Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2010, 20:24   #41
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Wat ik mij nu afvraag: hoe gaat dat in z'n werk voor de Duitstalige Gemeenschap?
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 20:52   #42
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Vreemde redenering van het Hof daar zij in andere zaken de stelling hanteerde dat verklaringen voorafgaand aan het aannemen van een wettekst (hetzij in het parlement, hetzij in de memorie van toelichting) geen afbreuk kunnen doen van de letterlijke lezing van een wettekst...
Het Protocol is absoluut geen wettekst en heeft geen normatieve waarde. Als ik het Hof goed begrijp wordt het eigenlijk beschouwd als een soort "contract" dat nageleefd moet worden. Daarom dat het belangrijk was te zien of het Protocol wel bestaan heeft, en wat erin stond.

ps: ik ben zelfs niet overtuigd van uw argument voor wetteksten. Hoven en rechtbanken gaat vaak over tot interpretatie van teksten op basis van verklaringen in het Parlement, verslagen van parlementaire commissies en memories van toelichting, hoor.
Oud 29 juli 2010, 20:56   #43
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Bij de regionalisering zijn er verschillende afspraken gemaakt over de rechten van de Franstaligen in Vlaanderen. Rechten die door Vlaanderen één voor één met de voeten worden getreden (anders "geïnterpreteerd"). Soms goedgekeurd door de (Vlaamse) rechters en soms ook niet.
Op welk vlak worden de afspraken mbt tot franstalig onderwijs in Vlaanderen door Vlaanderen met de voeten getreden?

Bij mijn weten worden alle franstalige scholen in de faciliteitengemeenten door Vlaanderen op een correcte wijze gesubsidieerd.

Het enige Nederlandstalige schooltje in een Waalse gemeente met faciliteiten voor Nederlandstaligen wordt niet gesubsidieerd en de franstalige burgemeester weigert het schooltje te erkennen hoewel het met alles in orde is (voldoende gezinshoofden te tekenen, ondanks dreigementen van taalracisten die de Vlamingen uit Komen wilden verjagen).
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 21:20   #44
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
ps: ik ben zelfs niet overtuigd van uw argument voor wetteksten. Hoven en rechtbanken gaat vaak over tot interpretatie van teksten op basis van verklaringen in het Parlement, verslagen van parlementaire commissies en memories van toelichting, hoor.
Ja voor zover die de tekst verduidlijken... ze mogen echter niet tegen de ltterlijke tekst van het decreet of de wet ingaan. Zie bijv. arrest nr. 2005/25 van het Arbitragehof
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 21:23   #45
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

een hof dat niet voor 100% de VL stelling volgt, is ongetwijfeld verkeerd bezig.
Afschaffeuh die handeul! Nu!
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 21:27   #46
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Zoals de uitspraak over BHV? Gevolgd door "onwettige wettige" verkiezingen.
Indien de franstaligen de uitspraken die hen niet zinnen aan hun laars lappen, zouden de Vlamingen heel dwaas moeten zijn om niet hetzelfde te doen als het hen goed uitkomt!
Inderdaad, gewoon zoals de Franstaligen doen, die uitspraak aan hun laars lappen of anders de geldkraan dicht!
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 21:32   #47
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Inderdaad, gewoon zoals de Franstaligen doen, die uitspraak aan hun laars lappen of anders de geldkraan dicht!
Zoals de FR burgmeesters in Linkebeek, Wezembeek en Kraainem straffen maar de VL burgemeesters die de verkiezingen boycotten feliciteren.
Oud 29 juli 2010, 21:39   #48
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Zoals de FR burgmeesters in Linkebeek, Wezembeek en Kraainem straffen maar de VL burgemeesters die de verkiezingen boycotten feliciteren.
Geen appelen met peren vergelijken.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 21:51   #49
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Op het laatavond-journaal gezien naar de uitspraak van de rechter. Die man kon zelf amper Nederlands! En dat moet dan onpartijdig zijn?
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 22:02   #50
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Op het laatavond-journaal gezien naar de uitspraak van de rechter. Die man kon zelf amper Nederlands! En dat moet dan onpartijdig zijn?
Dat valt mij op dat VL heel intolerant zijn voor anderstaligen die niet perfect NL spreken.

Ik sprak met een Franstalige man die in Doornik, Wallonië dus een parkeerovertreding had begaan.
Hij ging niet akkoord en had gebeld naar de firma die instond voor de bekeuringen. Dat was een firma uit VL en het meisje dat hem te woord stond deed dat in FR met een sterk VL accent en af en toe moest ze haar woorden zoeken. Ik vroeg of de man daar geen problemen mee had en hij zei: nee hoor, het is zelfs en beetje grappig.

Ik kan me niet voorstellen dat een Waalse firma in Vlaanderen de parkeerregels zou mogen opvolgen en bij klachten een Franstalige mevrouw aan de telefoon zou mogen zetten die geen Vlaamse native speaker is.
Zelfs een mevrouw uit Nederland met een (sterk) Nederlands accent zou al niet kunnen.
Ze is niet van bai oensgs en wil ons de les spellen, zou het klinken.
Oud 29 juli 2010, 22:16   #51
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Het Protocol is absoluut geen wettekst en heeft geen normatieve waarde. Als ik het Hof goed begrijp wordt het eigenlijk beschouwd als een soort "contract" dat nageleefd moet worden. Daarom dat het belangrijk was te zien of het Protocol wel bestaan heeft, en wat erin stond.

Na lezing van het arrest wil ik echt eens zien met welke juridische spitstechnologie de Vlaamse overheid nu gaat afkomen.
Oud 29 juli 2010, 22:26   #52
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Linkebeek, Wezembeek en Kraainem hebben geen burgemeesters, enkel mensen die zichzelf burgemeester noemen (maar het niet zijn). Dura lex, sed lex.

Die Vlaamse burgemeesters (deze keer wel de échte, van Mattel ) hebben enkel niet mee gewerkt aan iets dat in strijd was met de grondwet. Niemand kan verplicht worden om de grondwet te overtreden. Maar ze hebben niets geboycot. Er is een groot verschil tussen zich pasief afzijdig houden (zoals die burgermeesters deden) en iets actief tegen werken door sabotage.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Oud 29 juli 2010, 22:26   #53
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat valt mij op dat VL heel intolerant zijn voor anderstaligen die niet perfect NL spreken.

Ik sprak met een Franstalige man die in Doornik, Wallonië dus een parkeerovertreding had begaan.
Hij ging niet akkoord en had gebeld naar de firma die instond voor de bekeuringen. Dat was een firma uit VL en het meisje dat hem te woord stond deed dat in FR met een sterk VL accent en af en toe moest ze haar woorden zoeken. Ik vroeg of de man daar geen problemen mee had en hij zei: nee hoor, het is zelfs en beetje grappig.

Ik kan me niet voorstellen dat een Waalse firma in Vlaanderen de parkeerregels zou mogen opvolgen en bij klachten een Franstalige mevrouw aan de telefoon zou mogen zetten die geen Vlaamse native speaker is.
Zelfs een mevrouw uit Nederland met een (sterk) Nederlands accent zou al niet kunnen.
Hoewel u hier sterk veralgemeent, is dat inderdaad een tendens in Vlaanderen, dat geef ik toe.

Maar, graaf wat dieper en kom ook eens te weten hoe dat gegroeid is en wie die defensieve houding veroorzaakt heeft? Wie is in z'n eigen land lange tijd (en soms nu nog steeds) als vuil behandeld omdat hij of zij Vlaemsch sprak? Een goede Belg spreekt netjes Frans, dat is lange tijd de mentaliteit gebleven.

Toen België officieel tweetalig werd nam in het begin het aantal Vlaamse of Vlaamstalige ambtenaren niet of nauwelijks toe. Gevolg was dat al die Franse teksten werden vertaald door mensen die de taal nauwelijks of helemaal niet beheerstten. woord-per-woord woordenboekvertalingen dus. Daaruit zijn heel wat archaïsche en verkeerde "Belgisch-Nederlandse" idiomen voortgegroeid.

Een beetje consequentie kan geen kwaad: het is heel kort door de bocht om nu gewoon weer met de vinger naar de Vlaming te wijzen die snel geërgerd is i.v.m. taalkwesties. Zij die beweren van België te houden (vooral Franstaligen dus) zouden zich van dat feit rekenschap moeten geven en bijgevolg bijna moeten staan springen om Nederlands te spreken met Vlamingen, ook al is het slecht Nederlands.
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 22:39   #54
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ik heb 1000 keer meer respect en bewondering voor een Franstalige Belg die mij in Vlaanderen in gebrekkig Nederlands aan spreekt, dan een Franstalige Belg die mij in Vlaanderen in het Frans aan spreekt en eist dat ik in het Frans antwoord (en mij uit lacht omdat ik eens een foutje maak).
Als een Franstalige Nederlands probeert te spreken en hij doet dat behoorlijk, dan ga ik hem daarmee feleciteren. Als het echt niet lukt, maar hij heeft het geprobeerd dat zal ik hem ook niet scheef bekijken, desnoods spreekt hij in het Frans verder en antwoord ik traag en duidelijk in het Nederlands (zonder al te veel moeilijke woorden) en als zelfs dat niet blijkt te werken, dan wil ik gerust in het Frans verder gaan. Mais il faut quand même faire une petite effort...

Als ik in Wallonië komt, dan probeer ik ook zoveel mogelijk in het Frans tegen de Franstaligen spreken. Als ik merk dat het niet goed vlot, dan verexcuseer ik me zelfs voor het gebrekkige Frans (maar meestal blijkt het nogal mee te vallen).
Oud 29 juli 2010, 22:44   #55
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
't is niet vernietigt, 't is geschorst in afwachting van een uitspraak ten gronde.

http://www.const-court.be/public/n/2010/2010-095n.pdf

Maar in de praktijk volgt het Hof in een uitsprak ten gronde in 90 percent van de gevallen haar eerdere uitspraak in het schorsingsarrest...
Alles wat recht is in België, is zo krom als 't maar kan.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 02:13   #56
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Het was wellicht dezelfde peet die vond dat BHV niet grondwettelijk was en dat men een oplossing moest zoeken. Maar goed toen was ie een goeie natuurlijk.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 02:15   #57
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Na lezing van het arrest wil ik echt eens zien met welke juridische spitstechnologie de Vlaamse overheid nu gaat afkomen.
Wel ze kunnen de uitspraak zo herformuleren dat het hen goed uitkomt en het genoeg herhalen tot iedereen in Vlaanderen hen gelooft. Rond BHV is dat aardig gelukt. BHV moet gesplitst worden (dat moet niet laat staan voor de senaat of gerechtelijk vlak)
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 02:17   #58
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Wel ze kunnen de uitspraak zo herformuleren dat het hen goed uitkomt en het genoeg herhalen tot iedereen in Vlaanderen hen gelooft. Rond BHV is dat aardig gelukt. BHV moet gesplitst worden (dat moet niet laat staan voor de senaat of gerechtelijk vlak)
Laddertje nodig?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 30 juli 2010, 06:35   #59
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Ik heb 1000 keer meer respect en bewondering voor een Franstalige Belg die mij in Vlaanderen in gebrekkig Nederlands aan spreekt, dan een Franstalige Belg die mij in Vlaanderen in het Frans aan spreekt en eist dat ik in het Frans antwoord (en mij uit lacht omdat ik eens een foutje maak).
2
Oud 30 juli 2010, 07:02   #60
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Mss met geen. In het journaal gisteren becommentarieerde Kris Van Dijk het aldus : de FR schoolinspecteurs zijn eigenlijk inspecteurs voor de VL Overheid en moeten rapporteren aan de Vlaamse Overheid.
Nadien voegde de nieuwslezer er fijntjes aan toe : 'Afwachten of de Franstaligen het ook zo zien.'
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be