Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2010, 12:12   #41
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Je zou volgens het links dogma dat armoede criminaliteit in de hand werkt, verwachten dat er gezien al die roze cijfers een drastische daling in misdaad is. Niet dus.
Het is nochtans niet dat die 'roze' cijfers betwijfeld worden door serieuze publicaties. Ze worden gewoon verzwegen door vele media. Misdaad blijft een probleem. Daarom waarschijnlijk dat de oppositie samen met de westerse media daar hun campagne van gemaakt hebben bij deze verkiezingen, en niet van de economische toestand.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 24 september 2010 om 12:16.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 12:16   #42
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Op wat slagen die cijfers? 151% van w�*t? Een stijging van 4,3% van w�*t?
Is dat de nieuwe mannier van discusiëren Adrian? Stel gewoon vast dat een vermeend groot economisch brein niet noodzakelijk onbeïnvloedbaar is door propaganda. Nog big deal.
Oud 24 september 2010, 12:30   #43
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Lula vandaag drukte uit iets dat in heel Latijns america het geval is, de monopolizatie van de media in handen van enkele machtigen (dikwijls met buitenlandse banden) en hun politieke strategiën en vuile tactieken

"La verdad es que nosotros tenemos nueve o diez familias que dominan la comunicación en este pa�*s (...) Y la mayor�*a de esos grupos profesan prejuicio, hasta odio"

Het is waar dat wij 9 of 10 families hebben die de communicatie in dit land controleren, en de meerderheid van die groepen verspreiden vooroordelen en zelfs haat.

De media hebben een directe verantwoordelijkheid bij de verspreiding van het geweld in het continent, maar hoe dit aanpakken zonder de persvrijheid in het gedrang te brengen.

Men probeert dit nu in verschillende landen via wetten die OOK de media verbieden bv. racistische taal te gebruiken.
Oud 24 september 2010, 12:30   #44
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ook interessant het deel over armoede en ongelijkheid

Plaats daar tegenover een info die ik toevallig vandaag tegenkom over een stijging van de armoede in de VS met 14 % in 2009.

idd, ik begrijp de mainstream media echt niet. Het is echt niet moeilijk om uit te zoeken dat Venezuela met een beetje succes armoede bestrijd terwijl in de 'westerse' landen de armoede enkel stijgt.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 12:36   #45
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...ja, we gaan ook de Amerikaanse overheid vertrouwen over haar politieke vrijhied ofzo?

Overigens; deze cijfers worden doorgaans niet verzameld door overheden, dus het zou mij verbazen dat Venezuela daar een uitzondering op is.

Heb jij daar informatie over? Hoe zit het met kapitaalsinvesteringen in Venezuela?
Over investeren weet ik niets . Wel dat de Chinezen bakken geld naar Venezuela brengen. 10 miljard $ plus 70 miljard Yuan (= 10 miljard $).
Maar ook daar over is geen transparantie. Ook de looptijd is onbekend. Vorige week zou de eerste 4 miljard $ zijn binnen gekomen. Het is de grootste lening uit de geschiedenis van Venezuela.
Of en hoe die berg geld terug betaald gaat worden, daar lees ik verschillende verhalen over. Chavez claimt dat dit een betere deal is dan het IMF kon bieden.
Ik heb moeite om aan te nemen dat de Chinezen aan liefdadigheid en ontwikkelingshulp doen.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 12:52   #46
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat soort van statistische gegevens komt meestal van de nationale bureaus van de statistiek. Ik zou die gegevens moeten opzoeken, maar denk dat je beter je huiswerk zelf doet.
Inderdaad, om te kunnen cashen moet er olie uit de grond gepompt worden, hetgeen al jaren dalende cijfers laat zien in Venezuela, om huizen te bouwen is beton nodig, productie idem, etc.

Leuk om met percentages te goochelen daar zijn menig NGO en overheid goed in. Kijk naar essentiele sectoren die de kar trekken.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 14:48   #47
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Inderdaad, om te kunnen cashen moet er olie uit de grond gepompt worden, hetgeen al jaren dalende cijfers laat zien in Venezuela, om huizen te bouwen is beton nodig, productie idem, etc.
Wat de anti Venezuela propaganda dikwijls doet is ergens een statistiek die een 'slechte' evolutie toont eruit pikken zonder context en zonder op langere termijn te kijken. Zo is het niet moeilijk te 'tonen' dat Venezuela het niet zo goed deed in 2009 als pak in 2007 economisch gezien.

Naast de productie van olie is er de inkomsten door olie en de productiecapaciteit. PDVSA bouwt op dit moment 4 nieuwe rafinaderijen (1 in china) bijvoorbeeld. Er zijn ook afspraken op OPEC niveau die de productie doen dalen van Venezuela.

Citaat:
Este recorte de 189.000 barriles diarios, efectivo a partir del 1° de enero de 2009, se suma a las reducciones de producción de 46.000 barriles diarios y 129.000 mil barriles diarios implementados por PDVSA en atención a los acuerdos de la OPEP, alcanzados durante las reuniones de septiembre y octubre de 2008, para una disminución total general de 364.000 barriles diarios de crudo, lo cual coloca la producción actual del pa�*s en 3 millones 11 mil barriles diarios.

Con estas decisiones Venezuela refirma su compromiso y estricto apego a las decisiones adoptadas en el seno de la OPEP en defensa de la estabilidad del mercado petrolero mundial y de un precio justo para nuestros recursos naturales.
Het nakomen van OPEC afspraken over dalingen van de productie door Venezuela omwille van "de stabiliteit van de oliemarkt" wordt in de propaganda voorgesteld als een incapaciteit om meer te produceren door onbekwaamheid. Mooi voorbeeld van hoe dom men ons probeert te houden.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 24 september 2010 om 14:49.
Oud 24 september 2010, 15:33   #48
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
De VS en Colombia - de grootste dugsproducent tot nog toe. Toeval? Nee: de VS is de grootste drugsmarkt en het lijkt me zeer waarschijnlijk dat een groot aantal Amerikanen waaronder zeker ook overheidsdienaren een enorme berg geld lostrekt uit deze biljardenindustrie. Mij maak je niet meer wijs dat de VS overheid en/of die agentschappen niet zelf in de drugs-scene zitten. Het is gemakkelijk verdiend geld, zeker nu het in de VS zo slecht is.
Ik moest aan deze reaktie denken toen ik onderstaande artikels tegenkwam. Hopelijk versta je spaans of italiaans.

EU: narcopotencia

Narcoguerra
Welliswaar off topic.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 24 september 2010, 15:38   #49
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Over investeren weet ik niets . Wel dat de Chinezen bakken geld naar Venezuela brengen. 10 miljard $ plus 70 miljard Yuan (= 10 miljard $).
Maar ook daar over is geen transparantie. Ook de looptijd is onbekend. Vorige week zou de eerste 4 miljard $ zijn binnen gekomen. Het is de grootste lening uit de geschiedenis van Venezuela.
Of en hoe die berg geld terug betaald gaat worden, daar lees ik verschillende verhalen over. Chavez claimt dat dit een betere deal is dan het IMF kon bieden.
Ik heb moeite om aan te nemen dat de Chinezen aan liefdadigheid en ontwikkelingshulp doen.
Dat doen Chinezen absoluut niet. De gemaakte deal is even simpel als goed uitvoerbaar: "geef ons jullie olie tegen een redelijke prijs en dan zorgen wij voor geld en technische ondersteuning. Het tweesnijdende mes - dat de VS met alle geweld probeert tegen te houden, maar uiteraard door hun beperkte capaciteiten uiteindelijk zal mislukken.
De zeep bel van wat de VS heet staat op het punt uit elkaar te spatten en dat punt komt met rasse schreden naderbij.
Een goed teken is dat de pers de VS overheid volledig door de wasmachine haalt. De "vuile politieke kliek" van het CFR zal weldra het vuur aan de schenen worden gelegd en zie ik gebeuren dat het hele maffia-clubje van Bush, Wolfowitz en Rumsfeld voor de rechter zal moeten komen.
Oud 24 september 2010, 19:55   #50
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat de nieuwe mannier van discusiëren Adrian? Stel gewoon vast dat een vermeend groot economisch brein niet noodzakelijk onbeïnvloedbaar is door propaganda. Nog big deal.
...Ik ben blij ofzo dat je geantwoord hebt?

Ik studeer overigens geen economie.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 19:55   #51
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nu los daarvan; kan je nu eens de data geven waar ik om vraag?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 24 september 2010, 19:57   #52
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ohja; en een overzicht van voor hoeveel miljard er ongeveer al genationaliseerd is de laatste jaren.
Oud 24 september 2010, 20:35   #53
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Dat doen Chinezen absoluut niet. De gemaakte deal is even simpel als goed uitvoerbaar: "geef ons jullie olie tegen een redelijke prijs en dan zorgen wij voor geld en technische ondersteuning. [...]
Dat lijkt mij ook. Het enige waardevolle export product (even afgezien van de revolutie) is ruwe olie.
En het lijkt zo simpel: verkoop olie aan China. Maar voor welke prijs, in welke hoeveelheden en over hoeveel jaar? En hoeveel rente op de lening? En waarom hebben ze Yuan nodig? Om het land vol te stouwen met Chinese waar?
Ik denk om die raffinaderij in China te betalen. En dan maar hopen dat ze geen poot wordt uitgedraaid. Grote werken raken raken altijd over-budget.
En gaan de dollars besteed worden voor de olie-productie? Dat kan economisch zinvol zijn. Of voor andere dingen?

Maar zoals ik al stelde: van regeringszijde komt geen zakelijke informatie over deze deal.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 21:37   #54
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

@Mahalingham
Of China technisch in staat is een supermoderne raffinaderij te bouwen weet ik niet. Maar brainpower en produktiefaciliteiten zijn er aldaar in overvloed dus in feite zou je aan dat fenomeen geen twijfel te hoeven hebben.
Qua budgettering moet je iets dergelijks in eigen hand houden - en dan bedoel ik de leverende partij. Overigens zijn er voldoende bedrijven buiten de VS te vinden die best aan een dergelijk project willen meewerken. En dat ook kunnen.
Het voornaamste probleem zal kwaliteitsbeheersing en onderhoud zijn - twee factoren waar beide landen disciplinaire moeilijkheden mee hebben. Maar al doende leert men.
Oud 25 september 2010, 13:40   #55
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu los daarvan; kan je nu eens de data geven waar ik om vraag?
Waarom? Er staan al heel wat data in deze draad, bv. in de openingspost, die je verkiest naast je neer te leggen.
Oud 25 september 2010, 13:42   #56
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ohja; en een overzicht van voor hoeveel miljard er ongeveer al genationaliseerd is de laatste jaren.
relevantie voor deze draad?
Oud 25 september 2010, 13:42   #57
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom? Er staan al heel wat data in deze draad, bv. in de openingspost, die je verkiest naast je neer te leggen.
Vandaag stond in de krant een artikel over Venezuala. Hoe de oppositie beknot wordt met de verkiezingen en dat de BBP met 14% is gedaald.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2010, 14:14   #58
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat die data niet interessant is. De data die ik vraag; die is interessant.
Om het simpel te zeggen; een economie zijn huidige output is niet zo belangrijk - dat is de korte termijn. Wat belangrijk is, is de lange termijn flow van goederen, die wordt verzekerd door de kapitaalsaccumulatie en kapitaalsinvesteringen. Dus wil ik weten of er net-investeringen zijn, en hoe de ratio tussen net-investeringen zijn verdeeld tussen overheid en markt.

Toch logisch?
Oud 25 september 2010, 14:15   #59
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
relevantie voor deze draad?
Niet zo relevant; maar wel heel interessant. Heb je daar data van?
Oud 25 september 2010, 14:23   #60
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Dat lijkt mij ook. Het enige waardevolle export product (even afgezien van de revolutie) is ruwe olie.
En het lijkt zo simpel: verkoop olie aan China. Maar voor welke prijs, in welke hoeveelheden en over hoeveel jaar? En hoeveel rente op de lening? En waarom hebben ze Yuan nodig? Om het land vol te stouwen met Chinese waar?
Ik denk om die raffinaderij in China te betalen. En dan maar hopen dat ze geen poot wordt uitgedraaid. Grote werken raken raken altijd over-budget.
En gaan de dollars besteed worden voor de olie-productie? Dat kan economisch zinvol zijn. Of voor andere dingen?

Maar zoals ik al stelde: van regeringszijde komt geen zakelijke informatie over deze deal.
República Bolivariana de Venezuela: Pieza geopol�*tica globalDit is een artikel over de Chinese investeringen in Venezuela en hun economsich en politiek belang.

De auteur gaat ervan uit dat China niet zo'n grote investering zou doen in Venezuela als het niet zeker zou zijn dat geld niet te verliezen. De 20000 miljoen dollar gaat om 36 % van de buitenlandse chinese investeringen van 2009, en dat is een rekordjaar voor Chinese investeringen.

Voor Venezuela betekent het financiering voor ontwikkelingsprojecten die betaald worden met olieexport naar China (200000 stijgend tot 300000 bpd in 2012)(vergelijk met de olieexport van Venezuela naar de VS: meer dan 1000000 bpd). Tegelijk wordt de productiecapaciteit met meer dan 1000000 bpd verhoogd als gevolg van de Chinese investering. De ontwikkleingsprojecten die Venezuela wil financieren met deze deal bevinden zich in 8 sectoren: electriciteit, transport, mijnbouw, woningen, finance, gas, petrochemie. Ook gaat het over de gezamelijke constructie van petroleumboren, boorplatformen, spoorwegen in de Orinocodelta, 20000 woningen in het zuidoosten van Venezuela.

Verder gaat het artikel over het belang van de komende parlementsverkeizingen. Indien Chavez partij geen twee derde haalt kan de oppositie het Bolivariaans proces van binnen uit boycotten.

Het artikel besluit met een geopolitieke noot:

Citaat:
“Si Estados Unidos no es capaz de controlar a América Latina, no podrá imponer el orden en el resto del mundo”. Uno de los varios ojos del huracán geopol�*tico está focalizado en Venezuela, cuya alianza estratégica con China parece irreversible.
Vertaald: (Chomsky zei overlaatst dat)"Als de VS niet in staat is Latijns Amerika te controleren, kan het zijn orde niet aan de rest van de wereld opleggen". Een van de ogen van de geopolitieke orkaan bevindt zich in Venezuela, wiens verbond met china irreversibel lijkt.

En alzo komen we terug op het thema van deze draad. Als Venezuela zo belangrijk is voor het imperiale project van de VS hoe naïf kunnen we dan zijn te verwachten dat de uiteindelijk niet vrije 'vrije westerse pers' niet als een instrument tegen Venezela gebruikt zal worden via de vorming van de publieke opinie tegen het Venezolaans proces dat het land meer en meer los rukt uit de invloedssfeer van de VS?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 25 september 2010 om 14:23.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be