![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zever.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De hierboven gegeven uitleg als zouden de gay spelen voornamelijk een 'sociale functie' hebben lijkt me aannemelijk. Tussen haakjes, de mannelijke Franse directeur van de internationale Franse school in La Paz heeft een mannelijke partner van Japanse afkomst. Dat is ook in Bolivië geen probleem. De ontvoogding van gays staat misschien wel verder dan soms gedacht wordt. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 augustus 2010 om 06:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
Zelf ben ik ook niet helemaal gelukkig met die termen omdat ze naar een "norm" verwijzen, en normen doen een (in dit geval wellicht zinloos) appèl op ons. Ik gebruik die termen dan ook maar bij gebrek aan iets beters voor het samenvallen met respectievelijk afwijken van dominante, volgens een bepaalde logica opererende patronen. Waarom verwerp ik dat onderscheid niet? Ten eerste omdat ik het aanbrengen van onderscheidingen zinvol acht, al is het maar om een gesofisticeerdere kijk mogelijk te maken op de mensheid dan één die louter op naamloze sensaties afgaat. Ten tweede omdat ik er geen graten in zie. Voor mij is een abnormaal iemand niet slechter of lager dan een normaal iemand. Dat andere mensen dat anders zien is voor mij een veel crucialer probleem dan de vraag of iemand normaal dan wel abnormaal genoemd kan worden. In wezen is het waar dat de fundamenten van normaliteit als iets arbitrairs kunnen worden beschouwd. Dat neemt niet weg dat ieder mens, ook de fanatiekste tegenstander van zulke onderscheidingen, deze onderscheidingen dag in dag uit gebruikt en reproduceert. De opheffing ervan zal altijd wel een bezigheid blijven van een klein groepje idealisten/utopisten/hobbyïsten. Ik vind het derhalve nuttiger te streven naar een zekere consensus over die fundamenten. Het nut daarvan werd mij scherp duidelijk in de weken die volgden op de aanstelling van Léonard. Men wreef hem namelijk aan dat hij homoseksualiteit als abnormaal beschouwde. Eigenlijk brengt zo'n discussie niets op, juist omwille van dat arbitraire aspect. Een zinvollere vraag aan Léonard zou zijn: hoe gaat u om met het abnormale, het afwijkende, etc.? Nu is men eigenlijk niet aan de morele vraag toegekomen omdat men vastliep in een semantische vraag. Jammer, denk ik dan. Stap liever een eindje mee in zijn gedachtegang. Dan kom je makkelijker toe aan de vraag die er écht toe doet. Als ik hier zelf de abnormaliteit van de homoseksualiteit verdedig, is dat dan ook in de eerste plaats om de aanname te relativeren dat Léonard "fout" zat. We mogen bovendien niet blind blijven voor "sociale feiten". Binnen een gegeven cultuur kan iemand wel degelijk slechter af zijn omwille van zijn afwijking: wie blind geboren wordt, zal het een stuk moeilijker hebben in onze samenleving, waarvan de instituties, gewoonten, gebruiken en dergelijke vormgegeven zijn door en op maat gesneden zijn van ziende mensen. Ook homoseksuelen hebben het op sommige vlakken moeilijker: niet alleen vanwege de houding van de heterodominante samenleving, maar ook omwille van de schaalnadelen die elke kleine, verspreid levende groep ondervindt. "Gay games" zijn in wezen (kunstmatige) compensaties daarvoor. Ook om die reden stoort het etiket "abnormaal" mij allerminst: ik zie er een gegronde reden in om bijvoorbeeld subsidies te verstrekken aan holebi-organisaties, aan onderzoek naar holebi-welbevinden, etc. Waarom baseer ik dat onderscheid op (een (dominante) interpretatie van) natuurlijke processen? Vooral omdat deze mij de grootste houvast bieden: de toepasbaarheid van de interpretatie kan voortdurend afgetoetst worden aan waarneembare fenomenen. Ik beschouw de natuurwetenschappen nog steeds als sterkere ankerpunten dan de geesteswetenschappen of de sociale wetenschappen (laat staan de "common sense"). Als ik mij ergens op moet baseren voor betekenisgeving, dan liever daarop. Het is verre van perfect, zoals in de komende eeuwen nog zal blijken, maar op dit ogenblik het beste wat we hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welke problematiek? De enige problematiek die ik me kan inbeelden is discriminatie en stigmatisering. ALs de holebi-verenigingen denken dat ze deze problematiek kunnen oplossen door holebi-spelen te organiseren of door met een pluim in hun gat door de stad te paraderen dan zijn ze niet goed snik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
Deze prides zijn dan ook verre van representatief en trekken disproportioneel veel gefrustreerden, provocateurs en wraakzuchtigen aan. Diverse marginalen springen ieder jaar weer op de kar om zich in de kijker te werken: exhibitionisten, fetisjisten, leernichten, sm'ers, etc. De militantste schreeuwnichten zijn telkens weer van de partij. In het holebiwereldje is het nog steeds een groot taboe om hier kritisch over na te denken: men is bang om intolerant te worden bevonden, wat de boodschap van tolerantie die men van de heterodominante samenleving vraagt aan kracht zou doen inboeten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Minister-President
|
![]() Brengen de Gay Games ook niet een sterke mogelijkheid mee om gebruikt te worden als middel om homonationalisme te promoten?
Ongeveer dezelfde bemerkingen als Judith Butler maakte toen ze de Berlin Pride prijs afsloeg dus (link). Ik bedoel maar, als ik zo naar wedstrijdbeelden kijk, valt mij toch op dat het volledige deelnemersveld blank is. De link tussen nationalisme-promotie en internationale sportwedstrijden hoef ik hopelijk niet uit te leggen.
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik beschouw gays evenwaardig aan hetero's, maar na hun decennia lange gevecht om als gelijkwaardig te worden beschouwd, is het gek dat men plots internationale events wil met enkel hun "eigenschap" (laat niemand over dit woordje struikelen want ik ben er zelf nog niet uit of het nu een juist woord is) te gaan promoten? Of waren er geen bejubelde homo's bij sportwedstrijden 50 jaar geleden? Het enige wapen dat ik je kan aanreiken tegen die vraag, is dat men het toen gewoon meestal verzweeg omwille van de meer religieus ingestelde samenleving toen. En goed dat die tijd voorbij is. Maar ik krijg ook flink het zuur als de klok weer slaat in een richting die even fout is. Open gewoon DS of HLN of wat dan ook dat je je favo nieuwssite vindt en je zal er berichtjes ons mekaar zien staan als "Frank x is weer tezamen met Steve Y", "Tiff blinkie en Jeff achternaam gaan trouwen" of "Lizzie Lovelyface en Susan Samesex willen een pauze in hun relatie". Niet dat ik die artikels ook ga lezen, maar met twee ogen kan ik moeilijk naast die koppen kijken. Er is een flinke aanvaarding gekomen van gay mensen en maar goed ook, maar ik vind het dan ook tijd om die gelijkwaardigheid niet langer onbewust tegen te werken met grootse events als Gay Games, e.d. Laat die mensen gewoon mensen onder de mensen zijn. Voor kleinschalige dingetjes kan ik het nog wel begrijpen. Nu ja... als je weet hoeveel mensen er naar fuifjes gaan om iemand op te scharrelen (beetje oneerbiedig, maar laat me maar zeggen "contacten leggen") is het natuurlijk leuker voor gays om naar plaatsen te kunnen gaan waarvan het geweten is dat ze 80% meer kans hebben om iemand aan te spreken die van hun meug is dan dat ze na twee uurtjes trakteren en babbelen plots toch moeten zeggen dat het wel tof was maar dat de geaardheid toch niet echt een match vormt. Maar dat zijn dan privé dingen en geen grote events om iedereen te tonen dat je enkel tegen gelijkgestemden kan spelen als het om Ijshockey gaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe zit het ondertussen met speerwerpen en kogelstoten,...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
nog erger zou zijn mocht je de white straight games organiseren,... en nog erger de White Christian Straight Games, ... dan ga je pas echt de vlam in de pan hebben... En eigenlijk doe je dan niks anders als datgene, wat die andere minderheidsgroepen ook doen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() Voor iedereen die zich afvraagt waarom dit soort evenementen plaatsvinden:
"There are all sorts of minorities, blondes for example, but a minority is only thought of as one when it constitutes some kind of threat to the majority. A real threat or an imagined one. And therein lies the FEAR. And, if the minority is somehow invisible ... the fear is even greater." De sportwereld is berucht voor homofobie hoor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
Snap je het nu beter? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Elke normale hetro vent beseft echt wel, dat er daar ook homo`s tussenlopen, en zal daar ook geen problemen mee hebben. Maar voor mij kan het geen kwaad, gay games mogen best, als ook White Christian straight games kunnen ... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
|
![]() Citaat:
Gelezen wat ik schreef over de motivatie achter zulke evenementen? De bedoeling is niet om mensen uit te sluiten. Integendeel! Van de site van de Gay Games; Citaat:
|
||
![]() |
![]() |