![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dit heeft zelfs niets te maken met het aantal uren les dat er word gegeven in wiskunde en talen, maar komt nog uit het verleden. Uit de tijd dat men latijn nodig had om aan de universiteiten les te kunnen volgen en omdat men zelfs vandaag nog steeds in vele universitaire opleidingen latijn gebruikt om bepaalde zaken aan te duiden. Zelfs vandaag geeft men in de wetenschap voor elke nieuw ondekte plant, ziekte of dier eerst een latijnse benaming, voor elke nieuw ondekte behandeling in de medische wereld vind men een latijnse naam uit. En richtingen die niet direct gericht zijn op universitaire opleidingen, maar leerlingen na het secundaire onderwijs reeds de mogelijkheid bieden om op de arbeidsmarkt te gaan, worden als minderwaardig beschouwd tegenover de richtingen die geen keuze laten. Daarom dat de moderne hoger word geacht dan humane. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dat in veel van de huidige technische opleidingen aan de unif technische kennis overbodig, hoef je mij niet te vertellen. Als technicus heb ik er zelf voldoende ervaring mee. En als technicus mag je daarna hun fouten gaan oplossen. Citaat:
Vaak bestaan daar de lesgroepen voor wiskunde en technische vakken uit studenten aan de unif's die hun kennis komen bijschaven om te kunnen slagen op de unif. Citaat:
Iemand van het KSO-architectuur krijgt de nodige wiskunde om binnen zijn beroepskeuze verder te kunnen en zal meer meetkunde en krachtberekeningen krijgen dan vergelijkingen. Terwijl iemand uit het TSO-nautische wetenschepen of TSO-werktuigkundige met zijn 8 uren wiskunde in alle andere niet taal gerichte vakken nog eens een hele andere waaier aan wiskunde te verwerken krijgt. En er zelfs niet eens komt als hij/zij enkel de wiskunde van alle ASO richtingen samen kent. Citaat:
Nochthans schrijf je juist hetzelfde als ik alleen anders verwoord. Het ASO leid mensen op om student te zijn en niet om als mens op de arbeidsmarkt te werken. Je hebt daar 100% gelijk in. En eens ze binnen het bedrijfsleven komen kan je als TSO'er hen dus alles nog gaan leren. In de eerste plaats hoe ze mens moeten zijn tegenover hun collega's binnen het bedrijf. Daarna mag je hen gaan leren dat theorie en praktijk twee totaal verschillende zaken zijn en dat wat theoretisch klopt vaak niet werkt in de praktijk. En dan mag je hen gaan leren dat zij met hun docteraat zelfs niets zijn zonder de mensen uit het busso, bso, tso en kso. Dat ze zelfs niet eens in staat zijn om hun eigen broek op te trekken zonder ondersteuning van deze mensen. En dat zij hoewel ze minachtend neerkijken op deze mensen, niets eens hun papfles zouden hebben kunnen leegdrinken zonder de inzet en kennis van ongeschoolden. Dat ze na 6 jaar secundair onderwijs en 5 tot 7 jaar academische opleiding, nog steeds niets waar zijn binnen de arbeidsmarkt en sukkelaars zijn zonder enige beroepservaring en praktische beroepskennis. En voor je nu nog verder een aanval op mensen uit het TSO, KSO, BSO of BUSO uitvoert, ik heb zelf een opleiding ASO Latijn-Wiskunde genoten. Je bent dus niet bezig tegen een boereke uit het tso, maar tegen iemand uit het aso. En dan nog iemand die binnen het aso in de hoogst geachte richting zat. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Punt blijft, dat ASO studenten het op de universiteit (en op hogechool, industrieel ingenieur bijvoorbeeld) met kop en schouders boven het niveau van TSO studenten uitkomen. Neen, helemaal niet. Ik gruwel gewoon van TSO en BSO scholieren die zeggen dat alles daar toch o zo veel moeilijker is als op ASO, terwijl ze daar een paar jaar geleden nog verplicht van moesten verkassen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]() Citaat:
Citaat:
Ik voer geen aanval uit op de niet-ASO richtingen. Ik probeer de duidelijk verschillen aan te stippen, zodat mensen als Artisjok, die heel de boel liever afschaffen lezen dat er wel degelijk een verschil is. En dat we dat beter zo houden ook. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Waardeer ze dan juist. Gooi ze toch niet op dezelfde hoop! Wat is dat nu voor een oplossing?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Waar lees jij een pleidooi om minder te differentiëren? Om de lat te verlagen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Steve_M : 30 augustus 2010 om 17:14. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De lat ligt lager. Sla er de evolutie van de Vlaamse student in de laatste Pisa rapporten maar eens over na. Het is een negatieve spiraal. We komen gewoon van zeer goed, naar goed. Maar vrees dat we de bodem nog niet bereikt hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zoiets stoort me wel een beetje maar uiteindelijk is het een probleem voor degene die zo denken. Ik ga er geen slaap voor laten en zal wel denken aan degene die wel waarderen wat wij doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten is er nog niets doorgevoerd van wat jij opnoemt; hoe kan dat dan de oorzaak zijn van een lager gelegde lat? Citaat:
Citaat:
Het heeft niet zozeer met charisma te maken. Je kan een taal onderwijzen aan de hand van oersaaie teksten, en je kan teksten zoeken die grappig zijn, of over een onderwerp die de jongeren boeit; of songteksten,.. Een leerkracht kan de leerlingen op hun gemak stellen; of kan hen bij iedere fout afkraken. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat dan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bepaalde richtingen worden niet gekozen (in eerste instantie) omdat ze de "minderwaardig" stempel dragen. Er moet meer gekozen worden volgens interesses en capaciteiten. Een leerling die niet goed is in wiskunde maar zeer goed in talen; kan momenteel niet terecht in het ASO; en velen kijken niet welke opleiding er mogelijk is in TSO. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Iemand die niet goed is in wiskunde geraakt daar niet door. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ken mensen die zelfs geen exponentiële functie kunnen bespreken die geslaagd zijn in ASO. Ik weet niet hoe ver je kennis over wiskunde reikt maar ik kan je garanderen dat een exponentiële functie niet moeilijk is om te bespreken.
![]() |
#56 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het voorbeeld bij uitstek: het ingangsexamen burgerlijk. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waar wel iets mis mee is, is om proberen voor allen de lat gelijk te leggen op zulke manier dat iedereen erover kan.
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is net het verschil met meer beroepsgerichte opleidingen, waar je meer op je beroepsaktiviteiten toespitst, en veel minder belang wordt gehecht aan een "breed spectrum van de opleiding".
![]() |
![]() |
#58 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Wie hoor je pleiten voor een sociale mengeling en staat ook te leuteren om de lat lager te leggen? Citaat:
Het is dus niet zo dat de ene groep minder potentieel of minder intelligentie zou hebben. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat gezegt, zijn werk is minder karikaturaal dan het vaak wordt voorgesteld en vooral, toegepast. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#60 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
ASO vereist wel dat je in alles een essentie meehebt. Bovendien helpen leerkrachten daar waar scholieren oprechte motivatie en grondige studie kunnen bewijzen wel een serieus handje mee hoor. Dan knijpen leerkrachten wel eens een oogje dicht bij een onvoldoende resultaat in een bepaalde categorie. Het is allemaal veel menselijker dan u hier komt voorstellen. Maar ja, gelijke uitkomsten zijn zo wel erg moeilijk he. |
||
![]() |
![]() |