Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2010, 15:01   #41
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Er is geen echte reden om dat aan te nemen. Zoals de tekst zegt: alle communicatie is negatieve communicatie via de Belgisch-Brusselse filters. Valt die filter weg ontstaat er een heel andere situatie.
Ik heb die situatie zelf trouwens al ondervonden: sinds de 'belgische' koepel van de organisatie waar ik werk werd opgedoekt is de communicatie tussen de Vlaamse en de Waalse koepel veel vlotter beginnen gaan. Met die randbemerking dat het taalprobleem zich bij ons sowieso niet voordoet (maar de Belgische problemen gaan wel om meer dan alleen de taal).
Ik kan dit toch moeilijk geloven.............
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 15:01   #42
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Henri1 sommigen van ons kennen onze geschiedenis. Ik ga niet zeggen dat het 1 en al misserie was maar doen alsof het Nederlands en de Nederlandstaligen in België altijd evenwaardig was is een flagrante leugen. Ga je nu echt de verfransingsstrategie van oa. Charles Rogier ontkennen?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 15:05   #43
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Henri1 sommigen van ons kennen onze geschiedenis. Ik ga niet zeggen dat het 1 en al misserie was maar doen alsof het Nederlands en de Nederlandstaligen in België altijd evenwaardig was is een flagrante leugen. Ga je nu echt de verfransingsstrategie van oa. Charles Rogier ontkennen?
Veel Vlamingen zijn in die tijd gebleven en kunnen niet accepteren dat die tijd veranderd is. Wat hebben de Franstaligen van nu te maken met de situatie van toen ? Niets, helemaal niets.
Oud 22 augustus 2010, 15:06   #44
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
En die 15 jaar waren voordeliger voor de gemiddelde Vlaming dan 180 jaar België.
In elk geval hadden de Vlamingen toen zaken (bestuurstaal Nederlands in Vlaanderen én Brussel, Nederlandstalig onderwijs, ...) die men pas 100 jaar later terug zou verkrijgen. Door België werd Brussel bijna volledig verfranst.

België werd gesticht voor de Franstaligen, door de Franstaligen; u moet zich maar eens verdiepen in 'onze' geschiedenis.

Laatst gewijzigd door respublica : 22 augustus 2010 om 15:07.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 15:13   #45
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik kan dit toch moeilijk geloven.............
Dat jij dat moeilijk kan geloven zal mij worst wezen hoor. Daartegenover staan immers tientallen Walen waar ik wel goede contacten mee heb zonder het Brusselse filterkanaal. "België" komt er helemaal niet meer aan te pas en de samenwerking is nog nooit zo goed gegaan.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 15:31   #46
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Every het ging er over dat Henri1 niet meot doen alsof vroeegr de FR en de NL talgien evenwaardig waren. En het effect tot op de vandaag onbestaande? Dan ben je ofwel bewust aan het liegen ofwel erg kortzichtig bezig. De houding toen heeft consequenties tot op de dag van vandaag oa. op de grondwet etc.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 15:43   #47
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ondoordachte en domme gedachtengang.

U wil zelfs hongerlijden, zolang die vermaledijde Walen er maar iet aan te pas komen ?
Zalig zijn de armen van geest. Zalig is Henri1. Ik ga geen honderd keer herhalen dat er met onze Waalse buren geen probleem is, maar wel met de structuren van de Belgische staat.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 16:21   #48
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Zalig zijn de armen van geest. Zalig is Henri1. Ik ga geen honderd keer herhalen dat er met onze Waalse buren geen probleem is, maar wel met de structuren van de Belgische staat.
Beiden zijn gelinkt.
Oud 22 augustus 2010, 16:28   #49
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beiden zijn gelinkt.
Uiteraard zijn beide gelinkt, maar ze vallen niet samen. Dat is de denkfout die zo vaak gemaakt wordt, ook en vooral binnen de Vlaamse Beweging.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 16:46   #50
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Uiteraard zijn beide gelinkt, maar ze vallen niet samen. Dat is de denkfout die zo vaak gemaakt wordt, ook en vooral binnen de Vlaamse Beweging.
Heel juist, ik probeer dit ook steevast te benadrukken. Het gaat niet om mensen, maar om structuren. Een onafhankelijk Vlaanderen zal zeer sterk met Wallonië blijven samenwerken.
Oud 22 augustus 2010, 20:09   #51
Kiro
Burger

Kiro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft niets met radicaal of bekrompen te maken.

Het VKN heeft zeggen en schrijven in de praktijk 15 jaar bestaan.
U kunt in dat geval moeilijk spreken over hoe het was.

België bestaat al sinds 1830, dat is wat is.

Een kleine nuance, maar een wereld van verschil me dunkt.
Inderdaad ben ik hier nieuw, maar ik heb geen voorsteltopic kunnen vinden...

Inderdaad heeft het Verenigde Koninkrijk niet lang bestaan. Dat maakt de huidige constellatie die men België noemt beslist niet minder hybride óf logischer t.o.v. samenwerkingsverband met Nederland, en evenmin maakt het de principes van de conservatisten in België minder inconsequent. Waarom het ene wel en het andere niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Veel Vlamingen kennen de Belgische Franstaligen via de media, maar ze kennen de Nederlanders uit eigen ervaringen.
En hoewel veel Nederlanders het ontkennen, weten de meeste Vlamingen dat er binnen Nederland een onderdrukking is van anderstaligen en andersdenkenden.
O ja? En dan: wat doet dit ter zake?

Citaat:
En waarom Walen en Vlamingen goed samen gaan, is juist omdat ze een liefde-haat relatie hebben.
Liefde als Belgen en voor elkaars plaatselijke schoonheid en een politieke haat.
Wacht even, eerst kennen vele Vlamingen die Franstaligen via de media (hoe postmodernistisch eigenlijk), en daarnaast kunnen ze het goed met elkaar vinden, en dan ook nog eens juist omdat ze een liefde-haatrelatie hebben? Opgeteld vind ik dit raar klinken. Dat eerste in relatie tot wat je erna schrijft, maar ook vooral die haat-liefde.

Citaat:
Buiten enkele ophoog gescheten Franstalige Belgen( welke Vlamingen zijn en geen Walen) hebben de Vlamingen trouwens geen enkel probleem met de Walen.
Dan leef jij in een ander deel van Vlaanderen dan dat waar ik Vlamingen spreek. Ik ken namelijk meer dan genoeg Vlamingen die wél moeite hebben met Walen en Waalse politiek. Daarnaast (los van persoonlijke overtuigingen) is het markant dat de verkiezingen zo in het voordeel zijn van nationalistische partijen tegenwoordig.

Citaat:
Veel Vlamingen hebben in hun dagelijkse leven echter heel veel problemen met Nederlanders.
En veel ook niet.

Citaat:
Zelfs in het uitgaansleven komen zij vaak Nederlanders tegen die dronken door de Vlaamse straten lopen en de boel vernielen en bij een terechtwijzing messen en ander wapentuig boven halen.
Ofwel een generalisering ofwel een simplisme. En een ad hominem voor het Nederlandse volk. Dus...

Citaat:
Veel Vlaamse dorpen hebben een enorme overlast van het Nederlandse drugsbeleid en krijgen dan nog te horen dat die drugs nog dichter bij hun dorpen zullen gebracht worden.
Nederlanders komen in Vlaanderen de huizen en gronden opkopen en jagen de prijzen de hoogte in en eens ze zich ergens vestigen, beginnen ze er hun eisen en wetten op te dringen aan de plaatselijke bevolking.
Oké, dat klinkt wel interessant. Heb je hier ook een bron voor?

Citaat:
En de haat van de Vlamingen tegenover de Hollanders is ook niet iets nieuw, maar is al even oud als de Lage Landen bestaan.
Vlaanderen heeft in het verleden zelfs heel bloedige oorlogen uitgevochten met Holland.
Welke haat? Daarnaast is dit een argument dat in dit verband beslist geen hout snijd. Vlaanderen heeft inderdaad flink gebekvecht met het graafschap Holland, bijvoorbeeld om heerschappij over Zeeland. Daarmee hebben we het echter NIET over het huidige Vlaanderen en Holland, maar over wat nu nog slechts provincies van twee staten zijn. Daarnaast wil ik je erop attenderen dat in de middeleeuwen nagenoeg bij IEDEREEN de mentaliteit van 'pakken wat je pakken kunt' heerste. Veel graafschappen, baronies, hertogdommen, bisdommen etc. hadden het met elkaar aan de stok. Daartussen viel het gekibbel van Holland-Vlaanderen echt niet op. Dit geruzie geldt dus ook voor gebieden die nu IN bijv. Nederland of België liggen.
Impliceert dat laatste voor jou dan een potentiële burgeroorlog? Me dunkt van niet.
Oud 22 augustus 2010, 21:19   #52
FlorisB
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Als u wat verder teruggaat in de tijd, naar de Vikings en de Noormannen is het ook allemaal kommer en kwel.
Leer zelf eens je geschiedenis henri want volgens mij kwamen de Vikings na de Romeinen.
FlorisB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 21:29   #53
FlorisB
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
De Vlaamsnationalisten staan er sinds hun bestaan al voor bekend om de verkeerde keuzes te maken.

In de oorlog dachten ze dat Hitler met zijn Nazi's hun problemen ging oplossen. Zelfs vandaag de dag zijn er nog Vlaamsnationalisten die flirten met het Nazi-Ideeëngoed.

Nu zijn het de Hollanders, de Hollanders zullen vlaanderen redden.
Wellicht is ook dat weer een verkeerde keuze.
Eén ding zit voor hen al goed, de Hollanders hebben stilaan ook hun eigen extreem rechts. Ze hebben echter niet het excuus om te stellen dat ze niet overweg kunnen met andere Nederlandse bevolkingsgroepen.
Volgens Wikipedia (onder de titel Repressie) http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgi%C...e_Wereldoorlog deden er evenveel Vlamingen als Walen mee met de nazi's (samen circa 20 000). Als je ook mee rekent dat er meer Vlamingen dan Walen zijn, deden er procentueel gezien meer Walen mee. Ook waren de anders Romaanse Walen plots verfranste Germanen.(wat ze eigenlijk ook zijn)
FlorisB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2010, 01:24   #54
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kiro Bekijk bericht
Misschien ben ik als halve buitenstaander te onwetend over de nationale perikelen van België, maar er is iets dat ik niet zo goed begrijp.

Lieden die voor België zijn en tegen een splitsing, zien het dus zo dat beide gewesten prima door één deur zouden moeten kunnen.
Echter, wanneer men vraagt of men niet ook met Nederland samen kan werken, dan gaan bij sommigen de haren te berge rijzen. Ik kan me ook voorstellen dat een dergelijke reactie veel bij Walen te zien zal zijn. Wallonië wil Vlaanderen immers niet kwijt (wat ik vanuit hún standpunt bezien een logische reactie vind).

Wat ik bedoel is dit:
Persoonlijk heb ik het idee (voor sommigen de illusie) dat als Vlaanderen inderdaad prima met zijn Franstalige pendant door één deur kan, dat dan toch al helemaal moeten lukken met Nederland?

Dit is een beetje een reactie op de openingspost. Die persoon zie ik verderop namelijk een bepaalde opmerking maken.
Ik kan heel goed begrijpen dat Franstalige Belgen een afkeer hebben van een samengaan met Nederland. Dat is namelijk een gelijkaardig iets als de afkeer van bepaalde Nederlandstalige Belgen van een samenblijven met Wallonië. De Nederlandstalige Belgen verwijzen naar de geschiedenis waarbij Nederlandstaligen in België achtergesteld werden op Franstaligen. In het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden werden Franstaligen op een gelijkaardige manier achtergesteld. Vele Belgisch-nationalisten en vele Vlaams-nationalisten lijken meer op elkaar dan ze denken.

Die mensen in die verre geschiedenis zijn al lang dood, dus trek ik niet te veel conclusies uit dat verleden. De geschiedenis is een zeer boeiend verhaal, vind ik, en we kunnen het gebruiken om fouten die in het verleden gemaakt zijn niet opnieuw te maken. Toch stel ik vast dat veel mensen die geschiedenis gebruiken voor iets helemaal anders, namelijk om redenen te zoeken om zich te kunnen wreken, zodat ze zelf van voordelen kunnen genieten zonder dat ze zelf ooit benadeeld zijn geweest, maar ik kan dat verkeerd begrijpen. Het erven van de vijanden van je ouders vind ik in ieder geval een zeer ongezond iets. Een verleden als hoofdargument gebruiken voor de plannen over de toekomst lijkt me een beetje kinderachtig, bij gebrek aan het vinden van een beter woord.

Waar volgens mij naar gekeken dient te worden is het toekomstige welzijn van iedereen. Vanuit die invalshoek bekeken zie ik geen voordelen in een Vlaamse onafhankelijkheid en zie ik ook geen nadelen in een hereniging van het VKN. Integendeel, ik zie zelfs voordelen in een samenwerkingsverband tussen zo veel mogelijk landen met een eigen democratisch verkozen regering die ten minste sociale zekerheid en financiering als bevoegdheden heeft. Dit laatste omdat het politieke beleid en het sociale beleid in het bijzonder anders een te grote invloed zal hebben op de economische positie in de steeds globaler wordende wereld.

Citaat:
Misschien kunnen we de denktrend van voorstanders van één België nog verder doortrekken: als ze inderdaad conservatief zijn en vinden dat alles één moet blijven wat één is/was, dan zouden ze een voorstander moeten zijn van het Verenigde Koninkrijk der Nederlanden. De Nederlanden zijn immers een samenhangend gebied dat als zodanig al eeuwen bestaat. Ook zouden deze lieden moeten ijveren voor bijvoorbeeld de terugvordering van Frans-Vlaanderen.
Misschien kunnen we ook teruggaan naar het Romeinse Rijk? Ik begrijp je punt, hoor. Een terechte opmerking.

Citaat:
Of zijn deze opmerkingen te radicaal en/of bekrompen?
Nee hoor, er worden hier regelmatig opmerkingen gemaakt die nog veel meer radicaal en/of bekrompen zijn. De mening van 'buitenstaanders' is hoogstwaarschijnlijk zelfs veel objectiever.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2010, 05:56   #55
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
jij roept echt maar wat, he?
Nogthans zitten er langst de Belgische/nederlandse grens meer Nederlandse kinderen op de Vlaamse scholen dan Vlaamse kinderen.
En hebben de artsen er meer Nederlanders dan Belgen als patiënten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2010, 07:33   #56
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die dialoog kan u alvast vergeten. Contacten zullen nog slechter worden dan ze het nu al zijn na de splitsing van het land : vergeet niet dat de Walen in hun grote meerdereid geen splitsing van het land willen, wat totaal hun recht is. Denkt u echt dat de splitsing van het land geen gevolgen zal hebben? De contacten tussen Walen en Fransen zullen zich nog meer versterken en die tussen Walen en Vlamingen zullen zich nog meer verminderen.
de splitsing van het land zal idd grote gevolgen hebben: we gaan beter gaan samenwerken.

jij bekijkt alles vanuit een Brussels-Franstalige bril, maar in Wallonië denken ze niet allemaal zoals jullie hoor.
Oud 23 augustus 2010, 08:11   #57
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de splitsing van het land zal idd grote gevolgen hebben: we gaan beter gaan samenwerken.

jij bekijkt alles vanuit een Brussels-Franstalige bril, maar in Wallonië denken ze niet allemaal zoals jullie hoor.
In Wallonië zijn ze nog meer op Frankrijk gericht dan in Brussel en ik heb het niet over politiek maar over hun dagelijkse leven via de TV, de cultuur, enz.......en ik zie niet echt een betere samenwerking tussen Franstaligen en Vlamingen na de splitsing van het land komen. Nous n'aurons plus rien �* nous dire, zo simpel is het.
Oud 23 augustus 2010, 08:12   #58
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Wallonië zijn ze nog meer op Frankrijk gericht dan in Brussel en ik heb het niet over politiek maar over hun dagelijkse leven via de TV, de cultuur, enz.......en ik zie niet echt een betere samenwerking tussen Franstaligen en Vlamingen na de splitsing van het land komen. Nous n'aurons plus rien �* nous dire, zo simpel is het.
mijn ervaring met Walen spreekt dat tegen.
Oud 23 augustus 2010, 08:21   #59
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vreemd, u zei toch uwzelf dat de contacten met Walen op uw werk bijna onbestaand waren.
Oud 23 augustus 2010, 08:24   #60
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Toch is door studies aangetoond dat Waalse TV-kijkers in de avond gewoonlijk het journaal op RTBF volgen en na acht uur overgaan op Franse zenders. Vlamingen blijven daarentegen bij hun eigen zenders en schakelen niet en masse over op Nederlandse.

Het is ook bewezen dat Franstalige media zeer veel gebruik maken van Franse persagentschappen en erg veel over Frankrijk berichten, meer dan Vlaamse.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be