Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Is het wel mogelijk om Belgie te splitsen?
ja 55 82,09%
nee 12 17,91%
Aantal stemmers: 67. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 11 september 2010, 20:53   #41
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Dit gebied is een vergoeding van Duitsland geweest voor de oorlogsschade, dat was 60 jaar geleden zo en nu nog steeds. Ook is het gewoon onderdeel van het gewest Wallonië, ik geloof dat de Franstaligen in hun recht staan (volgens de boekjes) tot ik het tegendeel bewezen zie.
Dat is waar, maar in zo'n scenario zouden de Oostkantons wel bepaalde taalprivileges kunnen krijgen binnen het gebied van de Oostkantons, misschien zoals Friesland in Nederland.
Oud 11 september 2010, 21:47   #42
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Dit gebied is een vergoeding van Duitsland geweest voor de oorlogsschade, dat was 60 jaar geleden zo en nu nog steeds. Ook is het gewoon onderdeel van het gewest Wallonië, ik geloof dat de Franstaligen in hun recht staan (volgens de boekjes) tot ik het tegendeel bewezen zie.
Was er dan in Vlaanderen geen oorlogsschade? Het lijkt me nogal logisch dat we minstens ons deel van het Duitstalig gebied opeisen.
fonne is offline  
Oud 11 september 2010, 22:29   #43
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Was er dan in Vlaanderen geen oorlogsschade? Het lijkt me nogal logisch dat we minstens ons deel van het Duitstalig gebied opeisen.
Ja, dat is eigenlijk waar!

Een aantal van die Duitsen zijn dus Vlaamse lijfeigenen.
Oud 11 september 2010, 23:50   #44
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, dat is eigenlijk waar!

Een aantal van die Duitsen zijn dus Vlaamse lijfeigenen.
De Duitstaligen hebben al laten verstaan dat bij een eventuele splitsing, ze miever bij Vlaanderen zouden horen. Wegens ligging nogal moeilijk natuurlijk...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 11 september 2010, 23:53   #45
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
De Duitstaligen hebben al laten verstaan dat bij een eventuele splitsing, ze miever bij Vlaanderen zouden horen. Wegens ligging nogal moeilijk natuurlijk...
Dus willen we een corridor.
Oud 11 september 2010, 23:53   #46
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Vlaanderen en Wallonië onafhankelijk. Oostkantons krijgen de keuze. Brussel onder EU-protectoraat waar ze veel minder gaan krijgen dan wat ze nu krijgen van Vlaanderen. Beginnen met een confederatie (sinds 1993 in de grondwet, artikel 35) zodat zinloze dingen als splitsen van het leger niet meteen aan de orde is. Dat komt later wel. Ontmijnen is een specialiteit van ons leger dus daar kan Vlaanderen wel wat mee doen als de splitsing echt naar zijn begin komt. Federaal niveau kan dan stuk. Politie, justitie, financiën, kan dan allemaal op regionaal niveau gebeuren. Er is geen enkele reden om dat tezamen te houden.
Voor de honderste keer. Artikel 35. heeft niets maar dan ook niets met confederalisme te maken.
solidarnosc is offline  
Oud 11 september 2010, 23:54   #47
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Op het forum van Le Soir zit er één die liever bij Duitsland wil. Wie geloven hè? In Dag Allemaal zei Karl-Heinz Lambert dat eens dat ze liever bij Vlaanderen zouden willen in het (volgens hem voor hun totaal onwenselijke) geval van een splitsing.
Eerst zien dan geloven.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 september 2010 om 23:55.
Scarabaeida is offline  
Oud 12 september 2010, 00:00   #48
centrist
Burger

centrist's schermafbeelding

Standaard Proffen

Ik ga niet akkoord dat er "niemand" is die "weet hoe te splitsen". Er zijn al een aantal proffen geweest die hun licht hierover hebben laten schijnen. Uiteraard zijn die mensen ook niet perfect, maar ze hebben er tenminste (diep) over nagedacht.
Oud 12 september 2010, 00:07   #49
centrist
Burger

centrist's schermafbeelding

Standaard Onafhankelijkheid

Een onderhandeld splitsen zie ik niet direct gebeuren. Ze komen nog niet eens overeen als het over een 'gewone' Belgische staatshervorming gaat, laat staan confederalisme, en dus zeker geen splitsing.

De enige mogelijkheid om te splitsen op dit ogenblik, is dat een van beide zijden de onafhankelijkheid uitroept in hun parlement. Langs Vlaamse kant is daar geen meerderheid voor in het huidige parlement.

Splitsen kan, maar het gaat toch nog enkele jaartjes duren, vermoed ik.
Oud 12 september 2010, 00:10   #50
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Op het forum van Le Soir zit er één die liever bij Duitsland wil. Wie geloven hè? In Dag Allemaal zei Karl-Heinz Lambert dat eens dat ze liever bij Vlaanderen zouden willen in het (volgens hem voor hun totaal onwenselijke) geval van een splitsing.
Eerst zien dan geloven.
Bij een eventuele splitsing willen de Walen ook bij Vlaanderen komen
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 12 september 2010, 06:18   #51
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, en er is niemand die het afstrijdt, waarom blijf je dan bashen? De grote vijand en bedreiging voor Belgie is de N-VA.
Mogelijks.
't Kan ook zijn dat n-va de redder van België wordt.
Oud 12 september 2010, 06:40   #52
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Niemand weet hoe dat zou moeten.

Tot nu toe komen politici niet verder dan dreigementen.
Ben je toch mis in hoor.
Oud 12 september 2010, 06:41   #53
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Via onderhandelen is het niet mogelijk.Oorlog voeren is niet van deze tijd.
Hoe moet het dan wel.
Zijn ze dan al aan het onderhandelen over een scheiding?
Heeft Bart gisteren niets over gezegd hoor.
Oud 12 september 2010, 06:43   #54
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Misschien door de geldkraan dicht te zetten?
Dit is makkelijker gezegd dan gedaan.
De geldkraan is een federale materie, er zijn meer Waalse dan Vlaamse ambtenaren.
Oud 12 september 2010, 06:45   #55
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De NAVO zal geen troepen inzetten.
Moet ook niet.
Er zijn verschillende manieren van oorlogvoeren hoor.
Oud 12 september 2010, 06:47   #56
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Dat zou ik zo niet zeggen. Den Annemans heeft gans zijn verlof opgeofferd om een stratigisch splitsingsplan voor te bereiden. Alleen vind ik zijn laatste paragrafen nogal zwak

http://forum.politics.be/showthread.php?t=143424
Is Annemans aan zet? Heb ik waarschijnlijk gemist.
Oud 12 september 2010, 06:50   #57
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flatliner Bekijk bericht
Bedoel je op politiek of op technisch niveau?

Op technisch niveau, als de wil er is, is het wel mogelijk. Natuurlijk met vele onderhandelen over hoe de staatschuld wordt verdeeld, en hoe we her belgisch partimonium gaan verdelen.
De staatschuld verdelen is normaal gezien niet moeilijk. We moeten gewoon kijken wie ze gemaakt heeft.
Volgens mijn bronnen zou 2/3 te wijten zijn aan Wallonië dus .....
Oud 12 september 2010, 06:51   #58
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaanderen en Wallonië onafhankelijk. Oostkantons krijgen de keuze. Brussel onder EU-protectoraat waar ze veel minder gaan krijgen dan wat ze nu krijgen van Vlaanderen. Beginnen met een confederatie (sinds 1993 in de grondwet, artikel 35) zodat zinloze dingen als splitsen van het leger niet meteen aan de orde is. Dat komt later wel. Ontmijnen is een specialiteit van ons leger dus daar kan Vlaanderen wel wat mee doen als de splitsing echt naar zijn begin komt. Federaal niveau kan dan stuk. Politie, justitie, financiën, kan dan allemaal op regionaal niveau gebeuren. Er is geen enkele reden om dat tezamen te houden.
Art. 35 is een nutteloos artikel, tenzij je begint zonder federale bevoegdheden.
Oud 12 september 2010, 06:53   #59
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flatliner Bekijk bericht
Alles kan. EU heeft ook kosovo bestuurd.

Indien de internationale gemeenschap het wil doen, geen enkel probleem. Veronderstel dat Vlaanderen en Wallonie onafhankelijk zijn, kunnen ze via europa of nato een internationale allientie aanvragen om brussel te beschermen / besturen. En zal zeker geen probleem zijn, indien brussel zelf vragende partij is.

Ironish zou zijn indien Vlaanderen dan personeel zou leveren
We kunnen van Brussel ook maken wat Brussel eigenlijk maar is, een stad in een land.
Oud 12 september 2010, 06:55   #60
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Me misschien niet in de juiste bewoordingen uitgedrukt. Brussel kan evengoed een lidstaat als een andere van de EU worden (Luxemburg is 1/3 van Brussel qua inwoners en een volwaardig EU-land). Welke lidstaten had u zoal in gedachten die daar bezwaar tegen zouden hebben? Toch niet de "net" toegelaten stuk of 10 armlastige ex-Oostblokkers, of zo? Die hebben al meer dan 500 miljoen achter de kiezen vanuit de EU. Dat de zogezegde hoofdstad van Europa het nog niet kan redden hoewel de pendelaars er dagelijks hun geld achterlaten en enkel de meest rijke tisten er werken is toch een teken aan de wand dat er zowel voor Brussel (in de eerste plaats) en voor Wallonië een degelijke responsabilisering nodig is. Net zolang iemand anders mijn rekeningen betaalt zal ik ook niet geneigd zijn om orde op zaken te stellen (ik denk hierbij bv. aan de verwilderde en gat-in-broekzak-hebbende 19 baronieën die zich tezamen een stad durven noemen en dies meer).

Je kan een confederatie ook afdwingen door te dreigen met eenzijdige afscheuring van Vlaanderen. Het Vlaamse parlement kan dat. Dan bekijken ze maar wat ze met Brussel gaan moeten doen. Wat betreft gezond verstand, denk ik dat de PS reeds langer beseft dat het HUN Wallonië is dat wordt verlamd door het Brussel van het FDF. En de MR heeft aan z'n laatste verkiezingsresultaten ook kunnen zien dat er geen Wallo-Brux gedachte leeft bij de Waalse kiezer en is stilaan Maingain & Co. in een hoekje aan het drummen. Enkel de franstalige politici met franstalige kiezersbasis in Brussel en de Vlaamse rand blijven er over doordrammen, maar bij de Waal in de Waalse straat leeft die gedachte niet. Het is nog altijd Manneken Pis, nietwaar? HUN verlatingsangst is nog steeds ingegeven door angst voor het sociaal-economische. En net daar moet je de dialoog aangaan om hen te overtuigen dat Wallonië zonder sondevoeding er net beter op zal worden in plaats van een kerkhof te blijven na 40 jaar manna uit de zo gehate Vlaemssche hemel.

En wie ben ik om me qua internationaal recht te zouden durven meten met een licenciaat in de rechten als Annemans. Trouwens... Als de EU het wil dan veranderen ze gewoon hun eigen regels. Of ben je de referenda rond het Verdrag van Lissabon en zijn voorganger uit 2005 - de fameuze "grondwet" - vergeten, waar de bevolking van Frankrijk, Nederland en Ierland "Nee" stemden en de andere lidstaten (op eentje na, maar ben die ben ik even kwijt) zelfs niet mochten stemmen van hun eigen regering.
Dan zal Brussel zich toch dringend moeten herbronnen, niet zozeer naar de inkomstenkant maar naar de uitgavenkant.
Een stadje met 700 mandatarissen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be