![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() http://www.apfc.org/home/Content/abo...utPermFund.cfm Citaat:
Paul
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je uitkeringen nu ook nog beschouwt als "verzekeringen" dan is zelfs het uitdelen van jouw centen aan anderen zonder tegenprestatie ook te beschouwen, niet als "roof" maar als de gedwongen aankoop van een vorm van "verzekering" (zeg maar, tegen werkloosheid, of tegen kosten van kinderen en zo). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Stel je voor dat je in plaats van te kiezen bij welke bakker je je brood koopt je verplicht een "broodbelasting" betaalt, en vervolgens je brood gratis krijgt. Hoe denk je dat de kwaliteit van het brood zou evolueren? En dan krijg je het resultaat dat je verplicht teveel betaalt voor een ondermaats product. Dat is eigenlijk ook een vorm van diefstal. Waar ik woon lukt het de overheid om mij een betere dienst aan te bieden dan in België, en dat voor minder geld. Een van de reden is dat er hier wel concurrentie speelt. De overheid van het kanton waar ik woon is verplicht waar voor zijn geld te bieden, of teveel mensen verhuizen naar een ander kanton. Ik heb net mijn belastingsaangifte gedaan (is een probaat middel tegen heimwee) en in Zwitserland werk ik dus tot 25 februari voor de overheid....
![]() |
![]() |
#44 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#45 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk, als je het extreem gaat stellen, en je dwingt mij om voor 2000 Euro een brood te kopen, dan is dat natuurlijk een verdoken vorm van stelen, he, omdat de prijs verre van "juist" is. Maar beschouw bijvoorbeeld zoiets als de opgelegde verkeersverzekering: de wet verplicht je om een verzekering te kopen als je met de auto rijdt. Je hebt de keuze niet: je MOET zo een verzekeringsprodukt kopen. Maar je koopt normaal gezien een produkt aan een "correcte" prijs, en je hebt het "genot" van je produkt als je de eerste de beste vette mercedes inramt. Je kan niet zeggen dat de wet je hier "besteelt". Maar ze ontneemt je wel je vrijheid om zelf te beslissen of je zo een verzekeringsprodukt wil kopen of niet. (de wetgever ging er in dit specifieke geval van uit dat iedereen die kiest van zo geen produkt te kopen, een imbeciel is die vroeg of laat op zijn kneukels gaat bijten, en dus wil de wetgever je vermijden om een stommiteit te begaan) Natuurlijk is er wel een probleempje: van zodra men de "klant" dwingt om te kopen, trek je de markt scheef, en is het moeilijk om te zeggen wat de "juiste" prijs is, gezien de "vraag" opgelegd is, en de optie "ik koop niet" er niet meer is. Dus ja, er is een probleem van wat de "juiste prijs" wil zeggen in een dwangmatige markthandeling. Maar dat maakt het daarom nog geen diefstal. Laatst gewijzigd door patrickve : 7 juni 2010 om 12:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Het deel van het totaal inkomen dat naar lonen gaat blijft over lange periodes (tientallen jaren) ongeveer hetzelfde voor alle landen. Dit is een erg bekend en algemeen aanvaard macro-econonomische empirische vaststelling. Het deel van het totale inkomen dat naar lonen gaat is ongeveer 75%, en 25% gaat naar kapitaal. Hier een illustratie: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ad...SAFRGJapan.PNG |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In België, waar we toch ook spreken van een vrij gesatureerde economie (en dus we een sterk gedaalde winstvoet zouden verwachten), is het aandeel van de lonen minder dan 50% en het aandeel van de winsten groter dan 50% als je de lange termijn trend neemt. (door de crisis zijn de winsten immers kortstondig feller gezakt dan de lonen - vanwege de rigiditeiten in onze economie)
![]() |
![]() |
#49 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
Verder wil ik ook nog even aanstippen dat "winst" en "rendement van kapitaal" niet hetzelfde zijn. Meestal gaat maar een (vaak klein) deel van de winst uiteindelijk naar de aandeelhouders.
![]() |
![]() |
#52 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
http://www.vivant.org/site/fileadmin...onevolutie.doc www.opstand.net Paul
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
Maar ik wil dus eens iets ziet dat bevestigt dat in België "kapitaal" meer verdient dan "arbeid". Dat is nochthans toch ongeveer wat je claimde. Die uitspraak komt hier wel vaker op dit forum, maar ik wil nu toch wel eens zien waarop ze gebaseerd is. Verder beweert Vivant in dit document (hebben die overigens nog nooit van PDF gehoord) dat de loontrekkende van nu dezelfde koopkracht heeft als die van 1977. Dat is natuurlijk onzin. Loop eens gewoon thuis bij de doorsnee loontrekkende van 2010 binnen en maak eens een lijstje op van alles wat je daar ziet dat in 1977 niet eens bestond... Je zal een poos bezig zijn.
![]() |
![]() |
#55 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
www.opstand.net Paul
Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 7 juni 2010 om 13:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is, zoals ik al zei, een bijeffect van de vergrijzing.
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De illusie eigendom en geld is uiteraard vals en berust op instinkt en engdenkendheid. De enkele momenten die we op deze planeet zijn maken ons bewust van het feit dat het vergaren van elke vorm van eigendom en geld verloren tijd is, die we moeten betalen met de kostbare tijd van ons korte leven op deze planeet. We zijn als mens maar enkel even op bezoek op deze planeet, niemand gehoord deze planeet. Enkel door een verbod op privaat bezit kan het wereld bio-systeem evolueren en zich verbeteren. De natuur, die moeder is van alle leven kan dan herademen en toont dan haar mooiste kant. De illusie om alles zelf te bezitten (eigendom en geld) is dodelijk voor de natuur, (het ecosysteem). Het vergankelijke eigendomsgevoel en geldbezit, “het bezitten van” is een zeer primitief instinkt. Geen verloren generaties door zo veel mogelijk zelf te willen bezitten, “de bezitsdrang”. Na dit kleine bezoek op deze planeet behoort alle vergaarde materiaal weer even aan andere mensen. We komen voor dit kleine bezoek zonder iets op deze planeet, na dit bezoek gaan we, zonder iets. Gevolgen: Het verlangen naar geld, macht, rijkdom of bezittingen. Daardoor “andere” hun bezit gedeeltelijk of volledig ontzeggen. Geen of weinig sociale voeling. De Angst voor …….. als drijfveer naar meer hebzucht. |
|
![]() |
![]() |