Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2010, 19:38   #41
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Daar hebt u voor een stuk gelijk in. Maar met 'Vlaams' wordt nu meestal 'het soort Nederlands bedoeld zoals dat in Vlaanderen wordt gesproken'.

Trouwens, zo wordt het ook zeer vaak gepercipieerd door de doorsnee Nederlander zelf.
Luister, ik spreek Vlaams en raar maar de meeste Hollanders begrijpen daar pakweg 80% van.

Maar als ik mijn plaatselijk dialect spreek verstaan de Luxemburgers pakweg 60%.

Dus eigenlijk moet luxemburg samen gaan met vlaanderen.

En dan maar roepen en tieren dat de Benelux een maat voor niets is ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 19:42   #42
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Dat beschaafd laat men (naar mijn mening terecht) meestal weg, geen ABN maar AN (algemeen Nederlands).
tot de spellingshervorming van 1995, inderdaad.

sinds een jaar of 15 wordt dit meestal Standaardnederlands genoemd.

maar hou het maar op AN, anders wordt het voor sommigen hier te verwarrend.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 19:46   #43
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
tot de spellingshervorming van 1995, inderdaad.

sinds een jaar of 15 wordt dit meestal Standaardnederlands genoemd.

maar hou het maar op AN, anders wordt het voor sommigen hier te verwarrend.
Dier Hollandse betweterige Taalunie komt me onderhand de strot uit.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 20:03   #44
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Het Limburgs zal uitgeroeid worden ten voordele van het Gooisch Hollands (zelfs door Hollander al irritant ervaren).
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 20:11   #45
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

hoe lang blijf je je nog belachelijk maken?

de Taalunie is een Vlaams initiatief!

maar voor jou hebben de Hollanders het altijd gedaan he?
Oud 17 juni 2010, 20:13   #46
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht

hoe lang blijf je je nog belachelijk maken?

de Taalunie is een Vlaams initiatief!

maar voor jou hebben de Hollanders het altijd gedaan he?
Een initiatief van Vlaamse lakeien dan. Laarzenlikkers van de Hollanders.

Laatst gewijzigd door system : 17 juni 2010 om 20:18.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 20:17   #47
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Tjah, de pitten die sommigen hier in Vlaanderen gezaaid hebben zijn inmiddels uitgegroeid tot zuurappels.
Oud 17 juni 2010, 20:18   #48
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Tjah, de pitten die sommigen hier in Vlaanderen gezaaid hebben zijn inmiddels uitgegroeid tot zuurappels.
diepe zucht....
Oud 17 juni 2010, 20:20   #49
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Het maakt niet uit hoeveel Vlaamse eigenheid als algemeen erkent wordt, het gezeur blijft voortduren. Waarom eigenlijk ernstig antwoorden daarop?
Oud 17 juni 2010, 20:21   #50
Hollander

Standaard

Citaat:
Het maakt niet uit hoeveel Vlaamse eigenheid als algemeen erkent wordt, het gezeur blijft voortduren. Waarom eigenlijk ernstig antwoorden daarop?
ik begin nu de diepere wijsheid van je onderschrift in te zien.
Oud 17 juni 2010, 22:08   #51
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Een gematigde Brabantse scenario :

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...617_bhv_lesoir

Voorstel-Dehaene werd "goed onthaald"

Belga

do 17/06/2010 - 11:16
Het voorstel van oud-premier Jean-Luc Dehaene om Brussel-Halle-Vilvoorde te splitsen werd zowel bij Vlamingen als Franstaligen "goed onthaald". Dat schrijft Le Soir die de hoofdlijnen van het plan vandaag publiceert.

Dehaene kreeg de opdracht om een voorstel uit te werken om de BHV-knoop te ontwarren. Zijn voorstel moest als basis voor onderhandelingen tussen Vlamingen en Franstaligen dienen. Die begonnen uiteindelijk eind april, maar Open VLD-voorzitter Alexander De Croo besloot de stekker uit de regering te trekken, omdat de vooropgestelde deadline niet werd gehaald. Wat precies in het voorstel van de oud-premier stond, is nooit officieel bekendgemaakt.

Volgens Le Soir bevatte het plan de volgende kernpunten:

* De kieskring BHV wordt gesplitst
* De bevoegdheid over de zes faciliteitengemeenten gaat naar het Brussels Gewest of de federale regering
* Er komen drie kieskringen: Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en Brussel
* Wat betreft zetelverdeling en apparentering zou een complexe regeling komen, waarbij overgebleven stemmen zouden worden verzameld op het oude niveau van het unitaire Brabant om vervolgens over de drie kiesomschrijvingen verdeeld te worden

Het voorstel werd volgens de krant goed onthaald, omdat het BHV splitste én stemmen van Franstaligen niet verloren liet gaan.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 23:03   #52
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht

Belga

Het voorstel van oud-premier Jean-Luc Dehaene om Brussel-Halle-Vilvoorde te splitsen werd zowel bij Vlamingen als Franstaligen "goed onthaald". Dat schrijft Le Soir die de hoofdlijnen van het plan vandaag publiceert.

Dehaene kreeg de opdracht om een voorstel uit te werken om de BHV-knoop te ontwarren. Zijn voorstel moest als basis voor onderhandelingen tussen Vlamingen en Franstaligen dienen. Die begonnen uiteindelijk eind april, maar Open VLD-voorzitter Alexander De Croo besloot de stekker uit de regering te trekken, omdat de vooropgestelde deadline niet werd gehaald. Wat precies in het voorstel van de oud-premier stond, is nooit officieel bekendgemaakt.

* De bevoegdheid over de zes faciliteitengemeenten gaat naar het Brussels Gewest of de federale regering
* Wat betreft zetelverdeling en apparentering zou een complexe regeling komen, waarbij overgebleven stemmen zouden worden verzameld op het oude niveau van het unitaire Brabant om vervolgens over de drie kiesomschrijvingen verdeeld te worden

Het voorstel werd volgens de krant goed onthaald, omdat het BHV splitste én stemmen van Franstaligen niet verloren liet gaan.
Ale bon, nochtans hoorde ik uit Franstalige bronnen dat een akkoord nog een hele poos veraf was.

Beetje natrappen van Le Soir?
Oud 18 juni 2010, 12:18   #53
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. In Antwerpen, trouwens, zijn het vooral oudere mensen die 'Vloms' klappen. Jongere mensen spreken overwegend over het Nederlands.
Persoonlijk zie ik enkel nadelen op het vooropleggen van het regionale boven de echte daktaal (het Vloms noemen voor iets wat tot een groter geheel hoort). Overigens is het ook zo dat standaardtalen maar zo steriel zijn zoals je ze zelf maakt.
Correct! System zijn kruistochtje is gewoon een achterhoedegevecht. Het valt mij op dat wanneer je schoolgaande kinderen aandachtig beluistert, je in Vlaanderen steeds meer en steeds beter Nederlands hoort. Het Vloms mag, en wat mij betreft zal, verder blijven bestaan. Het mag gebruikt en gekoesterd worden, maar dan als plaatselijk idioom. Overigens hét Vloms bestaat gewoon niet, het is een verzamelbegrip.
Oud 18 juni 2010, 12:21   #54
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een initiatief van Vlaamse lakeien dan. Laarzenlikkers van de Hollanders.
Hij weet niet beter...Kan er ook niet aan doen!
Oud 18 juni 2010, 12:23   #55
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat komt omdat je nog steeds je taal niet goed beheerst. Grand-Liège is nu bepaald niet de meest geschikte plaats om daaraan te verhelpen.
Oud 18 juni 2010, 12:34   #56
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
MR voorstel voor een Brabantse kieskring ...
BUB en nu het Links Front ... die pleit voor een herenigde Brabant !

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...-splitsen.aspx
Een unitaire provincie Brabant botst doodgewoon én met de bestaande gewesten én brengt bovendien ook nog eens met de taalgrens. Dat zou een terugschakeling betekenen naar "la Belgique" van decennia geleden.

In werkelijkheid is het nog steeds een uiting van de francofone nostalgie naar "une Flandre bilingue".
Oud 18 juni 2010, 15:27   #57
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Belga

Dit bericht bevat tegenstrijdigheden:

Ten eerste kan er geen sprake zijn van 'goed onthaald' (door wie eigenlijk?) als er ook staat dat 'nooit bekend is gemaakt wat er in het voorstel stond'.

Ten tweede blijkt uit de opsomming 'volgens LeSoir', dat dus een zekere subjectiviteit met zich draagt, dat de Franstaligen met 3-1 zouden hebben gewonnen. Scherper gezegd: dan zouden de Vlamingen drie maal toegevingen hebben gedaan.

En ten derde levert de 'complexe regeling' waarbij stemmen worden verzameld op het oude niveau van het unitaire Brabant, nieuwe brandstof op voor communaitaire onenigheid. Dat er überhaupt gesproken wordt over 'complexe regeling' bevestigt alleen maar dat het Belgische systeem alleen nog maar kan blijven voortbestaan bij 'complexe regelingen' die geen burger nog begrijpt.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 18 juni 2010 om 15:28.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 15:42   #58
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Correct! System zijn kruistochtje is gewoon een achterhoedegevecht. Het valt mij op dat wanneer je schoolgaande kinderen aandachtig beluistert, je in Vlaanderen steeds meer en steeds beter Nederlands hoort. Het Vloms mag, en wat mij betreft zal, verder blijven bestaan. Het mag gebruikt en gekoesterd worden, maar dan als plaatselijk idioom. Overigens hét Vloms bestaat gewoon niet, het is een verzamelbegrip.
Neen neen. Het 'Vlaams' is een term die de manier van spreken aanduidt bij ons hier in het zuiden.

En dat de 'jij- vorm' bijvoorbeeld uitheems is (lees: Hollands), zelfs in de Vlaanders voor een groot stuk, en de 'gij-vorm' inheems, blijkt uit de liedjes van de gisteren op 82-jarige leeftijd overleden Lucy Loes. Lucy Loes was een zangeres die op latere leeftijd volkse vissersliedjes begon te zingen en zeer populair werd.

Hieronder een groot succes van Lucy Loes. En de titel luidt:

'Gy, (gi) zi mien zeekapitein.'

http://www.youtube.com/watch?v=QsrJo...eature=related

Laatst gewijzigd door system : 18 juni 2010 om 16:09.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 16:11   #59
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen neen. Het 'Vlaams' is een term die de manier van spreken aanduidt bij ons hier in het zuiden.

En dat de 'jij- vorm' bijvoorbeeld uitheems is (lees: Hollands), zelfs in de Vlaanders voor een groot stuk, en de 'gij-vorm' inheems, blijkt uit de liedjes van de gisteren overleden Lucie Loes. Lucie Loes was een zangeres die op latere leeftijd volkse vissersliedjes begon te zingen en zeer populair werd.

Hieronder een groot succes van Lucie Loes. En de titel luidt:

Gy, zi mien zeekapitein.'

Maar, in God's naam, system... Je moet bij mij niet komen aandraven met Lucie Loes. Ik ken dat ook wel. Niet alleen ben ik van de kust afkomstig, er is meer, langs mijn moeder's familie was het allemaal visserijvolk. Twee ooms van mij zijn in de zeevisserij actief geweest. Maar Lucy Loes, God hebbe haar ziel, zong in 't Oostends, dus in dialect. Niet in een soort "algemeen Vlaams", want dat bestaat eenvoudigweg niet. Ze zong in één van de vele Vlaamse dialecten. En onze formele omgangstaal, system, of je het nu graag hebt of niet is Nederlands, niet Vlaams. Het is Nederlands dat, zoals in elke regio van Nederland en Vlaanderen, wordt gesproken met een lokaal accent en met een aantal regionale termen. Maar daarin verschilt Vlaanderen in niets van de overige regio's in de Nederlanden.

En wat het door jou zo vermaldeijde "jij"-gebruik betreft, het is een gebruik dat in Vlaanderen steeds meer uitbreiding neemt. De "gij"-vorm is in de media zeer snel aan het achteruitboeren. In de pers is het verdwenen. Ook in de interpersonele schriftelijke communicatie wordt het gebruik van "gij" schaars, zodanig dat het tegenwoordig erg oubollig aandoet. Je hoort het in Vlaanderen wél nog in de spreektaal. Maar ook daar is het geleidelijk aan het verminderen.

Laatst gewijzigd door quercus : 18 juni 2010 om 16:16.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 16:31   #60
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En dat de 'jij- vorm' bijvoorbeeld uitheems is (lees: Hollands), zelfs in de Vlaanders voor een groot stuk, en de 'gij-vorm' inheems, blijkt uit de liedjes van de gisteren op 82-jarige leeftijd overleden Lucy Loes. Lucy Loes was een zangeres die op latere leeftijd volkse vissersliedjes begon te zingen en zeer populair werd.

Hieronder een groot succes van Lucy Loes. En de titel luidt:

'Gy, (gi) zi mien zeekapitein.'

Willem Vermandere is toch ook een Vlaming, niet? Hij dichtte onder meer het volgende:

Citaat:
Mijn land dat zijn mijn ontelbare dromen
Mijn krabbels, mijn dichtjes, mijn fantasie
Mijn platen en boeken en mijn verre vrienden
In een land zonder liedjes daar weun ik nie
Mijn land mijn lief mijn vader en mijn moeder
Mijn land mijn kinders voor d'eeuwigheid
Mijn land mijn lucht, mijn water en wolken
Mijn land mijn eerde gebenedijd...
Mooie taal en onvervalst Nederlands.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be