Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2010, 15:09   #41
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus laten we even aannemen dat de Belgische bekendheid voordelig is voor de Vlamingen. Dan zou men dus een rekensom kunnen maken om te kijken of deze naamsbekendheid meer waard is dan Belgie aan overhead en transfers kost.
Evident goed voorstel.
Kosten-baten-analyse.
Of zou het taboe daarop ook buiten het gebied van de overheidsinvesteringen gelden ?
Oud 3 augustus 2010, 15:13   #42
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
En dat in Nederland simpele mensen wonen...
Het zijn altijd de Belgicisten die de naamsbekendheid van Belgie gebruiken als argument om Belgie te behouden, niet ik. Als je dat doet, dan moet je ook uitrekenen wat een en ander precies waard is. Ik voltooi slechts de gedachtegang van deze mensen om duidelijk te maken dat Belgie als merk niet relevant is in deze discussie.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 15:24   #43
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Het zijn altijd de Belgicisten die de naamsbekendheid van Belgie gebruiken als argument om Belgie te behouden, niet ik. Als je dat doet, dan moet je ook uitrekenen wat een en ander precies waard is. Ik voltooi slechts de gedachtegang van deze mensen om duidelijk te maken dat Belgie als merk niet relevant is in deze discussie.
U bent dan ook geen betrokken partij.
Dus uw mening als Nederlander is totaal irrelevant.
Dat is heel beleefd uitgedrukt.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 3 augustus 2010 om 15:24.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 15:31   #44
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De naam België staat wel degelijk ergens voor in de wereld.

- Belgische Bieren zonder concurrentie.
- Belgische Restaurants, bij de besten in de wereld.
- Belgische Chocolade, wereldbekend.
- Belgische Frieten.
- Belgische kazen.

Ook op sportief gebied stonden/staan we er.

- Motorcrossers
- Veldrijders
- Wielrenners
- Tennis spelers
- Atletiek & Hoogspringen
- Judo
- Veldlopen

Allemaal zaken, behalve de "kaas" natuurlijk waar je jullie een poepje laten ruiken.
Hoe hard jullie ook je best doen, het zal nooit lukken.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 3 augustus 2010 om 15:32.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 15:38   #45
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
U bent dan ook geen betrokken partij.
Dus uw mening als Nederlander is totaal irrelevant.
Dat is heel beleefd uitgedrukt.
En ik maar denken dat het irrelevant is van wie een mening afkomstig is. Ik kijk altijd alleen naar de inhoud, de onderbouwing van een mening. Als dat tot nieuwe inzichten leidt, dan verheug ik mij, ook al komt het van iemand die ver van mij afstaat.
Oud 3 augustus 2010, 15:42   #46
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De naam België staat wel degelijk ergens voor in de wereld.

- Belgische Bieren zonder concurrentie.
- Belgische Restaurants, bij de besten in de wereld.
- Belgische Chocolade, wereldbekend.
- Belgische Frieten.
- Belgische kazen.
En dit gaat allemaal verdwijnen bij de ontmanteling van de Belgische staat? Bovenstaande zaken zijn geen verantwoordelijkheid van een overheid.

Overigens heeft Belgie veel goede restaurants. Maar "de besten in de wereld"? Ik vind de Belgische keuken niet van wereldklasse, eerlijk gezegd. De Italiaanse keuken, de Japanse keuken, de Franse keuken, die zijn van wereldklasse.
Oud 3 augustus 2010, 15:47   #47
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is larie. Als men op de wereldtentoonstelling in Shangai het heeft over Wallonië of Vlaanderen, dan weet geen kat waarover men het heeft, laat staan dat men weet waar deze streken liggen. Maar de naam België kennen ze wel degelijk. Alhoewel ik er evenmin mijn ziel onder durf te verwedden dat ze nu weten waar België nu precies ligt.

Laatst gewijzigd door system : 3 augustus 2010 om 15:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 15:57   #48
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is larie. Als men op de wereldtentoonstelling in Shangai het heeft over Wallonië of Vlaanderen, dan weet geen kat waarover men het heeft, laat staan dat men weet waar deze streken liggen. Maar de naam België kennen ze wel degelijk. Alhoewel ik er evenmin mijn ziel onder durf te verwedden dat ze nu weten waar België nu precies ligt.
Dit heb ik toch nooit ontkend? Ik zet alleen vraagtekens bij de 'waarde' van dit gegeven. Is dit reden genoeg om een land te behouden? Als men er economisch voordeel van zou hebben, dan mischien wel. Maar als deze bekendheid slechts een behoefte aan grootsheid bevredigd, dan zijn het maar goedkope sentimenten.
Oud 3 augustus 2010, 15:59   #49
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit heb ik toch nooit ontkend? Ik zet alleen vraagtekens bij de 'waarde' van dit gegeven. Is dit reden genoeg om een land te behouden? Als men er economisch voordeel van zou hebben, dan mischien wel. Maar als deze bekendheid slechts een behoefte aan grootsheid bevredigd, dan zijn het maar goedkope sentimenten.
U zou zich misschien vragen moeten stellen over de internationale 'waarde' van de gegevens 'Wallonië' en 'Vlaanderen'.
Oud 3 augustus 2010, 16:02   #50
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
U zou zich misschien vragen moeten stellen over de internationale 'waarde' van de gegevens 'Wallonië' en 'Vlaanderen'.
Die naamsbekendheid zal vast minder zijn dan die van Belgie. Maar wat maakt dat uit. Is naamsbekendheid op zichzelf iets nastrevenswaardigs?
Oud 3 augustus 2010, 16:03   #51
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Die naamsbekendheid zal vast minder zijn dan die van Belgie. Maar wat maakt dat uit. Is naamsbekendheid op zichzelf iets nastrevenswaardigs?
Het helpt wel bij zakendoen.
Oud 3 augustus 2010, 16:10   #52
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het helpt wel bij zakendoen.
Nu zijn we dus terug bij wat ik me hierboven afvraag: Verdienen de Vlamingen meer met de bekendheid van Belgie dan ze kwijt zijn aan overhead en transfers?

Aangezien Belgie de Vlamingen jaarlijks vele miljarden kost aan bestuurlijke inefficientie en transfers, denk ik van niet.
Oud 3 augustus 2010, 16:12   #53
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Nu zijn we dus terug bij wat ik me hierboven afvraag: Verdienen de Vlamingen meer met de bekendheid van Belgie dan ze kwijt zijn aan overhead en transfers?

Aangezien Belgie de Vlamingen jaarlijks vele miljarden kost aan bestuurlijke inefficientie en transfers, denk ik van niet.
en het geld dat momenteel naar de vlaamse overheid vloeit van het vlaamse bnp is maar een peulschil.
ik meende 5 % te hebben gehoord, de rest vloeit naar België in bodemloze putten.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 16:17   #54
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Men moet niet overdrijven met die transfers. Eerstens die transfers nemen af, en tweedens, Wallonië is de beste klant van Vlaanderen. Vlaanderen verdient veel terug. Dus men moet deze 'transferten' allemaal relativeren en natuurlijk streven naar minimale en controleerbare transferten. Dat is duidelijk.
Oud 3 augustus 2010, 16:21   #55
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men moet niet overdrijven met die transfers. Eerstens die transfers nemen af, en tweedens, Wallonië is de beste klant van Vlaanderen. Vlaanderen verdient veel terug. Dus men moet deze 'transferten' allemaal relativeren en natuurlijk streven naar minimale en controleerbare transferten. Dat is duidelijk.
Spijtig dat Nederlanders in het algemeen weinig of geen Frans spreken.
Nu horen ze alleen de vlaamsnationalistische jankers hier op het forum en elders op internet.
Ze krijgen nooit de andere "klok" te horen.

Vreemd dat ze zomaar alles geloven wat die vlaamsnationalisten heb binnenlepelen. Ik had in Nederlanders een kritischere volk gezien.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 16:23   #56
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar is die VOC mentaliteit toch gebleven.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 16:34   #57
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Spijtig dat Nederlanders in het algemeen weinig of geen Frans spreken.
Nu horen ze alleen de vlaamsnationalistische jankers hier op het forum en elders op internet.
Ze krijgen nooit de andere "klok" te horen.

Vreemd dat ze zomaar alles geloven wat die vlaamsnationalisten heb binnenlepelen. Ik had in Nederlanders een kritischere volk gezien.
De meeste Vlamingen horen ook zelden of nooit de andere 'klok'. Ze horen alleen wat de Belgischgezinde RT hen inlepelt.

Ik zou er maar blij om zijn. In het andere geval haalden de Vlaamsgezinde partijen nu ongetwijfeld nòg meer stemmen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 16:36   #58
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U vervalt u weer in hetzelfde euvel. Quercus de betweter, die gedurig aan praatte en nog steeds praat in naam van al de Vlamingen. Tenminste dat denkt hij dan. Maar nu begint u ook al beuzelpraat te vertellen in naam van al de Brusselaars en al de Walen. Als u zo verder gaat gaat u nog oreren in naam van alle Eurpeanen.
Neen, niet al de Brusselaars of Walen. Maar toch een aanzienlijk deel, vooral bij hun politici. Kijk maar eens naar de website van L.L.B. van vandaag. Nu eisen ze faciliteiten in gans Vlaams Brabant. Iets dat mensen van jouw kaliber dan nog zouden toestaan ook. Dat is dan "water in de wijn doen".
Oud 3 augustus 2010, 16:40   #59
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zegt de gelukzalige oen die duidelijk publieke uitgaven en private consumptie door elkaar haalt. Je zou beter eerst ergens laten inschrijven voor een kleine cursus "economie voor dummies".
Oud 3 augustus 2010, 16:42   #60
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
België is bekend in Latijns Amerika. Vlaanderen amper.
Pfff. En waarvoor is het bekend? Dutroux? En wat verdienen we daarmee dat ze België kennen? Van zodra dat ze doorhebben dat InBev Vlaams bier brouwt zal het met die bekendheid wel vooruitgaan hoor
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be