Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2010, 08:01   #41
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Wat voor een gezever is dat nu? Een taal leren is NOOIT tijdverlies.

Nadat mijn studies voltooid zijn, zal ik werk moeten zoeken. De kans is voor mij groot dat dat dit Brussel zal zijn. Geen Frans kennen zou de meeste mensen uit mijn regio serieus belemmeren op de arbeidsmarkt. Waarom werken er zoveel Vlamingen in Brussel denkt ge? Omdat ze de twee landstalen beheersen.

Vergeet trouwens niet dat België voor zijn handel zeer afhankelijk is van zijn buurlanden. Daartoe behoort nog steeds Frankrijk.
Het gaat er om WELKE taal. En dan is het Spaans eigenlijk interessanter dan het Frans. Daarnaast chinees, indische talen of arabisch.
Dat er zoveel Vlamingen zitten in Brussel komt 1) omdat ze goed Engels praten en 2) omdat ze hard werken en kwaliteit afleveren.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 08:08   #42
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrantic Bekijk bericht
Mannen, wij leven toch in een drietalig land. Alle 3 talen moeten aangeleerd worden!
Wij leven niet in een drietalig land. België is de optelsom van verschillende taalgebieden, waaronder het ééntalige Vlaanderen.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 08:19   #43
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zou liefst hebben dat mijn kleinkinderen (voor mijn kinderen is de schooltijd al achter de rug natuurlijk) als eerste vreemde taal het Frans zouden studeren, zoals dit al de gewoonte was in Vlaanderen.

Daarna het Engels.
(Engels gaat er makkelijker in dan het Frans, dus ... bla bla)
En een bazis voor Duits.

Daarmee kunnen ze, als het nodig is voor wat dan ook, gemakkelijk genoeg een volgende taal bijleren, vb. Spaans, Italiaans ...

Frans en Duits zijn teveel buurlanden, om hun taal niet te studeren.
Engels is de taal van de wetenschappelijke uitwisseling (dus eigenlijk van de hedendaagse wetenschap) en van de handel.

Persoonlijk zie ik liefst de gedegen training die de Latinisten kregen, vervangen door dezelfde training, maar dan in het Frans.
Het Weverke zal wel van een ander gedacht zijn, maar op dit vlak kent hij er dus niets van.

Chinees is goed voor tolken edm, of voor mensen die zich op handel met China toeleggen, maar dan studeer je dat zoals je Spaans studeert: op 't moment dat je voorziet dat het nodig zal zijn.

Eén ding is zeker: het is uiterst spijtig dat er Vlamingen zijn die hun plan niet kunnen trekken in het Frans en in het Engels.
Gelukkig speelt het sosiaal aspekt daar niet meer zo zoals het jaren terug was. Maar dat is een ander verhaal.

Maar het allerbelangrijkste dat ik tegen de draadopstarter wil zeggen, is tegelijk hetgeen van het allerminste belang is, want zo zot als een deur:
wij, Vlamingen, bepalen onze zaken;
het is net omdat de frankofonen zus of zo kiezen voor hun tweede taal, dat dat een element kan zijn om onze keuze te bepalen.
Ik zou je woorden eens moeten herlezen, maar ik ben geneigd om je een oen te noemen voor de manier waarop jij denkt dat je een argument aanhaalt.
de Vlaamse burger moet zoals het in het verleden was, de vrije keuze krijgen tussen ENG-FR 2e en 3e taal.

zo heb ik FR 2e taal gekozen en mijn zus ENG 2e taal (zij had latijn gedaan, ik wetenschappen)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 09:14   #44
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Hmmm
Eentje van de Maaskant?
Ja idd maar dat wist ik al van Pajoske
Beste manier om Duits te leren is in Limburg wonen langs de Maas.
Woon ook al 40jr aan de Maaskant (als import uit Vlaanders) en waar dus duits geleerd? Hier meer dan op school.
Maar ik vind het geen mooie taal ten opzicht van het frans.
Doch frans gaat er om politieke reden nie in bij mij. Als ze hun taal gebruiken om hun, zoals bisschop Leonard zei, superioriteits gevoel te tonen ten opzichte van een ander volk kunne ze de pot op.
Duits versta ik alles maar spreken nie veel nodig ( ik verstuik mijn tong over die maanvallen) en anders gaon ich wel plat kalle euver de grens bie den Aldi. Dat plat Limburgs daar kunt ge zelfs in Keulen mee terecht.
Oud 16 juni 2010, 09:16   #45
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Fries of Afrikaans lijken me wel wat.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 09:23   #46
Arnforpresident
Burger

Arnforpresident's schermafbeelding

Standaard

Talen zijn onze grootste troef. Een zakenman die alleen in zijn eigen taal kan communiceren en een tolk moet meebrengen naar een beurs bijvoorbeeld, zal het minder ver schoppen dan een zakenman die Nederlands, Frans, Duits, en Engels kan, en 's avonds op café kan gaan met zijn klanten.

Binnen Europa zijn Duits & Frans sowieso een grote troef, meer dan Spaans of wat dan ook. Duitsland is onze grootste handelspartner, en bedrijven smeken om werknemers die het Duits beheersen.

Laatst gewijzigd door Arnforpresident : 16 juni 2010 om 09:25.
Arnforpresident is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 09:28   #47
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arnforpresident Bekijk bericht
Talen zijn onze grootste troef. Een zakenman die alleen in zijn eigen taal kan communiceren en een tolk moet meebrengen naar een beurs bijvoorbeeld, zal het minder ver schoppen dan een zakenman die Nederlands, Frans, Duits, en Engels kan, en 's avonds op café kan gaan met zijn klanten.

Binnen Europa zijn Duits & Frans sowieso een grote troef, meer dan Spaans of wat dan ook. Duitsland is onze grootste handelspartner, en bedrijven smeken om werknemers die het Duits beheersen.
²
maar laat dat nu geen argument zijn tegen een VRIJE KEUZE FR 2e of 3e taal
Oud 16 juni 2010, 09:32   #48
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
²
maar laat dat nu geen argument zijn tegen een VRIJE KEUZE FR 2e of 3e taal
Ongelofelijk hoeveel mensen er weer zijn die niet begrepen hebben waarover het hier gaat.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 10:30   #49
cdekeule
Burgemeester

cdekeule's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas VDB Bekijk bericht
Even opmerken dat het "Engels" dat vele mensen beweren goed te spreken geen echt Engels meer is, maar een soort vereenvoudigde vorm ervan.
Vlamingen en Nederlanders - die in vergelijking met de meeste niet-Engelstalige mensen toch nog best wel uitblinken in Engels! - spreken gemiddeld zeer belabberd en beperkt Engels.
Een belangrijk punt waar ik het volstrekt mee eens ben!

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 10:34   #50
cdekeule
Burgemeester

cdekeule's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Meer dan genoeg. Geen zin om dat op te zoeken. Zelfs babies kunnen verschillende talen tegelijk leren, gewoon door met hen om te gaan in die talen. Wat ze in hun eerste levensjaren verwerken, levert een stevige fundering op, die blijft. Kinderen hebben veel plastischere hersenen dan volwassenen. Wat logisch is, ze moeten namelijk op gigantisch tempo enorm veel leren.

Wat ik betwijfel is het aantal talen dat kinderen kunnen leren. Dat het vijf, zes of meer talen kunnen zijn, daar heb ik sterk mijn twijfels over. Dat het er twee of drie kunnen zijn, dat is een feit.

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl

Laatst gewijzigd door cdekeule : 16 juni 2010 om 10:34.
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 11:35   #51
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de Vlaamse burger moet zoals het in het verleden was, de vrije keuze krijgen tussen ENG-FR 2e en 3e taal.

zo heb ik FR 2e taal gekozen en mijn zus ENG 2e taal (zij had latijn gedaan, ik wetenschappen)
Was daar een vrije keuze vroeger? Het huidige systeem vind ik beter. Op jongere leeftijd Frans beginnen leren (5e leerjaar), en later Engels. De rollen zou ik zeker niet omdraaien, want een Romaanse taal als Frans gaat er voor ons moeilijker in dan andere Germaanse talen.

Ook praktisch gezien is vrije taalkeuze voor de scholen moeilijker. (indeling van de klasgroepen, meer leerkrachten e.d.) Zeker voor de lagere scholen.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 11:56   #52
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Het gaat er om WELKE taal. En dan is het Spaans eigenlijk interessanter dan het Frans. Daarnaast chinees, indische talen of arabisch.
Dat is helemaal niet interessanter.

Citaat:
Dat er zoveel Vlamingen zitten in Brussel komt 1) omdat ze goed Engels praten
Helemaal niet.
Oud 16 juni 2010, 12:38   #53
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Is het eigenlijk nog verdedigbaar om Frans te verplichten als tweede taal in het onderwijs in Vlaanderen, dit terwijl in Wallonië het Nederlands niet verplicht is?

Of met andere woorden, is het bevorderlijk voor 'de Vlaamse identiteit' (mocht er al zoiets bestaan) dat iedereen verplicht wordt Frans te leren zodat we zo snel mogelijk kunnen overschakelen wanneer iemand ons in Vlaanderen in het Frans aanspreekt?
Hoe de Franse Gemeenschap haar onderwijs inricht, is haar zaak. De Vlaamse en Franse Gemeenschap zijn soeverein binnen die bevoegdheid, en moeten zich dus niet aan elkaar spiegelen.

Ja, Frans moet een verplichte taal blijven in Vlaanderen. Als je de Vlaamse cultuur en identiteit omarmt, zou je ook mogen weten dat naast het Nederlands ook het Frans een lange culturele aanwezigheid heeft in Vlaanderen. De enige Vlaamse nobelprijs voor literatuur, was voor de Franstalige Gentenaar Maeterlinck.
Talenkennis is een rijkdom. Onze leerlingen moeten dan ook niet alleen Nederlands en Frans kennen, maar ook Engels en Duits. En indien mogelijk: nog zoveel mogelijk andere talen.

Het feit dat veel Vlamingen overschakelen naar het Frans (bv. in Brussel), moet je niet tegengaan door je leerlingen dom te houden, maar door assertiever te worden. Er is niets leukers dan in Brussel een Franstalige agent te laten zweten in gebrekkig Nederlands, nadat je hem hebt wijsgemaakt dat je zogezegd geen Frans kan.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 16 juni 2010 om 12:39.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 13:04   #54
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Was daar een vrije keuze vroeger? Het huidige systeem vind ik beter. Op jongere leeftijd Frans beginnen leren (5e leerjaar), en later Engels. De rollen zou ik zeker niet omdraaien, want een Romaanse taal als Frans gaat er voor ons moeilijker in dan andere Germaanse talen.

Ook praktisch gezien is vrije taalkeuze voor de scholen moeilijker. (indeling van de klasgroepen, meer leerkrachten e.d.) Zeker voor de lagere scholen.
vroeger was er vrije keuze

maar idd vanaf het middelbaar

frans begon vanaf 5e lager en dan vanaf 1e middelbaar toen er een derde taal bijkwam, kon je vrij kiezen of frans/engels 2e dan wel 3e taal werd

dus geen kwestie van geen frans meer leren

alleen maar extra VRIJE KEUZE ... heeft jaren zo gelopen, blijkbaar geen probleem voor organisatie ...

ik EIS als burger dat keuzeRECHT terug op.
Oud 16 juni 2010, 13:12   #55
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Ja idd maar dat wist ik al van Pajoske
Beste manier om Duits te leren is in Limburg wonen langs de Maas.
Woon ook al 40jr aan de Maaskant (als import uit Vlaanders) en waar dus duits geleerd? Hier meer dan op school.
Maar ik vind het geen mooie taal ten opzicht van het frans.
Doch frans gaat er om politieke reden nie in bij mij. Als ze hun taal gebruiken om hun, zoals bisschop Leonard zei, superioriteits gevoel te tonen ten opzichte van een ander volk kunne ze de pot op.
Duits versta ik alles maar spreken nie veel nodig ( ik verstuik mijn tong over die maanvallen) en anders gaon ich wel plat kalle euver de grens bie den Aldi. Dat plat Limburgs daar kunt ge zelfs in Keulen mee terecht.
Dank u stropke !
"Este zin en tied hoebs, moste is loesteren noa ded leedje van Sabien Tiels, Het Durp"
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 13:24   #56
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Antwoord: JA
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 13:27   #57
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Een informatief vraagje dat ik wel van jou zou willen weten:

Wat is het antwoord op de vraag: Nederlands verplicht op school?
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 13:38   #58
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
idd

maar laat de Vlaming kiezen of dat nu als 2e, 3e of vierde taal moet zijn.
Oud 16 juni 2010, 13:45   #59
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Dat er zoveel Vlamingen zitten in Brussel komt 1) omdat ze goed Engels praten en 2) omdat ze hard werken en kwaliteit afleveren.
Wat komt gij hier nu allemaal vertellen? Het is duidelijk dat ge een Antwerpenaar zijt.
Tweetaligheid (nl-fr) is een garantie op een job in Brussel.

Laatst gewijzigd door captain jack : 16 juni 2010 om 13:47.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2010, 14:04   #60
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Dank u stropke !
"Este zin en tied hoebs, moste is loesteren noa ded leedje van Sabien Tiels, Het Durp"
Loester mèèr: http://www.youtube.com/watch?v=80U5b...eature=related

En es veer ein groet Limburg höbbe goan we de klokke loejen. In Mestreech höbbe ze aal geoefend: http://www.youtube.com/watch?v=80U5bPmRa2Y
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be