![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
fundamentalisme en fanatisme gaan gepaard met een verbod op twijfel, religie op zich staat volledig los hiervan. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Ik heb hem gezegd dat hij dat het beste zou onderzoeken en pas dan verder redeneren. Maar ik denk niet dat hij zegt dat niemand hieraan mag twijfelen. Als zijn deur niet meer op een kier staat om uit te wijken naar andere ideeen maar toe is heb je inderdaad gelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
de meeste moslimgezinnen die ik ken verschillen niet echt veel van de meeste niet-moslimgezinnen die ik ken. het nogal eenzijdige beeld dat iedere moslimman zijn vrouw onderdrukt moet dringend vervangen worden door de veel genuanceerdere waarheid. hiermee wil ik overigens absoluut niet beweren dat er geen vrouwen-onderdrukking bestaat in islamitische gezinnen en gemeenschappen. ik wil alleen zeggen dat de indruk die jij krijgt, dat moslimmannen hun vrouwen meestal geen keuze geven, niet de volledige en absolute waarheid is. Citaat:
denken bestaat uit concepten, deze concepten staan tussen ons en de werkelijkheid in. ze leren ons om die werkelijkheid te begrijpen. maar naarmate onze kennis en onze ervaring groeien, krijgen we dieper begrip van de werkelijkheid, zonder dat we die concepten nog nodig hebben. het inzicht, het beleven van de werkelijheid wordt onmiddellijk (zie bijvoorbeeld meister eckhardt voor een interessant gebruik van de term 'onmiddellijk'). we zouden moeten leren denken zonder te denken. als we ons kopke leeg maken, is er plaats voor iets nieuws. als we stilte maken in ons hoofd, kunnen we misschien de stem van die stilte horen fluisteren. Citaat:
Citaat:
dat is al een heel belangrijke stap. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jij denkt dat wij die vragen nog niet hebben gesteld? Harrie iets onderzoeken? Hij kent niet eens een electron microscope en Engels ligt nét buiten het bereik zijn zijn superintelligente beestjes ![]() Tip : lees eerst zijn "bijbel" of hier in levenden lijve |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Het tweede, in verband met denken, lijk me weer eerder de poëtische richting uitgaan. Er schuilt misschien een kern van waarheid in, maar die wordt voor mij dan helaas niet duidelijk genoeg geformuleerd (je moet weten: ik spreek niet graag in metaforen of beeldtaal, en hoor of zeg liever waar het op staat). Nummer 3 dan maar. Hier heb ik het niet over het goed of slecht zijn van mijn keuze, maar het niet meer willen of kunnen veranderen. De deur moet altijd op een kier staan, zoals diezelfde grootvader vaak zegt. Je moet de deur op een kier laten staan, niet eigenwijs zijn en open staan voor alles. Wat hij zelf niet meer doet op vlak van godsdienst. Nummer 4 Ik oordeel niet, ik ben geen rechter. Maar ik vind het wel. Nee, ik voel het wel, want ik denk dat minachting een gevoel is. En dat kan ik helaas niet tegenhouden. Ik heb misschien niets tegen de persoon op zich, maar een overhaaste beslissing zal ik nooit waarderen. 5: Misschien dak er nu ni aan uit gaan, ma da komt mss nog é ![]() Tom |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() Nog wat visueel studiemateriaal http://www.youtube.com/watch?v=5HKHaClUCw4
Laatst gewijzigd door Cdude : 20 juni 2010 om 16:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
heldere taal is maar nuttig wanneer we het over feiten hebben. wanneer we het feitelijke overstijgen, hebben we metaforen nodig. bedenk vooral dat de wereld altijd een pak ingewikkelder is dan onze arme hersentjes kunnen bevatten. vrede, redwasp
![]() |
#50 |
Schepen
|
![]() Ben intussen al verbeterd ^^, 'twas RW.
Maar ik zal het nooooit meer vergeten. ![]() Laatst gewijzigd door Zantiax : 20 juni 2010 om 16:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Compati...ncompatibilism Tja, nu is het maar een kwestie van tijd voor porpo zich hier komt mengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Schepen
|
![]() Elke beslissing die we maken wordt veroorzaakt door de hersenen die impulsen verwerken op basis van energie. Ik denk dus effectief dat alles al op 'voorhand bepaald is', maar dat geeft misschien een fout beeld van de situatie weer, alsof er effectief een soort hogere macht is, en dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat het zo zal gebeuren, zonder twijfel (alleen weten we dat niet). Moesten we het verloop van energie over heel het heelal op alle plaatsen en de locaties van alle organismen en anorganische stoffen kennen, DAN zouden we, theoretisch gezien, volgens mij de toekomst kunnen voorspellen. Uiteraard zal dit nooit mogelijk zijn, omdat dat simpelweg te veel is.
Ik weet dat ik het heel chaotisch uitleg, maar op dit vlak denk ik dat alles bepaald is. En ik denk (zoals ik al zei, moet er nog over nadenken) eigenlijk dat vrije wil inderdaad niet bestaat. Alles wat we doen wordt door onze hersenen gestuurd op basis van wat we denken dat ons nu of in de toekomst het meeste voordeel zal opleveren. Hier weer mijn theorie: alles heeft een reden. We denken misschien dat we vrije wil hebben, maar uiteindelijk zal onze keuze altijd die zijn voor welke we denken er het meeste voordeel uit te halen. (ookal doen we dat zonder dat we het beseffen) |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() Had hem mij wel lichtelijk anders voorgesteld. Aan de andere kant: zijn theorie zou kunnen kloppen. Maar hij gaat in de fout door zeker te zijn dat hij juist is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
voor een atheïst toont de chaos-theorie dat god als schepper niet nodig was, voor een gelovige toont de chaos-theorie dat god als schepper geniaal was. vrede, redwasp
![]() |
#56 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() en dat toont op zijn beurt voor een religieuze mens aan dat zowel het atheïstische geloof als al die andere geloven, het mohammedaanse op kop, helemaal niet geniaal zijn.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Schepen
|
![]() Kunne we een beetje minder metaforen gebruiken? :S
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Banneling
|
![]() Neen, die gelovige lift simpelweg mee op de wetenschap om zijn loze argumenten up-to-date te houden (ref. : creationisten)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar het imo sterkste argument dat het dichtst bij de kernvraag komt (wie zijn wij?) en nog een min of meer bevredigende aanduiding geeft, is imo wel deze: "Tat Tvam Asi The meaning of this saying is that the Self - in its original, pure, primordial state - is wholly or partially identifiable or identical with the Ultimate Reality that is the ground and origin of all phenomena. The knowledge that this is so, characterises the experience of liberation or salvation that accompanies the Unio Mystica." http://en.wikipedia.org/wiki/Tat_Tvam_Asi Maw, het oorspronkelijke Zelf in ons, is in wezen onlosmakelijk en intrisiek verbonden met de Uiteindelijke Realiteit, waarvan alles en iedereen eveneens deel uitmaakt van die ultieme grond of de bron van alle bestaan, waarbuiten niets anders bestaat. Enfin, die uitleg is imo vrij neutraal en omvat zowel een ongelovig, een gelovig alsook een spirituele kijk op de kosmische zaak. Iedereen tevreden dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Cdude : 20 juni 2010 om 22:43. |
|||