Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 29 maart 2011, 12:35   #41
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Rare manier van werken... op wiki kan ik vinden:

3,95+2,26= 6,21 miljoen stemmen of "floep" 1,5 miljoen stemmen te weinig.

Toffe analyse maar waardeloos natuurlijk...
Wat dacht je anders te krijgen van Jaani Dushman?
het is nochtans simpel hé

volgens wiki : is 60% NL talig en 40 % Fr talig

het totaal aantal kamerleden = 150

60/40 geeft dan 90 vs 60 ... tegen de huidige 88 vs 62

moeilijker dan dat is het toch niet he largo ...

ps bij de standaard coalitievormer krijg ik als ik een regering vorm van uitsluitend nederlandstaligen de opmerking dat dit 'onwerkbaar' zou zijn ... weet jij waarom dat zo is ? dat is toch ook een meerderheid van 88 op 150 ... zeer werkbare meerderheid me dunkt

Laatst gewijzigd door Anna List : 29 maart 2011 om 12:36.
Anna List is offline  
Oud 29 maart 2011, 12:45   #42
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Rare manier van werken... op wiki kan ik vinden:

3,95+2,26= 6,21 miljoen stemmen of "floep" 1,5 miljoen stemmen te weinig.

Toffe analyse maar waardeloos natuurlijk...
Wat dacht je anders te krijgen van Jaani Dushman?
Misschien had je ook even je wikipedia-artikeltje verder kunnen lezen:
- De opkomst was 6.929.855 - dus bijna 840.000 mensen bleven thuis
- Blanco en ongeldig = 402.488
- En de kleine partijtjes, die Jaani zoals hij zelf vermeldde niet heeft meegeteld, waren goed voor 316.000 stemmen

Tesamen verklaart dat perfekt de 1,5 miljoen 'verdwenen' stemmen. Maar misschien is kritiek geven gemakkelijker dan rekenen?
gertc is offline  
Oud 29 maart 2011, 12:47   #43
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

ps bij de standaard coalitievormer krijg ik als ik een regering vorm van uitsluitend nederlandstaligen de opmerking dat dit 'onwerkbaar' zou zijn ... weet jij waarom dat zo is ? dat is toch ook een meerderheid van 88 op 150 ... zeer werkbare meerderheid me dunkt
pariteitsregel, er moeten sowieso 5 Franstalige ministers gekozen worden.
Oud 29 maart 2011, 13:01   #44
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Tiens, als ik op wiki kijk zie ik dat in 2010 Vlaanderen 6.251.983 inwoners telde op 10.839.905 totaal... Als mijn rekenmachine het juist heeft is dat zo ongeveer 57,7%. 88 op 150 is dan weer iets van een 58,7%. Oké, ik heb de Vlaamse Brusselaars gemakshalve niet meegeteld maar ik denk niet dat dat een groot verschil zal geven. Alweer een flamingante fabel naar de prullenmand verwezen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 29 maart 2011 om 13:02.
Geert C is offline  
Oud 29 maart 2011, 13:08   #45
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Deze pariteitsregel hangt vast aan de bescherming van de Vlaamse oververtegenwoordiging op allerlei niveaus in het Hoofdstedelijk Gewest Brussel. Dit is een ergernis bij de Franstaligen en dit willen zij afschaffen.

Als je de bescherming van de Vlaams-Brusselse politiek laat vallen dan eindigt ook de pariteit in de Federale regering. Deze pariteit was reeds uitgehold door de staatssecretrarissen en de gedoogde Vlaamse ministers (?) in het HGB samen met de verplichte Vlaamse schepenen in de Brusselse gemeenten. Zij hebben vooral een leeg ambt waar weinig macht aan kleeft.
Oud 29 maart 2011, 13:12   #46
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Tiens, als ik op wiki kijk zie ik dat in 2010 Vlaanderen 6.251.983 inwoners telde op 10.839.905 totaal... Als mijn rekenmachine het juist heeft is dat zo ongeveer 57,7%. 88 op 150 is dan weer iets van een 58,7%. Oké, ik heb de Vlaamse Brusselaars gemakshalve niet meegeteld maar ik denk niet dat dat een groot verschil zal geven. Alweer een flamingante fabel naar de prullenmand verwezen.

gij zult nen andere wiki hebben ...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgi%C3%AB#Talen

en de Vlaamse aanwezigheid in de hoofdstad van Belgie zomaar negeren ... ge wilt den boel nog rapper opblazen of wat Geert c ???
Anna List is offline  
Oud 29 maart 2011, 13:29   #47
Geert C

Standaard

Citaat:
gij zult nen andere wiki hebben ...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgi%C3%AB#Talen
Die cijfers staan in de artikels over Vlaanderen en België. Kijk maar na, als je me niet gelooft.

Citaat:
en de Vlaamse aanwezigheid in de hoofdstad van Belgie zomaar negeren
Allez dan, als ge die ene procent van de bevolking meetelt komt ge uit op 58,7% Vlamingen die samen goed zijn voor 58,7% van de Kamerzetels.

Laatst gewijzigd door Geert C : 29 maart 2011 om 13:31.
Geert C is offline  
Oud 29 maart 2011, 21:05   #48
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Ik vraag me af als ze ooit een federale kieskring zouden invoeren of dit dan niet voordelig is voor vlaamse partijen. Er wonen wel immers wat vlamingen in wallonie + dit zodat de versnippering niet meer uitmaakt.
Als je ziet dat in Wallonië Guy Verhofstadt vandaag nog altijd de tweede of derde populairste politicus is, mag je gerust verwachten dat de Vlamingen met minstens 2/3 van de zetels zouden gaan lopen.
fonne is offline  
Oud 29 maart 2011, 21:07   #49
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat mogen ook vijf doofstommen zijn die in Brussel wonen Er is niets dat zegt dat ze tot Franstalige partijen moeten behoren!
fonne is offline  
Oud 29 maart 2011, 21:12   #50
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
In Wallonië krijgt een partij in theorie niet meer zetels per uitgebrachte stem. In de praktijk echter wel. Dit heeft vier redenen:

1° In Wallonië worden er minder geldige stemmen uitgebracht.
2° In Wallonië halen de grootste partijen grotere percentages van de stemmen.
3° Methode-D'Hondt wordt gebruikt voor onze zetelverdeling.
4° Verdeling van zetels binnen 11 kieskringen i.p.v. binnen één federale kieskring.

Ben je daar niet blij mee, stem dan in met een federale kieskring.
Je vergeet het belangrijkste: de leeftijdspiramide. Vandaag wordt het aantal zetels vastgelegd op basis van inwonersaantallen van de kieskringen. Omdat Wallonië, en vooral Brussel veel meer jongeren telt die nog niet mogen stemmen, en meer niet kiesgerechtigde vreemdelingen, leidt dat ertoe dat je in Wallonië minder kiezers nodig hebt om een zetel te halen.
Bij een federale kieskring valt dat voordeel weg, en zouden de Vlaamse partijen minstens 96 zetels halen in plaats van 88. En als je rekening houdt met de Vlaamse inwijking in Wallonië en de populariteit van sommige Vlaamse politici in Wallonië, zouden het er best wel eens meer dan 100 kunnen worden (2/3 meerderheid van Vlamingen dus).

Laatst gewijzigd door fonne : 29 maart 2011 om 21:13.
fonne is offline  
Oud 29 maart 2011, 22:00   #51
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Midas Bekijk bericht
Zetelverdeling Kamer 2010 (www.elections2010.belgium.be)

Stemmen Kamer 2010 (www.nieuwsblad.be)

Opmerking : Waalse vs Vlaamse zetels

Een Waalse verkozene heeft een pak minder stemmen nodig om een zetel te bemachtigen dan een Vlaamse verkozene. Zoals geïllustreerd door onstaande voorbeelden, gebaseerd op cijfers van de volledige federale kieskring.

N-VA ... 17,3 % = 27 zetels
PS ...... 13,8 % = 26 zetels

CD&V ... 10,9 % = 17 zetels
MR ........ 9,4 % = 18 zetels

SPa ... 9,3 % = 13 zetels
MR .... 9,4 % = 18 zetels

De PS krijgt bijna evenveel zetels als de N-VA, terwijl ze qua percentage stemmen toch beduidend minder scoort. De MR krijgt één zetel meer dan de CD&V, terwijl haar percentage stemmen kleiner is. En de MR krijgt vijf zetels meer dan de SPa, terwijl ze qua percentage stemmen praktisch gelijk zijn. Gemiddeld kost één Vlaamse zetel 45.000 stemmen, terwijl een Francofone zetel 36.000 stemmen kost. Dat deze verdeelsleutel democratisch is, kan er bij mij echt niet in, wat voor verklaring er men ook voor moge hebben.

Deze tabel (extrapolatie) maakt één en ander duidelijk :

Wat deze tabel duidelijk zou moeten maken, is dat indien elke stem evenveel waard zou zijn, de Vlaamse vertegenwoordigers zo'n 7 zetels meer zouden moeten hebben in het Federaal Parlement dan nu het geval is.
Dit is een schoolvoorbeeld van een steeds opnieuw terugkerende discussie: ze is hier nog al gevoerd.

En steeds: dit komt door de toewijzing van volksvertegenwoordigers aan de kieskringen op basis van het bevolkingsaantal, niet op basis van de kiezers.

Daarom dat sommige Vlaams-nationalisten een federale kieskring nog niet zo erg zouden vinden: daar geldt immers de macht van de massa en Vlaanderen heeft massa's kiezers.
Vito is offline  
Oud 30 maart 2011, 08:05   #52
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ah ja?
dus België bestaat juist uit twee soorten mensen mensen die frans praten en mensen die nederlands praten. En wat meer is dat is nog eens mooi 60/40 verdeeld? En dat staat nog eens op wiki...
Staat er ook op wiki hoeveel mensen Franstalig zijn in het arrondissement HV? Of nog aan de zee?
Citaat:

Ja maar zoals je weet van Vlijmscherp worden die kamerleden verdeeld per provincie en is die verdeling op basis van bevolkingsaantallen en klopt het wel... wat doen we daar aan?

Citaat:
voor U is niks moeilijk hé annalist?
Citaat:
88 waarvan er 12 achter een cordon zitten... je meerderheid lijkt wat minder overtuigend. En dan nog je was maar hypothetisch bezig... je voorstel is natuurlijk quatch.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 30 maart 2011, 08:19   #53
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Misschien had je ook even je wikipedia-artikeltje verder kunnen lezen:
- De opkomst was 6.929.855 - dus bijna 840.000 mensen bleven thuis
- Blanco en ongeldig = 402.488
- En de kleine partijtjes, die Jaani zoals hij zelf vermeldde niet heeft meegeteld, waren goed voor 316.000 stemmen

Tesamen verklaart dat perfekt de 1,5 miljoen 'verdwenen' stemmen. Maar misschien is kritiek geven gemakkelijker dan rekenen?
Wel handig dat weglaten van stemmen... Blanco stemmen en ongeldige stemmen worden evenredig doorgegeven aan alle partijen er is geen reden om die weg te laten. Je kan natuurlijk met cijfers bewijzen wat je wil... wat Jaani waarschijnlijk ook probeerde te doen. De Verdeelsleutel voor het aantal zetels is helemaal correct ze proberen maken "op maat" zoals Jaani dat hier boven wilde doen is natuurlijk erg... gevaarlijk.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 30 maart 2011, 08:51   #54
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Als je ziet dat in Wallonië Guy Verhofstadt vandaag nog altijd de tweede of derde populairste politicus is, mag je gerust verwachten dat de Vlamingen met minstens 2/3 van de zetels zouden gaan lopen.
Natte vingerwerk.
Vito is offline  
Oud 30 maart 2011, 10:43   #55
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zetelverdeling Kamer 2010 (www.elections2010.belgium.be)

Stemmen Kamer 2010 (www.nieuwsblad.be)

Opmerking : Waalse vs Vlaamse zetels

Een Waalse verkozene heeft een pak minder stemmen nodig om een zetel te bemachtigen dan een Vlaamse verkozene. Zoals geïllustreerd door onstaande voorbeelden, gebaseerd op cijfers van de volledige federale kieskring.

N-VA ... 17,3 % = 27 zetels
PS ...... 13,8 % = 26 zetels

CD&V ... 10,9 % = 17 zetels
MR ........ 9,4 % = 18 zetels

SPa ... 9,3 % = 13 zetels
MR .... 9,4 % = 18 zetels

De PS krijgt bijna evenveel zetels als de N-VA, terwijl ze qua percentage stemmen toch beduidend minder scoort. De MR krijgt één zetel meer dan de CD&V, terwijl haar percentage stemmen kleiner is. En de MR krijgt vijf zetels meer dan de SPa, terwijl ze qua percentage stemmen praktisch gelijk zijn. Gemiddeld kost één Vlaamse zetel 45.000 stemmen, terwijl een Francofone zetel 36.000 stemmen kost. Dat deze verdeelsleutel democratisch is, kan er bij mij echt niet in, wat voor verklaring er men ook voor moge hebben.

Deze tabel (extrapolatie) maakt één en ander duidelijk :

Wat deze tabel duidelijk zou moeten maken, is dat indien elke stem evenveel waard zou zijn, de Vlaamse vertegenwoordigers zo'n 7 zetels meer zouden moeten hebben in het Federaal Parlement dan nu het geval is.
Wiskunde is blijkbaar ook niet je beste vak?
Ik zal je op weg helpen, moest er in Vlaanderen maar 1 politieke partij zijn hoeveel stemmen per zetel zou je dan hebben?
speurneus is offline  
Oud 30 maart 2011, 10:47   #56
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Wiskunde is blijkbaar ook niet je beste vak?
Ik zal je op weg helpen, moest er in Vlaanderen maar 1 politieke partij zijn hoeveel stemmen per zetel zou je dan hebben?
dat zou toch geen rol mogen spelen in de vertegenwoordiging ????

wat is dat nu voor zever
Anna List is offline  
Oud 30 maart 2011, 10:49   #57
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat zou toch geen rol mogen spelen in de vertegenwoordiging ????

wat is dat nu voor zever
hm, dus omdat er in Vlaanderen 7 partijen opkomen ipv 4 zoals in Wallonië, zouden ze meer zetels moeten hebben per inwoner? beetje rare redenering hé, Anna List.
Oud 30 maart 2011, 10:52   #58
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Inderdaad, en die vaste verdeelsleutel is op zijn beurt weer bepaald door een bevolkingstelling, waar onder andere niet-belgen zijn in mee verrekend. In de praktijk vind ik het verschil toch ietsjes te groot, en zou elke stem toch min of meer hetzelfde gewicht moeten hebben, zeker met de "alarmbellen" in gedachten.
De verdeelsleutel is berekend op basis van het aantal stemgerechtigden, niet op de totale bevolking.
Maar leg eens uit wele de invloed van de verdeelsleutel op de alarmbelprocedure heeft?
speurneus is offline  
Oud 30 maart 2011, 10:54   #59
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het is een zeer mooie overwinning geworden, maar het echte werk moet nu beginnen.

Ik wil best ook de handen uit de mouwen steken.
Btw hoe zit het met de oprichting van je politieke partij?
speurneus is offline  
Oud 30 maart 2011, 10:56   #60
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
hm, dus omdat er in Vlaanderen 7 partijen opkomen ipv 4 zoals in Wallonië, zouden ze meer zetels moeten hebben per inwoner? beetje rare redenering hé, Anna List.
nu draai je jouw redenering om

ik zeg net dat de verhouding Nl/Fr moet kloppen ongeacht het aantal partijen

(behalve wanneer er in VL meer dan 90 partijen voorkomen die allen evenveel stemmen halen, kan dat perfect opgelost worden)
Anna List is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be