Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 30 augustus 2010, 22:49   #41
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het centrum van de macht in het VKN lag in Den Haag. En de bewindvoerders hier in het zuiden, moesten hun brieven sturen naar Den Haag. En Willem bestuurde het zuiden vanuit Den Haag.
Eerlijk gezegd denk ik dat dat de gewone mensen niet veel kon schelen. Of het bewind nu in Den Haag of Brussel zat, inspraak hadden ze toch niet tot het algemeen enkelvoudig stemrecht ingevoerd werd.
respublica is offline  
Oud 30 augustus 2010, 22:55   #42
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Voorlopig presteren Dewever en Di Rupo in de praktijk niet veel beter dan Leterme. Maar we moeten hun nog wat tijd gunnen. De onderhandelaars zijn toch al een heel eind opgeschoten.
Ondertussen liggen de kaarten wel wat moeilijker. Toen was het alleen de staatshervorming/bhv (waar trouwens niets aan gedaan is). Nu komen er 25miljard recurente besparingen bij (dit is 10000€/jaar per gezin).
Bob is offline  
Oud 30 augustus 2010, 22:59   #43
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Ondertussen liggen de kaarten wel wat moeilijker. Toen was het alleen de staatshervorming/bhv (waar trouwens niets aan gedaan is). Nu komen er 25miljard recurente besparingen bij (dit is 10000€/jaar per gezin).
Waar haalt u dat cijfer 10 000€ per gezin per jaar vandaan?

10 000 € per gezin per jaar => 45 000 euro per gezin tegen 2015.

Dit is 555 555 gezinnen in België

Dit is 19 personen per gezin.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 30 augustus 2010, 23:01   #44
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...ew=popupPlayer

Ter zake vanavond:

" (...) We hebben vanmorgen partijbureau gehad en ik had nooit verwacht dat we zo eensgezind zouden zijn. Iedereen beseft dat er een compromis moet zijn. Ik heb voor de eerste keer aan hen een aantal dingen toegelicht die echt wel pijnlijk zijn. En men heeft dan gezegd 'ja het is niet leuk, maar als het moet dan moet het'. "

> Zoals?

"dat ga ik nu niet aan uw neus hangen, als u het niet erg vindt. Zolang het eerbaar is, doet NVA mee in totale eensgezindheid. Maar als wij worden gevraagd goed vertrouwen te stellen en daar nog eens geldmiddelen bij te geven (...) "
----------------------------------

Dit stuk trok mijn aandacht, dat ze bij een compromis toegevingen zijn, kan ik inkomen maar pijnlijke dingen? Zijn dat dingen die er zijn ingeslopen door de Franstaligen of dingen die gewoon niet even ver zijn doorgedrukt als men op voorhand had gehoopt? Het valt te begrijpen dat hij hier niets over lost wat de pijnlijke delen zijn, maar ik ben wel benieuwd of iemand hier ideeën heeft. (Misschien kan BWarrior ons meer vertellen?)
Waar staat dat geschreven, dat het moet? Is dat bevolen door God ofzo?

Dat klinkt helemaal niet goed.
Oud 30 augustus 2010, 23:03   #45
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

NVA gaat niet tot in het oneindige roepen aan de kantlijn zoals het Vlaams Belang, tot spijt van wie het benijdt dat NVA meer zal gedaan hebben voor de Vlaamse zaak dan VB zelf

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 30 augustus 2010, 23:11   #46
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
NVA gaat niet tot in het oneindige roepen aan de kantlijn zoals het Vlaams Belang, tot spijt van wie het benijdt dat NVA meer zal gedaan hebben voor de Vlaamse zaak dan VB zelf
Ahja, het VB...

Oud 30 augustus 2010, 23:14   #47
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar haalt u dat cijfer 10 000€ per gezin per jaar vandaan?

10 000 € per gezin per jaar => 45 000 euro per gezin tegen 2015.

Dit is 555 555 gezinnen in België

Dit is 19 personen per gezin.
10000€ per gezin per jaar, is 10000€ door elk gezin te betalen, elk jaar (zei het dan misschien vanaf 2014/2015, omdat, dacht ik, men de recurente besparing van 25miljard, over een jaar of drie zal spreiden).
Maar het blijft een kostenplaatje van 10000€, dat jaarlijks zal terugkomen (vanaf het op snelheid is, 2014/2015).
Bob is offline  
Oud 30 augustus 2010, 23:16   #48
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Blijft ook wel de vraag, of dit betrekking heeft op het communautaire, of het financiele (alhoewel, uiteindelijk hangt het allemaal aaneen, maar het communautaire is te onderhandelen, het financiele is niet te vermijden).
Bob is offline  
Oud 30 augustus 2010, 23:18   #49
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijft ook wel de vraag, of dit betrekking heeft op het communautaire, of het financiele (alhoewel, uiteindelijk hangt het allemaal aaneen, maar het communautaire is te onderhandelen, het financiele is niet te vermijden).
Het valt nog te bezien. Zeggen tegen de Vlaming dat het gaat pijn doen terwijl ze geld naar Brussel sluizen, dat komt niet goed.
Oud 30 augustus 2010, 23:24   #50
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
10000€ per gezin per jaar, is 10000€ door elk gezin te betalen, elk jaar (zei het dan misschien vanaf 2014/2015, omdat, dacht ik, men de recurente besparing van 25miljard, over een jaar of drie zal spreiden).
Maar het blijft een kostenplaatje van 10000€, dat jaarlijks zal terugkomen (vanaf het op snelheid is, 2014/2015).
Zelfs verspreid over drie jaar kom ik op 12 personen per gezin. Iets klopt niet aan dat getal.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 30 augustus 2010, 23:25   #51
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het valt nog te bezien. Zeggen tegen de Vlaming dat het gaat pijn doen terwijl ze geld naar Brussel sluizen, dat komt niet goed.
Het financiele zijn de 25 miljard recurente besparingen. Natuurlijk zal de som, en vooral de manier waarop, die van Vlaanderen naar de andere gewesten zullen stromen, het stemgedrag van de Vlaming, bij de volgede verkiezingen mee bepalen.
Bob is offline  
Oud 30 augustus 2010, 23:30   #52
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

25 miljard over 4.5 jaar voor 10.4 miljoen inwoners

=> 5.55 miljard per jaar voor 10.4 miljoen inwoners

=> 534 euro per jaar per inwoner.

Afhankelijk van hoe groot een gezin gemiddeld is (waarschijnlijk rond de 4 personen) zal dat neerkomen op +- 2000€ per gezin per jaar.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 30 augustus 2010, 23:31   #53
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs verspreid over drie jaar kom ik op 12 personen per gezin. Iets klopt niet aan dat getal.
Het is 25miljard recurent, dit wil zeggen elk jaar, eens op kruissnelheid (2014/2015).
Gerekend met 10miljoen inwoners, geeft dit 2500€ per inwoner (of voor een gemiddeld gezin, bestaande uit vier leden, 10000€).
Dit moeten nu wel niet allemaal nieuwe belastingen worden. Het kunnen ook besparingen zijn. En deze zijn dan weer onder te verdelen, in degene die de burger direct voelt (bvb ziektekosten), of minder direct (bvb minder ambtenaren).
Bob is offline  
Oud 30 augustus 2010, 23:32   #54
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

25? Als het van de Franstaligen afhangt eerder 27 miljard (minstens), Brussel moet tenslotte 2 miljard krijgen in de komende regerignsperidoe als compensatie voor de spltising van BHV... Moest deze vraag nu komen op basis van een objectieve evaluatie en eerst een opruiming om kosten te besparen in Brussel...
Gwyndion is offline  
Oud 30 augustus 2010, 23:33   #55
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
25 miljard over 4.5 jaar voor 10.4 miljoen inwoners

=> 5.55 miljard per jaar voor 10.4 miljoen inwoners

=> 534 euro per jaar per inwoner.

Afhankelijk van hoe groot een gezin gemiddeld is (waarschijnlijk rond de 4 personen) zal dat neerkomen op +- 2000€ per gezin per jaar.
Misschien zal men de 25miljard pas bereiken tegen het einde van de legistatuur (2014/2015), maar vanaf dan zal ze elk jaar terugkomen.
Bob is offline  
Oud 30 augustus 2010, 23:34   #56
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is 25miljard recurent, dit wil zeggen elk jaar, eens op kruissnelheid (2014/2015).
Gerekend met 10miljoen inwoners, geeft dit 2500€ per inwoner (of voor een gemiddeld gezin, bestaande uit vier leden, 10000€).
Dit moeten nu wel niet allemaal nieuwe belastingen worden. Het kunnen ook besparingen zijn. En deze zijn dan weer onder te verdelen, in degene die de burger direct voelt (bvb ziektekosten), of minder direct (bvb minder ambtenaren).
Heb je een bron dat die 25 miljard elk jaar is? Zoals ik het telkens gelezen heb in de media, verstond ik het alsof het een totaalbedrag is.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 31 augustus 2010, 00:03   #57
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb je een bron dat die 25 miljard elk jaar is? Zoals ik het telkens gelezen heb in de media, verstond ik het alsof het een totaalbedrag is.
Inderdaad in de media spreekt altijd over 25 miljard tegen 2015.
Maar het begrotingstekort is nu ongeveer 25miljard (2010), en men wil tegen 2015 een begroting in evenwicht.
Bij ongewijzigd beleid zal men, zeer vereenvoudigd, in 2015, 2016... een tekort hebben van telkens 25 miljard.
Bij meerinkomsten/besparingen van 8 miljard/jaar zal dit in 2011, 17 miljard zijn (en blijven de volgende jaren, dus ook in 2015, op voorwaarde dat er elk jaar 8 miljard wordt bespaard).
Pas bij meerinkomsten/besparingen van 25 miljard/jaar in 2015 za dit nul worden (en blijven indien deze 25 miljard/jaar blijven).
Uiteindelijk zijn het maatregelen die maar éénmaal genomen worden, maar wel blijven (zoveel ambtenaren minder, verhoging onroerende voorheffing, milieubelasting...).
Maar toegegeven, niet alle maatregelen zal het gemiddeld gezin voelen (een groot gedeelte van de besparingen zal ze zelfs helemaal niet voelen), zodat dit voor een gemiddelde gezin, mijn schatting, eerder op een 3000€/jaar minderinkomsten/belastingen zal neerkomen.
Bob is offline  
Oud 31 augustus 2010, 00:15   #58
Compare
Burger

Compare's schermafbeelding

Standaard

Het zijn momenten als deze waarop ik dankbaar ben dat BDW bestaat. Zonder hem zaten we nu waarschijnlijk met een blanco cheque aan ons been.
Compare is offline  
Oud 31 augustus 2010, 00:23   #59
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad in de media spreekt altijd over 25 miljard tegen 2015.
Maar het begrotingstekort is nu ongeveer 25miljard (2010), en men wil tegen 2015 een begroting in evenwicht.
Bij ongewijzigd beleid zal men, zeer vereenvoudigd, in 2015, 2016... een tekort hebben van telkens 25 miljard.
Bij meerinkomsten/besparingen van 8 miljard/jaar zal dit in 2011, 17 miljard zijn (en blijven de volgende jaren, dus ook in 2015, op voorwaarde dat er elk jaar 8 miljard wordt bespaard).
Pas bij meerinkomsten/besparingen van 25 miljard/jaar in 2015 za dit nul worden (en blijven indien deze 25 miljard/jaar blijven).
Uiteindelijk zijn het maatregelen die maar éénmaal genomen worden, maar wel blijven (zoveel ambtenaren minder, verhoging onroerende voorheffing, milieubelasting...).
Maar toegegeven, niet alle maatregelen zal het gemiddeld gezin voelen (een groot gedeelte van de besparingen zal ze zelfs helemaal niet voelen), zodat dit voor een gemiddelde gezin, mijn schatting, eerder op een 3000€/jaar minderinkomsten/belastingen zal neerkomen.
We moeten aan 25 miljard geraken, als we elk jaar 5.5 miljard besparen en vanaf dan een begroting in evenwicht hebben, moet er vanaf dan niet bespaard worden. Door elk jaar te besparen kom je op een begrotingsoverschot, zou je elk jaar 25 miljard besparen, zou je schuldenberg dalen. Men wil die niet doen dalen, men wil hem laten stagneren vanaf 2015.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 31 augustus 2010, 05:15   #60
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...ew=popupPlayer

Ter zake vanavond:

" (...) We hebben vanmorgen partijbureau gehad en ik had nooit verwacht dat we zo eensgezind zouden zijn. Iedereen beseft dat er een compromis moet zijn. Ik heb voor de eerste keer aan hen een aantal dingen toegelicht die echt wel pijnlijk zijn. En men heeft dan gezegd 'ja het is niet leuk, maar als het moet dan moet het'. "

> Zoals?

"dat ga ik nu niet aan uw neus hangen, als u het niet erg vindt. Zolang het eerbaar is, doet NVA mee in totale eensgezindheid. Maar als wij worden gevraagd goed vertrouwen te stellen en daar nog eens geldmiddelen bij te geven (...) "
----------------------------------

Dit stuk trok mijn aandacht, dat ze bij een compromis toegevingen zijn, kan ik inkomen maar pijnlijke dingen? Zijn dat dingen die er zijn ingeslopen door de Franstaligen of dingen die gewoon niet even ver zijn doorgedrukt als men op voorhand had gehoopt? Het valt te begrijpen dat hij hier niets over lost wat de pijnlijke delen zijn, maar ik ben wel benieuwd of iemand hier ideeën heeft. (Misschien kan BWarrior ons meer vertellen?)
Ik vond hem nog meer dan ooit scherpzinnig. En in tegenstelling tot elk konijn aan de onderhandelingstafel met een Blackberry (Leterme?) of GSM en linkje naar zijn favoriete journalisten, lost BDW geen woord als het op kritieke delen aankomt. Ik kan enkel maar hopen dat zijn levensstijl hem niet de spreekwoordelijke das om gaat doen. Tegenover Di Rupo staat iemand waarvan het strikje nog nooit zijn gelijke of meerdere in heeft kunnen vinden qua onderhandelen en diplomatie. Niet voor niets haalt onze roze ridder zo hard uit naar de N-VA, terwijl die laatste gewoon een valium-attitude toont tov. van zoveel opera.

Ik hoop dat dit nog lang mag blijven duren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be