Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2010, 00:57   #41
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Verder kan men inderdaad heel wat zeggen over waarden als respect, anderzijds kan zoiets slechts in mutueel verband staan. Heel wat leerlingen rebelleren terecht tegen autoriteit omdat het vandaag de dag vooral in een onderdrukkende machtsrelatie voorkomt en er bijzonder weinig sprake is van respect vanuit de 'inrichtende macht'. Als men een andere ethiek wilt, mag er verdomme eerst begonnen worden bij leraars.
Leerlingen tasten hun grenzen af; situaties lopen bij leerkrachten het meest uit de hand (toetsen niet leren, huistaken niet afgeven, lawaai maken in de les, ...) bij leerkrachten die net niét hun autoriteit tonen.
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2010, 00:58   #42
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inno, bij punt 6 had ik het enerzijds eerder over de maatschappelijke ethiek van normen en waarden, anderzijds over kwaliteiten zoals begrip en beheersen van eigen geest en lichaam en het omzetten in de praktijk daarvan.

Verder kan men inderdaad heel wat zeggen over waarden als respect, anderzijds kan zoiets slechts in mutueel verband staan. Heel wat leerlingen rebelleren terecht tegen autoriteit omdat het vandaag de dag vooral in een onderdrukkende machtsrelatie voorkomt en er bijzonder weinig sprake is van respect vanuit de 'inrichtende macht'. Als men een andere ethiek wilt, mag er verdomme eerst begonnen worden bij leraars.
Ik had het zo nog niet bekeken. Inderdaad leerkrachten zouden het voorbeeld mogen tonen.

Bedoel je bij punt 6 dat het schoolsysteem zich moet aanpassen aan de ethiek van de maatschappij? Of moet de school net het vernieuwende zijn die de samenleving steeds in vraag stelt?
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2010, 01:08   #43
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ik had het zo nog niet bekeken. Inderdaad leerkrachten zouden het voorbeeld mogen tonen.

Bedoel je bij punt 6 dat het schoolsysteem zich moet aanpassen aan de ethiek van de maatschappij? Of moet de school net het vernieuwende zijn die de samenleving steeds in vraag stelt?
Ik zou zeggen dat dat van de situatie afhangt. Maar zoals het er nu voorstaat, ben ik sterk geneigd mijn voorkeur bij het laatste te leggen. De zaken zoals ze er nu voor staan, mogen enorm in vraag gesteld worden.

Vroeger was ik een optimist die zag dat de geschiedenis de neiging heeft naar het betere en het vrijere te evolueren. Ik ben daar niet meer van overtuigd. Lees daar niet in dat ik vrijheid aan banden wil leggen en pleit voor strakke regimes, integendeel. Ik hoop eerder op een volwassenwording van de instrumenten der vrijheid, nog steeds binnen aloude traditie van rebellie.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 13 juni 2010 om 01:09.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2010, 01:10   #44
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou zeggen dat dat van de situatie afhangt. Maar zoals het er nu voorstaat, ben ik sterk geneigd de nadruk op het laatste te leggen. De zaken zoals ze er nu voor staan, mogen enorm in vraag gesteld worden.

Vroeger was ik een optimist die zag dat de geschiedenis de neiging heeft naar het betere en het vrijere te evolueren. Ik ben daar niet meer van overtuigd. Lees daar niet in dat ik vrijheid aan banden wil leggen en pleit voor strakke regimes, integendeel. Ik hoop eerder op een volwassenwording van de instrumenten der vrijheid, nog steeds binnen aloude traditie van rebellie.
Ik was vroeger ook optimistisch, maar de laatste jaren heb ik het gevoel dat de negatieve spiraal niet meer doorbroken kan en dat we blijvend opweg zijn naar de afgrond.
Oud 13 juni 2010, 01:15   #45
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Leerlingen tasten hun grenzen af; situaties lopen bij leerkrachten het meest uit de hand (toetsen niet leren, huistaken niet afgeven, lawaai maken in de les, ...) bij leerkrachten die net niét hun autoriteit tonen.
Gehoorzaamheid en autoriteit hebben geen zak met elkaar te maken, tenzij bij slaven.
Oud 13 juni 2010, 01:20   #46
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Gehoorzaamheid en autoriteit hebben geen zak met elkaar te maken, tenzij bij slaven.
Leer wat psychologie
Oud 13 juni 2010, 01:47   #47
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ik was vroeger ook optimistisch, maar de laatste jaren heb ik het gevoel dat de negatieve spiraal niet meer doorbroken kan en dat we blijvend opweg zijn naar de afgrond.
Verandering (en de verwarring daarvan) kan ook dat gevoel oproepen, mee oppassen dus. Waarin ziet gij een negatieve spiraal?
Oud 13 juni 2010, 02:02   #48
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verandering (en de verwarring daarvan) kan ook dat gevoel oproepen, mee oppassen dus. Waarin ziet gij een negatieve spiraal?
Ik ben ethisch conservatief, dus daarin zie ik het steeds slechter worden. Nu dat komt natuurlijk door mijn begintpunt, moest ik ethisch progressief zijn zou dit alleszins een positieve wending zijn.

Daarnaast ook de steeds toenemende druk in de samenleving. Het gratuite geweld, normvervaging e.d.
Niks lijkt nog zijn eigen waarde te behouden, alles moet en mag.

Daarnaast ook nog zo'n milieurampen zoals die olievlek van BP. Triestig. We maken alles om zeep.

Laatst gewijzigd door Inno : 13 juni 2010 om 02:05.
Oud 13 juni 2010, 05:45   #49
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Ik heb slechts één leraar gehad die er ooit is in geslaagd om me voor zijn vak te interesseren. En een aantal die er in geslaagd zijn om vakken waar ik in geïnteresseerd was zo saai te maken dat ik mijn zin erin verloor. Er zijn veel te weinig goede leraren lijkt me. Of ze worden door het leerplan in de boeien gelegd, dat kan ook. Alleszins, mijn zin in het leven ben ik op de schoolbanken verloren.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2010, 06:04   #50
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Discipline houdt in dat je kan luisteren naar iemand, gebrek aan discipline leidt tot gebrek aan discipline op alle vlak, inclusief een gebrek aan discipline voor wetten, gebrek aan discipline voor op tijd op je werk te komen, ... Gebrek aan discipline leidt tot een marginaliserend individu, of op grotere schaal, een marginaliserende maatschappij. Wens jij in zo'n maatschappij of aan zo'n individu als ondernemer nog werk aan te bieden? Of ga je voor een werkloze maatschappij?
Op tijd op je werk komen; daar is een (organisatorische) reden voor; dat heeft niets te maken met discipline.

Maar als een volwassene mijn kinderen zegt : "Kom mee!"; hoop ik van harte dat ze zullen nadenken; en dit bevel niet klakkeloos zullen opvolgen.

Wil jij een maatschappij met mensen die allen mooi in de pas lopen; of met mensen die nadenken?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2010, 06:51   #51
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet wat jullie hier allemaal tegen de school zitten te zagen, he. Niemand is verplicht om naar school te gaan, thuisonderwijs is wettelijk toegestaan. Maar ja, dan moet je als ouder thuis blijven, en je in dat onderricht investeren, he.

Onderwijs is verplicht, niet "fysisch naar een school gaan".
Oud 13 juni 2010, 06:57   #52
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De school is een gevang.

En om dat gevang vol te krijgen en vol te houden, hebben we de leerplicht uitgevonden, weliswaar zeer laat in de cultuurgeschiedenis, maar toch...

Opvallend daarbij is, dat in een tijd waar er zoveel gevangenissen te weinig zijn en men gevangenenen exporteert of gewoon vrij laat rondlopen, men kinderen en jongeren opsluit onder condities van dwangarbeid en machtsmisbruik (om over het zo modieuze sexuele misbruik maar te zwijgen).

Men zou natuurlijk kunnen argumenteren, dat van jongsaf wennen aan gevangenissen juist biezonder vormend is, omdat de maatschappij zelf helemaal institutioneel ingericht is als één grote gevangenis, inclusief met een allescontrolerend panopticum, zij het dan digitaal en electronisch.

Een dergelijke opvoeding helpt natuurlijk sterk, als je dan toch naar de fabriek moet. Het helpt, dat je al aan de gevangenis gewend bent, als je toch je hele verdere leven aan de ketting van werk en carrière moet. De kettingdragerij valt dan allicht iets minder zwaar uit.

Natuurlijk worden de kinderen er zenuwachtig van, en ontstond er dan ook een ADHD epidemie.
Maar ook pilletjes slikken is pedagogische voorbereiding op de stress van het gevang van later...

Kortom, ja, de school is een gevang, maar het is een zeer nuttig gevang.
Vermoedelijk één van de slechtste berichten van deze maand. Weet je, we zullen de kinderen direct naar de fabriek sturen, dat is nog goed voor de economie, wat mooi meegenomen is in deze tijden. Of we kunnen er kindsoldaten van maken om te vechten tegen de Walen. Of gewoon laten dwalen op straat.

Al de nonsens die je hier neerschrijft - hoogstwaarschijnlijk om een reactie uit te lokken, hetgeen je gelukt is - is een kaakslag voor de vele mensen van het onderwijzend personeel.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2010, 07:22   #53
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Vermoedelijk één van de slechtste berichten van deze maand. Weet je, we zullen de kinderen direct naar de fabriek sturen, dat is nog goed voor de economie, wat mooi meegenomen is in deze tijden. Of we kunnen er kindsoldaten van maken om te vechten tegen de Walen. Of gewoon laten dwalen op straat.

Al de nonsens die je hier neerschrijft - hoogstwaarschijnlijk om een reactie uit te lokken, hetgeen je gelukt is - is een kaakslag voor de vele mensen van het onderwijzend personeel.
Als we blijven rechts stemmen krijgen we hier binnen kort Amerikaanse toestanden met honderdduizenden kinderen die al vanaf hun veertiende de schoolbanken verlaten en de velden worden ingestuurd. Het is waarschijnlijk daarom dat open VLD en CD&V de grenzen wagenwijd openzetten. Om zwarte kindjes hier in de landbouw te werk te kunnen stellen om ons schaal nadeel kwijt te spelen dat we door lintbebouwing hebben gekregen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2010, 08:24   #54
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik heb slechts één leraar gehad die er ooit is in geslaagd om me voor zijn vak te interesseren. En een aantal die er in geslaagd zijn om vakken waar ik in geïnteresseerd was zo saai te maken dat ik mijn zin erin verloor. Er zijn veel te weinig goede leraren lijkt me. Of ze worden door het leerplan in de boeien gelegd, dat kan ook. Alleszins, mijn zin in het leven ben ik op de schoolbanken verloren.
je leeft dus al hele tijd tegen je goesting?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2010, 08:50   #55
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Als we blijven rechts stemmen krijgen we hier binnen kort Amerikaanse toestanden met honderdduizenden kinderen die al vanaf hun veertiende de schoolbanken verlaten en de velden worden ingestuurd. Het is waarschijnlijk daarom dat open VLD en CD&V de grenzen wagenwijd openzetten. Om zwarte kindjes hier in de landbouw te werk te kunnen stellen om ons schaal nadeel kwijt te spelen dat we door lintbebouwing hebben gekregen.
Het is net rechts -bvb. LDD en VB- die zijn voor meer normen. Het is SP.A en links die vinden dat alles kan -inclusief kleine criminaliteit en dergelijke-.
Oud 13 juni 2010, 08:52   #56
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Op tijd op je werk komen; daar is een (organisatorische) reden voor; dat heeft niets te maken met discipline.

Maar als een volwassene mijn kinderen zegt : "Kom mee!"; hoop ik van harte dat ze zullen nadenken; en dit bevel niet klakkeloos zullen opvolgen.

Wil jij een maatschappij met mensen die allen mooi in de pas lopen; of met mensen die nadenken?
Organisatorische reden als in liever slapen dan werken?

Je tweede vraag is bull shit: ik zeg niet dat ze naar iedereen moeten luisteren (dus een wildvreemde), ze moeten luisteren naar wie iets over hen te zeggen heeft: de wet, de politie, leerkrachten, de baas, ... Maar dat had je zelf ook wel door
Oud 13 juni 2010, 09:11   #57
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Organisatorische reden als in liever slapen dan werken?
Neen; organisatorische redenen van het werk.
Maar dat had je zelf ook wel door.

Citaat:
Je tweede vraag is bull shit: ik zeg niet dat ze naar iedereen moeten luisteren (dus een wildvreemde), ze moeten luisteren naar wie iets over hen te zeggen heeft: de wet, de politie, leerkrachten, de baas, ... Maar dat had je zelf ook wel door
Ok dan; maar als een politieagent, een leerkracht; de baas;... mijn kinderen zegt "Kom mee!"; hoop ik van harte dat ze zullen nadenken; en dit bevel niet klakkeloos zullen opvolgen.
Oud 13 juni 2010, 09:14   #58
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen; organisatorische redenen van het werk.
Maar dat had je zelf ook wel door.

Ok dan; maar als een politieagent, een leerkracht; de baas;... mijn kinderen zegt "Kom mee!"; hoop ik van harte dat ze zullen nadenken; en dit bevel niet klakkeloos zullen opvolgen.
Organisatorische redenen van het werk... Geef een voorbeeld want ik heb totaal geen idee hoe 'organisatorische redenen van het werk' kunnen rechtvaardigen dat iemand te laat komt op dat werk.

Voor de rest hoop ik voor je kind dat als hij opgepakt wordt door de politie niet te hardhandig wordt aangepakt. Mensen die tegenstribbelen kunnen al eens pijngedaan worden.
Oud 13 juni 2010, 09:43   #59
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Organisatorische redenen van het werk... Geef een voorbeeld want ik heb totaal geen idee hoe 'organisatorische redenen van het werk' kunnen rechtvaardigen dat iemand te laat komt op dat werk.
Als je aan de lopende band werkt; of in een winkel; is het van belang om op uur op je werk te zijn.
Als je bureau werk doet; is het van geen belang of je om 8uur of 8uur kwart aan een bepaald dossier begint te werken.

Citaat:
Voor de rest hoop ik voor je kind dat als hij opgepakt wordt door de politie niet te hardhandig wordt aangepakt. Mensen die tegenstribbelen kunnen al eens pijngedaan worden.
Ik hoop dat je beseft dat een politieagent niet het recht heeft om zomaar iemand op te pakken.
Oud 13 juni 2010, 09:47   #60
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als je aan de lopende band werkt; of in een winkel; is het van belang om op uur op je werk te zijn.
Als je bureau werk doet; is het van geen belang of je om 8uur of 8uur kwart aan een bepaald dossier begint te werken.

Ik hoop dat je beseft dat een politieagent niet het recht heeft om zomaar iemand op te pakken.
Over dat bureauwerk heb je gelijk, maar dat is een privilege dat een werknemer krijgt, dat is niet standaard dat je die mogelijkheid krijgt. Daarom moet je ook niet de jeugd op zo'n 'ongewone' situatie voorbereiden maar net op het strengere zodat ze zich bewust zijn van hun privilege.

Een politieagent mag niet iedereen oppakken nee, maar áls het voorkomt dat je opgepakt wordt -zelfs onterecht als je bijvoorbeeld in de buurt van een opstand bent maar niet hebt deelgenomen- ben je nog steeds beter om vredevol mee te gaan dan je te verzetten, dat ze je quasi neerslaan en dat je achteraf nog een bekeuring hebt voor obstructie van een agent (of iets dergelijks, ik ben geen jurist en ben niet zeker hoe het noemt)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be