Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2005, 23:57   #41
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Toen Baudouin 1er pas gestorven was en de door pers en media aangewakkerde (komkommertijd weet u nog) massahysterie enkele duizenden in de hitte deed aanschuiven en massaal flauwvallen sprak der Siegfried Brakke op TV van "een nieuw politiek feit" waarmee rekening gehouden zou moeten worden. Heeft iemand een idee van wat er van dit feit geworden is of zijn BUB en B+ het enige dat de marteldood van de H. Boudewijn opgebracht heeft.

Nog een vraagje voor de tricolore Boudewijnvereerders. Als de heiligverklaring er ooit doorkomt waarvan moet hij dan patroon worden?
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2005, 23:59   #42
querty
Provinciaal Statenlid

querty's schermafbeelding

Standaard

Wat een vraag! Van alle Belgen natuurlijk.

En van dat politiek feit dat klopt wel een beetje. België had net de nieuwe grondwet aangenomen en dan was daar plots het overlijden van iemand die het grote deel van zijn leven een unitair België had voorgestaan. Bovendien kwamen daar ook heel wat mensen op af. Het gaf in ieder geval een signaal dat de mensen de communautaire problemen moe waren.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=12179
Vlaamse efficiëntie = 0

Laatst gewijzigd door querty : 22 februari 2005 om 00:01.
querty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 00:01   #43
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Niet van deze, danku.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 01:11   #44
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door querty

En van dat politiek feit dat klopt wel een beetje. België had net de nieuwe grondwet aangenomen en dan was daar plots het overlijden van iemand die het grote deel van zijn leven een unitair België had voorgestaan. Bovendien kwamen daar ook heel wat mensen op af. Het gaf in ieder geval een signaal dat de mensen de communautaire problemen moe waren.
Ondertussen is Boudewijn nog altijd even dood en België er niet eensgezinder op geworden. Veel zoden heeft dat dus niet aan de dijk gebracht...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 01:28   #45
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

[quote=Patriot!]

Citaat:
Boudewijn I had maar een doel, gedurende die lange jaren, de voorspoed van België en zijn inwoners, en dat dikwijls tegen de wil van zijn leiders.

Citaat:
Door de feit dat hij geen enkele macht mocht uitoefenen bleef het bij discrete raadgevingen, zo discreet, dat het bijna om een zwijgplicht ging.
Maar daar gaat den Taaien iets aan doen hoor...

Citaat:
Voor een eerlijk man moet deze rol ongemakkelijk geweest zijn en soms ook weerzinwekkend.
Voor één eerlijk man...voor miljoenen eerlijke Vlamingen was dit weerzinwekkend

Citaat:
Peter De Graeve

(De auteur is rechtshistoricus en doctor in de wijsbegeerte.)

Die heeft nu toch echt het bakkes van een SS'er hé, zo eentje waar polle de nazi, je weet wel, de pa van het schijnheilig paterke van Laken mee collaboreerde in de hoop om toch nog koning van Limburg te mogen zijn....

Laatst gewijzigd door Fieseler : 22 februari 2005 om 01:31.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 08:36   #46
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:

Ik denk niet dat die mensen daar aanwezig waren omdat ze de communautaire problemen moe waren, de meeste zouden waarschijnlijk niet eens weten wat communautair betekent.
Koekjesdozenromantiek noemen ze zoiets, voor diegene die graag de Story lezen.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 13:19   #47
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

De openingspost van Patriot noem ik nu eens een prachtig epistel waar de echte boodschap mooi tussen de regels te lezen valt. Enkele voorbeelden:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Boudewijn I, Koning van alle Belgen
Othon Geelhand de Merxem, tijdschrift 3/2000

...
Boudewijn I had maar een doel, gedurende die lange jaren, de voorspoed van België en zijn inwoners, en dat dikwijls tegen de wil van zijn leiders. Door de feit dat hij geen enkele macht mocht uitoefenen bleef het bij discrete raadgevingen, zo discreet, dat het bijna om een zwijgplicht ging. Voor een eerlijk man moet deze rol ongemakkelijk geweest zijn en soms ook weerzinwekkend. De markante gebeurtenissen van dit lange koningschap waren een ophoping van feiten zowel jammerlijk als laag bij de grond welke de Koning constitutioneel moest slikken dat hij het wou of niet.
LEES: Boudewijn moest en zou een koning zijn met invloed, al had hij daar wettelijk geen bevoegdheid toe. Daarom nam hij zijn toevlucht tot discrete achterkamergesprekken waar hij voorstellen deed die rechtstreeks tegen de democratische wil van het gekozen parlement van dit land ingingen.

Citaat:
Wij zouden hier een lange lijst kunnen opmaken van nare feiten waarvoor hij door bepaalde mensen (politiekers en universitaire lichten) gedeeltelijk verantwoordelijk wilde gesteld worden en dit door lafheid en de vrees van het oordeel van de geschiedenis. Wij zouden hier kunnen spreken over de gemiste onafhankelijkheid van Kongo, een kolonie die alom geprezen werd als een parel in zijn genre, in vergelijking met haar buurlanders; ondanks wat bepaalde verlichte geesten ons vandaag vertellen, zodanig verlicht dat zij er door verblind zijn. De hedendaagse mode berust op zelf vernietiging en collectief masochisme, op vertellingen en feiten die hun oorsprong vinden in voorvallen die bepaalde mensen geschiedenis noemen... Gelukkig zal de tijd dat allemaal rechttrekken.
LEES: Boudewijn kon het favoriete speelterrein van zijn voorvaderen zaliger niet zomaar opgeven. Ten allen prijze diende de blanke hegemonie in het zwartste deel van Afrika te worden gevrijwaard. Waarom ook niet trouwens, hij werd daar altijd verwelkomd als een levende god. En OK, er zijn nu wat zeurpieten die het niet echt appetijtelijk vonden om de premier van onafhankelijk Congo te laten liquideren, maar mits de geschiedschrijving een beetje aan te passen, kraait over 50 jaar geen haan daar nog naar.

En zo gaat dat maar door.

Citaat:
Othon Geelhand de Merxem
Turquoise Bruinvoet de Zichemzussembolder

Laatst gewijzigd door Turkje : 22 februari 2005 om 13:19.
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 13:35   #48
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Ik denk niet dat die mensen daar aanwezig waren omdat ze de communautaire problemen moe waren, de meeste zouden waarschijnlijk niet eens weten wat communautair betekent.
Koekjesdozenromantiek noemen ze zoiets, voor diegene die graag de Story lezen.
Van de zo goe als verniet steendood he...
als ge voor ne habbekrats naar Brussel kon sporen dan waren ze der allemaal gere bij he.
Ik denk trouwens dat de SS uit H. daar zijne gratis openbaar vervoer mosterd heeft gehaald...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 13:55   #49
Dwaallicht
Vreemdeling

Standaard

Ooit vernam ik van een ex-werknemer van koning Boudewijn dat er steeds rare stemmetjes kwamen vanuit een achterliggend gebouw van het koninklijke paleis.
Of het waar is weet ik helaas niet...
Oud 22 februari 2005, 13:59   #50
Tegendradigaard

Standaard

Die stemmekes... dat waren de nonnekes van Fabiola he...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 22 februari 2005, 14:03   #51
querty
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dwaallicht
Ooit vernam ik van een ex-werknemer van koning Boudewijn dat er steeds rare stemmetjes kwamen vanuit een achterliggend gebouw van het koninklijke paleis.
Of het waar is weet ik helaas niet...
Dat waren Vlaams en Waals nationalisten net voor hun repatriëring.
Vlaamse efficiëntie = 0
Oud 22 februari 2005, 14:06   #52
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Dat waren Vlaams en Waals nationalisten net voor hun repatriëring.
Oesje onze Sint Boudewijn was nen deporteur...

tja niemand is perfect he... zelfs den Boudewijn niet

Oud 22 februari 2005, 14:28   #53
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Walgelijk! Hoe durft ge zo respectloos te reageren!
Het is jouw eigen schuld. Het is "dankzij" jouw platte propaganda dat de naam van Boudewijn hier in het slijk wordt gesleurd. Je kan geen respect opeisen terwijl jij als eerste Boudewijn gebruikt om jouw partijprogramma in een beter daglicht te stellen.

Ik had respect voor Boudewijn. Ik ben 9 uur lang in de rij gaan staan in Brussel om hem vaarwel te zeggen. Er waren daar massa's mensen waaronder veel Vlamingen. Boudewijn was ontegensprekelijk de Koning van een grote meerderheid van Belgen. Hij was echter de laatste die de schijn hoog kon houden : België is eigenlijk met hem gestorven. Het koppel is al jaren mentaal gescheiden en wacht tot er iemand de moed heeft om als eerste te zeggen dat we ook maar in rechte moeten scheiden.

De dag dat Boudewijn stierf was ik nog een patriot. Vandaag wacht ik op de opricthing van een onafhankelijkheid Vlaamse staat. Hoe vroeger hoe liever.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2005, 14:34   #54
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:

Onzin. Ben jij in de rij gaan staan? Indien neen, dan moet je daar dringend over zwijgen. Ik ben de hele dag gaan aanschuiven om één reden : respect voor Boudewijn. Het was geen signaal naar wie dan ook.
Oud 22 februari 2005, 14:41   #55
querty
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ik ben na de begrafenis vier uren en een kwartier in de rij gaan staan aan de kerk van Laken en voor mij was dat wel een signaal.

Wat bedoel je eigenlijk met dat respect? Boudewijn stond voor een eengemaakt België. Het is dan ook normaal dat vele mensen daar naartoe gaan uit sympathie voor de koning als mens en als voorstander van België. In zekere zin steunden die duizenden mensen dat. Als je niet houd van wielrennen dan kijk je er ook niet naar hé.
Vlaamse efficiëntie = 0
Oud 22 februari 2005, 14:51   #56
Bitweiser
Provinciaal Statenlid

Bitweiser's schermafbeelding

Standaard

Waarom nog een artikel posten dat ondertussen al 5 jaar oud is???
Van overbodig gesproken...
Oud 22 februari 2005, 14:51   #57
Tegendradigaard

Standaard

Grote gebeurtenissen lokken nu eenmaal veel volk he en zeker als het gratis is. En dan nog wat koningen en koningingen kunnen van dichtbij zien. Tja dat spreekt sommige mensen wel aan. Ik had ook zo ne collega en die ging ook. Die ging naar Brussel om te Brusselen op kosten van de belastingsbetalers. het enige signaal dat die uitgezonden heeft was : als het voor niks is, dan kom ik ook.

Oud 22 februari 2005, 15:01   #58
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ben na de begrafenis vier uren en een kwartier in de rij gaan staan aan de kerk van Laken en voor mij was dat wel een signaal.

Wat bedoel je eigenlijk met dat respect? Boudewijn stond voor een eengemaakt België. Het is dan ook normaal dat vele mensen daar naartoe gaan uit sympathie voor de koning als mens en als voorstander van België. In zekere zin steunden die duizenden mensen dat. Als je niet houd van wielrennen dan kijk je er ook niet naar hé.
Boudewijn was iemand die zich hield aan zijn principes. Hij was konsekwent. Hij was diepgelovig en leefde er ook naar. Ze hem niet kunnen betrappen op overspel zoals zijn broer .... of kinderachtige macho-uitspraken zoals de troonopvolger.

En hij stond inderdaad voor België maar ik denk dat je dat verkeerd inschat. Hij stond voor het Belgiê van het verleden. Een België dat op de dag van zijn dood niet meer bestond (omwille van die laatste grondwetsherziening) en enkel door hem nog belichaamd werd. Ook dat was een reden voor mij om vaarwel te zeggen. In zekere zijn heb ik die dag ook aan België vaarwel gezegd. Dat heeft voor velen zeker meegespeeld.

Je vergis je kompleet als je denkt dat de mensen toen tegen de federalisering aan het protesteren waren.
Oud 22 februari 2005, 15:07   #59
Tegendradigaard

Standaard

Ik weet nog dat velen toen hoopten en ook hardop zegden dat dit het VB veel stemmen zou kosten. De eerste verkiezing na de dood van Boudewijn echter was weeral... een zwarte zondag.

Oud 22 februari 2005, 15:08   #60
Kaal
Minister-President

Standaard

Let wel : er was wel iets van dat signaal naar de politici toe. Een tijd lang zag men stickers op de achteruit van de wagen,s met "wij blijven Belgen, eendrachtig". Maar het was niet meer dan woorden. Want in feite was niemand bereid om toegevingen te doen naar de andere gemeenschap toe. Ik heb een sticker gekocht maar nooit effectief geplakt. En na een jaar of 3 later bleef ook mijn Belgische vlag binnen op 21 juli. Ik overweeg nu om een Vlaamse vlag te kopen.

Het is gedaan querty. Geloof mij. Jij gelooft in iets dat niet (meer) bestaat. Het had misschien kunnen werken, maar het experiment is gefaald.

Laatst gewijzigd door Kaal : 22 februari 2005 om 15:17.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be