Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2010, 14:06   #41
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wil u dan zo vriendelijk zijn mij de fouten aan te wijzen?
U begint uw betoog met verwijten.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2010, 14:12   #42
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U begint uw betoog met verwijten.
"U maakt er alweer een potje van" vind ik nu ook niet bepaald een voorbeeld van hoffelijk taalgebruik. De bedoeling van de schrijver is meer dan duidelijk.
Oud 4 september 2010, 14:21   #43
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"U maakt er alweer een potje van" vind ik nu ook niet bepaald een voorbeeld van hoffelijk taalgebruik. De bedoeling van de schrijver is meer dan duidelijk.
Ik wijs er u op, u doet er uiteraard mee wat u wil.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 4 september 2010 om 14:21.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2010, 14:25   #44
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar komt onze negationistische trol weer. De Akte van Verlathinge werd mede-ondertekend door Vlaanderen en door Brabant, de twee dominerende regio's van de Zuidelijke Nederlanden, of jou dat nu bevalt of niet doet er niet toe. In alle staten zijn grote historische omwentelingen gekenmerkt geweest door lokale dissidenties. Dat is niet anders geweest in Frankrijk bv. waar de Vendée jarenlang een felle militaire weerstand heeft geboden tegen het nieuwe revolutionaire gezag. De Italiaanse unificatie in de periode tussen 1815 en 1861 werd op gang gebracht door de regio's Piemonte en Lombardia en was ook gekenmerkt door felle weerstand zowel van de Kerkelijke Staat als van het Koninkrijk Napels-Sicilië. De Duitse unificatie in 1871 werd gepromoot door Pruisen en ondervond aanvankelijk een flinke weerstand van de vele lokale vorstendommen onder leiding van Beieren.

Het wordt tijd dat je die preconciliaire pastoorsbril even afzet. En in jouw geval betekent preconciliair vóór het concilie van Trente (1545-1563).
Niemand ontkent hier de zogenaamde 'Akte van Verlatinghe'. Maar wanneer, niettegenstaande die zogenaamde 'Verlatinghe', een hele resem steden -en niet van de minsten- in het Noorden aanvankelijk Filips II trouw bleven, dan kan men zich de vraag stellen wie nu eigenlijk wie verliet.

Laatst gewijzigd door system : 4 september 2010 om 14:25.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2010, 14:29   #45
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U maakt er ook vaak een potje van. En dat is niet eens onhoffelijk, maar realistisch . Bovendien is die uitdrukking courant taalgebruik om mensen erop te wijzen dat ze er een amalgaam van maken. En dat is wat u doet.
Oud 4 september 2010, 15:58   #46
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U maakt er alweer een potje van. Typisch voor een cliché-denken u zo eigen. U doet precies alsof de Nederlanden unaniem partij kozen tegen Filips II. Niets is minder waar. Zelfs Leeuwarden, Utrecht, Amsterdam waren initieel tegen de opstand, en, samen met hen, vele andere steden (oa Groningen, Den Bosch, enz, enz) maar die steden werden vaak door de Calvinisten manu militari gedwongen om mee te doen.
Dat klopt niet. Het besturende patriciaat in die steden koos de kant van de koning, ja. Dat is iets anders dan de steden zelf.
En in de zeegewesten gingen loyale steden vaak uit eigen beweging naar het opstandige kamp over, door een aflossing van de lokale politieke elites.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2010, 16:35   #47
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U maakt er ook vaak een potje van. En dat is niet eens onhoffelijk, maar realistisch . Bovendien is die uitdrukking courant taalgebruik om mensen erop te wijzen dat ze er een amalgaam van maken. En dat is wat u doet.
O ja? Vertel dan maar eens wat er fout is aan mijn bericht #37. Daar is niets amalgaam aan. Beschouw jezelf a.u.b. niet als de autoriteit op dit forum. Dat zou wel erg hoog gegrepen zijn.
Oud 4 september 2010, 17:02   #48
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O ja? Vertel dan maar eens wat er fout is aan mijn bericht #37. Daar is niets amalgaam aan. Beschouw jezelf a.u.b. niet als de autoriteit op dit forum. Dat zou wel erg hoog gegrepen zijn.
'een' zou dat ook al.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2010, 19:48   #49
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
'een' zou dat ook al.
Oud 5 september 2010, 20:17   #50
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Dat klopt niet. Het besturende patriciaat in die steden koos de kant van de koning, ja. Dat is iets anders dan de steden zelf.
En in de zeegewesten gingen loyale steden vaak uit eigen beweging naar het opstandige kamp over, door een aflossing van de lokale politieke elites.
Ja zo kunnen we bezig blijven. Het patriciaat koos ook voor de terugkeer van Willem Frederik van Nassau, de latere Willem I. Maar niemand wilde hem echt en zeker niet de gewone burger.

Vaak was het Calvinistisch racaille dat brutaal en manu militari de macht overnam (zoals in Amsterdam) en de stad dwong mee te doen met de opstand.

Laatst gewijzigd door system : 5 september 2010 om 20:22.
Oud 5 september 2010, 21:24   #51
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
Salam, vrede

Goeien dag

Beste broeders en zusters

Ik heb een vraagje over de Walen,

http://en.wikipedia.org/wiki/Walloons#Wallonia

http://nl.wikipedia.org/wiki/Walen

Hetgeen ik tot de dag van vandaag niet begrijp

Al die Waalse ministers dragen Vlaamse achternamen

En toch zijn zij zo anti-Vlaams, dit is toch ongezien, ik ben gewoon extreem verbaasd van de haat van de Verfranste Vlamingen voor hun eigen voorouders,

Zoals Maingain, waarvan de moeder een pure Vlaamse is

Je hebt Tindemans, Thielemans, Van Cauwenberghe, Demotte, Spitaels, Onkelinks, Daerden, allen Walen met Vlaamse achternamen,

Nu mijn vraag is: wat drijft een mens, om zo een diepe haat te hebben tegenover zijn eigen voorouders, ik als Marokkaanse Belg, herken me in de parallelen die er zijn in de Marokkaanse samenleving

Namelijk bij ons heb je de Arabieren en Berbers (Imazighen) de Arabieren bestaat uit een groot deel verabiseerde Berbers, die gelijkaardig een kleine afkeer hebben tegenover hun eigen bloed, is dit nu een syndroom? Is dit een ziekte, dit zou toch een goede opdracht kunnen zijn voor de psychiaters enzo

Om te ondezoeken en te bekijken, ik vind het zeer vreemd,

Het is algemeen bekend dat Brussel, dat voorheen "Broeksele" heette, een puur Vlaamse stad was, en toch de schaamteloze houding van de Franstalige kent geen grenzen zeer vreemd
De groep Van Halen hebben ook een Nederlandstalige naam. Toch zingen ze in het Engels :http://www.youtube.com/watch?v=k8LdRJqjjRM

Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2010, 21:26   #52
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Zoveel Vlaminghaat is er niet in Wallonië: vooral in Brussel !!
Geen Vlaminghaat, gewoon onverschilligheid tegenover Vlaanderen en een meer en meer sterke verbondheid met Frankrijk. Die verbonheid betekent niet per se rattachisme maar die verbondheid is duidelijk daar!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2010, 21:32   #53
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De groep Van Halen hebben ook een Nederlandstalige naam. Toch zingen ze in het Engels :http://www.youtube.com/watch?v=k8LdRJqjjRM

Van Halen zijn uit Nijmegen afkomstige broers die op zéér jonge leeftijd zijn geëmigreerd.

Laatst gewijzigd door Hollander : 5 september 2010 om 21:32.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2010, 22:14   #54
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Geen Vlaminghaat, gewoon onverschilligheid tegenover Vlaanderen en een meer en meer sterke verbondheid met Frankrijk. Die verbonheid betekent niet per se rattachisme maar die verbondheid is duidelijk daar!
De Franstalige Belgen voelen zich enkel besterkt door de aanwezigheid van een grote broer als buur, maar kennen en begrijpen eigenlijk helemaal niets van Frankrijk.
Verbondenheid met Frankrijk iser helemaal niet bij de Franstalige Belgen.
Moest die verbondenheid er wel zijn, dan zouden ze het seperatisme niet als wapen gebruiken in hun politrieke strijd tegen de Vlamingen, terwijl ze elke manier waarop zij verantwoordelijkheid moeten dragen als een aanval op België beschouwen.

En wie de Franstalige politici kent, weet dat ze zelfs doodsbang zijn op bij Frankrijk te gaan. Want daar hebben zij niets meer te zeggen en moeten zij zich voor elke cent die ze uitgeven verantwoorden.
In het Franse politieke systeem hebben partijen als CDH, ecolo en FDF zelfs helemaal niets in de pap te brokken.
En moeten MR en PS braaf luisteren naar Parijs.
Ik wil onze Franstalige landgenoten wel eens bezig zien als ze in Parijs even achter 500.000.000€ per jaar extra gaan eisen voor Brussel.

Of als ze even tegen Parijs gaan zeggen dat die geen controle op hun sociale zekerheidskosten mogen uitvoeren.
Ik wil onze Franstalige politici wel eens zien, als ze in Parijs even gaan verkondingen dat die hen niet moeten vertellen hoe ze hun werklozen moeten controleren en hoe ze hun economisch beleid moeten voeren.

Frankrijk is een unitaire staat waar slechts 1 partij de macht uitmaakt en waar slechts 1 persoon de verkiezingen kan winnen en al de rest naar de vuilbak verwezen word.

De Franstalige Belgen mogen de Vlamingen hun twee handjes kussen, omdat ze niet worden doorverwezen naar Parijs en de Vlamingen hen nog steeds een kans geven om samen België te behouden en deftig te besturen.
Als de Vlamingen morgen tegen de Franstaligen zeggen dat ze mogen oprotten en aansluiten bij Frankrijk, staan de Franstalige politici zelfs te smeken aan de Vlamingen om hen toch nog een kans te geven en zijn ze zelfs bereid om niet enkel Brussel maar HEEL Wallonië Nederlandstalig te maken.

De dag dat wallonië bij Frankrijk gaat, staat het Legion er om de Franstalige Belgen in het gareel te zetten en hen braaf te doen zwijgen en luisteren.

Daarnaast moeten de Franstalige Belgen goed begrijpen dat Brussel dan niet enkel zijn statuut als landelijke hoofdstad verliest, maar ook die van Vlaamse hoofdstad en de daaraanverbonden werkgelegenheid.
Dan zit je nog eens met de amerikanen die het NOOIT zullen pikken dat het NATO hoofdkwartier zich op Franse bodem bevind en het zullen verplaatsen.

En het Europese parlement zal ook verhuizen, want Frankrijk zal geen 2 steden onderhouden als Europese bunkers en dan is de keuze van Parijs en de EU ook heel gemakkelijk. Brussel is dan een ingesloten enclave, zonder enige luchthaven op eigen grondgebied en zonder enige treinverbindingen.
Want die zullen direct afgebouwd en verbroken worden wegens overbodig, daar er geen pendelaars meer vanuit Vlaanderen en Wallonië naar de staatsinstellingen moeten pendelen, want deze zijn dan verdwenen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2010, 23:15   #55
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Wat is een "volk" ?

Mijn oudste dochter is net teruggekeerd van een reis naar de Chinese volksrepubliek, ze vertrok met 3 dochters en kwam met 4 dochters terug. Eén van de oudste 3 ziet er aziatisch uit en heeft als ik het goed heb een dubbele nationaliteit nl. de belgische en chinese, de jongste die ze meebrachten is vanaf gisteren ook in dat geval.
China laat geen dubbele nationaliteit toe, lijkt me dus niet te kloppen.

Citaat:
Ik zag een bankbiljet uit China : de naam van de munteenheid enz.. staat daar behalve in chinese karakters nog in 5 andere lettersystemen op (waaronder arabisch). Misschien is dat één van de geheimen die China tot een grootmacht zal maken : het vermogen om met veeltaligheid om te gaan (er zijn 56 officiële talen in dat land).
Er zijn 56 etnische groepen in China, maar om daar maar te zeggen dat er 56 officiële talen zijn is wat kort door de bocht. Het Mandarijns is de officiële taal in quasi volledig China (uitzondering: Hong Kong en Macau). Het is dan ook het Mandarijns dat gebruikt wordt om te kunnen communiceren met iedereen in het land. De kracht van het land is net het hebben van deze standaardtaal.
In bepaalde autonome regio's is er naast het Mandarijns ook een andere taal die een officiële status heeft, bv. Tibet.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2010, 05:40   #56
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
China laat geen dubbele nationaliteit toe, lijkt me dus niet te kloppen.

Er zijn 56 etnische groepen in China, maar om daar maar te zeggen dat er 56 officiële talen zijn is wat kort door de bocht. Het Mandarijns is de officiële taal in quasi volledig China (uitzondering: Hong Kong en Macau). Het is dan ook het Mandarijns dat gebruikt wordt om te kunnen communiceren met iedereen in het land. De kracht van het land is net het hebben van deze standaardtaal.
In bepaalde autonome regio's is er naast het Mandarijns ook een andere taal die een officiële status heeft, bv. Tibet.
Er zijn inderdaad 56 officiële talen in China. Het Mandarijns is alleen in zijn geschreven vorm de eenheids"taal" dank zij haar opbouw uit 214 basiskarakters die een inhoudelijke betekenis hebben in plaats van een fonetische, en dat dateert uit de tijd dat onderdanen niet geacht werden te moeten kunnen lezen of schrijven wat alleen voor de bestuurders, zeg maar de mandarijnen nodig was. Het mandarijs was ook aartsmoeilijk en het is Mao geweest die om het volk te leren lezen en schrijven de schrijftaal vereenvoudigd heeft tot wat ze nu is.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2010, 09:48   #57
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
...Ik wil onze Franstalige landgenoten wel eens bezig zien als ze in Parijs even achter 500.000.000€ per jaar extra gaan eisen voor Brussel.
500 miljoen is helemaal niets voor de snelst groeiende stad van West Europa.

Een strategische asset voor de Franstalige Gemeenschap.

De Fransen zullen massaal gaan investeren (voor zover ze daar 'Europa' niet voor op kunnen laten draaien)

Een nieuwe, broodnodige , metrolijn in Brussel bv kost al rond de 4,5 miljard .

Brussel & Periperie kan de tweede Franstalige stad worden in Europa. Een no-brainer voor de Fransen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 6 september 2010 om 09:50.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2010, 09:51   #58
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
500 miljoen is helemaal niets voor de snelst groeiende stad van West Europa.

Een strategische asset voor de Franstalige Gemeenschap.

De Fransen zullen massaal gaan investeren (voor zover ze daar 'Europa' niet voor op kunnen laten draaien)

Een nieuwe, broodnodige , metrolijn in Brussel bv kost al rond de 4,5 miljard .

Brussel & Periperie kan de tweede Franstalige stad worden in Europa. Een no-brainer voor de Fransen.
Meer en meer kom ik tot de conclusie dat het scherpste wapen dat we onszelf momenteel kunnen ontwerpen, het weigeren van elke extra frank voor Brussel is.

Nog meer geld voor Brussel is nog meer geld voor het Belgicisme, en eenmaal we het afgeven kunnen ze weer jaren demandeur de rien zijn.

Daarom, en omdat racisme niet moet beloond worden, raad ik de Vlaamse onderhandelaars aan de vraag tot "refinancement" nooit in te willigen maar blijvend te gebruiken als wortel om de francofonie te doen blijven vooruit lopen.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2010, 10:06   #59
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Meer en meer kom ik tot de conclusie dat het scherpste wapen dat we onszelf momenteel kunnen ontwerpen, het weigeren van elke extra frank voor Brussel is.

Nog meer geld voor Brussel is nog meer geld voor het Belgicisme, en eenmaal we het afgeven kunnen ze weer jaren demandeur de rien zijn.

Daarom, en omdat racisme niet moet beloond worden, raad ik de Vlaamse onderhandelaars aan de vraag tot "refinancement" nooit in te willigen maar blijvend te gebruiken als wortel om de francofonie te doen blijven vooruit lopen.
Er zij de laatste vijftig jaar een aantal fundamentele fouten gemaakt door de Nederlandstalige gemeenschap in Belgie.

Een van die fouten is de permanente, niet door de feiten geremde, haatcampagne tegenover Brussel.

In plaats van dat Nederlandstaligen massaal gingen wonen in hun hoofdstad, gingen ze de stad demoniseren.

Zo is heden ten dage het grootste gedeelte van de witte Vlamingen bereid Brussel los te laten. Decennialang psychologisch voorbereid. Niet door de Franstaligen, maar door hun eigen 'Brussel-discours' .Want Brussel is toch alleen maar slecht nieuws.

In de onafhankelijkheids onderhandelingen zal er dan ook snel overeenstemming zijn over Brussel. De Vlaming wil er vooral vanaf, de Franstaligen willen het graag hebben.

Win win dus.

Toch?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2010, 10:13   #60
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Er zij de laatste vijftig jaar een aantal fundamentele fouten gemaakt door de Nederlandstalige gemeenschap in Belgie.

Een van die fouten is de permanente, niet door de feiten geremde, haatcampagne tegenover Brussel.

In plaats van dat Nederlandstaligen massaal gingen wonen in hun hoofdstad, gingen ze de stad demoniseren.

Zo is heden ten dage het grootste gedeelte van de witte Vlamingen bereid Brussel los te laten. Decennialang psychologisch voorbereid. Niet door de Franstaligen, maar door hun eigen 'Brussel-discours' .Want Brussel is toch alleen maar slecht nieuws.

In de onafhankelijkheids onderhandelingen zal er dan ook snel overeenstemming zijn over Brussel. De Vlaming wil er vooral vanaf, de Franstaligen willen het graag hebben.

Win win dus.

Toch?
Ik spreek Nederlands, ben wit en vind Brussel een aangename stad. En zoals ik ken ik er veel.
Elke kans om in Brussel te zijn grijp ik...
Ik heb soms spijt dat ik er weg ben.

Baseer jij je clichés niet te veel op forummers die hier posten?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be