Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2010, 09:16   #41
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
BS
beetje meer zuinigheid en beetje meer zelfvertrouwen, dat lukt wel die aankoop. zeker met die lage rentes

heb in 95 mijn huis gekocht (met twee gronden)
in 2001 een tweede huis gebouwd, voor verhuur
en in 2007 een nieuwe bouwgrond gekocht (daar verbouw ik nu groentjes op, keiplezant), denk er nu over om daar volgend jaar op te bouwen (nu mijn lening van '95 afbetaald is)

mijn echtgenote en ik zijn geen universitairen, en hebben beiden een modaal inkomen

in B is er geen enkel probleem met vastgoedprijzen, integendeel, die liggen een pak lager dan in buurlanden.
Wel, ga eens langs bij een bank en laat eens een simulatie maken voor een lening om grond + huis te bouwen. Laten we zeggen dat we schuldsaldo, hypotheekkosten etc....allemaal netjes cash betalen met de spaarcentjes. We willen natuurlijk ook nog een halfjaar salaris opzij hebben voor eventueel reparaties auto etc....onvoorziene omstandigheden.

1 maandsalaris gaat aan de lening op. Met variabele rente, danwel nog ! En ik ben niet de enigste in die situatie. Bij meerdere vrienden van ons gaat 1 van de twee werken om de lening te betalen. En dat zijn nog niet eens grote huizen.

Oud huisje kopen: 160 k gemiddeld hier, met kosten 175k, dan nog 50-80k aan renovatie (met enkel glas ramen blijf ik niet zitten, idem voor slecht geisoleerd dak) komt ge op hetzelfde uit.

Dit is een typische discussie tussen de haves en de have nots. De haves zullen er alles aan doen om hun standpunt te rechtvaardigen, en vergeten vaak dat ze in een zeer bevoordeelde situatie zaten toen zij hun eigendommen kochten, namelijk eentje waarin de relatieve kost tov hun inkomen veel en veel lager was. En daar draait het om.

Dus bullshit uw eigen eens. Fijn voor u dat ge uw gronden hebt. Maar niet janken als meer en meer mensen gedwongen worden om "te veel" te lenen en daarna in de problemen komen. En als u denkt dat dat uw probleem niet is, guess again (kredietcrisis). Wonen is niet iets wat ge kunt uitstellen of missen, zoals een LCD tv of pc....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 09:17   #42
Tavek
Banneling

Standaard

PS: In de omliggende landen zijn er veel meer hypotheekformules beschikbaar, en heb je ook nog hypotheekaftrak (NL)....die zorgen er voor dat de prijzen nog kunnen stijgen.

Als je enkel rente moet afbetalen kan je snel een huis van 300 k euro kopen....maar of dat op termijn zo slim is....
Oud 22 september 2010, 09:24   #43
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Daar zit uw geluk: toen waren de prijzen heel redelijk.

En je ziet onmiddellijk het probleem van deze immobilienbubbel: je KON in 2007 een nieuwe grond kopen, en je KAN nu een nieuw huis laten bouwen, omdat je lening AFBETAALD IS.

Je had dus een redelijke lening van 15 jaar (zoals het hoort). Maar al die brave koppels die zich nu hebben vastgezet voor 30 jaar of nog langer en een relatief gezien zwaardere afleg hebben, die kunnen dat dus NIET binnen 15 jaar.

Tegen dat die normaal gezien op de markt hadden moeten komen (na ~ 15 jaar, zoals jij), gaan die dat dus NIET KUNNEN, en gaat de vraag ineen stuiken. Maar zolang gaat die bel dus potentieel mee kunnen gaan. Maar tussen dit en 5 of 10 jaar, gaan we het effect voelen van de "second-ascendants" die er niet meer zullen zijn, omdat die nog vast zitten aan hun schuld over 30 jaar (in tegenstelling tot jouw generatie). En zonder second-ascendants krijg je enkel maar de kleinere woningen verkocht voor primo-ascendants (en nog een paar kapitaalkrachtigen die het zich kunnen veroorloven om grote woningen te kopen). De vraag naar groter gaat op dat ogenblik gevoelig ineenstuiken, en dat gaat net op de moment zijn dat schoonpa zijn centen gaat willen zien voor zijnen ouwen dag. Toenemend aanbod, ineenstortende vraag.
komplete flauwekul

1 lenen op 15j of op 30j ... doe uw huiswerk, ge moet daar niet voor gestudeerd hebben, maar vergelijk eens de terugbetaalde rentemassa tussen die twee leningen ... dat verschil is gigantisch, terwijl je ocharme een zuchtje meer kan lenen ... iedereen met wat gezond verstand ... blijft daar af.
2 wat ik wel zie is dat jonge koppels nogal veeleisend zijn, instapklaar, hob indien mogelijk open bebouwing etc ... welnu, koop u een woning in vervallen staat maar met potentieel (gevelbreedte, tuin ...) en steek godverdomme uw handen uit uw mouwen of dacht je dat die Poolse bouwvakkers allemaal raketgeleerden zijn ?
3 en neen, ik kan nu bouwen niet omdat mijn lening is afbetaald, maar omdat ik spaarzaam ben, de grond al zonder lening kon aankopen, en ik een woning bouw voor verhuur : dat kost mij dus geen Euro meer, de huurder gaat mijn gebouw betalen, ik neem alleen het risico, maar de huur zal overeenkomen met mijn terug te betalen hypotheekbedrag.
4 ineenstuikende vraag en daarbijhorende ineenstorting van de vastgoedprijzen ... we leven in Vlaanderen, niet in de Far West ... banken zijn hier ongelooflijk conservatief met toestaan van leningen ( tot je eerste is terugbetaald, daarna zouden ze je in je ongeluk laten lopen, zoveel geld willen ze je toestoppen :s gevaarlijk gewoon, hallucinant, ben al buitengestapt bij een kbc bankier die me voorstelde een 10 appartementsblok te kopen volledig gefinancieerd ... ) soit, die bubbel is er in Vlaanderen dus niet. ik hoor dat verhaal al 20 jaar, de prijzen moeten gaan dalen ... geloof het niet, als je nu kan kopen, koop, want in de toekomst wordt het alleen moeilijker.
5 schoonpa heeft in dit verhaal zelfs geen nood aan verkoop ... schoonpa leeft van de huur.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 09:32   #44
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
komplete flauwekul

1 lenen op 15j of op 30j ... doe uw huiswerk, ge moet daar niet voor gestudeerd hebben, maar vergelijk eens de terugbetaalde rentemassa tussen die twee leningen ... dat verschil is gigantisch, terwijl je ocharme een zuchtje meer kan lenen ... iedereen met wat gezond verstand ... blijft daar af.
2 wat ik wel zie is dat jonge koppels nogal veeleisend zijn, instapklaar, hob indien mogelijk open bebouwing etc ... welnu, koop u een woning in vervallen staat maar met potentieel (gevelbreedte, tuin ...) en steek godverdomme uw handen uit uw mouwen of dacht je dat die Poolse bouwvakkers allemaal raketgeleerden zijn ?
3 en neen, ik kan nu bouwen niet omdat mijn lening is afbetaald, maar omdat ik spaarzaam ben, de grond al zonder lening kon aankopen, en ik een woning bouw voor verhuur : dat kost mij dus geen Euro meer, de huurder gaat mijn gebouw betalen, ik neem alleen het risico, maar de huur zal overeenkomen met mijn terug te betalen hypotheekbedrag.
4 ineenstuikende vraag en daarbijhorende ineenstorting van de vastgoedprijzen ... we leven in Vlaanderen, niet in de Far West ... banken zijn hier ongelooflijk conservatief met toestaan van leningen ( tot je eerste is terugbetaald, daarna zouden ze je in je ongeluk laten lopen, zoveel geld willen ze je toestoppen :s gevaarlijk gewoon, hallucinant, ben al buitengestapt bij een kbc bankier die me voorstelde een 10 appartementsblok te kopen volledig gefinancieerd ... ) soit, die bubbel is er in Vlaanderen dus niet. ik hoor dat verhaal al 20 jaar, de prijzen moeten gaan dalen ... geloof het niet, als je nu kan kopen, koop, want in de toekomst wordt het alleen moeilijker.
5 schoonpa heeft in dit verhaal zelfs geen nood aan verkoop ... schoonpa leeft van de huur.
Ik ben Burg. Ir, ik kan geen 100k bijeen sparen. Als ik op een kot leef en 1000 per maand spaar, dan doe ik er nog dik 8-9 jaar over, en dan moogt ge nog niet teveel boegeren.

Om maar te zeggen dat u ver van de realiteit staat. Wij zouden volgens u ook alles in orde willen hebben...wel, is dubbel glas, fatsoenlijke isolatie en een werkend toilet teveel gevraagd ? De LCD tv, parketvloer, marmeren keuken en stoomovens hoeven niet voor mij hoor....

Een huis bouwen staat gelijk aan 300k lenen voor ons.
Oud 22 september 2010, 09:36   #45
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bijna 85 % van de bouwgronden is in handen van particulieren die dit meestal als duurzame investering (spaargedrag) zien, vooral voor hun kinderen, denk ik.

Ik heb wat gesurfd en in 2006 was dat nog bijna 80%, de "kredietcrisis" heeft het duurzaam spaargedrag dan nog wat aangewakkerd. Of de mensen krijgen schrik dat hun kinderen later geen betaalbare bouwgrond meer gaan vinden...

Gevolg: een stijgend relatief tekort aan bouwgrond doet de prijzen steeds verder stijgen. Ook de bestaande woningen worden meegetrokken in de prijsspiraal.
Goed, normaal of slecht ? Daar tegenover zijn de hypotheekleningen ook nog nooit zo goedkoop als nu.
Stop met bouwen en ga boven je ouders wonen.

Vlaanderen is al vol gestort met beton.
Laat ons nog wat groen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 09:39   #46
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Stop met bouwen en ga boven je ouders wonen.

Vlaanderen is al vol gestort met beton.
Laat ons nog wat groen.
Breek uw huis af en ga op appartement wonen ? Dan hebben we meteen meer groen....
Oud 22 september 2010, 09:49   #47
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben Burg. Ir, ik kan geen 100k bijeen sparen. Als ik op een kot leef en 1000 per maand spaar, dan doe ik er nog dik 8-9 jaar over, en dan moogt ge nog niet teveel boegeren.

Om maar te zeggen dat u ver van de realiteit staat. Wij zouden volgens u ook alles in orde willen hebben...wel, is dubbel glas, fatsoenlijke isolatie en een werkend toilet teveel gevraagd ? De LCD tv, parketvloer, marmeren keuken en stoomovens hoeven niet voor mij hoor....

Een huis bouwen staat gelijk aan 300k lenen voor ons.
als burgie zal jij dus op je eentje ongeveer evenveel hebben dan wat ik en mijn echtgenote hadden (begin carriere uiteraard)

welnu, dat dubbel glas en fatsoenlijke isolatie ... DAAR zit m natuurlijk wel het verschil !
want als je die ramen zelf (laat) vernieuwen en die isolatie zelf STEEKT (handen uit de mouwen)
die nieuwe badkamer zelf steekt (dat kan je ZELF)
en die nieuwe keuken (haal ze in IKEA) zelf steekt,

electriciteit leggen, loodgieterij en vloeren en tegels, dat DOE JE UITERAARD ALLEMAAL ZELF !!!
plafoneren en een trap maken, dat is zo wat t enige waarvan ik snap dat je dat laat doen. (te technisch, teveel vakmanschap vereist allebei)

dan heb je tussen de 20% en de 50% bespaard op de aankoopprijs van een woning ...

ja, dat zou kunnen betekenen dat je tot anderhalf jaar woont in iets dat heel dikwijls gewoon op een bouwwerf lijkt ... (als je wat vrienden/familie hebt die je kunnen komen helpen af en toe, kan je t wat versnellen, belangrijk, want onderschat het niet!wonen in verbouwing, het werkt op uw gemoed)

handen uit de mouwen, tanden bijten, en veel succes.

edit : heb je met verschillende banken gepraat ? het verschil is enorm, mijn eerste bankdirecteur (nb waar mijn familie en ik al 25 trouwe klant waren) was slecht bereid mij ongeveer de helft te lenen van wat ik nodig had als lening ! echt pijnlijke ervaring, toen ik buitenkwam dacht ik nooit een huis te zullen kunnen kopen ... weg gingen bij een andere bank horen, en die konden mij met dezelfde parameters dubbel zo veel lenen ! )

Laatst gewijzigd door Anna List : 22 september 2010 om 09:51.
Oud 22 september 2010, 09:51   #48
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
komplete flauwekul

Dat is nochtans de enige manier om een huis te kopen nu zonder serieuze inbreng.

We gaan uit van een aantal hypotheses:
aankoopprijs 300 000 Euro, volledig te dekken met een lening.
Maximaal plafond van afbetaling: 33% van netto gezinsinkomen (dat is meestal de grens die men aanneemt om "redelijk" te blijven).

Interest alles inbegrepen: 3.5 % (ik ben genereus: voor een 100 % lening op lange termijn zal het wel duurder zijn, verzekeringen en alles inbegrepen).

Stel: gezin met totaal netto inkomen per maand: 4000 Euro (da's toch al confortabel niewaar) ==> maximale afleg: 1333 Euro per maand.

http://users.telenet.be/annette-guy/...itaalAflos.htm

Nodige termijn: 31 jaar !

Als je het op 15 jaar wil doen, dan heb je een afleg van: 2136 Euro per maand, veel te hoog voor dat koppel (meer dan 50% in de schuld).

Citaat:
Een woning bouwen voor verhuur zou willen zeggen dat de huur rendabel genoeg is om de lening af te betalen, maar met de huidige rentabiliteit zal dat niet gaan.

Voor hoeveel verhuur je een huis dat 300 000 Euro kost ? Voor veel meer dan 1300 Euro in de maand ?

Dan kan je dat op 31 jaar inderdaad afbetalen (ttz, je kan de lening die je daarvoor aannam, namelijk 300 000 Euro, inderdaad met een maandelijks huurgeld van 1300 Euro afbetalen). Alleen, nu heb je alle kosten en dergelijke nog, het onderhoud, het kadastraal inkomen, het risico van niet-verhuur.... Je echte rentabiliteit zal dus een stuk lager zijn, laat ons stellen: 900 Euro per maand netto als je 1300 Euro per maand huur vraagt.

Als je dat in de simulator invult (afbetaling 900 Euro per maand voor een lening van 300 000 Euro) dan is je operatie "break-even" over... 90 jaar

Goei belegging !
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 09:59   #49
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
als burgie zal jij dus op je eentje ongeveer evenveel hebben dan wat ik en mijn echtgenote hadden (begin carriere uiteraard)

welnu, dat dubbel glas en fatsoenlijke isolatie ... DAAR zit m natuurlijk wel het verschil !
want als je die ramen zelf (laat) vernieuwen en die isolatie zelf STEEKT (handen uit de mouwen)
die nieuwe badkamer zelf steekt (dat kan je ZELF)
en die nieuwe keuken (haal ze in IKEA) zelf steekt,

electriciteit leggen, loodgieterij en vloeren en tegels, dat DOE JE UITERAARD ALLEMAAL ZELF !!!
plafoneren en een trap maken, dat is zo wat t enige waarvan ik snap dat je dat laat doen. (te technisch, teveel vakmanschap vereist allebei)

dan heb je tussen de 20% en de 50% bespaard op de aankoopprijs van een woning ...

ja, dat zou kunnen betekenen dat je tot anderhalf jaar woont in iets dat heel dikwijls gewoon op een bouwwerf lijkt ... (als je wat vrienden/familie hebt die je kunnen komen helpen af en toe, kan je t wat versnellen, belangrijk, want onderschat het niet!wonen in verbouwing, het werkt op uw gemoed)

handen uit de mouwen, tanden bijten, en veel succes.

edit : heb je met verschillende banken gepraat ? het verschil is enorm, mijn eerste bankdirecteur (nb waar mijn familie en ik al 25 trouwe klant waren) was slecht bereid mij ongeveer de helft te lenen van wat ik nodig had als lening ! echt pijnlijke ervaring, toen ik buitenkwam dacht ik nooit een huis te zullen kunnen kopen ... weg gingen bij een andere bank horen, en die konden mij met dezelfde parameters dubbel zo veel lenen ! )
We krijgen het wel geleend, alleen wordt het een erg pijnlijke ervaring. Vergeet niet dat de bouwgrond niet kunt inbrengen bij de belastingen. En die is ongeveer 50 % van de totale kost.

Snapt u nu mijn probleem met extreem dure bouwgronden ? Met zelf te bouwen KON je enorm veel uitsparen op het totale bedrag in %'en, nu is dat al een pak minder.

Het is zelfs zo erg geworden dat het interessanter is geworden om een oud huis te kopen, om te duwen en te bouwen, want die prijs is goeiekoper als een verse bouwgrond.
Oud 22 september 2010, 10:03   #50
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is nochtans de enige manier om een huis te kopen nu zonder serieuze inbreng.

Maximaal plafond van afbetaling: 33% van netto gezinsinkomen (dat is meestal de grens die men aanneemt om "redelijk" te blijven).

Interest alles inbegrepen: 3.5 % (ik ben genereus: voor een 100 % lening op lange termijn zal het wel duurder zijn, verzekeringen en alles inbegrepen).

Stel: gezin met totaal netto inkomen per maand: 4000 Euro (da's toch al confortabel niewaar) ==> maximale afleg: 1333 Euro per maand.

Als je het op 15 jaar wil doen, dan heb je een afleg van: 2136 Euro per maand, veel te hoog voor dat koppel (meer dan 50% in de schuld).

Een woning bouwen voor verhuur zou willen zeggen dat de huur rendabel genoeg is om de lening af te betalen, maar met de huidige rentabiliteit zal dat niet gaan.

Voor hoeveel verhuur je een huis dat 300 000 Euro kost ? Voor veel meer dan 1300 Euro in de maand ?

Dan kan je dat op 31 jaar inderdaad afbetalen (ttz, je kan de lening die je daarvoor aannam, namelijk 300 000 Euro, inderdaad met een maandelijks huurgeld van 1300 Euro afbetalen). Alleen, nu heb je alle kosten en dergelijke nog, het onderhoud, het kadastraal inkomen, het risico van niet-verhuur.... Je echte rentabiliteit zal dus een stuk lager zijn, laat ons stellen: 900 Euro per maand netto als je 1300 Euro per maand huur vraagt.

Als je dat in de simulator invult (afbetaling 900 Euro per maand voor een lening van 300 000 Euro) dan is je operatie "break-even" over... 90 jaar

Goei belegging !
Realistisch. 300000 euro kale prijs, dan nog 35k kosten en 10k schuldsaldo. Dus 45k uit eigen zak, er zijn niet veel koppels die zoveel bijeen kunnen sparen.....
Oud 22 september 2010, 10:08   #51
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Z'emmen gelijk. Ge hebt des tijd grond kunnen kopen aan 45 euro de vierkante meter.
Dat nu laten stijgen in waarde zou een misdaad zijn?
Neen toch!
Oud 22 september 2010, 10:12   #52
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We krijgen het wel geleend, alleen wordt het een erg pijnlijke ervaring. Vergeet niet dat de bouwgrond niet kunt inbrengen bij de belastingen. En die is ongeveer 50 % van de totale kost.

Snapt u nu mijn probleem met extreem dure bouwgronden ? Met zelf te bouwen KON je enorm veel uitsparen op het totale bedrag in %'en, nu is dat al een pak minder.

Het is zelfs zo erg geworden dat het interessanter is geworden om een oud huis te kopen, om te duwen en te bouwen, want die prijs is goeiekoper als een verse bouwgrond.
ik begrijp die obsessie niet om per se te willen bouwen
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 10:12   #53
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

Goei belegging !
twee keer zit je met een behoorlijk foute vertrekbasis

1 ik zit hier in het duurste deel van Antwerpen, tikkeltje duurder dan buurgemeente Brasschaat

ik koop hier op t moment een HOB (te renoveren) voor 225.000 € ...
ge hebt 45.000 € gespaard met notariskosten bij enzo wil dat zeggen dat je nog 210.000 moet lenen
3.5 % 15 jaar : 1500 € af te betalen (een gewillige bankdirecteur gaat je dat toestaan, ook al is het boven de 1/3 regel)

voil�*, dat is vandaag. noord Antwerpen, groene (blanke) rand, rustige straat, station op 1km ... ge ziet, ik heb geen goedkoop uiterste gezocht.

2 ik zet een woning op die grond (die ik van mijn spaargeld kocht) voor 150.000 € (waarvan ik er 125.000 leen op 15 jaar) ... HOB Brasschaat met mooie tuin ... ik verhuur dat voor 1000 € ... et voil�* ik ga al 150€ per maand overhouden van bij t begin ... (terwijl de indexering van de huur jaarlijks hoger zal liggen dan de mogelijke stijging van de rentelast)

is dat nu een goeie belegging ?
wel het bespaart mij een hoop zorgen die ik bij mijn aandelen wel ervaar.
bovendien ben ik van plan die woningen te verkopen eens ze ongeveer een jaar of 15 - 20 oud zijn en ik er mogelijk kosten (zorgen) aan zou krijgen.
Oud 22 september 2010, 10:15   #54
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
twee keer zit je met een behoorlijk foute vertrekbasis

1 ik zit hier in het duurste deel van Antwerpen, tikkeltje duurder dan buurgemeente Brasschaat

ik koop hier op t moment een HOB (te renoveren) voor 225.000 € ...
ge hebt 45.000 € gespaard met notariskosten bij enzo wil dat zeggen dat je nog 210.000 moet lenen
3.5 % 15 jaar : 1500 € af te betalen (een gewillige bankdirecteur gaat je dat toestaan, ook al is het boven de 1/3 regel)

voil�*, dat is vandaag. noord Antwerpen, groene (blanke) rand, rustige straat, station op 1km ... ge ziet, ik heb geen goedkoop uiterste gezocht.

2 ik zet een woning op die grond (die ik van mijn spaargeld kocht) voor 150.000 € (waarvan ik er 125.000 leen op 15 jaar) ... HOB Brasschaat met mooie tuin ... ik verhuur dat voor 1000 € ... et voil�* ik ga al 150€ per maand overhouden van bij t begin ... (terwijl de indexering van de huur jaarlijks hoger zal liggen dan de mogelijke stijging van de rentelast)

is dat nu een goeie belegging ?
wel het bespaart mij een hoop zorgen die ik bij mijn aandelen wel ervaar.
bovendien ben ik van plan die woningen te verkopen eens ze ongeveer een jaar of 15 - 20 oud zijn en ik er mogelijk kosten (zorgen) aan zou krijgen.
Daar is de clou. Vroeger kon dat. 10-15 jaar geleden had je voor 25-30k euro een lap grond. Dat was bijeen te sparen. Woon een jaartje bij ma en pa, en je had dat.

Nu is het 120-150 euro voor dezelfde lap grond.

Oops...
Oud 22 september 2010, 10:17   #55
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Allez pieke, bouwen is geheel uw woning naar uw eigen zin.
Als ik €500 000 teveel had wist ik het wel. Alles gebouwd op een volledige gelijkvloers met een giga dakterras erbovenop. Mss nog een dakzwembad moest de tuin te klein zijn.
Oud 22 september 2010, 10:18   #56
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
De Belg heeft een baksteen in zijn maag.

Nugoed, een jaren 60-70 huisje dat te renoveren is, dat mag ook voor mij. Maar die zijn ook duur geworden. Na renovatie ook een goei 250k, en dan heb je nog steeds die kleine kamertjes en typische gesloten inrichting.....of ge moet echt alles uitbreken en dan is bouwen even duur.
Oud 22 september 2010, 10:18   #57
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Breek uw huis af en ga op appartement wonen ? Dan hebben we meteen meer groen....
Mijn huis is ingedeelt en daar wonen meerdere mensen is.

Trouwens in heel mijn familie wonen de kinderen boven of achter hun ouders.
Vaak in oude stallen/schuren of zolders die omgebouwd zijn tot appartementen.

Er staan in de steden voldoende woningen leeg waar de stadsmussen hun eigen huis-tuintje-boomje, mentaliteit kunnen botvieren.
Oud 22 september 2010, 10:22   #58
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Mijn huis is ingedeelt en daar wonen meerdere mensen is.

Trouwens in heel mijn familie wonen de kinderen boven of achter hun ouders.
Vaak in oude stallen/schuren of zolders die omgebouwd zijn tot appartementen.
Wij zijn geen boeren thuis. Er is daar de ruimte niet voor. En wil jij met je gezin boven je bejaarde ouders wonen ? Ik dacht het niet.

Citaat:
Er staan in de steden voldoende woningen leeg waar de stadsmussen hun eigen huis-tuintje-boomje, mentaliteit kunnen botvieren.
Dat is waar, maar de prijzen van die woningen blijven veel te hoog. En dan heb je nog het probleem van parkeerplaats en tuin.

Een fatsoenlijke leegstandbelasting zou al wat helpen.
Oud 22 september 2010, 10:25   #59
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar is de clou. Vroeger kon dat. 10-15 jaar geleden had je voor 25-30k euro een lap grond. Dat was bijeen te sparen. Woon een jaartje bij ma en pa, en je had dat.

Oops...
En wie is daar de schuldige van????

Men heeft een IR graad en moet dat dus met veel zwier kunnen laten zien.
Wel de gevolgen van dit gedrag komen nu naar boven.
Oud 22 september 2010, 10:25   #60
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

Oops...
en vroeger had ik 1000€ netto en nu twee ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be