![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Minister-President
|
![]() Henri1 sommigen van ons kennen onze geschiedenis. Ik ga niet zeggen dat het 1 en al misserie was maar doen alsof het Nederlands en de Nederlandstaligen in België altijd evenwaardig was is een flagrante leugen. Ga je nu echt de verfransingsstrategie van oa. Charles Rogier ontkennen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister
|
![]() Citaat:
België werd gesticht voor de Franstaligen, door de Franstaligen; u moet zich maar eens verdiepen in 'onze' geschiedenis. Laatst gewijzigd door respublica : 22 augustus 2010 om 15:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat jij dat moeilijk kan geloven zal mij worst wezen hoor. Daartegenover staan immers tientallen Walen waar ik wel goede contacten mee heb zonder het Brusselse filterkanaal. "België" komt er helemaal niet meer aan te pas en de samenwerking is nog nooit zo goed gegaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister-President
|
![]() Every het ging er over dat Henri1 niet meot doen alsof vroeegr de FR en de NL talgien evenwaardig waren. En het effect tot op de vandaag onbestaande? Dan ben je ofwel bewust aan het liegen ofwel erg kortzichtig bezig. De houding toen heeft consequenties tot op de dag van vandaag oa. op de grondwet etc.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zalig zijn de armen van geest. Zalig is Henri1. Ik ga geen honderd keer herhalen dat er met onze Waalse buren geen probleem is, maar wel met de structuren van de Belgische staat.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteraard zijn beide gelinkt, maar ze vallen niet samen. Dat is de denkfout die zo vaak gemaakt wordt, ook en vooral binnen de Vlaamse Beweging.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Minister
|
![]() Heel juist, ik probeer dit ook steevast te benadrukken. Het gaat niet om mensen, maar om structuren. Een onafhankelijk Vlaanderen zal zeer sterk met Wallonië blijven samenwerken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||||||||
Burger
|
![]() Citaat:
Inderdaad heeft het Verenigde Koninkrijk niet lang bestaan. Dat maakt de huidige constellatie die men België noemt beslist niet minder hybride óf logischer t.o.v. samenwerkingsverband met Nederland, en evenmin maakt het de principes van de conservatisten in België minder inconsequent. Waarom het ene wel en het andere niet? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Impliceert dat laatste voor jou dan een potentiële burgeroorlog? Me dunkt van niet.
![]() |
![]() |
#52 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Die mensen in die verre geschiedenis zijn al lang dood, dus trek ik niet te veel conclusies uit dat verleden. De geschiedenis is een zeer boeiend verhaal, vind ik, en we kunnen het gebruiken om fouten die in het verleden gemaakt zijn niet opnieuw te maken. Toch stel ik vast dat veel mensen die geschiedenis gebruiken voor iets helemaal anders, namelijk om redenen te zoeken om zich te kunnen wreken, zodat ze zelf van voordelen kunnen genieten zonder dat ze zelf ooit benadeeld zijn geweest, maar ik kan dat verkeerd begrijpen. Het erven van de vijanden van je ouders vind ik in ieder geval een zeer ongezond iets. Een verleden als hoofdargument gebruiken voor de plannen over de toekomst lijkt me een beetje kinderachtig, bij gebrek aan het vinden van een beter woord. Waar volgens mij naar gekeken dient te worden is het toekomstige welzijn van iedereen. Vanuit die invalshoek bekeken zie ik geen voordelen in een Vlaamse onafhankelijkheid en zie ik ook geen nadelen in een hereniging van het VKN. Integendeel, ik zie zelfs voordelen in een samenwerkingsverband tussen zo veel mogelijk landen met een eigen democratisch verkozen regering die ten minste sociale zekerheid en financiering als bevoegdheden heeft. Dit laatste omdat het politieke beleid en het sociale beleid in het bijzonder anders een te grote invloed zal hebben op de economische positie in de steeds globaler wordende wereld. Citaat:
Nee hoor, er worden hier regelmatig opmerkingen gemaakt die nog veel meer radicaal en/of bekrompen zijn. De mening van 'buitenstaanders' is hoogstwaarschijnlijk zelfs veel objectiever. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
jij bekijkt alles vanuit een Brussels-Franstalige bril, maar in Wallonië denken ze niet allemaal zoals jullie hoor.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Wallonië zijn ze nog meer op Frankrijk gericht dan in Brussel en ik heb het niet over politiek maar over hun dagelijkse leven via de TV, de cultuur, enz.......en ik zie niet echt een betere samenwerking tussen Franstaligen en Vlamingen na de splitsing van het land komen. Nous n'aurons plus rien �* nous dire, zo simpel is het.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Minister
|
![]() Toch is door studies aangetoond dat Waalse TV-kijkers in de avond gewoonlijk het journaal op RTBF volgen en na acht uur overgaan op Franse zenders. Vlamingen blijven daarentegen bij hun eigen zenders en schakelen niet en masse over op Nederlandse.
Het is ook bewezen dat Franstalige media zeer veel gebruik maken van Franse persagentschappen en erg veel over Frankrijk berichten, meer dan Vlaamse. |
![]() |
![]() |