Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2010, 11:53   #41
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Markt in Gaza-stad.

Ziet er gezellig uit. Ik zou er eigenlijk eens naartoe willen reizen. Afgaande op de foto's ziet Gaza er even plezant uit als een toeristische bestemming in Egypte of Turkije.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 11:55   #42
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Markt in Gaza-stad.
Yeah, yeah. Die hadden we al gezien: de dag voor het Offerfeest zag het er inderdaad zo uit. Maar dat is dus geen afspiegeling van de dagelijkse realiteit. Het Offerfeest is zowat de belangrijkste feestdag van de moslims, dat weet je best.
Om die dagelijkse realiteit te kennen, moet je wat verder gaan dan alleen maar naar de prentjes te kijken. Daarvoor moet je leren lezen: studies van de John Hopkins Universiteit, van de UNWRA, van andere ngo's bijvoorbeeld.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 11:58   #43
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Yeah, yeah. Die hadden we al gezien: de dag voor het Offerfeest zag het er inderdaad zo uit. Maar dat is dus geen afspiegeling van de dagelijkse realiteit. Het Offerfeest is zowat de belangrijkste feestdag van de moslims, dat weet je best.
Sure, na het offerfeest stopt iedereen spontaan met lachen, zwemt er niemand meer in de zee, stopt de zon met schijnen, gaan er geen zeilbootjes meer op de zee varen, verdwijnt al het voedsel op een miraculeuze wijze, en de centra veranderen in dampende ruïnes (zoals in 28 days later), kunnen de mensen niet meer vrij op straat komen, ...

Oh ja, en als het volgend jaar weer opnieuw offerfeest is verandert alles terug en is alles weer koek en ei zoals je op de foto kan zien. Uiteraard verandert na het offerfeest dan weer alles spontaan in een spookstad met uitgehongerde mensen.

Laatst gewijzigd door Savatage : 15 juni 2010 om 11:58.
Oud 15 juni 2010, 12:04   #44
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Sure, na het offerfeest stopt iedereen spontaan met lachen, zwemt er niemand meer in de zee, stopt de zon met schijnen, gaan er geen zeilbootjes meer op de zee varen, verdwijnt al het voedsel op een miraculeuze wijze, en de centra veranderen in dampende ruïnes (zoals in 28 days later), kunnen de mensen niet meer vrij op straat komen, ...

Oh ja, en als het volgend jaar weer opnieuw offerfeest is verandert alles terug en is alles weer koek en ei zoals je op de foto kan zien. Uiteraard verandert na het offerfeest dan weer alles spontaan in een spookstad met uitgehongerde mensen.
Je zevert zomaar wat. Met Kerstmis en Oudjaar staan in vele Vlaamse huiskamers kerstbomen met daarrond allemaal cadeautjes, de kast staat vol sterke drank, in de koelkast ligt de champagne gekoeld, mensen hebben een week vakantie, ze zien hun familie en vrienden, zijn goed gemutst, de kalkoen wordt klaargemaakt, sommige gaan skieën, kinderen lezen nieuwjaarsbrieven en krijgen daarvoor zakgeld, mensen zuipen zich lazarus en iedereen is happy (of doet alsof).

Twee weken later ziet die realiteit er heel anders uit. Maar dat is je wellicht nog nooit opgevallen.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 15 juni 2010 om 12:24.
Oud 15 juni 2010, 12:09   #45
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

toch vreemd dat steeds dezelfde nicks steeds hetzelfde beeld posten, ook al is reeds veelvuldig aangetoond dat dit geen representatief beeld is de continue en actuele toestand van de Palestijnse bevolking in gaza...
.
roodhaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 12:09   #46
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je zevert zomaar wat. Met Kerstmis en Oudjaar staan in vele Vlaamse huiskamers kerstbomen met daarrond allemaal cadeautjes, de kast staat vol sterke drank, in de koelkast ligt de champagne gekoeld, mensen hebben een week vakantie, ze zien hun familie en vrienden, zijn goed gemutst, de kalkoen wordt klaargemaakt, sommige gaan skieën, kinderen lezen neiuwjaarsbrieven en krijgen daarvoor zakgeld, mensen zuipen zich lazarus en iedereen is happy (of doet alsof).
Nice try, but no cigar. Het gaat hier over mensen die buiten op straat en op het strand en op de markt rondlopen. Niet over de binnenkant van huizen op feestdagen.

Citaat:
Twee weken later ziet die realiteit er heel anders uit. Maar dat is je wellicht nog nooit opgevallen.
Twee weken later kan je nog altijd overal voedsel kopen, op markten en in de winkels, net zoals je in de Gaza strook dan ook nog op het strand kan relaxen, of in de zee kan zwemmen of met een zeilbootje gaan varen of gewoon op de markt een hele berg voedsel kan inslaan voor een feestmaaltijd.
Oud 15 juni 2010, 12:32   #47
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Nice try, but no cigar. Het gaat hier over mensen die buiten op straat en op het strand en op de markt rondlopen. Niet over de binnenkant van huizen op feestdagen.

Twee weken later kan je nog altijd overal voedsel kopen, op markten en in de winkels, net zoals je in de Gaza strook dan ook nog op het strand kan relaxen, of in de zee kan zwemmen of met een zeilbootje gaan varen of gewoon op de markt een hele berg voedsel kan inslaan voor een feestmaaltijd.
en dat voedsel is er hoe geraakt?
Door normale handel, import/export met buurlanden?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 12:33   #48
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
en dat voedsel is er hoe geraakt?
Door normale handel, import/export met buurlanden?
Zelf kweken, import, export, ... Je weet zelf wel hoe een vrije markt werkt.
Oud 15 juni 2010, 12:34   #49
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het gaat over de markt, ja. Die speciaal is uitgerust en waarvoor Israël speciaal deels de blokkade had opgeheven omdat het de periode voor de belangrijkste feestdag is.

Misschien snap je mijn analogie beter als ik het heb over de winkelstraten rond kerstmis en Nieuwjaar, hoe alle etalages vol liggen met heel andere artikelen dan doorgaans, hoe mensen met armen vol cadeautjes lopen, hoe overal kerstverlichting te zien is, hoe ze zich anders kleden, genieten van hun vakantieperiode, er overal kinderen op straat te zien zijn die anders op de schoolbanken zitten, enz.
Dat geeft een heel ander beeld dan in februari, ook in onze contreien.
Samengevat: de toestand rond feestdagen is niet representatief voor het dagelijks leven. Niet hier en niet ginder.

Citaat:
Twee weken later kan je nog altijd overal voedsel kopen, op markten en in de winkels
Bij ons wel, ja. Merk daar het verschil: wij zijn niet het slachtoffer van een blokkade, bedoeld om de bevolking hier uit te hongeren opdat we ons stemgedrag zouden aanpassen. De mensen in Gaza zijn daar wel het mikpunt van, ze worden collectief gestraft (wat een inbreuk op de Conventie van Genève is) en alle wetenschappelijk onderbouwde studies (en dat is iets anders dan prentjes kijken, daarvoor moet je studeren en lezen) tonen aan dat de mensen daar onder lijden. Ik heb de cijfers al gegeven: de werkloosheid ligt er boven de 50%, een gezin in Gaza spendeert meer dan 60% van het beschikbare inkomen aan voedsel (wat wijst op schaarste) en meer dan de helft van alle vrouwen en kinderen is chronisch ondervoed. Dat zie je niet op een prentje, dat is waar. Het vergt enige mate van intelligentie omdat je daarvoor moet kunnen lezen of ertoe bereid zijn.

Citaat:
net zoals je in de Gaza strook dan ook nog op het strand kan relaxen, of in de zee kan zwemmen of met een zeilbootje gaan varen
Dat kan inderdaad allemaal in Gaza. Het is een kuststrook, dat is algemeen geweten. Zoals het bekend is dat mensen - ook in de grootste ellende - op zoek gaan naar afleiding en entertainment. Ik heb dat al vergeleken met het optreden van een symfonisch orkest in het getto van Warschau. Het historisch aantoonbaar bestaan van dat concert en de optredens die ze gegeven hebben, zijn niet in tegenspraak met de ellende in het getto of met de holocaust. beiden kunnen naast elkaar en tegelijkertijd bestaan. Of is dat te moeilijk om te bevatten?

Oud 15 juni 2010, 12:44   #50
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weet ik, ja. Maar een regio die onder een blokkade ligt kan je moeilijk nog een vrije markt noemen.
Oud 15 juni 2010, 12:51   #51
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat over de markt, ja. Die speciaal is uitgerust en waarvoor Israël speciaal deels de blokkade had opgeheven omdat het de periode voor de belangrijkste feestdag is.

Misschien snap je mijn analogie beter als ik het heb over de winkelstraten rond kerstmis en Nieuwjaar, hoe alle etalages vol liggen met heel andere artikelen dan doorgaans, hoe mensen met armen vol cadeautjes lopen, hoe overal kerstverlichting te zien is, hoe ze zich anders kleden, genieten van hun vakantieperiode, er overal kinderen op straat te zien zijn die anders op de schoolbanken zitten, enz.
Dat geeft een heel ander beeld dan in februari, ook in onze contreien.
Samengevat: de toestand rond feestdagen is niet representatief voor het dagelijks leven. Niet hier en niet ginder.
Ik snap je punt, maar de toestand rond die feestdagen is niet zo drastisch verschillend van de toestand op een andere dag. Het is niet zo dat iedereen hier op Kerstmis vrolijk rondloopt, en dat dan iedereen voor de rest van het jaar depressief is of honger lijdt.

Citaat:
Bij ons wel, ja. Merk daar het verschil: wij zijn niet het slachtoffer van een blokkade, bedoeld om de bevolking hier uit te hongeren opdat we ons stemgedrag zouden aanpassen. De mensen in Gaza zijn daar wel het mikpunt van, ze worden collectief gestraft (wat een inbreuk op de Conventie van Genève is) en alle wetenschappelijk onderbouwde studies (en dat is iets anders dan prentjes kijken, daarvoor moet je studeren en lezen) tonen aan dat de mensen daar onder lijden. Ik heb de cijfers al gegeven: de werkloosheid ligt er boven de 50%, een gezin in Gaza spendeert meer dan 60% van het beschikbare inkomen aan voedsel (wat wijst op schaarste) en meer dan de helft van alle vrouwen en kinderen is chronisch ondervoed. Dat zie je niet op een prentje, dat is waar. Het vergt enige mate van intelligentie omdat je daarvoor moet kunnen lezen of ertoe bereid zijn.
De mensen daar lijden mss wel honger omdat ze

1) Arm zijn
2) Een onderontwikkelde regio zijn, zowel op economisch als op elk ander vlak.

Dat hebben ze niet aan Israël te danken. Dat was ook al zo voordat de Joden daar terug kwamen wonen en het is nu nog zo met de andere buurlanden erlangs. Israël blokkeert trouwens lang niet elke kruimel die het land probeert binnen te gaan, als ze dat deden was nu iedereen er dood of doodmager. Op de foto's kan je zien dat ze het er best goed hebben qua eten.

Citaat:
Dat kan inderdaad allemaal in Gaza. Het is een kuststrook, dat is algemeen geweten. Zoals het bekend is dat mensen - ook in de grootste ellende - op zoek gaan naar afleiding en entertainment. Ik heb dat al vergeleken met het optreden van een symfonisch orkest in het getto van Warschau.
Konden de mensen daar ook rustig buiten wandelen als ze daar goesting in hadden? Kregen ze daar ook vrije markten met bergen voedsel om hun Joodse feestdagen te vieren?

Citaat:
Het historisch aantoonbaar bestaan van dat concert en de optredens die ze gegeven hebben, zijn niet in tegenspraak met de ellende in het getto of met de holocaust. beiden kunnen naast elkaar en tegelijkertijd bestaan. Of is dat te moeilijk om te bevatten?
Ik vind uw vergelijking met de concentratiekampen in WOII ziekelijk. Ik heb er geen ander woord voor.
Oud 15 juni 2010, 12:54   #52
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Vrije markt versus blokkade. Iets zegt me dat dat niet klopt.
Citaat:
The Palestinian officials, based in the West Bank, said that as of next week(Published 15:14 09.06.10), Israel will allow a wider variety of food, such as potato crisps, biscuits, canned fruit and packaged humous, as well as soft drinks and juice, into the Gaza Strip.

"They will send the first course. We are waiting for the main course," Palestinian Economy Minister Hassan Abu Libdeh said in Ramallah. "We are waiting for this unjust siege to end."

Israel says its blockade of Gaza is necessary to choke off weapons supplies to Hamas Islamists who run the enclave and are opposed to Abbas's peace efforts with the Jewish state.

Laatst gewijzigd door Cdude : 15 juni 2010 om 12:54.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 12:58   #53
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Dat weet ik, ja. Maar een regio die onder een blokkade ligt kan je moeilijk nog een vrije markt noemen.

Ziet er mij redelijk vrij uit. Mss legt de Palestijnse overheid ze wel minimum- of maximumprijzen op, dat weet ik niet.
Oud 15 juni 2010, 13:00   #54
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vind uw vergelijking met de concentratiekampen in WOII ziekelijk. Ik heb er geen ander woord voor.
het is idd ziekelijk dat het israelietische joden zijn die de beulen en "lebensraum stelenden" geworden zijn.

maar het is wel zo. hoezeer ook dat u dat en andere slachtpartijen en vele misdaden begaan door de zionisten jegens de palestijnen tracht te verbergen of goed te praten.
.

Laatst gewijzigd door roodhaar : 15 juni 2010 om 13:03.
Oud 15 juni 2010, 13:01   #55
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Vrije markt versus blokkade. Iets zegt me dat dat niet klopt.
goed gezien !
.
Oud 15 juni 2010, 13:14   #56
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik snap je punt, maar de toestand rond die feestdagen is niet zo drastisch verschillend van de toestand op een andere dag. Het is niet zo dat iedereen hier op Kerstmis vrolijk rondloopt, en dat dan iedereen voor de rest van het jaar depressief is of honger lijdt.
Nee, maar zoals al geschreven: wij lijden niet onder een blokkade, in Gaza wel. Of beeld ik me dat in? Als Israël die blokkade tijdelijk verlicht omdat het feestdagen zijn, dan ziet de aanvoer en dus de consumptie er anders uit en derhalve zullen de mensen zich beter voelen en merkt je dat aan hun gedrag.

Citaat:
De mensen daar lijden mss wel honger omdat ze

1) Arm zijn
2) Een onderontwikkelde regio zijn, zowel op economisch als op elk ander vlak.
Dat ze arm zijn zal ik niet betwisten want dat heeft veel zo niet alles te maken met de blokkade en de destructie van Gaza door Israël. De vernietiging van fabrieken, huizen, openbare gebouwen, scholen, woningen en infrastructuur zoals waterzuiveringsinstallaties en wegen en bruggen heeft geen kleine impact op je economie en dus je werkgelegenheid en dus het inkomen dat mensen kunnen besteden.

Citaat:
Op de foto's kan je zien dat ze het er best goed hebben qua eten.

Je zou beter studies lezen in plaats van je wereldbeeld te laten bepalen door prentjes. Vreemd dat je dat niveau nog altijd niet ontgroeid bent. Mijn jongste zoon is er nu tien maar die is het stadium van het louter-prentjes-kijken al lang voorbij.
Citaat:
Konden de mensen daar ook rustig buiten wandelen als ze daar goesting in hadden? Kregen ze daar ook vrije markten met bergen voedsel om hun Joodse feestdagen te vieren?
Ik vergelijk niet met concentratiekampen maar met het getto van Warschau. Dat is niet hetzelfde.

En binnen dat getto konden de mensen inderdaad vrij rondlopen, je had er bakkers en beenhouwers en koffiehuizen. En een theatergezelschap en een symfonisch orkest.

Maar al die feiten spreken niet tegen dat het leven er ellendig was en dat het de bedoeling van de nazi's was om de mensen er uit te roeien. Zoals ik schreef: die twee dingen kunnen tegelijkertijd bestaan. In het getto van Warschau en in het getto van Gaza. Een foto van een markt vol fruit (dat er overigens in grote mate ter plaatse groeit) is niet in tegenspraak met rapporten over armoede, honger en chronische ondervoeding.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 15 juni 2010 om 13:15.
Oud 15 juni 2010, 14:13   #57
ShoshannaKimberley
Banneling

Standaard

Citaat:

Ziet er mij redelijk vrij uit. Mss legt de Palestijnse overheid ze wel minimum- of maximumprijzen op, dat weet ik niet.
Joh, dat mag je niet posten!

Dan worden sommige mensen boos en gaan ze foto's van Ethiopiê op het net gooien... net als toen ze bij Pallywood Productions een foto van een uitgehongerd Afrikaans kindje stalen en deden alsof dat een Palestijntje was...
ShoshannaKimberley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 14:18   #58
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, maar zoals al geschreven: wij lijden niet onder een blokkade, in Gaza wel. Of beeld ik me dat in? Als Israël die blokkade tijdelijk verlicht omdat het feestdagen zijn, dan ziet de aanvoer en dus de consumptie er anders uit en derhalve zullen de mensen zich beter voelen en merkt je dat aan hun gedrag.
Dat zal misschien één of twee groentenkraampjes gescheeld hebben op die totale markt.

Citaat:
Dat ze arm zijn zal ik niet betwisten want dat heeft veel zo niet alles te maken met de blokkade en de destructie van Gaza door Israël. De vernietiging van fabrieken, huizen, openbare gebouwen, scholen, woningen en infrastructuur zoals waterzuiveringsinstallaties en wegen en bruggen heeft geen kleine impact op je economie en dus je werkgelegenheid en dus het inkomen dat mensen kunnen besteden.
Larie en apekool. Geen enkel Islamitisch land in die regio is ontwikkeld tot op het niveau van een Westers land, behalve Israël. In die landen daarlangs is Israël nooit geweest en ze zijn er even arm. Hoe zou dat nu toch kunnen komen?

Citaat:
Je zou beter studies lezen in plaats van je wereldbeeld te laten bepalen door prentjes. Vreemd dat je dat niveau nog altijd niet ontgroeid bent. Mijn jongste zoon is er nu tien maar die is het stadium van het louter-prentjes-kijken al lang voorbij.
En loopt u zoon dan ook zo verschrikt weg als hij een foto ziet die stuikt met zijn wereldbeeld of zijn politieke opvattingen? Of is hij wat flexibeler ingesteld op mentaal vlak?

Citaat:
Ik vergelijk niet met concentratiekampen maar met het getto van Warschau. Dat is niet hetzelfde.
Klopt, ik haalde de twee door elkaar.
Oud 15 juni 2010, 14:18   #59
ShoshannaKimberley
Banneling

Standaard

... speaking of...

Gaza through fresh eyes

Artikel in de NY Times met 12 foto's:

http://www.nytimes.com/slideshow/201...f=weekinreview
Oud 15 juni 2010, 14:29   #60
ShoshannaKimberley
Banneling

Standaard

Citaat:

nou jij kent de talenten van Pallywood nog niet dan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be