Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 16 september 2010, 23:35   #41
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Daar kan ik niet over meespreken, ben ook nog maar sinds een dikke maand actief op dit forum.

Maar ik heb djimi inderdaad leren kennen als de relativerende stem, acurate voorbeelden spuiende, absurde vergelijkingen makende insider die op treffende wijze aantoont waar we in onze hoofdstad nog vooruitgang kunnen boeken.

Ik hoop dan ook van ganser harte dat z'n politieke project slaagt, hoewel ik de basisbedoeling ervan niet zo goed snap (en te veel vergelijk met bestaande inburgeringsprogramma's).

Maar, ik sta er voor open en ben nog niet (helemaal) verloren...
Djimi heeft naar mijn zicht (hoewel dat slecht is) nog steeds donkere ogen. Maar zijn mening over communautaire zaken en zeker het inzetten van Brusselse laag geschoolde jongeren is over de voorbije jaren enorm veranderd. Ook zijn mening (als djimi daarmee akkoord gaat) over de Brusselse politiek.

Ik noem hem (waarschijnlijk niet met zijn instemming) tot een nieuwe Vlaming tegen wil en dank maar uit stank en ondank. Zijn euro is gevallen. nu nog de taktiek. Dat is wat de Vlamingen scheidt en sommigen willen er zelfs nog niet aan geloven hoe bedorven dit land en zijn zogezegde hoofdstad is geworden. Djimi wel. Die heeft het proces van West-Vlaming naar Brusselaar doorgemaakt en waarschijnlijk bij momenten hele grote ogen getrokken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 16 september 2010 om 23:39.
Jazeker is offline  
Oud 16 september 2010, 23:49   #42
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het eindoffensief is ingezet,met als bedoeling te proberen de "verantwoordelijke" ( )Vlaamse partijen, (die tesamen meer stemmen hebben als de NVA) in bad te nemen....
Het is het politieke spel,waarbij "verklaringen" uitvergroot worden,uitspraken van 2de-rangs politici,die zelf niet in de rechtstreekse gesprekken betrokken zijn als "woordbreuk" te bestempelen,en een algemeen giftig sfeertje te scheppen...

Het is allemaal al genoeg vertoond,het is waarom de meeste mensen geen politicus willen worden....

Laat het doel niet uit het oog verloren worden.We hebben behoefte aan een echte Belgische regering die ongestoord kan werken aan de toegewezen taken,of we stoppen er mee.Om tot die beslissing te komen mag er gerust wat tijd gebruikt worden.Na decennialang "loodgieterij" komt het nu niet op een paar maanden....

Volgens mij wil Le SOIR de PS een kloot af te trekken in de hoop de MR en dus FDF te betrekken in de onderhandelingen. Er zijn kranten die het nieuws verslaan en anderen die het nieuws maken. Een annonomie bron binnen de PS die kritiek levert op de NVA wordt vervolgens het standpunt van Di Rupo en heel de PS en vervolgens van alle Franstaligen. Want goed. Mocht om het even welke krant willen dan kon men bij iedere partij straffe verklaringen rapen. Sommigen komen wellicht klaar van het idee om in de krant te komen.
solidarnosc is offline  
Oud 17 september 2010, 00:12   #43
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[url] Ben eens benieuwd wat het compromis over de weerbarstige smurfen, aka de niet-benoemde burgemeesters, zal zijn.
Daar dit een Vlaamse bevoegdheid is hebben ze daar niets mee te maken en nog minder mogen ze aan die bevoegdheid raken.
daiwa is offline  
Oud 17 september 2010, 00:27   #44
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Daar dit een Vlaamse bevoegdheid is hebben ze daar niets mee te maken en nog minder mogen ze aan die bevoegdheid raken.
Eender welk akkoord over BHV zal (volgens mij) een zekere soepelheid t.a.v. de burgemeesters van de faciliteitengemeenten moeten voorzien.

Zoals bvb. de oprichting van een Metropolitane Gemeenschap van Brussel (en randgemeenten) waardoor niet enkel dat probleem opgelost geraakt, maar ook het begin van het einde van een evenwichtige Belgische staat ingezet wordt (cfr. Brussel als volwaardig gewest en het 2-tegen-1 spelletje Wallo-Brux vs. Vlaanderen dat dan gespeeld kan worden).
Kawadude is offline  
Oud 17 september 2010, 00:38   #45
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Als wat je zegt waar is, dan kan ik dat enkel toejuichen. Dan hoef ik enkel perfect te zijn in Nederlands en het Engels. Frans is dan niet meer nodig.
De positie van het Engels in Brussel is inderdaad lichtjes gestegen de voorbije jaren. Alleen niet ten koste van het Frans. Zie bijv.:

http://www.briobrussel.be/assets/and...1_brus13en.pdf

Wie beweert dat het Engels de belangrijkste taal in Brussel is, moet toch dringend eens een dagje doorbrengen in onze hoofdstad.
Steve_M is offline  
Oud 17 september 2010, 01:38   #46
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eender welk akkoord over BHV zal (volgens mij) een zekere soepelheid t.a.v. de burgemeesters van de faciliteitengemeenten moeten voorzien.
Daar de benoeming van burgemeesters een gewestelijke materie is betwijfel ik of Wallonié die bevoegdheid zal willen afstaan.
daiwa is offline  
Oud 17 september 2010, 01:59   #47
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
De positie van het Engels in Brussel is inderdaad lichtjes gestegen de voorbije jaren. Alleen niet ten koste van het Frans. Zie bijv.:

Wie beweert dat het Engels de belangrijkste taal in Brussel is, moet toch dringend eens een dagje doorbrengen in onze hoofdstad.
Het is dan ook mijn hoofdstad niet, beste Steve.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 17 september 2010, 03:57   #48
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Daar de benoeming van burgemeesters een gewestelijke materie is betwijfel ik of Wallonié die bevoegdheid zal willen afstaan.
Nee, Vlaanderen moet de bevoegdheid over de rand afstaan...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 17 september 2010, 11:02   #49
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zouden er nog Vlaamse partijen te vinden zijn om daarin mee te stappen?

Gaan CD&V en Open VLD deze uitdaging aan?

Uitstel is geen afstel natuurlijk. Als in 2014 blijkt dat we opnieuw een periode 2007-2010 meegemaakt hebben, zal BDW het makkelijker hebben dan ooit.
Zonder PS en NVA is geen nieuwe regering mogelijk. PS staat in de peilingen momenteel op meer dan 41%. Nieuwe verkiezingen zullen de score van PS en NVA waarschijnlijk alleen maar laten toenemen zodat ze sowieso tot elkaar veroordeeld zijn.
Geef ze nog een jaar om tot een akkoord te komen en vraag aan het huidige parlement dat de uittredende regering meer bevoevoegdheden op sociaal economisch vlak zou krijgen gedurende dat jaar.
speurneus is offline  
Oud 17 september 2010, 11:06   #50
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Hij eist wél in te breken in alle regeringen, wil men hem aan tafel krijgen. DAT zie ik nog niet dadelijk gebeuren. Maar zeg nooit nooit. Als het water aan de Franstalige lippen staat...
Dus krijg je weer niet- assymetrische regeringen waarvan we weten dat ze de werking van het federale verlammen.
speurneus is offline  
Oud 17 september 2010, 11:30   #51
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Dus krijg je weer niet- assymetrische regeringen waarvan we weten dat ze de werking van het federale verlammen.
Larie. Assymetrisch zijn ze ook als de zogezegde strekkingen of families er inzitten. Noord denkt nu eenmaal anders dan zuid. De samenstelling van de onderhandelaars en de regering zou een weergave van de verkiezingsuitslag moeten zijn. We zouden dus langs Vlaamse zijde best NVA-CD&V-OVLD aan tafel zetten. Dan logen ze aan de andere kant van de tafel al blij zijn dat we het VB niet meebrengen.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 17 september 2010, 11:40   #52
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht

Correct je hoort veel meer Engels in het park van Tervuren dan in de Brussele Europawijk, Ierse & Britse pubs, uitgezonderd. Een Engelstalige vriendin zei me wel dat het als Engelstalige enkel probleem was om in Brussel boodschappen te doen of resto's te bezoeken.
speurneus is offline  
Oud 17 september 2010, 11:44   #53
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Larie. Assymetrisch zijn ze ook als de zogezegde strekkingen of families er inzitten. Noord denkt nu eenmaal anders dan zuid. De samenstelling van de onderhandelaars en de regering zou een weergave van de verkiezingsuitslag moeten zijn. We zouden dus langs Vlaamse zijde best NVA-CD&V-OVLD aan tafel zetten. .
Jij geloofd toch niet dat CD&V dat zou pikken?
Ten andere zonder MR krijg je OVLDzeker niet aan tafel.
Als ik OVLD was zou ik van deze regering die zich door zijn besparingsdrang onmogelijk populair kan maken ver wegblijven.
speurneus is offline  
Oud 17 september 2010, 12:02   #54
EddyBal

Standaard

Citaat:
Jij geloofd toch niet dat CD&V dat zou pikken?
Ten andere zonder MR krijg je OVLDzeker niet aan tafel.
Als ik OVLD was zou ik van deze regering die zich door zijn besparingsdrang onmogelijk populair kan maken ver wegblijven.
Ik denk dat OVLD graag zonder de MR in de onderhandelingen wil stappen én in de te vormen regering. Bijkomende eisen stellen zoals Didier, zorgt er alleen maar voor dat je aan de kant blijft staan.

Maar het is goed dat de druk van de MR bestaat. Het maakt dat de PS niet zo gauw de handdoek in de ring zal gooien, want dan neemt MR het over. En dat willen ze ten alle prijze vermijden. Ik hoop dat Bart een engelengeduld heeft, want dat is de enige manier om onze eisen uiteindelijk hard te maken.
EddyBal is offline  
Oud 17 september 2010, 15:27   #55
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik denk dat OVLD graag zonder de MR in de onderhandelingen wil stappen én in de te vormen regering. Bijkomende eisen stellen zoals Didier, zorgt er alleen maar voor dat je aan de kant blijft staan.

Maar het is goed dat de druk van de MR bestaat. Het maakt dat de PS niet zo gauw de handdoek in de ring zal gooien, want dan neemt MR het over. En dat willen ze ten alle prijze vermijden. Ik hoop dat Bart een engelengeduld heeft, want dat is de enige manier om onze eisen uiteindelijk hard te maken.
Maar de PS met zijn 28 zetels is incontournable.
MR + CD&V hebben zelfs geen gewone meerderheid.
speurneus is offline  
Oud 17 september 2010, 15:50   #56
EddyBal

Standaard

Citaat:
Maar de PS met zijn 28 zetels is incontournable.
MR + CD&V hebben zelfs geen gewone meerderheid.
Ehh, waarom die merkwaardige samenstelling MR-CD&V???
EddyBal is offline  
Oud 17 september 2010, 16:54   #57
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zonder PS en NVA is geen nieuwe regering mogelijk. PS staat in de peilingen momenteel op meer dan 41%. Nieuwe verkiezingen zullen de score van PS en NVA waarschijnlijk alleen maar laten toenemen zodat ze sowieso tot elkaar veroordeeld zijn.
Geef ze nog een jaar om tot een akkoord te komen en vraag aan het huidige parlement dat de uittredende regering meer bevoevoegdheden op sociaal economisch vlak zou krijgen gedurende dat jaar.

Ik ben akkoord dat ze tot elkaar veroordeeld zijn.

Maar de 'straf' van de veroordeling is niet dat ze met mekaar moeten huwen; het kan zijn dat hun 'straf' is dat ze van mekaar moeten scheiden. Definitief scheiden. Beiden apart gaan wonen. Elk in eigen land.

Liefst geen vechtscheiding. Liefst goede buren blijven.

En mocht dat nu, met de huidige verkiezingsuitslag, nog niet duidelijk genoeg zijn, dan ben ik graag bereid om nogmaals naar de kieshokjes te trekken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be