een moederkoe huilt wanneer haar kalf wordt weggehaald.
Na het lezen van alle andere emo-nonsens die jij hier als argumenten presenteert moest ik ook huilen ... van het lachen.
Oud 23 mei 2010, 14:07   #46
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik zie wel een verband met "ik wil" en "gij moet".
Oud 23 mei 2010, 15:56   #47
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Even ter verduidelijking: vlees is gezond, indien het in kleine hoeveelheden wordt geconsumeerd. Een dieet dat gebaseerd is op voornamelijk dierlijk materiaal leidt tot een shift in de populatie van de darmflora; de hoeveelheid aan bacteriën die stikstof-rijke moleculen (eiwit) metaboliseert neemt sterk toe. Een gevolg van dit metabolisme is het vrijkomen van grotere hoeveelheden ammoniak en nitraten, die kankerverwekkend zijn. Vlees wordt tegenwoordig te veel gegeten en een beperking hiervan is noodzakelijk. Daarenboven zijn er nog argumenten voor een levensstijl waarbij minder vlees wordt gegeten: de dieren worden behandeld als een product, en dit leidt nu niet bepaald tot een groter respect voor de natuur. Maar ik weet wel dat velen onder jullie daar geen zak om geven.
Oud 23 mei 2010, 17:11   #48
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
De mens voedt zich met zowel sommige planten en groenten als vlees, een van de redenen waarom hij een intelligente soort geworden is.
wat wil je daar nu weer mee zeggen? Wie is "de mens"? Je moet toch toegeven dat er homo sapiens bestaan die geen dieren eten?

Citaat:
wil je graag intelligent zijn?
Je moet gewoon eens eventjes naar mij kijken: ik eet geen dieren. Akkoord? En ik heb aan de universiteit gedoctoreerd. Akkoord? En zowat alle mensen die gedoctoreerd hebben, zijn intelligenter (qua IQ) dan de gemiddelde mens, akkoord? Dus de kans dat ik intelligenter ben dan de gemiddelde mens (een IQ hoger dan 100 heb), is erg groot. Akkoord? Dus...
By the way: uit onderzoek blijkt dat er een correlatie is tussen opleidingsniveau en vegetarisme.

Om maar te zeggen: ik snap uw intelligentie-argument echt niet.

Citaat:
De menselijke maag en ingewanden zijn hieraan aangepsat. De ingewanden zijn relatief lang voor een vleeseter maar veel te kort voor een planteneter.
maar dat doet er toch allemaal niet toe? Beargumenteer nu eens wat de relevantie is van de lengte van onze darmen.
Onze penis is veel te groot om een muisje mee te verkrachten, maar heeft zich aangepast aan de vagina van vrouwen, dus onze penis heeft de geschikte lengte om vrouwen mee te verkrachten...

Citaat:
Ideologie? Dewelke?
het carnisme
en het soortisme

Citaat:
Waar dring ik iemand op?
Je geeft op z'n minst financiele steun aan mensen die een varken dwingen om op een vrachtwagen te stappen.

Citaat:
Ik zeg niet dat jij vlees MOET eten, meer CO2 produceren op per auto MOET rijden.
nee, maar dat doet er niet toe. Dutroux zei ook niet dat jij meisjes MOET verkrachten... Ja, Dutroux heeft veel respect voor ieders vrijheid...

Citaat:
Ik vermoed alleen maar dat vegetariërs na een aantal generaties zullen degeneren,
waarop baseer je dat vermoeden?

Citaat:
In wat jij schrijft daarentegen komen voortdurend de woorden "ik wil dat..." en "de mensheid/mensen enz moeten ..."
Ja, en "ik wil dat mensen moeten stoppen met mij lastig te vallen over veganisme, want ik wil vlees eten"

Citaat:
Drogredenen.
Ken jij de basisregel in het liberalisme? Jouw vrijheid eindigt waar die van een ander begint.
Oud 23 mei 2010, 17:18   #49
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geloof mijn ogen niet. Graag de link naar de wetenschappelijke publicatie die bewijst dat vlees eten leidt tot hogere intelligentie. Ik wist niet dat vlees op lange termijn voordelige mutaties introduceert. Wilde veronderstellingen zijn niet aanvaardbaar als argument.

Citaat:
Drogredenen.
Wat als ik kinderen wil vermoorden?

Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 23 mei 2010 om 17:19.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 17:21   #50
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Na het lezen van alle andere emo-nonsens die jij hier als argumenten presenteert moest ik ook huilen ... van het lachen.
Ik heb het al gezegd: ik vind dergelijke reacties erg vreemd. Als ik als buitenstaander naar zulke discussies zou kijken (dus los van het feit of ik al dan niet vlees eet), dan zou ik echt niet jouw kant kiezen. Gewoon, puur argumentatief: kijken wie de sterkste argumenten ten heeft. Mijn reactie zou zijn "als het dit is wat die persoon zegt in het begin van een discussie, dan geraakt hij toch in diskrediet?"
Des te meer van dergelijke non-argumenten ik lees, des te sterker ik overtuigd geraak van het veganisme. Het is alsof de vleeseter al meteen in zijn kaarten laat kijken, alsof hij denkt "ik heb geen stevige kaarten, dus zal ik maar harten 2 leggen" En systematisch worden er lage kaarten uitgespeeld. Is dat één of andere slinkse list? Wanneer spelen jullie eens een troef uit?
Oud 23 mei 2010, 17:24   #51
@rno
Vreemdeling

@rno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mens is vleeseter, dat is een feit, geen rechtvaardiging.
De mens is geen vleeseter, maar een mens eet vlees.
Als de mens een vleeseter (carnivoor) was geweest, zou hij allang dood zijn. Want van alleen rauw vlees blijft hij niet in leven.

Trouwens, ik denk dat mensen die vlees eten nauwelijks rauw vlees eten, want dat smaakt niet. Het moet gebakken, gebraden of gekookt worden. Van zout, peper, kruiden en specerijen (vrijwel allemaal plantaardig) worden voorzien. Liefst nog gemalen of in plakjes gesneden, want als de oorsprong gezien wordt, wordt men er aan herinnerd dat het een vermoord dier is geweest.

Wat betreft de bouw van de mens, kan je er van uit gaan dat de mens in het verre begin een vruchteneter is en in een mediteraan gebied leefde.
Ik neem niet aan dat men hier denkt dat vegetariërs zeven magen (gelijk een koe) nodig hebben. Denk bijvoorbeeld eens aan een gorilla.

Maar laten we niet teruggrijpen op het verleden, want veel eerder waren we nog bacteriën.

Ergens werd opgemerkt dat omnivoren intelligenter zijn. Dat blijkt anders niet uit hetgeen de mens tot op heden op deze wereld heeft bereikt.

Wij onderscheiden ons van dieren door te kunnen nadenken over goed en kwaad. Het lijkt mij het beste als de mens zich daar eens wat verder in zou ontwikkelen, mogelijk kunnen we dan nog iets redden van ons leefgebied.

Het vermoorden van dieren, alleen omdat ze lekker zijn, beschouw ik niet als een goede ontwikkeling.

Laatst gewijzigd door @rno : 23 mei 2010 om 17:26.
@rno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 17:43   #52
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Ik geloof mijn ogen niet. Graag de link naar de wetenschappelijke publicatie die bewijst dat vlees eten leidt tot hogere intelligentie. Ik wist niet dat vlees op lange termijn voordelige mutaties introduceert. Wilde veronderstellingen zijn niet aanvaardbaar als argument.
Rikbe verwijst hier naar antropologisch onderzoek dat op zich wel steek houdt. Door de ontdekking van het vuur zijn wij ook grote stukken vlees kunnen gaan eten (daarvoor bleef het bij wat insecten en kleine dieren).
Wat de intelligentie bevorderde was het volgende
1) om grote dieren te bejagen, moet je in groep zijn, en dat vraagt veel sociale intelligentie. Dus vandaar dat bv wolven ook relatief intelligent zijn.
2) als men grote dieren wil bejagen, komt men in directe competitie met toppredatoren, en dat is gevaarlijk en ni simpel. Men moet dan al goed kunnen lopen. En het uitvinden van speren is ook welkom. Want kijk: de mens is echt niet in staat om te jagen zoals roofdieren dat doen. Wij kunnen dat niet, op een buffel springen en met onze tanden en klauwen die doodbijten.
3) door het jagen en het koken van voedsel kwam er meer voedsel ter onze beschikking: vlees, en voornamelijk planten die rauw oneetbaar zijn,... We kregen meer calorieen binnen en dat was goed voor de hersenontwikkeling.
4) om grote intelligente dieren zoals mammoeten, zwijnen,... te bejagen, moet men heel goed de intenties en het gedrag van die dieren kunnen inschatten. Al bij al hebben roofdieren (bv wolven, leeuwen,...) vaak sterkere empathische vermogens; ze kunnen sneller inzien of een dier angstig of kwaad is.

Maar goed, er zijn dus duizenden factoren die intelligentie bevorderen.
het punt blijft: we hebben geen dieren nodig om gezond te leven.

Terzijde: De meeste mensen hebben nog een grote walging voor dode dieren. Van de top tien meest walgelijke voeding zijn er 9 van dierlijke producten
http://listverse.com/2007/09/11/top-...gusting-foods/
Dat is niet toevallig. Neem nu apenhersenen: dat is erg gevaarlijk om hersenen te eten (denk aan BSE en de dolle koeienziekte)
Het is pas de ontdekking van het vuur die voor een doorbraak kon zorgen. Want nog steeds komt ongeveer 70% van de voedselvergiftigingen door het eten van vlees (wat nog geen 30% van onze maaltijd inneemt)
Oud 23 mei 2010, 17:48   #53
Steve_M

Standaard

Citaat:
Ik heb het al gezegd: ik vind dergelijke reacties erg vreemd. Als ik als buitenstaander naar zulke discussies zou kijken (dus los van het feit of ik al dan niet vlees eet), dan zou ik echt niet jouw kant kiezen. Gewoon, puur argumentatief: kijken wie de sterkste argumenten ten heeft. Mijn reactie zou zijn "als het dit is wat die persoon zegt in het begin van een discussie, dan geraakt hij toch in diskrediet?"
Des te meer van dergelijke non-argumenten ik lees, des te sterker ik overtuigd geraak van het veganisme. Het is alsof de vleeseter al meteen in zijn kaarten laat kijken, alsof hij denkt "ik heb geen stevige kaarten, dus zal ik maar harten 2 leggen" En systematisch worden er lage kaarten uitgespeeld. Is dat één of andere slinkse list? Wanneer spelen jullie eens een troef uit?
Dat heet een kwinkslag. Alsof "de mamakoe weent" een ernstig argument is. Ik kan het me overigens permitteren mezelf in deze discussie in diskrediet te brengen, want in tegenstelling tot "jullie" bemoei ik mij niet met de eetgewoonten van andere mensen en moet ik dus niemand overtuigen van mijn gelijk. En ja, ik zou me wel moeien als ik iemand zijn kinderen zou zien opeten, ik maak een onderscheid tussen mens en dier, net zoals dieren ook een onderscheid maken tussen verschillende soorten. Ik heb het al eerder geschreven: de mens staat niet alleen aan de top van de voedselketen, de mens heeft die voedselketen compleet naar zijn hand gezet.

Overigens, ik zie niet goed waarom een hedonistisch argument minderwaardig zou zijn aan de hopen andere emo-argumenten waarmee sommige vegetariërs en veganisten je om de oren slaan.
Oud 23 mei 2010, 17:55   #54
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

OT: vlees is lekker en gezond wanneer je niet overdrijft. Een beetje zoals met de meeste dingen dus. Ik heb - in tegenstelling tot wat ze zelf graag beweren - nog nooit een vegetariër (laat staan een veganist) die oprecht geniet van lekker eten.
Dan moet je eens kennismaken met een veganistische vriendin van mij.

Citaat:
Soyaburgers, groenten geperst in de vorm van vlees, tofoe, quinoa ... vrijwel allemaal smakeloze troep, ontworpen om net genoeg stoffen binnen te krijgen om te functioneren.
Je moet eens gaan eten in een veganistisch restaurant. In Hasselt; de levensboom, in Leuven: Lukemieke en de Greenway (die hebben eens het lekkerste broodje van Belgie gewonnen), en Gent is de top: Lekker GEC, Komkommertijd, Avalon,...
Voor oudjaar of Valentijn kun je in Avalon een 5-gangenmenu krijgen. Als je dat niet lekker zou vinden...
Citaat:

Nu goed, ik heb het al eerder geschreven, ik heb ook vegetariërs in mijn vriendenkring en dat zijn fijne mensen (maar geen gastronomen).
ik ben ook geen gastronoom, maar ik ken wel een aantal veganistische vrienden en vriendinnen die erg lekker kunnen koken.
Het gekke is: je mag niet vertellen dat er geen vlees inzit. Als je dat niet zegt, dan gaat zowat elke vleeseter oprecht zeggen dat het erg lekker was.
Uiteindelijk komt het neer op psychologie. Mensen vinden geel fruitsap ook lekkerder dan blauw fruitsap, ook al was die blauwe kleurstof smaak- en geurloos en geven blinde proeven geen verschil aan. Het is de verwachting die de smaak beinvloedt. Vandaar dat je niet mag zeggen dat er geen vlees inzit, want dan verwachten de vleeseters een fletse maaltijd en die verwachting beinvloedt hun smaak. Er zijn daar veel leuke experimenten mee gebeurd. Geef mensen een worstje en zeg hen dat dat puur plantaardig is, dan gaan ze dat slecht vinden, zelfs al was het puur vlees. Geef hen een veggieworstje en zeg hen dat het vlees is, en dan vinden ze dat zelfs lekkerder dan een echt vleesworstje. It's all in the mind.
Oud 23 mei 2010, 18:01   #55
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee, rationeel denkvermogen. Het is heel simpel: ik stel mezelf de vraag waarom verkrachting slecht is. En dan stel ik mezelf de vraag waarom dieren eten slecht is. En het antwoord is gelijkaardig: rechtenschendingen. Wat ik vaststel is dat mensen plots anders gaan redeneren als het gaat om dieren. Plots gaan ze dan naturalistische drogredenen gebruiken, of utilitaristische of hedonistische argumenten. Dat wijst mogelijks op opportunisme. Het wijst al zeker op inconsistentie.
Oud 23 mei 2010, 18:31   #56
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat wil je daar nu weer mee zeggen? Wie is "de mens"? Je moet toch toegeven dat er homo sapiens bestaan die geen dieren eten?
De mens als soort, niet als individu. Ik denk in dat verband aan de mens sinds hij mens genoemd kon worden.
Vegetariers zijn uitzonderingen zoal homosexuelen. De meeerdertheid is nog altijd vleeseter en hetero.
Citaat:
wil je graag intelligent zijn?
Niet meer dan ik al ben. Dank je.
Citaat:
Je moet gewoon eens eventjes naar mij kijken: ik eet geen dieren. Akkoord? En ik heb aan de universiteit gedoctoreerd. Akkoord? En zowat alle mensen die gedoctoreerd hebben, zijn intelligenter (qua IQ) dan de gemiddelde mens, akkoord?
Ik ken wat mensen die gedoctoreerd hebben en die buiten hun vakgebied totaal onwetend zijn. Volgens mij ligt hun IQ niet veel hoger dan gemiddelde.
Je kan heel goed een doctoraat halen met alleen maar een goed geheugen en genoeg motivatie. Ook professors.

Btw wat doctoreerde je?
Citaat:
Dus de kans dat ik intelligenter ben dan de gemiddelde mens (een IQ hoger dan 100 heb), is erg groot. Akkoord? Dus...
Daar merk ik toch weinig van.
Citaat:
By the way: uit onderzoek blijkt dat er een correlatie is tussen opleidingsniveau en vegetarisme.
Laat me raden: ze (de vegetariers) hebben 500 mensen daarop ondervraagd?
Citaat:
Om maar te zeggen: ik snap uw intelligentie-argument echt niet.
Ik lees nu in je volgende post dat je het wel snapt.
Citaat:
maar dat doet er toch allemaal niet toe? Beargumenteer nu eens wat de relevantie is van de lengte van onze darmen.
Vlees verteert sneller dan groenten. Met te korte darmen is er teveel onverteerd voedsel dat verloren gaat.
Citaat:
Onze penis is veel te groot om een muisje mee te verkrachten, maar heeft zich aangepast aan de vagina van vrouwen, dus onze penis heeft de geschikte lengte om vrouwen mee te verkrachten...
Je bent werkelijk geobsedeerd.
Citaat:
het carnisme
en het soortisme
Juist uitgevonden?
Citaat:
Je geeft op z'n minst financiele steun aan mensen die een varken dwingen om op een vrachtwagen te stappen.
Ik dwing ze niet. Ze mogen het ook ter plaatse slachten.
Citaat:
nee, maar dat doet er niet toe. Dutroux zei ook niet dat jij meisjes MOET verkrachten... Ja, Dutroux heeft veel respect voor ieders vrijheid...
Daar zijn we weer. Je hebt een serieus probleem, hoor.
Citaat:
waarop baseer je dat vermoeden?
Logica.
Citaat:
Ja, en "ik wil dat mensen moeten stoppen met mij lastig te vallen over veganisme, want ik wil vlees eten"
Ik ben nog geen enkele draad begonnen over vlees eten.
Citaat:
Ken jij de basisregel in het liberalisme? Jouw vrijheid eindigt waar die van een ander begint.
Mijn steak beperkt jouw vrijheid?
Oud 23 mei 2010, 18:33   #57
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @rno Bekijk bericht
De mens is geen vleeseter, maar een mens eet vlees.
Als de mens een vleeseter (carnivoor) was geweest, zou hij allang dood zijn. Want van alleen rauw vlees blijft hij niet in leven.
Ooit gehoord van evolutie?
Oud 23 mei 2010, 18:34   #58
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan moet je eens kennismaken met een veganistische vriendin van mij.

Je moet eens gaan eten in een veganistisch restaurant. In Hasselt; de levensboom, in Leuven: Lukemieke en de Greenway (die hebben eens het lekkerste broodje van Belgie gewonnen), en Gent is de top: Lekker GEC, Komkommertijd, Avalon,...
Voor oudjaar of Valentijn kun je in Avalon een 5-gangenmenu krijgen. Als je dat niet lekker zou vinden...
ik ben ook geen gastronoom, maar ik ken wel een aantal veganistische vrienden en vriendinnen die erg lekker kunnen koken.
Het gekke is: je mag niet vertellen dat er geen vlees inzit. Als je dat niet zegt, dan gaat zowat elke vleeseter oprecht zeggen dat het erg lekker was.
Uiteindelijk komt het neer op psychologie. Mensen vinden geel fruitsap ook lekkerder dan blauw fruitsap, ook al was die blauwe kleurstof smaak- en geurloos en geven blinde proeven geen verschil aan. Het is de verwachting die de smaak beinvloedt. Vandaar dat je niet mag zeggen dat er geen vlees inzit, want dan verwachten de vleeseters een fletse maaltijd en die verwachting beinvloedt hun smaak. Er zijn daar veel leuke experimenten mee gebeurd. Geef mensen een worstje en zeg hen dat dat puur plantaardig is, dan gaan ze dat slecht vinden, zelfs al was het puur vlees. Geef hen een veggieworstje en zeg hen dat het vlees is, en dan vinden ze dat zelfs lekkerder dan een echt vleesworstje. It's all in the mind.

2
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 18:39   #59
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, rationeel denkvermogen. Het is heel simpel: ik stel mezelf de vraag waarom verkrachting slecht is. En dan stel ik mezelf de vraag waarom dieren eten slecht is. En het antwoord is gelijkaardig: rechtenschendingen. Wat ik vaststel is dat mensen plots anders gaan redeneren als het gaat om dieren. Plots gaan ze dan naturalistische drogredenen gebruiken, of utilitaristische of hedonistische argumenten. Dat wijst mogelijks op opportunisme. Het wijst al zeker op inconsistentie.
Als ik het goed heb beweer jij dat dieren dezelfde rechten hebben als mensen. Mij goed, maar dan ook dezelfde plichten. En voorzover ik weet zijn er nog geen koeien die belastingen betalen of hun gras zelf moeten gaan kopen.
En ik verkracht geen dieren, ik eet ze alleen maar.
Oud 23 mei 2010, 18:48   #60
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rikbe verwijst hier naar antropologisch onderzoek dat op zich wel steek houdt. Door de ontdekking van het vuur zijn wij ook grote stukken vlees kunnen gaan eten (daarvoor bleef het bij wat insecten en kleine dieren).
Wat de intelligentie bevorderde was het volgende
1) om grote dieren te bejagen, moet je in groep zijn, en dat vraagt veel sociale intelligentie. Dus vandaar dat bv wolven ook relatief intelligent zijn.
2) als men grote dieren wil bejagen, komt men in directe competitie met toppredatoren, en dat is gevaarlijk en ni simpel. Men moet dan al goed kunnen lopen. En het uitvinden van speren is ook welkom. Want kijk: de mens is echt niet in staat om te jagen zoals roofdieren dat doen. Wij kunnen dat niet, op een buffel springen en met onze tanden en klauwen die doodbijten.
3) door het jagen en het koken van voedsel kwam er meer voedsel ter onze beschikking: vlees, en voornamelijk planten die rauw oneetbaar zijn,... We kregen meer calorieen binnen en dat was goed voor de hersenontwikkeling.
4) om grote intelligente dieren zoals mammoeten, zwijnen,... te bejagen, moet men heel goed de intenties en het gedrag van die dieren kunnen inschatten. Al bij al hebben roofdieren (bv wolven, leeuwen,...) vaak sterkere empathische vermogens; ze kunnen sneller inzien of een dier angstig of kwaad is.
Ik had geen onderzoek nodig om tot die conclusie te komen. Maar je begint eindelijk te snappen wat ik bedoelde.
Citaat:
Maar goed, er zijn dus duizenden factoren die intelligentie bevorderen.
het punt blijft: we hebben geen dieren nodig om gezond te leven.
Wat op lange termijn, een hondertal generaties bvb?
Citaat:
Terzijde: De meeste mensen hebben nog een grote walging voor dode dieren. Van de top tien meest walgelijke voeding zijn er 9 van dierlijke producten
http://listverse.com/2007/09/11/top-...gusting-foods/
de gustibus non est disputandum
Citaat:
Dat is niet toevallig. Neem nu apenhersenen: dat is erg gevaarlijk om hersenen te eten (denk aan BSE en de dolle koeienziekte)
Het is pas de ontdekking van het vuur die voor een doorbraak kon zorgen. Want nog steeds komt ongeveer 70% van de voedselvergiftigingen door het eten van vlees (wat nog geen 30% van onze maaltijd inneemt)
De groenten van tegenwoordig met alle pesticiden, insecticiden enz...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be