Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat is de meest wijze reactie?
Hoffelijk zijn en zelf Frans leren en spreken als je in contact komt met Franstaligen. 15 37,50%
Frans aannemen als eerste taal. 1 2,50%
Verhuizen naar een meer Nederlandstalig gebied (weg van Brussel). 1 2,50%
Alle contact met Franstaligen vermijden. 1 2,50%
Via wetten Franstaligen proberen dwingen Nederlands te spreken. 11 27,50%
Andere oplossing. 11 27,50%
Aantal stemmers: 40. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2010, 23:19   #41
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ah, ik dacht de Fransen, die een Anschluß- dan wel satellietstaat wilden stichten. En dat laatste is ze gelukt.
Dan vrees ik dat u de geschiedenis van uw buurland niet kent. Door wie werd Leopold I betaald, denkt u?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 23:36   #42
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie heeft België gesticht?
"Gesticht" is een eufemisme. Wallonië via een gewelddadige seperatistische oorlog van de Nederlanden afgescheurd en dan Vlaanderen verovert (bezet dus).
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 23:40   #43
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Dus Arabisch moet de enige officiële taal in Molenbeek of Borgerhout worden?

Indien Arabisch een officiële Belgische taal was naast Nederlands, Frans en Duits ja. Maar Arabisch is dit dus niet.
Oud 18 juli 2010, 23:41   #44
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Zo evident vind ik dat niet, neen. Ik heb mijn Lingala- en Kikongo-talige buren nooit horen vragen naar faciliteiten. En ik denk dat zij eerder een steuntje verdienen, dan pakweg een Franstalige villabewoner uit Kraainem.
Wat een mal antwoord is me dat? Het Lingala/Kikongotaaltje is geen officiële Belgische taal. Doe niet dom jaani.
Oud 18 juli 2010, 23:43   #45
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Wie heeft België gesticht?
Ik zou niet weten waar ge naartoe wilt en ik moet het niet weten want ik vermoed dat het iets dol en absurds is.
Oud 18 juli 2010, 23:46   #46
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Als je vind dat dit gezaag is moet je de discussie niet volgen.
De verfransing gebeurd omdat Franstaligen massaal wegtrekken uit Brussel, niet omdat Vlamingen wegtrekken uit Vlaanderen...
En nee, er is nooit een verbod uitgevaardigd om Nederlands te spreken. Het is wel zo dat er geen les meer gegeven mocht worden in het Nederlands, en als scholen enkel franstalig zijn, verfranst de bevolking. De evidentie zelf.
We hebben het over de situatiën in Brussel. En daar is de Vlaams sprekende Brusselaar massaal weggetrokken richting Vlaanderen.
Dat de scholen Franstalig kwamen komt omdat er geen Vlaamse kinderen meer waren of omdat dezen gewoon naar Vlaamse scholen gingen.
En neen Franse scholen maken Vlaamse kinderen niet Franstalig, maar tweetalig.
Oud 18 juli 2010, 23:49   #47
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
"Gesticht" is een eufemisme. Wallonië via een gewelddadige seperatistische oorlog van de Nederlanden afgescheurd en dan Vlaanderen verovert (bezet dus).
Neen de Katholieken hebben zich afgezet van de onderdrukkende Protestanten. Vlamingen en Walen hadden veel meer met elkaar gemeen dan dat ze iets met de Hollanders gemeen hadden met wie ze een schamele 15 jaar gedwongen werden één volkje te spelen, maar in werkelijkheid onderdrukt werden door de Hollandse arrogantie en onbeschoftheid.

Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 18 juli 2010 om 23:50.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 23:49   #48
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
We hebben het over de situatiën in Brussel. En daar is de Vlaams sprekende Brusselaar massaal weggetrokken richting Vlaanderen.
Je moet eens een telefoonboek openslaan voor de Brusselse gemeentes. Dan kan je zien dat die Nederlandstalige Brusselaar helemaal niet naar Vlaanderen is gevlucht. Ze zijn verfranst, dat wel.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 23:50   #49
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
De liberalen. Met steun van de Engelsen.
Eerder de Engelsen, met steun van de liberalen.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 23:54   #50
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat de scholen Franstalig kwamen komt omdat er geen Vlaamse kinderen meer waren of omdat dezen gewoon naar Vlaamse scholen gingen.
En neen Franse scholen maken Vlaamse kinderen niet Franstalig, maar tweetalig.
We hebben het over Vlaamse dorpen/steden die aan het verfransen zijn, niet over Brussel. Jij hebt er Brussel bij gehaald.
Omdat er geen Vlaams sprekende kinderen meer waren? Waarom zouden ze dan Nederlandse scholen verbieden? Omdat franse kinderen dan zouden kunnen vernederlandsen? Hahahahaha
Franse scholen maken Vlaamse kinderen wel Franstalig, kijk naar wat er gebeurd is met 500.000 Vlamingen.
De geschiedenis heeft uitgewezen dat onderwijs is hét beste instrument om te verfransen. Dat zou je toch moeten weten...
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 23:56   #51
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Je moet eens een telefoonboek openslaan voor de Brusselse gemeentes. Dan kan je zien dat die Nederlandstalige Brusselaar helemaal niet naar Vlaanderen is gevlucht. Ze zijn verfranst, dat wel.
Ja uiteraard zijn er heel wat verfranst, maar dat was hun eigen keuze, omdat Frans toen (en nu nog eigenlijk) veel chiquer was (en is).

Nogmaals:

*Vlamingen werden nooit gedwongen Brussel te verlaten.
*Vlamingen werden nooit gedwongen Frans te gaan spreken.

Alles gebeurde omdat zijzelf dit het beste achtten. Jullie gaan er achteraf -zo lijkt me- een totaal misleidende conclusie aan spinnen, aan situatiën waar jullie eigenlijk weinig van af weten.
Oud 18 juli 2010, 23:56   #52
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Indien Arabisch een officiële Belgische taal was naast Nederlands, Frans en Duits ja. Maar Arabisch is dit dus niet.
En het Frans is geen officiële taal in Vlaanderen. Maar dat willen de Franstalige migranten blijkbaar niet begrijpen.

Grieks is een officiële erkende taal binnen de Europese Unie, maar een Griek die naar Zweden verhuist zal toch Zweeds moeten leren en zal hoe hard hij ook blijft zagen geen Griekse taalfaciliteiten krijgen.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Oud 18 juli 2010, 23:59   #53
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
We hebben het over Vlaamse dorpen/steden die aan het verfransen zijn, niet over Brussel. Jij hebt er Brussel bij gehaald.
Omdat er geen Vlaams sprekende kinderen meer waren? Waarom zouden ze dan Nederlandse scholen verbieden? Omdat franse kinderen dan zouden kunnen vernederlandsen? Hahahahaha
Franse scholen maken Vlaamse kinderen wel Franstalig, kijk naar wat er gebeurd is met 500.000 Vlamingen.
De geschiedenis heeft uitgewezen dat onderwijs is hét beste instrument om te verfransen. Dat zou je toch moeten weten...
Maar nee, Franstalige scholen maken Vlaamstalige kinderen niet Franstalig maar tweetalig.

De keuze is dan aan die kinderen: gaan zijzelf verder Frans spreken of Vlaams? Welke taal gaan zij spreken tegen hun kinderen?

Dat alles verfranst is ligt aan de Vlamingen omdat zijzelf wegtrokken of gewoon assimileerden in de franse taal. Blijkbaar is de Vlaamse taal de zwakke taal.
Oud 18 juli 2010, 23:59   #54
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Neen de Katholieken hebben zich afgezet van de onderdrukkende Protestanten. Vlamingen en Walen hadden veel meer met elkaar gemeen dan dat ze iets met de Hollanders gemeen hadden met wie ze een schamele 15 jaar gedwongen werden één volkje te spelen, maar in werkelijkheid onderdrukt werden door de Hollandse arrogantie en onbeschoftheid.

Diverse Vlaamse steden waren voorstander om bij de Nederlanden te blijven (vb Gent), maar zijn door de Franstaligen verovert, bezet en geannexeert.
Oud 19 juli 2010, 00:01   #55
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
En het Frans is geen officiële taal in Vlaanderen. Maar dat willen de Franstalige migranten blijkbaar niet begrijpen.

Grieks is een officiële erkende taal binnen de Europese Unie, maar een Griek die naar Zweden verhuist zal toch Zweeds moeten leren en zal hoe hard hij ook blijft zagen geen Griekse taalfaciliteiten krijgen.

Een Griek zal Grieks kunnen praten in Griekenland zoals een Belg Frans en of Vlaams kan blijven spreken in België. Je bent hier lelijke bokkensprongen aan het maken.

Ik heb het over HET LAND België.
Oud 19 juli 2010, 00:02   #56
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja uiteraard zijn er heel wat verfranst, maar dat was hun eigen keuze, omdat Frans toen (en nu nog eigenlijk) veel chiquer was (en is).

Nogmaals:

Alles gebeurde omdat zijzelf dit het beste achtten. Jullie gaan er achteraf -zo lijkt me- een totaal misleidende conclusie aan spinnen, aan situatiën waar jullie eigenlijk weinig van af weten.
En welke conclusie spin ik waar precies aan? Jij beweerde iets wat niet klopte over een situatie waar ik bijzonder goed mee vertrouwd mee ben en dat wilde ik even rechtzetten.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 00:05   #57
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus Arabisch moet de enige officiële taal in Molenbeek of Borgerhout worden?
Oud Keltisch? De Kelten waren hier eerst.
Verdorie, wie was hier voor de Kelten, en welke taal spraken die?
Neandertaals?

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 juli 2010 om 00:08.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 00:08   #58
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:

Nogmaals:

Vrije keuze? Sta me toe daaraan te twijfelen.
Vroeger kon je als Nederlandstalige nergens terecht: justitie was franstalig (opgelegd door de franstalige overheid/bezetter), universiteiten waren franstalig (opgelegd door de franstalige overheid/bezetter), bevelen in het leger waren franstalig (opgelegd door de franstalige overheid/bezetter), wie een hogere functie bij de overheid wou moest franstalig zijn... . Vlamingen waren dus wel gedwongen om Frans te spreken.

Laten we als experiment de rollen eens 100 jaar om keren, en het Nederlands als enige officiële taal in voeren in justitie, wetgeving, onderwijs, enz... Eens kijken of de franstaligen het dan als "een eigen keuze" beschouwen om Nederlands te leren, of als ze van hun tak gaan beginnen maken...
Oud 19 juli 2010, 00:09   #59
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Estaimpuis, Fozzie. Estaimpuis.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 juli 2010 om 00:09.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 00:09   #60
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar nee, Franstalige scholen maken Vlaamstalige kinderen niet Franstalig maar tweetalig.

De keuze is dan aan die kinderen: gaan zijzelf verder Frans spreken of Vlaams? Welke taal gaan zij spreken tegen hun kinderen?

Dat alles verfranst is ligt aan de Vlamingen omdat zijzelf wegtrokken of gewoon assimileerden in de franse taal. Blijkbaar is de Vlaamse taal de zwakke taal.
Als je kinderen dwingt om school te gaan in het Frans gaan zij na verloop van tijd ook in het Frans denken. Dat is een vorm van indoctrinatie.
Ze maken ze dus eentalig. Degenen die geen Frans wouden spreken moesten wel wegtrekken omdat ze anders geen werk kregen.
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be