Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 15 juli 2010, 10:08   #41
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Iemand die bijleert, moet gerespecteerd worden.

Zelfs iemand die bijleert "uit scha en schande".

Ze heeft het niet op tijd gezien, of niet op tijd durven/kunnen reageren.
Maar tenminste doet ze het nu dan toch.
Beter laat dan nooit.
Mensen die het drie laar lang normaal gevonden hebben om zonder Vlaamse meerderheid te regeren, maar tot inkeer komen omdat ze hun postje verloren zijn, zijn niet te vertrouwen. No mercy, de CD&V moet eraan.
Oud 15 juli 2010, 10:22   #42
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
halloooooo ????
alles in orde met u Schoof ?

ik heb geen partij.
er is dus geen 'de mijne'
ik heb op 13 juni N-VA gestemd, en zelfs mocht dat niet zo geweest zijn, ik mag als kiezer toch mijn gedacht zeggen ???

het is rond deze tijd dat de kiem gelegd wordt voor het resultaat van de volgende verkiezing.
ge gaat mij niet zeggen dat al de NVA kiezers gelukkig zijn met de onthouding bij de stemming over de geldigheid van de verkiezing in BHV hé ?!? (noch met de evolutie in de communicatie over onafhankelijkheid ...maar dat kan je nog als strategisch afdoen)

ik zeg dus mijn gedacht, en ik doe dat, denk ik, iets inhoudelijker dan gij !
ok, sorry dat ik wat te rap was,
alhoewel, gij kunt daar nog goed tegen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 15 juli 2010, 10:34   #43
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
ok, sorry dat ik wat te rap was,
alhoewel, gij kunt daar nog goed tegen.
excuus aanvaard.
zand erover

kritiek is goed, tenminste als er uit geleerd wordt, zo is mij dat toch altijd uitgelegd ...
Anna List is offline  
Oud 15 juli 2010, 11:31   #44
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik zeg niet dat er geen grond van waarheid in zit; ik zeg dat het een simplificatie is, en van jouw kant ook een simplificatie van deze uitspraak. Er zijn aan beide zijden van de taalgrens mensen die willen onderhandelen en mensen die koppig vasthouden aan hun eigen ideologie. Niet toevallig moest De Gucht niets hebben van de "caracteriels". En die situeerde hij niet exclusief aan Franstalige zijnde. Ook De Gucht begreep perfect dat een oplossing er maar zou komen als de redelijker figuren aan beide kanten van de taalgrens het voor het zeggen zouden hebben. En dat kan maar gebeuren in een klimaat van diplomatie; niet in een klimaat van front-tegen-front.
Beste Duisteren Duikboot. Ik heb je opeenvolgende boodschapjes gelezen en er komt duidelijk een bepaald sentiment uit te voorschijn: een endemische angst voor de mogelijkheid dat alle (of toch de meeste) Vlaamse politieke partijen tegenover de Franstaligen inzake staatshervorming en sociaal-economisch beleid op één ondubbelzinnig en gemeenschappelijk standpunt zouden staan. Het taalgebruik wil nu eenmaal dat zoiets "frontvorming" wordt genoemd. Maar zelfs dát is er jou teveel aan, want te "agressief".

Wat moet ik van die bezorgdheid denken? Angst dat het de Francofonen zou kunnen schofferen? Welaan dan, stel dat het inderdaad zo zou blijken te zijn. Et alors? Als het zo is dat de Franstaligen menen dat dergelijk Vlaams standpunt het einde van la Belgique zou betekenen, dan is het toch duidelijk dat zij nog liever la Belgique zien verdwijnen dan te beantwoorden aan de Vlaamse wensen. Wat dus impliceert dat deze staat hen slechts lief is in de mate dat ze verder kunnen vegeteren in de huidige structuren. Zou jij het dan nog "normaal" vinden dat die Vlamingen dan maar moeten inbinden?

Ik niet! En ik ben er van overtuigd dat tegenwoordig vele Vlamingen dat standpunt delen.

Laatst gewijzigd door quercus : 15 juli 2010 om 11:31.
quercus is offline  
Oud 15 juli 2010, 11:45   #45
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Beste Duisteren Duikboot. Ik heb je opeenvolgende boodschapjes gelezen en er komt duidelijk een bepaald sentiment uit te voorschijn: een endemische angst voor de mogelijkheid dat alle (of toch de meeste) Vlaamse politieke partijen tegenover de Franstaligen inzake staatshervorming en sociaal-economisch beleid op één ondubbelzinnig en gemeenschappelijk standpunt zouden staan. Het taalgebruik wil nu eenmaal dat zoiets "frontvorming" wordt genoemd. Maar zelfs dát is er jou teveel aan, want te "agressief".

Wat moet ik van die bezorgdheid denken? Angst dat het de Francofonen zou kunnen schofferen? Welaan dan, stel dat het inderdaad zo zou blijken te zijn. Et alors? Als het zo is dat de Franstaligen menen dat dergelijk Vlaams standpunt het einde van la Belgique zou betekenen, dan is het toch duidelijk dat zij nog liever la Belgique zien verdwijnen dan te beantwoorden aan de Vlaamse wensen. Wat dus impliceert dat deze staat hen slechts lief is in de mate dat ze verder kunnen vegeteren in de huidige structuren. Zou jij het dan nog "normaal" vinden dat die Vlamingen dan maar moeten inbinden?

Ik niet! En ik ben er van overtuigd dat tegenwoordig vele Vlamingen dat standpunt delen.
Het was wachten op het eerste intentieproces... Nochtans bekritiseer ik hier niet de doelstellingen op zich (een communautaire hervorming uit de brand slepen), wel stel ik de productiviteit in vraag van de strategie die hier gepromoot wordt. Per slot van rekening: als alle Vlaamse partijen plusminus hetzelfde willen - zoals jij suggereert - wat is dan de meerwaarde van een "front"? Mijns inziens leidt dit slechts tot nodeloze polarisatie.
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 15 juli 2010, 11:47   #46
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het was wachten op het eerste intentieproces... Nochtans bekritiseer ik hier niet de doelstellingen op zich (een communautaire hervorming uit de brand slepen), wel stel ik de productiviteit in vraag van de strategie die hier gepromoot wordt. Per slot van rekening: als alle Vlaamse partijen plusminus hetzelfde willen - zoals jij suggereert - wat is dan de meerwaarde van een "front"? Mijns inziens leidt dit slechts tot nodeloze polarisatie.
ik kan je volgen. maar tot nu toe is er bewezen dat het vermijden van die polarisatie, tot niets leidt. dus waarom niet eens die polarisatie proberen?
Oud 15 juli 2010, 11:55   #47
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ik denk dat bij de franstaligen toch wel langzaamaan het besef aan het groeien is dat ze niet naast de N-VA heen kunnen.

Het zal zijn met de N-VA of niet.
Ijdele hoop.

Een zwaluw maakt de lente niet.

De CD&V is en blijft een belgicistische anti-Vlaamse machtspartij.
Oud 15 juli 2010, 12:05   #48
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De "meerwaarde" is dat het, mag ik toch hopen, het voor de Franstaligen eindelijk toch eens duidelijk gaat worden dat wij het menen en dat ze niet moeten hopen dat ze "politik spelleches" nog kunnen spelen ingevolge onderlinge Vlaamse verdeeldheid.
Oud 15 juli 2010, 12:10   #49
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik kan je volgen. maar tot nu toe is er bewezen dat het vermijden van die polarisatie, tot niets leidt. dus waarom niet eens die polarisatie proberen?
Ik zou eerder denken dat er te veel polarisatie is geweest, zowel in de media als in de politiek. Ik wacht nog steeds op de dag dat de Vlamingen aan de Franstaligen gaan uitleggen waarom een staatshervorming ook in hun voordeel zou zijn. Terugvallen op een rationeel discours is op termijn lucratiever dan terugvallen op fronten en loopgraven. Natuurlijk vraagt dat tijd, en in plaats van de ideeën te promoten (primair bij de Franstalige bevolking) is men van deadline naar deadline gegaan, met het mes op de keel, om uiteindelijk vast te stellen dat het op die manier niet werkt.

Ene Verhofstadt klaarde het om een "eerste pakket" in elkaar te knutselen. Hoe beperkt ook, het was het enige schijntje van vooruitgang dat er geboekt werd. En waarom? Het Nixon-fenomeen. Verhofstadt kon door de Franstaligen niet van een Vlaams-nationalistische agenda worden verdacht. Men vertrouwde hem, en dankzij dat vertrouwen kon er een eerste toenadering geschieden. Daarna was het weer aan de stormrammen, waardoor ook dat eerste akkoordje niet kon worden verzilverd.

In een land van dwazen zal de geschiedenis zich eeuwig herhalen.
Oud 15 juli 2010, 12:23   #50
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
De "meerwaarde" is dat het, mag ik toch hopen, het voor de Franstaligen eindelijk toch eens duidelijk gaat worden dat wij het menen en dat ze niet moeten hopen dat ze "politik spelleches" nog kunnen spelen ingevolge onderlinge Vlaamse verdeeldheid.
Hoe meer je "front" vormt, hoe meer de indruk ontstaat dat alleen dat "front" baat heeft bij een staatshervorming. Er zitten bij de Franstaligen zeer redelijke mensen als het op communautaire kwesties aankomt: Mourreaux, Demotte, de Michels, Marcourt, Javaux, zelfs DiRupo, etc. Hoe meer je front vormt, hoe meer je een tegenfront uitlokt, waarbij aan de andere zijde de soepeler figuren tussen de plooien dreigen te verdwijnen.

Vlaanderen moet natuurlijk ook haar eigen taboes in vraag durven stellen (Brussel!), anders wordt het allemaal ongeloofwaardig.

Maar ja, als je zelf niet rijp bent voor een echte discussie, kun je inderdaad maar beter front vormen... Als zwaktebod.
Oud 15 juli 2010, 12:23   #51
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ik zou het niet berouw na zonde noemen, ze beginnen te beseffen dat de oude partijkrokodillen en partijtop hun zitje heeft verkwanselt door niet voor de Vlaamse zaak te kiezen.
Terwijl ze zelf zeer Vlaams waren...
Oud 15 juli 2010, 13:43   #52
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Hoe meer je "front" vormt, hoe meer de indruk ontstaat dat alleen dat "front" baat heeft bij een staatshervorming. Er zitten bij de Franstaligen zeer redelijke mensen als het op communautaire kwesties aankomt: Mourreaux, Demotte, de Michels, Marcourt, Javaux, zelfs DiRupo, etc. Hoe meer je front vormt, hoe meer je een tegenfront uitlokt, waarbij aan de andere zijde de soepeler figuren tussen de plooien dreigen te verdwijnen.

Vlaanderen moet natuurlijk ook haar eigen taboes in vraag durven stellen (Brussel!), anders wordt het allemaal ongeloofwaardig.

Maar ja, als je zelf niet rijp bent voor een echte discussie, kun je inderdaad maar beter front vormen... Als zwaktebod.
Met alle respect, maar leven wij wel in dezelfde dimensie? Met enige intellectuele eerlijkheid zou u gewoon moeten erkennen dat een groot probleem in heel de communautaire discussie net dat gebrek aan Vlaams "front" is. Franstalig België weet verdomd goed dat zij de Vlamingen (lees: de "echte" democratische partijen) voortdurend uit mekaar kunnen spelen doordat zij, die Franstaligen dus, wel degelijk zelf een front vormen. Vandaar dat "Vlaanderen" niets kan afdwingen van de Franstaligen. En dan ga ik zelfs nog voorbij aan 't feit dat die "echte" Vlaamse democraten steevast kiezen voor 't behoud van 't ancien regime, 't regime waarvan zij dagelijks de vruchten mogen plukken.
Maar 't kan zijn dat u een andere realiteit waarneemt, uiteraard... Ik heb echter geen roze glazen in mijn brilletje zitten.
den ambetantsten is offline  
Oud 15 juli 2010, 14:10   #53
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en sociaal-economisch
lol

De Nederlandstalige partijen zijn helemaal niet eensgezind over hun socio-economische standpunten en zullen dat hopelijk ook nooit worden

Laatst gewijzigd door toccata : 15 juli 2010 om 14:10.
toccata is offline  
Oud 15 juli 2010, 14:36   #54
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Met alle respect, maar leven wij wel in dezelfde dimensie? Met enige intellectuele eerlijkheid zou u gewoon moeten erkennen dat een groot probleem in heel de communautaire discussie net dat gebrek aan Vlaams "front" is. Franstalig België weet verdomd goed dat zij de Vlamingen (lees: de "echte" democratische partijen) voortdurend uit mekaar kunnen spelen doordat zij, die Franstaligen dus, wel degelijk zelf een front vormen. Vandaar dat "Vlaanderen" niets kan afdwingen van de Franstaligen. En dan ga ik zelfs nog voorbij aan 't feit dat die "echte" Vlaamse democraten steevast kiezen voor 't behoud van 't ancien regime, 't regime waarvan zij dagelijks de vruchten mogen plukken.
Maar 't kan zijn dat u een andere realiteit waarneemt, uiteraard... Ik heb echter geen roze glazen in mijn brilletje zitten.
Wij leven niet in een andere dimensie, wij bekijken de werkelijkheid met andere ogen.

Proust heeft dat ooit mooi verwoord: Le véritable voyage ne consiste pas �* voir de nouveaux paysages, mais �* voir avec des nouveaux yeux.
Oud 15 juli 2010, 14:38   #55
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij leven niet in een andere dimensie, wij bekijken de werkelijkheid met andere ogen.

Proust heeft dat ooit mooi verwoord: Le véritable voyage ne consiste pas �* voir de nouveaux paysages, mais �* voir avec des nouveaux yeux.
ok, maar je kan in de Franstalige kranten ongeveer elke dag lezen over "le front francophone", uitspraken van de politici zelf hé. mogen we dan aannemen dat op gebied van de staatshervorming dit front effectief heeft bestaan? al dan niet onder lichte electorale dwang? en enkel bestaande uit de zin: "on est demandeur de rien"?
Oud 15 juli 2010, 14:58   #56
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ok, maar je kan in de Franstalige kranten ongeveer elke dag lezen over "le front francophone", uitspraken van de politici zelf hé. mogen we dan aannemen dat op gebied van de staatshervorming dit front effectief heeft bestaan? al dan niet onder lichte electorale dwang? en enkel bestaande uit de zin: "on est demandeur de rien"?
Zo'n "front" heeft langs beide kanten bestaan. Om een of andere reden zien jullie alleen een front aan de "andere" zijde. Dat lijkt mij de vertekening waaraan iemand ten prooi valt als hij één van beide partijen is in plaats van een afstandelijke toeschouwer. Zoals gezegd: het ene front roept het andere op en versterkt het (polarisatie en escalatie).

Zo'n front blijft wel in grote mate kunstmatig (ook aan Franstalige kant is er lang niet zo'n grote eensgezindheid over communautaire doelen en strategieën), leeft ten dele van perceptie (haantjesgedrag) en dient in hoofdzaak de retoriek (naar achterban of lezerspubliek, naar de andere elementen in het "front" die in de pas moeten worden gehouden, etc.).

Zo'n frontvorming - zeker als het over twee fronten gaat - leidt bovendien tot een zero sum game: de ene wint wat de ander verliest. Dat opent geen perspectieven. Het leidt ook al te vaak tot wederzijdse demonisering, waarbij de inhoud van het debat verloren gaat. Daarom moet men de logica van het spel veranderen: de inhoud centraal stellen i.p.v. de spelers. Wat zijn de voordelen van een staatshervorming op het vlak van arbeidsmarktbeleid? Hoe kunnen meer bevoegdheden voor de regio's bijdragen tot een sterkere federale sociale zekerheid? Etc.

Frank Vandenbroucke heeft de voorzet voor deze aanpak gegeven door in de verkiezingen de nadruk te leggen op "een sociale staatshervorming". Op dat pad kan voortgebouwd worden, gelet op de gevoeligheid van het SZ-thema bij m.n. PS en CDh.
Oud 15 juli 2010, 15:17   #57
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

respect voor DDD dat hij zo helder blijft uitleggen

toccata is offline  
Oud 15 juli 2010, 15:20   #58
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
respect voor DDD dat hij zo helder blijft uitleggen
??? dat snap ik nu ni, DDD negeert het feit dat Franstaligen al sinds 1978 struktureel taktisch voorzittersoverleg houden en als ik zeg dat Vlamingen dat ook zouden moeten doen, doet hij dat af als contraefficiente frontvorming ???

maar gij vindt t helder ?

zwaanst na ni !
Anna List is offline  
Oud 15 juli 2010, 15:21   #59
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
??? dat snap ik nu ni, DDD negeert het feit dat Franstaligen al sinds 1978 struktureel taktisch voorzittersoverleg houden en als ik zeg dat Vlamingen dat ook zouden moeten doen, doet hij dat af als contraefficiente frontvorming ???

maar gij vindt t helder ?

zwaanst na ni !
Zolang het maar anti-Vlaams is voor onze vrienden van Groen!.
Oud 15 juli 2010, 15:24   #60
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Zolang het maar anti-Vlaams is voor onze vrienden van Groen!.
ni overdrijven, toccatta durft al wel eens onafhankelijk denkend uit de hoek komen anders hoor

... niet in deze draad, blijkbaar
Anna List is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be