Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 13 september 2010, 14:42   #41
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Uiteraard zijn peilingen relatief, maar ik denk dat iedereen toch wel aanvoelt dat er in Vlaanderen en Nederland geen draagvlak is voor een hereniging. Laten we eerlijk zijn: Nederland heeft altijd bijzonder weinig interesse gehad voor Vlaanderen. Toen Peter Vandermeersch hoofdredacteur werd van het NRC stelde hij verbijsterd vast dat het laatste artikel dat over Belgie was verschenen dateerde van enkele jaren terug...
Ik weet niet waar u dat heeft gevonden maar het is pertinent onjuist. Ik ben zelf abonnee van NRC en wekelijks worden er pagina's volgeschreven over België, een paar maanden geleden zelfs nog een special op weekendformaat.

Citaat:
Ook in onze "strijd" tegen de verfransing en voor het behoud van onze taal (toch ook hun taal), is er nooit enige vorm van steun gekomen.
De Taalunie bijvoorbeeld? Maar er is nog veel meer.

Citaat:
Niet dat ik daar 'boos' over ben ofzo, het toont gewoon de desinteresse aan van (gemiddeld) Nederland t.o.v. Vlaanderen. Vlamingen weten veel meer over Nederland dan omgekeerd, ook al is dat de laatste jaren sterk verminderd. Er wordt in VL nog amper naar de Nederlandse televisie gekeken. Het omgekeerde is zelfs nooit het geval geweest.
Vandaar dat ik Kapitein Zeppos kan dromen, mijn nichtjes video's volhebben van TikTak en ik veel mensen hoor zeggen dat ze allemaal terzake en zevende dag volgen.

Citaat:
Ik ben er van overtuigd dat een "hereniging" van Vlaanderen en Nederland de komende 50 jaar niet zal gebeuren, ik denk zelfs dat het er nooit inzit. Ik zie veel meer in een samenwerking tussen de 2 onafhankelijke staten dan in een staatkundige eenheid.

We zouden beter al onze energie besteden aan het bestrijden van het gedrocht België. Het is al moeilijk genoeg om ons daaruit los te wrikken. Eens dat gebeurt moet Vlaanderen op adem komen en volop genieten van de gewonnen vrijheid om z'n eigen ding te doen. Met meer inwoners dan Denemarken, Ierland, Finland en Noorwegen misstaat Vlaanderen helemaal niet in het rijtje van zelfbewuste, moderne staten.
Hier heeft u een punt. We kunnen het allebei prima alleen. Maar samen kunnen we het beter.

Het is juist goed dat we het allebei alleen kunnen, zo wordt niemand de 'onderliggende' partij en kan er zelfbewust overeenstemming worden bereikt.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 13 september 2010 om 14:58.
Hertog van Gelre is offline  
Oud 13 september 2010, 14:52   #42
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
spreek voor uzelf ... 'wij' willen helemaal niet onafhankelijk zijn.
jij niet, WIJ wel
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 13 september 2010, 14:54   #43
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik weet niet waar u dat heeft gevonden maar het is pertinent onjuist. Ik ben zelf abonnee van NRC en wekelijks worden er pagina's volgeschreven over België, een paar maanden geleden zelfs nog een special op weekendformaat.
Dat werd gezegd in de Laatste Show waar Vandermeersch te gast was. Het zal dan waarschijnlijk meer humoristisch bedoeld zijn...

Citaat:
De Taalunie bijvoorbeeld? Maar er is nog veel meer.
En wat doet de Taalunie tegen de verfransing van Vlaams-Brabant? Bij mijn weten houdt de Taalunie zich vooral bezig met spellingsregeltjes e.d. Ik heb het meer over publieke uitspraken van vooraanstaande Nederlanders (politici?) die zich zorgen maken om het Nederlands in gebieden waar het onder druk staat.

Citaat:
Vandaar dat ik Kapitein Zeppos kan dromen, mijn nichtjes video's volhebben van TikTik en ik veel mensen hoor zeggen dat ze allemaal terzake en zevende dag volgen.
Maar jij bent dan ook een 'geïnteresseerde' Nederlander Ik vraag me af of dit ook voor de gemiddelde Nederlander zo is.

Citaat:
Hier heeft u een punt. We kunnen het allebei prima alleen. Maar samen kunnen we het beter.

Het is juist goed dat we het allebei alleen kunnen, zo wordt niemand de 'onderliggende' partij en kan er zelfbewust overeenstemming worden bereikt.
Kijk, als ooit de wil zou ontstaan in beide landen om samen te gaan, zal ik de laatste zijn om me hiertegen te verzetten. Ik wil gewoon dat we ons nu concentreren op de moeilijkste stap van allemaal: Vlaanderen losrukken uit België.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 13 september 2010 om 14:55.
Zeno! is offline  
Oud 13 september 2010, 15:01   #44
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
jij niet, WIJ wel
majestic plural ... ik had het van jou niet verwacht, EddyBal ...
Anna List is offline  
Oud 13 september 2010, 15:03   #45
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat werd gezegd in de Laatste Show waar Vandermeersch te gast was. Het zal dan waarschijnlijk meer humoristisch bedoeld zijn...

...
nee, je vergist je gewoon.

dat was over een algemeen artikel over Belgie op de website van NRC ... en dat was natuurlijk visueel interessant, omdat het LEEK alsof er sinds 2007 niks meer gewijzigd was ...

verder :

http://taalunieversum.org/taalunie/

Meerjarenbeleidsplan 2008-2012
Zo weinig mogelijk drempels voor gebruikers van de Nederlandse taal is de missie van de Taalunie voor het huidige beleid. Enkele accenten hierin zijn:

•de behoeften van doelgroepen zoals overheid, onderwijs, bedrijfsleven vormen het vertrekpunt van het 'denken en werken' binnen de Taalunie;
de Taalunie streeft naar het behoud en het versterken van het Nederlands als taal die gebruikt kan worden in alle domeinen en in alle sociale situaties;
•de Taalunie ontwikkelt zich tot een centrum van kennis en informatie over de Nederlandse taal; bundelen, ontwikkelen, onderhouden en ontsluiten zijn kernwoorden;
•de Taalunie moedigt ontmoeting en uitwisseling aan tussen deskundigen uit Nederland, Vlaanderen en Suriname, vooral op het gebied van onderwijs, literatuur en leesbevordering;
•de Taalunie zet een helder en duidelijk communicatiebeleid uit met aandacht voor het debat over maatschappelijk belangrijke taalkwesties;
•er is een bescheiden extra budget beschikbaar voor nieuwe activiteiten op het terrein van het onderwijs Nederlands.

Laatst gewijzigd door Anna List : 13 september 2010 om 15:05.
Anna List is offline  
Oud 13 september 2010, 15:05   #46
EddyBal

Standaard

Citaat:
majestic plural ... ik had het van jou niet verwacht, EddyBal ...
Ik spreek dan ook voor de meerderheid der Vlamingen he En BEWIJS maar eens het tegendeel
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 13 september 2010, 15:06   #47
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik spreek dan ook voor de meerderheid der Vlamingen he En BEWIJS maar eens het tegendeel
bewijs jij eens eerst dat je voor meer dan jezelf spreekt
Anna List is offline  
Oud 13 september 2010, 15:12   #48
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
omdat dat gedoemd is om te mislukken zolang dat niet onder 1 havendirectie kan, zo simpel is dat (cfr het slechte voorbeeld van de Vlaamse havens).
Volgens mij bescheiden mening zou 1 havendirectie voor de havengebieden Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge nadelig zijn voor de drie havens.
Een gezonde concurentie is immers de sleutel voor inventiviteit en vooruitgang.
speurneus is offline  
Oud 13 september 2010, 15:16   #49
EddyBal

Standaard

Citaat:
bewijs jij eens eerst dat je voor meer dan jezelf spreekt
Well, ALLE steekproeven zijn daar nochtans duidelijk over nietwaar? Zelfs voor de onafhankelijkheid is er geen meerderheid te vinden, laat staan voor een unie met Nederland. Als een verregaande samenwerking NU niet kan, wat zou dat dan kunnen later? Je laat je gewoon bedriegen door dezelfde beloften als de franstaligen al 180 jaar maken... en we weten wat DAAR van terrecht komt, niet?
EddyBal is offline  
Oud 13 september 2010, 15:22   #50
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
jij niet, WIJ wel
Kennelijk zijn er nog altijd een hoop die denken dat de koeien geen melk meer gaan geven en de kippen geen eieren meer gaan leggen als Vlaanderen onafhankelijk zou worden.

Dat zowel Vlaanderen als Wallonië daar voordeel uit zou putten liggen ze niet van wakker, als Brussel maar wel vaart, dat is hun grootst zorg. Brussel, Brussel, Brussel. Altijd maar weer opnieuw dat Brussel met zijn armzalige amper 5 % Brusselse Vlamingen, of wat er voor moet doorgaan, want ge moet perfect tweetalig zijn om die Brusselse Vlaming te kunnen verstaan.

Laatst gewijzigd door Garry : 13 september 2010 om 15:22.
Garry is offline  
Oud 13 september 2010, 15:23   #51
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Uiteraard zijn peilingen relatief, maar ik denk dat iedereen toch wel aanvoelt dat er in Vlaanderen en Nederland geen draagvlak is voor een hereniging. Laten we eerlijk zijn: Nederland heeft altijd bijzonder weinig interesse gehad voor Vlaanderen. Toen Peter Vandermeersch hoofdredacteur werd van het NRC stelde hij verbijsterd vast dat het laatste artikel dat over Belgie was verschenen dateerde van enkele jaren terug...

Ook in onze "strijd" tegen de verfransing en voor het behoud van onze taal (toch ook hun taal), is er nooit enige vorm van steun gekomen.

Niet dat ik daar 'boos' over ben ofzo, het toont gewoon de desinteresse aan van (gemiddeld) Nederland t.o.v. Vlaanderen. Vlamingen weten veel meer over Nederland dan omgekeerd, ook al is dat de laatste jaren sterk verminderd. Er wordt in VL nog amper naar de Nederlandse televisie gekeken. Het omgekeerde is zelfs nooit het geval geweest.

Ik ben er van overtuigd dat een "hereniging" van Vlaanderen en Nederland de komende 50 jaar niet zal gebeuren, ik denk zelfs dat het er nooit inzit. Ik zie veel meer in een samenwerking tussen de 2 onafhankelijke staten dan in een staatkundige eenheid.

We zouden beter al onze energie besteden aan het bestrijden van het gedrocht België. Het is al moeilijk genoeg om ons daaruit los te wrikken. Eens dat gebeurt moet Vlaanderen op adem komen en volop genieten van de gewonnen vrijheid om z'n eigen ding te doen. Met meer inwoners dan Denemarken, Ierland, Finland en Noorwegen misstaat Vlaanderen helemaal niet in het rijtje van zelfbewuste, moderne staten.
Alle gekheid op een stokje, er is idd geen draagvlak voor een hereniging met Nederland. Maar een ver doorgedreven samenwerking op vlak van economie en Europees beleid, is wel noodzakelijk.
giserke is offline  
Oud 13 september 2010, 15:24   #52
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
jij niet, WIJ wel
Gij, Zeno en Garry allicht wel. Maar "wij" niet, althans niet wat gij en Garry daaronder verstaan.
Oud 13 september 2010, 15:25   #53
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, als ooit de wil zou ontstaan in beide landen om samen te gaan, zal ik de laatste zijn om me hiertegen te verzetten. Ik wil gewoon dat we ons nu concentreren op de moeilijkste stap van allemaal: Vlaanderen losrukken uit België.
Daar kan ik het helemaal mee eens zijn. Eerst moet de dominantie van de francofonie over Vlaanderen voorgoed gebroken worden.
Oud 13 september 2010, 15:26   #54
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Volgens mij bescheiden mening zou 1 havendirectie voor de havengebieden Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge nadelig zijn voor de drie havens.
Een gezonde concurentie is immers de sleutel voor inventiviteit en vooruitgang.
de gezonde concurrentie moet er zijn tssn de verhandelaars, niet in de infrastructuur, daarin moet je 1 zo rationeel mogelijke verdeling van capaciteiten nastreven
Anna List is offline  
Oud 13 september 2010, 15:27   #55
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Well, ALLE steekproeven zijn daar nochtans duidelijk over nietwaar? Zelfs voor de onafhankelijkheid is er geen meerderheid te vinden, laat staan voor een unie met Nederland. Als een verregaande samenwerking NU niet kan, wat zou dat dan kunnen later? Je laat je gewoon bedriegen door dezelfde beloften als de franstaligen al 180 jaar maken... en we weten wat DAAR van terrecht komt, niet?
ge hebt gelijk, daar sta ik voor bekend ...
Anna List is offline  
Oud 13 september 2010, 15:28   #56
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:

En wat doet de Taalunie tegen de verfransing van Vlaams-Brabant? Bij mijn weten houdt de Taalunie zich vooral bezig met spellingsregeltjes e.d. Ik heb het meer over publieke uitspraken van vooraanstaande Nederlanders (politici?) die zich zorgen maken om het Nederlands in gebieden waar het onder druk staat.

Maar jij bent dan ook een 'geïnteresseerde' Nederlander Ik vraag me af of dit ook voor de gemiddelde Nederlander zo is.

Een taalunie kan meer doen dan je vermoed.

je kunt vb via deze weg Nederlanders importeren (promoten) in Vlaanderen waar verfransing een probleem is. Voeren is op die manier van de verfransing gered.
Als we geen Vlaamse kandidaten vinden die willen wonen in de Vlaamse rand, kunnen we promotie voeren in Nederland om in de Vlaamse rand te gaan wonen, om op die manier die zone Nederlandstalig te houden.

Laatst gewijzigd door giserke : 13 september 2010 om 15:28.
giserke is offline  
Oud 13 september 2010, 15:29   #57
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Een taalunie kan meer doen dan je vermoed.

je kunt vb via deze weg Nederlanders importeren (promoten) in Vlaanderen waar verfransing een probleem is. Voeren is op die manier van de verfransing gered.
Als we geen Vlaamse kandidaten vinden die willen wonen in de Vlaamse rand, kunnen we promotie voeren in Nederland om in de Vlaamse rand te gaan wonen, om op die manier die zone Nederlandstalig te houden.
in Brussel mag ook hoor
Shadowke is offline  
Oud 13 september 2010, 15:32   #58
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
in Brussel mag ook hoor
verdoeme hé, hadden jullie een beter leger gehad in 1830, hadden we ons met al dat belgisch gezeik niet moeten bezig houden.
giserke is offline  
Oud 13 september 2010, 15:37   #59
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
verdoeme hé, hadden jullie een beter leger gehad in 1830, hadden we ons met al dat belgisch gezeik niet moeten bezig houden.
euhm, 'als de Fransen zich er niet mee moeiden' is beter gezegd.
Shadowke is offline  
Oud 13 september 2010, 15:43   #60
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Gij, Zeno en Garry allicht wel. Maar "wij" niet, althans niet wat gij en Garry daaronder verstaan.
ALLE peilingen spreken in je nadeel
EddyBal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be