Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2010, 10:36   #41
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Wat een gezeik. Ik was me elke dag minstens een keer, niet onder invloed van reclame, met water en zeep. Daarna gebruik ik deo en parfum, evenmin onder invloed van de reclame. Voor mijn parfum wordt niet eens reclame gemaakt. Als ik op een warme lange dag hard gewerkt heb, dan heb ik niet eens een geur. Als dat wel zo zou zijn, dan zou ik dat niet fijn vinden. Maar ik neem ook al eens het openbaar vervoer en dan is het duidelijk dat velen dat totaal onbelangrijk vinden. Ze doen maar en ruften maar rustig verder. Ze hebben dat recht.
Beseft u wel dat een mens zichzelf zelden riekt? Geurtjes van anderen ruiken is gemakkelijk, uw eigen lichaamsgeur herkennen weinigen.
Oud 19 september 2010, 10:37   #42
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Een beetje idioot om te denken dat make up en parfum ons "opgedrongen worden door de reclame en de consumptiemaatschappij". Wij hebben hier nog make-up van het oude Egypte geanalyseerd op hun samenstelling.
er was vroeger ook gebruik, maar nu veeeel meer. Ergens in het oude egypte een ICI Paris XL tempel tegengekomen? Geen hieroglyfische reclame waar cosmetica aangeprezen wordt?
In ieder geval weten we dat de reclame aanzet tot een verhoogd gebruik, en dat de reclame nu zo allomtegenwoordig is dat dat echt veel doet met het zelfbeeld van mensen.
Oud 19 september 2010, 10:37   #43
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Dit is aangeleerd gedrag, beste Leeuwin. Toen ik klein was, was het nog zo dat de meeste mensen zich slechts één keer in de week helemaal wasten. Eenmaal in de 14 dagen waste onze moeder onze lange haren (moet een serieuze karwei geweest zijn voor haar!) maar ze gebruikte wel zuiver regenwater en spoelde onze haren na met echte kamillethee (dus geen zakje maar getrokken uit gedroogde bloemetjes). Bij zowat iedereen in mijn omgeving was het zo, de mensen hadden geen badkamers. 's Morgens wassen aan de pomp en eens in de week in het grote zinken bad.
Ik vond niet dat de mensen toen meer stonken!

Zelfs ik met mijn 36 lentes heb het meegemaakt dat ik slechts 1x in de week in bad ging....op zaterdag. Maar we wasten ons wel dagelijks aan de lavabo,en niet enkel ons gezicht. We wasten ons van kop tot teen.
En inderdaad, we stonken daarom geen uren in de wind.

Maar als men wil beweren dat zeep totaal overbodig is dan nodig ik gewoon uit om het uit te testen. Je haren wassen zonder shampoo ; je lichaam zonder zeep (je zal als vrouw je maandstonden maar hebben )

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 10:39   #44
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beseft u wel dat een mens zichzelf zelden riekt? Geurtjes van anderen ruiken is gemakkelijk, uw eigen lichaamsgeur herkennen weinigen.
100% waar.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 10:40   #45
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is zelfs een medische verklaring waarom ik niet ruik, maar ik heb weinig zin om daarover uit te weiden. Maar dan nog, wie zich elke dag wast, meurt niet. Dat neemt niet weg dat ik mezelf graag parfumeer. Schoonheidsidealen hebben altijd bestaan en zullen altijd bestaan. Onze goede vriend Deepeco bewijst andermaal dat hij totaal wereldvreemd is.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 10:41   #46
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is zelfs een medische verklaring waarom ik niet ruik, maar ik heb weinig zin om daarover uit te weiden. Maar dan nog, wie zich elke dag wast, meurt niet. Dat neemt niet weg dat ik mezelf graag parfumeer. Schoonheidsidealen hebben altijd bestaan en zullen altijd bestaan. Onze goede vriend Deepeco bewijst andermaal dat hij totaal wereldvreemd is.
Het heeft ook een psychologische effect. Wie zich wast en een geurtje gebruikt voelt zich gewoon frisser en heeft veel meer energie.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 10:42   #47
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, in de Middeleeuwen waste niemand zich en scheten de mensen gewoon op straat. Nochtans lees je in geen enkel manuscript dat het daar toen stonk (wat wel zo moet geweest zijn). Een scheet ruik je niet meer na 20 seconden, niet omdat ze dan weg is, maar omdat je aan de geur gewend bent. En toch wil ik mezelf graag elke dag wassen en deo en parfum gebruiken. Het zal me benieuwen welke ongewassen provo me daarvan zal weerhouden.
Ik hou u niet tegen. U doet wat u denkt dat juist u voor uzelf en ik doe dat voor mij. Zolang we anderen niet storen, doen we zoals het ons best past.
In de steden in de Middeleeuwen zal het inderdaad vreselijk gestonken hebben, maar daarbuiten was de lucht zuiver zoals we ze nu niet meer kennen. De hele dag ademen we lucht in verpest door uitlaatgassen van auto's, brommers en weet ik veel, door gassen van verwarmingsinstallaties, van fabrieken en ga maar door. We zijn de stank zo gewend dat het ons zelfs nog zelden opvalt. De geur van echte zuivere lucht kennen we niet meer.
Wat dat betreft, geef mij maar de zuivere lucht van vroeger, al stonk het op sommige plaatsen inderdaad naar str...
Oud 19 september 2010, 10:42   #48
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
er was vroeger ook gebruik, maar nu veeeel meer. Ergens in het oude egypte een ICI Paris XL tempel tegengekomen? Geen hieroglyfische reclame waar cosmetica aangeprezen wordt?
Ge zoudt verschieten. Bij de Egyptenaren weet ik niet, maar bij de Romeinen waren er zulke dingen, he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 10:42   #49
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Het heeft ook een psychologische effect. Wie zich wast en een geurtje gebruikt voelt zich gewoon frisser en heeft veel meer energie.
Absoluut.
Oud 19 september 2010, 10:45   #50
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard

Als de collega waarmee ik moet samenwerken een subtiele, lekkere en frisse geur weergeeft is het toch aangenamer werken dan met een collega die uren in de wind stinkt naar een zurige preisoep of een muffe lookstengel.

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 10:45   #51
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het is niet zo heel sterk overdreven. Ik ken ook wel vrouwen die tegen die sociale druk kunnen. Maar vele ook niet, en daar gaat het em net om. Dat kunnen we nooit onderschatten. De American Psychological Association heeft duidelijk gesteld dat dat maakbare schoonheidsideaal leidt tot een verhoging van bv meisjes met anorexia, eetstoornissen, laag zelfbeeld, depressie,... De ernst hiervan mogen we niet onderschatten. In een zorgzame samenleving doe je zoiets niet; dan creëer je niet zo'n schoonheidsidealen, dan doe je daar niet aan mee. Maar de reclame van cosmetica enzo doen dat wel, en daarom is dat niet goed.
Meer nog dan enkel de cosmetica-industrie te viseren zou u dan de hele modewereld moeten aanvallen. Anorexia vooral komt door het als normaal voorspiegelen van modellen met maatje 36 iets wat voor een gezonde, volwassen vrouw quasi onmogelijk is. De boosdoener is de hele modewereld, cosmetica is daar slechts een onderdeel van.
Oud 19 september 2010, 10:45   #52
Steve_M

Standaard

Citaat:
Ik hou u niet tegen. U doet wat u denkt dat juist u voor uzelf en ik doe dat voor mij. Zolang we anderen niet storen, doen we zoals het ons best past.
In de steden in de Middeleeuwen zal het inderdaad vreselijk gestonken hebben, maar daarbuiten was de lucht zuiver zoals we ze nu niet meer kennen. De hele dag ademen we lucht in verpest door uitlaatgassen van auto's, brommers en weet ik veel, door gassen van verwarmingsinstallaties, van fabrieken en ga maar door. We zijn de stank zo gewend dat het ons zelfs nog zelden opvalt. De geur van echte zuivere lucht kennen we niet meer.
Wat dat betreft, geef mij maar de zuivere lucht van vroeger, al stonk het op sommige plaatsen inderdaad naar str...
Ik ben het volledig met je eens, hoor. Ik trek er vaak op uit om de zuivere lucht op te snuiven. Maar altijd gewassen en (licht) geparfumeerd.
Oud 19 september 2010, 10:47   #53
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
Als de collega waarmee ik moet samenwerken een subtiele, lekkere en frisse geur weergeeft is het toch aangenamer werken dan met een collega die uren in de wind stinkt naar een zurige preisoep of een muffe lookstengel.
Ik heb daar ooit al collega's op aangesproken. Parfum hoeft natuurlijk niet, maar gewassen mogen ze wel zijn. Zeker als je met die lui 8 uur moet doorbrengen in een kleine ruimte.
Oud 19 september 2010, 10:49   #54
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

nog een verduidelijking over cosmetica en luxe. Zoals ik zei heeft cosmetica te maken met een irreeel en maakbaar schoonheidsideaal. We hebben allemaal "aanvaarding" en "erkenning" als basisbehoeften. De vraag is hoe die basisbehoeften ingekleurd kunnen worden. Ofwel creeren we een situatie waarbij aanvaarding en erkenning pas vervuld worden indien men dure producten met een hoge ecologische voetafdruk gebruikt, ofwel waarbij men gewoon zichzelf mag zijn en geen cosmetica enzo moet gebruiken. Het schoonheidsideaal is maakbaar, dus we kunnen ook "gewoonheid" (of "naturel") upgraden tot schoonheidsideaal. Dat zou veel beter zijn voor sociale rechtvaardigheid en milieu, want dan zou er minder dure milieu-onvriendelijke dingen gekocht worden.
We kunnen het schoonheidsideaal wel degelijk bepalen, want vroeger was het schoonheidsideaal om dik te zijn als vrouw, nu moet men heel mager zijn. Dus dat is variabel en door cultuur (en reclame) te beinvloeden. We zouden dus dat schoonheidsideaal moeten verkiezen waarbij vrouwen zich vanzelf goed voelen (minder lage zelfbeelden en eetstoornissen), waarbij er minder milieuvervuiling is (minder energieverspillende productie en giftige chemische stoffen) en waarbij er meer geld over is voor armoedebestrijding. Is dat mogelijk? Jazeker: door "naturel" te kiezen tot schoonheidsideaal, zodat men geen cosmetica meer hoeft.

De enige slachtoffers hiervan zullen zijn: de cosmeticamultinationals. Die zouden dan hun huidige werk niet meer kunnen doen. Maar als we rondkijken in de wereld, dan zien we nog heel veel problemen, en dat wil dus zeggen dat er nog heel veel werk aan de winkel is... Het komt er gewoon op neer dat die cosmeticaproducenten belangrijker werk gaan doen.
Oud 19 september 2010, 10:49   #55
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ruik zéér goed dus ruik EN die "frisse"(as if ) geur EN die prei/look tegelijk.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 10:50   #56
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs ik met mijn 36 lentes heb het meegemaakt dat ik slechts 1x in de week in bad ging....op zaterdag. Maar we wasten ons wel dagelijks aan de lavabo,en niet enkel ons gezicht. We wasten ons van kop tot teen.
En inderdaad, we stonken daarom geen uren in de wind.

Maar als men wil beweren dat zeep totaal overbodig is dan nodig ik gewoon uit om het uit te testen. Je haren wassen zonder shampoo ; je lichaam zonder zeep (je zal als vrouw je maandstonden maar hebben )
Zeep is natuurlijk niet overbodig (getuige de stukken die ik altijd in voorraad heb). U was zo gelukkig dat u thuis een lavabo had, dat was bij ons niet. Wassen gebeurde in de keuken en terwijl moeder het ontbijt maakte en koffie had opstaan, was er gewoon geen ruimte voor iedereen om zich volledig te wassen, dat was praktisch onmogelijk. Bij mijn grootmoeder stond de pomp toen zelfs nog niet in de keuken maar net buiten de deur op het koertje. Ijzig koud kon het er zijn, maar de mensen hadden toen discipline : wassen moest 's morgens, er werd achter je oren gekeken of er geen spruitjes groeiden Dus het wassen werd dagelijks gedaan maar enkel, gezicht, hals en nek en de armen.
Oud 19 september 2010, 10:50   #57
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Meer nog dan enkel de cosmetica-industrie te viseren zou u dan de hele modewereld moeten aanvallen. Anorexia vooral komt door het als normaal voorspiegelen van modellen met maatje 36 iets wat voor een gezonde, volwassen vrouw quasi onmogelijk is. De boosdoener is de hele modewereld, cosmetica is daar slechts een onderdeel van.
inderdaad, ik ben ook voorstander van het viseren van de hele modewereld, inclusief de cosmeticaindustrie
Oud 19 september 2010, 10:51   #58
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Absoluut.
Ik krijg dat effect als ik aan mn vingers ruik nadat ik door mn schaamhaar ben gegaan

Testo bom?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 10:53   #59
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben het volledig met je eens, hoor. Ik trek er vaak op uit om de zuivere lucht op te snuiven. Maar altijd gewassen en (licht) geparfumeerd.
Al ben ik geen echte cosmetica-gebruiker, zonder mijn parfumtje vind ik het leven ook minder aangenaam
Oud 19 september 2010, 10:54   #60
Steve_M

Standaard

Citaat:
nog een verduidelijking over cosmetica en luxe. Zoals ik zei heeft cosmetica te maken met een irreeel en maakbaar schoonheidsideaal. We hebben allemaal "aanvaarding" en "erkenning" als basisbehoeften. De vraag is hoe die basisbehoeften ingekleurd kunnen worden. Ofwel creeren we een situatie waarbij aanvaarding en erkenning pas vervuld worden indien men dure producten met een hoge ecologische voetafdruk gebruikt, ofwel waarbij men gewoon zichzelf mag zijn en geen cosmetica enzo moet gebruiken. Het schoonheidsideaal is maakbaar, dus we kunnen ook "gewoonheid" (of "naturel") upgraden tot schoonheidsideaal. Dat zou veel beter zijn voor sociale rechtvaardigheid en milieu, want dan zou er minder dure milieu-onvriendelijke dingen gekocht worden.
We kunnen het schoonheidsideaal wel degelijk bepalen, want vroeger was het schoonheidsideaal om dik te zijn als vrouw, nu moet men heel mager zijn. Dus dat is variabel en door cultuur (en reclame) te beinvloeden. We zouden dus dat schoonheidsideaal moeten verkiezen waarbij vrouwen zich vanzelf goed voelen (minder lage zelfbeelden en eetstoornissen), waarbij er minder milieuvervuiling is (minder energieverspillende productie en giftige chemische stoffen) en waarbij er meer geld over is voor armoedebestrijding. Is dat mogelijk? Jazeker: door "naturel" te kiezen tot schoonheidsideaal, zodat men geen cosmetica meer hoeft.

De enige slachtoffers hiervan zullen zijn: de cosmeticamultinationals. Die zouden dan hun huidige werk niet meer kunnen doen. Maar als we rondkijken in de wereld, dan zien we nog heel veel problemen, en dat wil dus zeggen dat er nog heel veel werk aan de winkel is... Het komt er gewoon op neer dat die cosmeticaproducenten belangrijker werk gaan doen.
Je ziet de bel hangen, maar de klepel vind je niet. In de tijd dat dik het schoonheidsideaal was, was dat maar door een kleine groep te bereiken. Nu het schoonheidsideaal mager is, is dat evenzeer moeilijk te bereiken. Lees anders La Distinction van Bourdieu eens.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be