Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2010, 14:07   #41
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Dan is het gewoon zoals ik dacht. De leerstof beheersen (ik leer alles rats vanbuiten) en ik ben erdoor. Verbanden leggen of speciale gevallekes oplossen zal ik helaas nooit kunnen.
Tijdens een serieus examen zult ge met uw vanbuiten kennen toch rap door de mand vallen, als het examen tenminste deftig wordt afgenomen.

Al naargelang de vakken natuurlijk ...

Wij hadden bvb openboek examens, en daarnaast een kruisverhoor waarbij de ondervrager in kwestie ook nog eens alle mogelijke technieken gebruikte om u eventjes in shock te brengen, ... Eens zien of ge onder stress ook nog presteert en of ge de verbanden vindt en alles weet staan in uwe cursus, als ge het dus kende had je dat boek trouwens nauwelijks nodig, of wist je precies waar je moest gaan zoeken.

Ik vond die vent zijn examens altijd schitterend al had hij een vreselijke reputatie.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 14:14   #42
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Inderdaad op een serieuze manier resultaat halen of buiten en dan maar naar ergens anders desnoods.

Als ik nog maar gewoon zie, hoe het er blijkbaar tegenwoordig aan toegaat in het secundair, ... daar delen ze de diplomakes precies gratis uit aan sommige scholen, om maar hun subsidies te krijgen en van hun leerlingen weer vanaf te geraken...

Dat komt dan zonder deftige basis op hogeschool of unief, en ja, ... dan hebben ze daar ook weer de keuze... laten passeren om het geld binnen te harken, of toch maar niet toelaten, of toch maar toelaten en buizen. ...

Zelf als men die zwakke elementen een kans geeft dreigen ze toch het algehele niveau naar beneden te trekken natuurlijk...

Dus men moet misschien al veel vroeger beginnen selecteren en bvb sterke en zwakke groepen maken, waar meer aandacht op het niveau van studenten kan gegeven worden.
Quasi nergens in Europa gebeurt de "selectie" zo vroeg als in Vlaanderen en quasi nergens is de bestendiging van de sociale ongelijkheid zo groot. Dat is één van de weinige punten waar Vlaanderen steevast zeer zwak op scoort.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 14:15   #43
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan is het gewoon zoals ik dacht. De leerstof beheersen (ik leer alles rats vanbuiten) en ik ben erdoor. Verbanden leggen of speciale gevallekes oplossen zal ik helaas nooit kunnen.
Je hebt er maar weinig van begrepen. Leerstof beheersen is immers niet hetzelfde als alles rats vanbuiten leren.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 14:52   #44
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Delft is verre van een elitaire universiteit. Veel vrienden van me studeren daar iets ivm ruimtetechnologie.

Elitair != kwaliteitsvol.

We moeten dan wel afstappen van het idee dat iedereen recht heeft op een universitair diploma als hij het inschrijvingsgeld kan betalen
De faculteit L&R van Delft is inderdaad wereldtop. Net zoals de KUL en de UGENT ook departementen hebben die wereldtop zijn. Maar als een geheel spelen ze niet direct mee als wereldtopper.

Moeten ze dat dan ? Ik zou eerder zeggen dat ze zich eens terug focussen op kwaliteitsvol onderwijs en de paperfabriek even laten voor wat het is.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 14:54   #45
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Quasi nergens in Europa gebeurt de "selectie" zo vroeg als in Vlaanderen en quasi nergens is de bestendiging van de sociale ongelijkheid zo groot. Dat is één van de weinige punten waar Vlaanderen steevast zeer zwak op scoort.
Sociale ongelijkheid is vooral duidelijk aan de opleiding burg. ir.

De niet-vlaamse namen zijn op 1 hand te tellen, als ik zo mijn examenlijsten bekijk. En als ze er zijn, zijn het meestal chinezen die hier een master komen doen.

In Nederland bijvoorbeeld vind je een veel betere afspiegeling van de maatschappij terug op de collegebanken, als we het over afkomst hebben en niet intelligentie.
Oud 29 juli 2010, 15:08   #46
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

De niet-vlaamse namen zijn op 1 hand te tellen, als ik zo mijn examenlijsten bekijk. En als ze er zijn, zijn het meestal chinezen die hier een master komen doen.

In Nederland bijvoorbeeld vind je een veel betere afspiegeling van de maatschappij terug op de collegebanken, als we het over afkomst hebben en niet intelligentie.
Nochtans begint iedereen in het middelbaar met dezelfde kansen en is er ook voor het hoger onderwijs, studiebeurzen etc beschikbaar.

Men hoort niet positief te gaan discrimineren door het niveau te laten zakken, of ge kunt het of ge kunt het niet, punt uit.

Iemand wat extra financieel steunen die wel bewijst dat hij kan, maar bvb financieel moeilijkheden heeft, dat moet dan weer wel kunnen desnoods met een soort studielening of de belofte van bvb eerst een paar jaar te werken voor de overheid alvorens voor het grote geld te gaan, ge kunt daar dan creatief mee zijn.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 17:07   #47
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dus men moet misschien al veel vroeger beginnen selecteren en bvb sterke en zwakke groepen maken, waar meer aandacht op het niveau van studenten kan gegeven worden.
In Vlaanderen talenten trachten optimaal te ontwikkelen? Dat krijgt hier weinig kans.

Laatst nog gehoord van een ex-leerkracht wiskunde: 8 uren wiskunde is (verplicht van hogerhand) afgeschaft en vervangen door 6+2 uren wiskunde. Een echte vooruitgang.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 22:17   #48
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Ik zie meer dan 5 buitenlandse namen, de namen op de lijst zijn mensen van 1e bach burgerlijk ingenieur aan UGent (is dit een inbreuk op de privacy? anders verwijder ik de afbeelding maar weer)

http://img822.imageshack.us/img822/6...inerva1280.png

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 23:04   #49
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Ik merk op mijn eigen universiteit dat de kwaliteit vooral achteruitgaat vanwege de hondsdolle internationalisering. Universiteiten profileren zich totaal niet meer, omdat ze allemaal zo veel mogelijk aan willen bieden, het liefst aan zoveel mogelijk studenten, het liefst uit zoveel mogelijk verschillende landen. Uitwisseling van studenten is ontzettend nuttig, maar als alle universiteiten op een gegeven moment hetzelfde zijn, heeft dat ook geen zin meer!
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 08:19   #50
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zie meer dan 5 buitenlandse namen, de namen op de lijst zijn mensen van 1e bach burgerlijk ingenieur aan UGent (is dit een inbreuk op de privacy? anders verwijder ik de afbeelding maar weer)
Best die lijst niet publiceren Maar ge hebt een ander, goed, punt gemaakt !
Oud 31 juli 2010, 11:58   #51
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Ik geloof niet dat dit wat te maken heeft met huidige resultaten. De Hollanders doen het in ieder geval beter.
O ja?

En ik die dacht dat het daar nog erger was:
http://www.youtube.com/watch?v=WhAowRgxYxo
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2010, 13:12   #52
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
O ja?

Hier moet ik u terechtwijzen!

Op de studentencorps van de Nederlandse studentsteden zitten voornamelijk HBO'ers (hogescholen), niet universitaire studenten!
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 23:34   #53
markasiet
Burger

markasiet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
In zoiets kan ik mij ook wel vinden. Ik denk dat het echter fout is van ons blind te staren op die top gevuld met zeer elitaire universiteiten. Moeten onze ambities echt daar liggen als samenleving?
Welk alternatief hebben we?

Steenkool=> oops uitgeput
Ijzererts => oops uitgeput
geothermie => te omslachtig
uranium => niet aanwezig
alternatieve energie => marginaal

euh, welke inkomsten kunnen we nog genereren buiten een afkalvend logistiek draaischijfje te zijn in een verarmend Europa?
markasiet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 23:35   #54
markasiet
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ik vind dat we meer geld moeten besteden aan onderzoek en het schoolsysteem herwerken.
Zeker vanaf het secundair!
Schreef er een boek over en ligt nu ter inzage en/of bedenking voor uitgave!
Oud 1 augustus 2010, 23:36   #55
markasiet
Burger

Standaard

Citaat:
Delft is verre van een elitaire universiteit. Veel vrienden van me studeren daar iets ivm ruimtetechnologie.

Elitair != kwaliteitsvol.

We moeten dan wel afstappen van het idee dat iedereen recht heeft op een universitair diploma als hij het inschrijvingsgeld kan betalen
Oef!! Hart onder mijn riem!
Oud 2 augustus 2010, 07:03   #56
kameleon
Minister

Standaard

Had men vroeger zoveel vrijheid als nu op de universiteiten ? Ik bedoel dan maar een paar dagen op de week les, geen verplichte aanwezigheid in lessen enz.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 08:49   #57
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Had men vroeger zoveel vrijheid als nu op de universiteiten ? Ik bedoel dan maar een paar dagen op de week les, geen verplichte aanwezigheid in lessen enz.
Ja. Kijk als je geen flauw benul hebt waarover het gaat, dan zwijg je ook beter.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 14:34   #58
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Ik zie wel iets in toelatingsexamens voor elke studierichting aan de universiteit zodat de overheid de zwakke studenten niet meer hoeft te betalen en er geld vrijkomt voor onderzoek en innovatie.
Geneeskunde is de enige faculteit waar er nog een toelatingsexamen is, en laat net die richting het goed doen in Vlaanderen. Beter dan pakweg Wallonië of Nederland.
We zouden hierbij al een hele stap vooruit gaan.

Desnoods ook terug meer financiële verantwoordelijkheid leggen bij de burger. Geld is een goede motivator.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 16:22   #59
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Ik zie wel iets in toelatingsexamens voor elke studierichting aan de universiteit zodat de overheid de zwakke studenten niet meer hoeft te betalen en er geld vrijkomt voor onderzoek en innovatie.
Geneeskunde is de enige faculteit waar er nog een toelatingsexamen is, en laat net die richting het goed doen in Vlaanderen.
Niet helemaal akkoord wat betreft de wijze waarop de toelatingsproef zou moetne gebeuren.
Het toelatingsexamen geneeskunde in Vlaanderen is er vooral op gericht de hoeveelheid studenten te beperken. Met de bedoeling geen overaanbod te krijgen van afgestudeerden. (En zo het inkomen van de groep te beschermen) Men vergeet echter dat geneesheren ook een exportproduct zou kunnen zijn.
Het vroegere toelatingsexamen burgerlijk ingenieur was er op gericht de studenten te selecteren die de capaciteiten hadden om de studie met een redelijke kans op slagen te voleindigen.
Een duidelijk verschil.
In het eerste geval ga je mensen die bekwaam genoeg zijn blokkeren en hun een kans ontnemen. ik opteer daarom voor het tweede systeem.

Laatst gewijzigd door pajoske : 2 augustus 2010 om 16:24.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 19:22   #60
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
O ja?

!LOL!!
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be