![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#42 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De islamitische bank moet in echte economie investeren en niet in "virtuele"/illusionele financiële economie (de echte oorzaak van crisis); deze echte economie wordt gefundeerd op aantal echte investeringsvormen zoals Musharakah, Mudarabah, Musawamah, enzovoort .. Murabahah, gertc, is niet wat je denkt (een andere naam voor rente!!), maar veilig verkopen. Je gaat naar de bank en je wilt een mooie fiets uit Duitsland kopen, het kost bijvoorbeeld 100€ en je wilt het afbetalen (12,5€/maand); je gaat niet naar de bank om 100€ te lenen want zo werkt het niet, je zegt tegen de bank "koop voor mij de fiets". Ofwel gaat de bank bijvoorbeeld 500 fietsen kopen en dan wordt een fiets aan jou verkocht tegen 100€ of -met afspraken- misschien meer of minder (hangt van de prijzen af, hoeveel moest de bank voor 500 stuks betalen en hoe evolueert de prijs van de fiets gedurende de afbetalingstermijn). Dat is een mogelijkheid. Twee mogelijkheid draait rond de vraag: wie moet er voor de risico opdraaien? Stel he, dat die fiets getransporteerd moet worden en het gebeurt iets onderweg of zeg maar iets over iets anders auto, huis en noem maar op, deze fiets is het eigendom van de bank en deze bank is zelf verantwoordelijk voor wat ermee gebeurt en moet zelf voor allerlei mogelijke risico's van eigendom opdraaien. Je kiest dan hoe je deze fiets van de bank wilt verkopen: met bai' bithaman ajil, bai' muajjal of zelfs met musharakah. Een huis kost 100.000 € en je wilt het met de bank samen gaan kopen. Jij betaalt 50%, en je beslist om het volledig 100% voor jou te kopen dan koop je de rest van de bank en betaal je dan op het einde 110%, maar de bank kan ook het huis kopen en 110%, dan krijg je 5000€ winst, maar als jullie het huis aan derde willen verkopen tegen een lagere prijs omdat jullie het allebei niet kunnen/willen kopen of om een andere reden, dan delen jullie in dit geval het verlies. Islam-financiële instituten zijn er hier in Europa (ik denk 20) en in USA-Canada (ik denk 36). Die zijn mogelijk, maar volgens mij is een islamitische bank niet echt mogelijk als de centrale bank zelf niet islamitisch is die islamitisch in het monetair beleid handelt. De centrale bank kan altijd islamitisch handelen, en hoeft niet volledig volgens islamitische ijtihad (theorieën) die er zijn, maar door algemene grenzen van de islamitische leer in acht te nemen. Kijk naar Japan bijvoorbeeld en hoe ze de crisis hebben aangepakt door het rentetarief te verlagen tot bijna 0%. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Europees Commissaris
|
![]() Laatst gewijzigd door porpo : 28 juli 2010 om 18:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Verder denk ik dat je het belang van de handel in geld en derivaten onderschat. Mag van jou een bedrijf zich dus wel tegen brand verzekeren, maar niet langer meer tegen wisselkoers of prijs risico's?
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() elk regel die beperkingen oplegt vanuit een geloof en geen economische wetenschap gooi je toch wel best overboord, dus nee ik zou voor mijn kop niet islamitisch willen bankieren, tenzij als dit zou bewijzen banken te zijn met minder risoco's, omdat zij hun geld weldegelijk niet roekloos beleggen zoals de 'kapitalistische' broertjes
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Staatssecretaris
|
![]() Vreemd dat niemand zich hier de bedenking maakt dat rente onbelangrijk is als er geen kapitaalmarkt aanwezig is. Want die is afwezig in Islamitische landen. Of dacht je dat een arme drommel in Cairo termijndeposito's heeft?
Voor het overige heb ik genoeg met Islamitische banken gewerkt en is wat Porpo zegt een getuigenis van absolute onkunde. Laatst gewijzigd door Conscience : 29 juli 2010 om 13:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Staatssecretaris
|
![]() Natuurlijk, ik leen je 100 zonder interest en jij betaalt me 110 terug zonder intrest. Of je noemt het 'tijdsvergoeding'. Of ...je geeft aan je deposanten een negatieve intrest, moet ook kunnen.
|
![]() |
![]() |