![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik hou erg van vlees, maar wat mij betreft mag het wel wat duurder worden. De meeste groenten zijn om het moment duurder in gewicht dan kip of gehakt. En je gooit het bovendien sneller weg. Extra belasting erop lijkt me niet echt zinvol, maar meer regelgeving bij de productie zou wel nuttig zijn (meer m² per dier bijvoorbeeld).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Omnivoren zijn meestal intelligenter dan andere. De menselijke maag en ingewanden zijn hieraan aangepsat. De ingewanden zijn relatief lang voor een vleeseter maar veel te kort voor een planteneter. Citaat:
Citaat:
Ik zeg niet dat jij vlees MOET eten, meer CO2 produceren op per auto MOET rijden. Ik vermoed alleen maar dat vegetariërs na een aantal generaties zullen degeneren, en raadt het dus af. In wat jij schrijft daarentegen komen voortdurend de woorden "ik wil dat..." en "de mensheid/mensen enz moeten ..." Citaat:
Zoals ik al zei, jij doet maar, en laat andere mensen doen wat zij willen.
![]() |
![]() |
#43 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Jij hebt wel iets met verkrachten denk ik, je brengt het telkens weer naar voren als voorbeeld of analogie. Onderdrukt instinct of eigen ervaring?
![]() |
![]() |
#44 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
OT: vlees is lekker en gezond wanneer je niet overdrijft. Een beetje zoals met de meeste dingen dus. Ik heb - in tegenstelling tot wat ze zelf graag beweren - nog nooit een vegetariër (laat staan een veganist) die oprecht geniet van lekker eten. Soyaburgers, groenten geperst in de vorm van vlees, tofoe, quinoa ... vrijwel allemaal smakeloze troep, ontworpen om net genoeg stoffen binnen te krijgen om te functioneren. Nu goed, ik heb het al eerder geschreven, ik heb ook vegetariërs in mijn vriendenkring en dat zijn fijne mensen (maar geen gastronomen). Meer nog, als wij BBQ'en zijn zij ook welkom en dan voorzie ik vegetarische gerechtjes voor hen. Maar gelukkig zitten er geen prekers bij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik zie wel een verband met "ik wil" en "gij moet".
![]() |
#47 |
Minister
|
![]() Even ter verduidelijking: vlees is gezond, indien het in kleine hoeveelheden wordt geconsumeerd. Een dieet dat gebaseerd is op voornamelijk dierlijk materiaal leidt tot een shift in de populatie van de darmflora; de hoeveelheid aan bacteriën die stikstof-rijke moleculen (eiwit) metaboliseert neemt sterk toe. Een gevolg van dit metabolisme is het vrijkomen van grotere hoeveelheden ammoniak en nitraten, die kankerverwekkend zijn. Vlees wordt tegenwoordig te veel gegeten en een beperking hiervan is noodzakelijk. Daarenboven zijn er nog argumenten voor een levensstijl waarbij minder vlees wordt gegeten: de dieren worden behandeld als een product, en dit leidt nu niet bepaald tot een groter respect voor de natuur. Maar ik weet wel dat velen onder jullie daar geen zak om geven.
![]() |
#48 | |||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je moet gewoon eens eventjes naar mij kijken: ik eet geen dieren. Akkoord? En ik heb aan de universiteit gedoctoreerd. Akkoord? En zowat alle mensen die gedoctoreerd hebben, zijn intelligenter (qua IQ) dan de gemiddelde mens, akkoord? Dus de kans dat ik intelligenter ben dan de gemiddelde mens (een IQ hoger dan 100 heb), is erg groot. Akkoord? Dus... By the way: uit onderzoek blijkt dat er een correlatie is tussen opleidingsniveau en vegetarisme. Om maar te zeggen: ik snap uw intelligentie-argument echt niet. Citaat:
Onze penis is veel te groot om een muisje mee te verkrachten, maar heeft zich aangepast aan de vagina van vrouwen, dus onze penis heeft de geschikte lengte om vrouwen mee te verkrachten... Citaat:
en het soortisme Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#49 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wij vinden jou een lul, Bart Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 23 mei 2010 om 17:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Des te meer van dergelijke non-argumenten ik lees, des te sterker ik overtuigd geraak van het veganisme. Het is alsof de vleeseter al meteen in zijn kaarten laat kijken, alsof hij denkt "ik heb geen stevige kaarten, dus zal ik maar harten 2 leggen" En systematisch worden er lage kaarten uitgespeeld. Is dat één of andere slinkse list? Wanneer spelen jullie eens een troef uit?
![]() |
![]() |
#51 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Als de mens een vleeseter (carnivoor) was geweest, zou hij allang dood zijn. Want van alleen rauw vlees blijft hij niet in leven. Trouwens, ik denk dat mensen die vlees eten nauwelijks rauw vlees eten, want dat smaakt niet. Het moet gebakken, gebraden of gekookt worden. Van zout, peper, kruiden en specerijen (vrijwel allemaal plantaardig) worden voorzien. Liefst nog gemalen of in plakjes gesneden, want als de oorsprong gezien wordt, wordt men er aan herinnerd dat het een vermoord dier is geweest. Wat betreft de bouw van de mens, kan je er van uit gaan dat de mens in het verre begin een vruchteneter is en in een mediteraan gebied leefde. Ik neem niet aan dat men hier denkt dat vegetariërs zeven magen (gelijk een koe) nodig hebben. Denk bijvoorbeeld eens aan een gorilla. Maar laten we niet teruggrijpen op het verleden, want veel eerder waren we nog bacteriën. Ergens werd opgemerkt dat omnivoren intelligenter zijn. Dat blijkt anders niet uit hetgeen de mens tot op heden op deze wereld heeft bereikt. Wij onderscheiden ons van dieren door te kunnen nadenken over goed en kwaad. Het lijkt mij het beste als de mens zich daar eens wat verder in zou ontwikkelen, mogelijk kunnen we dan nog iets redden van ons leefgebied. Het vermoorden van dieren, alleen omdat ze lekker zijn, beschouw ik niet als een goede ontwikkeling. Laatst gewijzigd door @rno : 23 mei 2010 om 17:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat de intelligentie bevorderde was het volgende 1) om grote dieren te bejagen, moet je in groep zijn, en dat vraagt veel sociale intelligentie. Dus vandaar dat bv wolven ook relatief intelligent zijn. 2) als men grote dieren wil bejagen, komt men in directe competitie met toppredatoren, en dat is gevaarlijk en ni simpel. Men moet dan al goed kunnen lopen. En het uitvinden van speren is ook welkom. Want kijk: de mens is echt niet in staat om te jagen zoals roofdieren dat doen. Wij kunnen dat niet, op een buffel springen en met onze tanden en klauwen die doodbijten. 3) door het jagen en het koken van voedsel kwam er meer voedsel ter onze beschikking: vlees, en voornamelijk planten die rauw oneetbaar zijn,... We kregen meer calorieen binnen en dat was goed voor de hersenontwikkeling. 4) om grote intelligente dieren zoals mammoeten, zwijnen,... te bejagen, moet men heel goed de intenties en het gedrag van die dieren kunnen inschatten. Al bij al hebben roofdieren (bv wolven, leeuwen,...) vaak sterkere empathische vermogens; ze kunnen sneller inzien of een dier angstig of kwaad is. Maar goed, er zijn dus duizenden factoren die intelligentie bevorderen. het punt blijft: we hebben geen dieren nodig om gezond te leven. Terzijde: De meeste mensen hebben nog een grote walging voor dode dieren. Van de top tien meest walgelijke voeding zijn er 9 van dierlijke producten http://listverse.com/2007/09/11/top-...gusting-foods/ Dat is niet toevallig. Neem nu apenhersenen: dat is erg gevaarlijk om hersenen te eten (denk aan BSE en de dolle koeienziekte) Het is pas de ontdekking van het vuur die voor een doorbraak kon zorgen. Want nog steeds komt ongeveer 70% van de voedselvergiftigingen door het eten van vlees (wat nog geen 30% van onze maaltijd inneemt)
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
Overigens, ik zie niet goed waarom een hedonistisch argument minderwaardig zou zijn aan de hopen andere emo-argumenten waarmee sommige vegetariërs en veganisten je om de oren slaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Voor oudjaar of Valentijn kun je in Avalon een 5-gangenmenu krijgen. Als je dat niet lekker zou vinden... Citaat:
Het gekke is: je mag niet vertellen dat er geen vlees inzit. Als je dat niet zegt, dan gaat zowat elke vleeseter oprecht zeggen dat het erg lekker was. Uiteindelijk komt het neer op psychologie. Mensen vinden geel fruitsap ook lekkerder dan blauw fruitsap, ook al was die blauwe kleurstof smaak- en geurloos en geven blinde proeven geen verschil aan. Het is de verwachting die de smaak beinvloedt. Vandaar dat je niet mag zeggen dat er geen vlees inzit, want dan verwachten de vleeseters een fletse maaltijd en die verwachting beinvloedt hun smaak. Er zijn daar veel leuke experimenten mee gebeurd. Geef mensen een worstje en zeg hen dat dat puur plantaardig is, dan gaan ze dat slecht vinden, zelfs al was het puur vlees. Geef hen een veggieworstje en zeg hen dat het vlees is, en dan vinden ze dat zelfs lekkerder dan een echt vleesworstje. It's all in the mind.
![]() |
![]() |
#55 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Nee, rationeel denkvermogen. Het is heel simpel: ik stel mezelf de vraag waarom verkrachting slecht is. En dan stel ik mezelf de vraag waarom dieren eten slecht is. En het antwoord is gelijkaardig: rechtenschendingen. Wat ik vaststel is dat mensen plots anders gaan redeneren als het gaat om dieren. Plots gaan ze dan naturalistische drogredenen gebruiken, of utilitaristische of hedonistische argumenten. Dat wijst mogelijks op opportunisme. Het wijst al zeker op inconsistentie.
![]() |
#56 | ||||||||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vegetariers zijn uitzonderingen zoal homosexuelen. De meeerdertheid is nog altijd vleeseter en hetero. Citaat:
Citaat:
Je kan heel goed een doctoraat halen met alleen maar een goed geheugen en genoeg motivatie. Ook professors. Btw wat doctoreerde je? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#57 |
Europees Commissaris
|
![]() Ooit gehoord van evolutie?
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En ik verkracht geen dieren, ik eet ze alleen maar.
![]() |
![]() |
#60 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |