Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 18 augustus 2010, 18:22   #41
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ik denk niet dat die responsabilisering willen, die eten liever uit een federale ruif.
ah... Niet den deze in ieder geval.
Oud 18 augustus 2010, 18:23   #42
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Welke slag is er nu eigenlijk thuisgehaald?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 18 augustus 2010, 18:25   #43
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat er over de financieringswet gesproken zal worden, waarschijnlijk.

Teveel borrelnootjes gegeten, vermoed ik.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 18 augustus 2010 om 18:25.
Bad Attila is offline  
Oud 18 augustus 2010, 18:29   #44
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Dank voor de link.

Ik heb net naar de persconferentie van Di Rupo geluisterd.

Over de inhoud kan ik kort zijn : deze komt overduidelijk neer op het druk zetten op de N-VA om “tot een compromis te komen”, zegge om toe te geven.

Over de vorm : dat Di Rupo veel slechter Nederlands spreekt dan bijvoorbeeld ikzelf, wist ik al. Mij valt echter telkens op dat zijn Frans werkelijk een schoolvoorbeeld is van wat wij Fransen “du belge” noemen. Maar goed, dat even terzijde.
Gwylan is offline  
Oud 18 augustus 2010, 18:31   #45
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Dank voor de link.

Over de inhoud kan ik kort zijn : deze komt overduidelijk neer op het druk zetten op de N-VA om “tot een compromis te komen”, zegge om toe te geven.

Over de vorm : dat Di Rupo veel slechter Nederlands spreekt dan bijvoorbeeld ikzelf, wist ik al. Mij valt echter telkens op dat zijn Frans werkelijk een schoolvoorbeeld is van wat wij Fransen “du belge” noemen. Maar goed, dat even terzijde.
Jammer genoeg ontbreekt het hen aan de middelen om BDW/NV-A onder druk te zetten.

Wat gaan ze zeggen, "toegeven of geen regering?"
Oud 18 augustus 2010, 18:36   #46
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dank voor de link.

Ik heb de persconferentie ook gehoord.
Ik ben toch veel optimistischer.
Ik vind het wel een overwinning voor de Vlamingen, het is geen NON om over de financieringswet te onderhandelen, er komt ook geen breuk of een teruggeven van de opdracht aan de koning.
Dat geen enkele gemeenschap armer zal worden is natuurlijk zever, het geld zal niet uit de lucht komen vallen.

Wat het Nederlands van Dirupo betreft, ik vind het niet slecht.
Natuurlijk legt hij wel regelmatig de klemtoon op de verkeerde lettergreep, en hoor je dat hij een accent heeft, maar hij doet toch duidelijk moeite, en begon ook in het Nederlands.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 18 augustus 2010 om 18:37.
De gemuilkorfde is offline  
Oud 18 augustus 2010, 18:38   #47
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Jammer genoeg ontbreekt het hen aan de middelen om BDW/NV-A onder druk te zetten.

Neen, zij gaan zeggen: "nu is het genoeg geweest, vanaf nu is ons voorstel te nemen of te laten. Zijt ge niet akkoord, moogt ge het afbollen en de Vlaamse onafhankelijkheid uitroepen".

En gezien BDW het niet aandurft (met reden volgens mij, maar dat is een andere kwestie)
Oud 18 augustus 2010, 18:40   #48
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Neen, zij gaan zeggen: "nu is het genoeg geweest, vanaf nu is ons voorstel te nemen of te laten. Zijt ge niet akkoord, moogt ge het afbollen en de Vlaamse onafhankelijkheid uitroepen".

En gezien BDW het niet aandurft (met reden volgens mij, maar dat is een andere kwestie)
En dan de regering Leterme de volgende jaren gewoon lopende zaken laten doen en na vijf jaar terug verkiezingen of hoe bedoel je?
Oud 18 augustus 2010, 18:42   #49
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb de persconferentie ook gehoord.
Ik ben toch veel optimistischer.
Ik vind het wel een overwinning voor de Vlamingen, het is geen NON om over de financieringswet te onderhandelen, er komt ook geen breuk of een teruggeven van de opdracht aan de koning.
Dat geen enkele gemeenschap armer zal worden is natuurlijk zever, het geld zal niet uit de lucht komen vallen.

Wat het Nederlands van Dirupo betreft, ik vind het niet slecht.
Natuurlijk legt hij wel regelmatig de klemtoon op de verkeerde lettergreep, en hoor je dat hij een accent heeft, maar hij doet toch duidelijk moeite, en begon ook in het Nederlands.
Iedereen begint stilaan wel in te zien dat het de Franstalige partijen menens is. Buiten enkele fundamentalisten.
BWarrior is offline  
Oud 18 augustus 2010, 18:44   #50
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Iedereen begint stilaan wel in te zien dat het de Franstalige partijen menens is. Buiten enkele fundamentalisten.
Lol, dit is er echt eentje om in te kaderen. Je bent echt geweldig goed bezig moet ik zeggen.
fox is offline  
Oud 18 augustus 2010, 18:45   #51
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Lol, dit is er echt eentje om in te kaderen. Je bent echt geweldig goed bezig moet ik zeggen.
In de Ikea staan de kaders in de aanbieding.
Henri1 is offline  
Oud 18 augustus 2010, 18:47   #52
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Inderdaad.

Toegeven of ge vliegt in de oppositie, en dan gaan wij op ons eentje die 24 miljard besparen, en dan bij de volgende verkiezingen gaat ge daar zitten met nog eens 12 parlementairen extra, ge gaat nog moeite hebben om al hun voornamen te leren kennen ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 18 augustus 2010, 18:47   #53
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Welke slag is er nu eigenlijk thuisgehaald?
Dat vraag ik me nu ook af. Het is niet omdat Dirupo nog een weekje extra gaat palaveren dat er ook maar iets gaat veranderen.

Dirupo kan een grondige aanpassing van de financieringswet niet verkopen aan de franstaligen en BDW kan een behoud van de huidige financieringswet niet verkopen aan de Vlamingen. Iedere normale mens ziet dus in dat het vrij zinloos is.
fox is offline  
Oud 18 augustus 2010, 18:47   #54
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Merkwaardig is ook dat Di Rupo het heeft over "deelstaten" (niet in het begin, maar wel daarna).

btw: die man lijkt volledig uitgeput!
Oud 18 augustus 2010, 18:48   #55
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
In de Ikea staan de kaders in de aanbieding.
Dank u voor de tip, maar ik ga naar de weba
fox is offline  
Oud 18 augustus 2010, 18:48   #56
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat vraag ik me nu ook af. Het is niet omdat Dirupo nog een weekje extra gaat palaveren dat er ook maar iets gaat veranderen.

Dirupo kan een grondige aanpassing van de financieringswet niet verkopen aan de franstaligen en BDW kan een behoud van de huidige financieringswet niet verkopen aan de Vlamingen. Iedere normale mens ziet dus in dat het vrij zinloos is.
Dan komt de bal weer bij N-VA.
En dat willen ze eigenlijk niet.
Henri1 is offline  
Oud 18 augustus 2010, 18:49   #57
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

En tóch zit er (alweer) een adder onder het gras. Het Frans communiqué van het Hof heeft het over:
Citaat:
- l’autonomie et la responsabilisation des entités fédérées pour leurs nouvelles attributions afin de permettre �* chaque entité de prospérer
Daarentegen zegt de Nederlandse tekst:
Citaat:
de autonomie en de responsabilisering van de gefedereerde entiteiten om de bloei van elke entiteit mogelijk te maken.
Ik geef jullie op een blaadje dat dit weer tot meningsverschillen zal aanleiding geven. De franstaligen zullen geen enkele reden zien om ook een responsabilizering te aanvaarden voor de bevoegdheden die reeds van vroeger aan de deelstaten zijn toegewezen.
Oud 18 augustus 2010, 18:50   #58
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dank voor de link.

Ik weet nog niet of het zozeer NVA onder druk zetten is. Hij heeft letterlijk toegegeven dat hij zijn missie wou teruggeven (maw, laat iemand anders maar voorstellen over de financieringswet doen) en dat de koning hem uitdrukkelijk gevraagd heeft verder te doen. Bovendien is het communiqué van het paleis wel heel expliciet over welke richting er uit gegaan moet worden (waarbij Tim Pauwels meldde dat de franstalige versie softer was dan de nederlandstalige, maar dat dit nu reeds rechtgezet is).

Wat z'n Nederlands betreft, 't blijft toch nog een tekstje aflezen. Wat als er als premier een persconferentie gegeven wordt en er vragen gesteld worden? Hij is al goed geëvolueerd, maar heeft nog een weg af te leggen.

OVer z'n Frans kan ik moeilijk oordelen, ik ken alleen du belge En gelukkig maar dat hij niet als een Parijzenaar of Marseillais heeft gepraat, daar zouden we verkeerde conclusies uit kunnen trekken...
Kawadude is offline  
Oud 18 augustus 2010, 18:51   #59
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Le Soir schrijft immers in hun live feed :

"COMMUNIQUE DE PRESSE DU PALAIS ROYAL

Le Roi a reçu en audience cet après-midi au Château de Laeken Monsieur Elio DI RUPO, Pré-formateur, qui lui a fait rapport sur sa mission.

Il en ressort que des progrès importants ont été réalisés. Aussi le Roi a-t-il demandé �* Monsieur DI RUPO de poursuivre sa mission �* partir de ce samedi et en particulier d’approfondir les domaines suivants :

- l’autonomie et la responsabilisation des entités fédérées pour leurs nouvelles attributions afin de permettre �* chaque entité de prospérer ;

- le financement dans la durée de l’Etat fédéral pour les compétences et obligations qu’il continuera �* assumer.

Monsieur DI RUPO a accepté.

Jeudi et vendredi, le Roi recevra les présidents des partis participant aux négociations.
mercredi 18 août 2010 17h57 Le Soir
17h58"
Ze hadden het misschien nog in kleur kunnen zetten ook. Het lijkt wel een heilige...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 18 augustus 2010, 18:53   #60
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Merkwaardig is ook dat Di Rupo het heeft over "deelstaten" (niet in het begin, maar wel daarna).

btw: die man lijkt volledig uitgeput!
Was me ook al opgevallen in z'n vorige persconferentie (dat van die deelstaten). Ik vond dit toen al opvallend, zeker omdat deze term een negatieve connotatie heeft in franstalig België.
Kawadude is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be