Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 25 september 2010, 21:25   #41
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Jazeker. Een systeem dat overigens tot 1970 heeft bestaan en de mensen waren ook content.

Contenter dan nu in dit belachelijk federalistisch wespennest.
Dus jij beweert dat de peilingen van LLB en LS aangetoond hebben dat de Franstaligen een zoals door mij omschreven unitaire staat wensen?

Wat maakt BDW zich dan moe? Dat hij de franstalige politici gewoon vraagt de wens van hun kiezers te vervullen.
Kawadude is offline  
Oud 25 september 2010, 21:26   #42
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
beieren heeft fiscale autonomie, het vlaams gewest niet.
Het Vlaams gewest heeft weldegelijk fiscale autonomie: gewestelijke belastingen, het kijk- en luistergeld, het registratierecht, de belastingen op onroerende goederen, de verkeersbelastingen, de belasting op inverkeerstelling, het eurovignet, de diverse registratierechten, de schenkingsrechten, het kijk- en luistergeld,...
BWarrior is offline  
Oud 25 september 2010, 21:27   #43
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Dus jij beweert dat de peilingen van LLB en LS aangetoond hebben dat de Franstaligen een zoals door mij omschreven unitaire staat wensen?

Wat maakt BDW zich dan moe? Dat hij de franstalige politici gewoon vraagt de wens van hun kiezers te vervullen.
Die wens - die trouwens door geen enkele van de traditionele Franstalige partijen verdedigd wordt - is de antithese van het N-VA programma.
BWarrior is offline  
Oud 25 september 2010, 21:37   #44
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Die wens - die trouwens door geen enkele van de traditionele Franstalige partijen verdedigd wordt - is de antithese van het N-VA programma.
Zo je wil, maar daarom nog niet de slechtste oplossing.

't Is niet omdat NVA er niet voor staat, dat het daarom niet goed zou kunnen zijn, hé.

We zijn niet allemaal verblind door BDW en de NVA, zoals sommigen een aantal weken geleden toen er bijna een akkoord was (jawel tot quasi bevestigd hé BWarrior...).

Maar, zoals de Franstaligen op hun fora zo graag verkondigen: laat de wil van het -franstalige, in dit geval- volk geschieden, politici! Als ze hun plicht iet of wat willen vervullen, zullen alle traditionele franstalige politici, na het verschijnen van die peilingen, vanaf nu de unitaire staat (van voor '70 dus) voorstaan.

A la bonheur.
Kawadude is offline  
Oud 25 september 2010, 21:38   #45
Shadowke

Standaard

Citaat:
Het Vlaams gewest heeft weldegelijk fiscale autonomie: gewestelijke belastingen, het kijk- en luistergeld, het registratierecht, de belastingen op onroerende goederen, de verkeersbelastingen, de belasting op inverkeerstelling, het eurovignet, de diverse registratierechten, de schenkingsrechten, het kijk- en luistergeld,...
maar het krijgt geen geld van de btw ed, waar Beieren wel geld van krijgt.
Shadowke is offline  
Oud 25 september 2010, 21:46   #46
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
maar het krijgt geen geld van de btw ed, waar Beieren wel geld van krijgt.
Daar ging het niet over. U beweerde dat het Vlaams gewest over geen fiscale autonomie beschikte.
BWarrior is offline  
Oud 25 september 2010, 21:47   #47
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Wel grappig dat de meeste Walen Wal-Brux zien zitten maar de Brusselaars niet

Een unitaire staat betekent een staat zonder pariteiten, bellen, belangenconflicten, volledig 2-talig land (weg taalgrens), landelijke partijen, allemaal Belg (geen minderheden meer dus). Prima voor mij hoor. Zal alvast beter bestuurbaar zijn dan het België met de huidige structuren. Maar ik denk ik niet dat dat hun definitie van unitair is...
sjarel is offline  
Oud 25 september 2010, 21:54   #48
Shadowke

Standaard

Citaat:
Daar ging het niet over. U beweerde dat het Vlaams gewest over geen fiscale autonomie beschikte.
fiscale autonomie betekent dat het alle belastingen op haar grondgebied zelf ontvangt en ook zelf bepaalt wat het uitgeeft (miv een deel aan de federale overheid en een deel aan de minder rijke deelstaten).
de belastingen waarover jij spreekt is maar een peulschil van de totale hoeveelheid belastingen.
Shadowke is offline  
Oud 25 september 2010, 22:19   #49
LeoBelgicus
Vreemdeling

Standaard

Terug naar het unitaire België? Als de Franstaligen slim zijn, willen ze dat niet. Aangezien Vlaanderen rijk is en de Nederlandstaligen ongeveer 60% van de bevolking van België uitmaken, zouden ze er alleen maar bij verliezen. Wallonië is veel te gesteld op haar politieke invloed in Brussel (die in deze staatsvorm niet in verhouding staat met de echte demografische verhoudingen in La Belgique) om een unitair België terug te willen. Want het Frans zal daar toch geen dominante positie meer weten te verwerven. Ik denk dat in een unitair België gemeenten als Edingen en Waterloo in snel tempo Nederlandstalig zullen worden.
LeoBelgicus is offline  
Oud 25 september 2010, 23:25   #50
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jazeker. Een systeem dat overigens tot 1970 heeft bestaan en de mensen waren ook content.

Contenter dan nu in dit belachelijk federalistisch wespennest.
Misschien eerst maar eens opzoeken wie en waarom er een eind wilden aan datzelfde systeem....
Svennies is offline  
Oud 25 september 2010, 23:59   #51
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk nonsens. De verkiezingen zijn, integendeel, een volkomen onbetrouwbare graadmeter, daar er in het publieke debat geen oppositie is tussen centrifugale en centripetale krachten. Zodoende hebben de mensen keuze tussen vijf partijen die voorstander zijn van een onafhankelijk Vlaanderen (al dan niet binnen een Belgische statenbond, i.e. confederalisme) - OPEN VLD, N-VA, VB, LDD, CD&V - en twee partijen die 'gewoon' voor meer splitsingen zijn (Groen! en sp.a).
BUB, BAB, PVDA+ en LSP kwamen toch ook in Vlaanderen op, of herinner ik mij dat verkeerd?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 26 september 2010, 01:06   #52
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk nonsens. De verkiezingen zijn, integendeel, een volkomen onbetrouwbare graadmeter, daar er in het publieke debat geen oppositie is tussen centrifugale en centripetale krachten. Zodoende hebben de mensen keuze tussen vijf partijen die voorstander zijn van een onafhankelijk Vlaanderen (al dan niet binnen een Belgische statenbond, i.e. confederalisme) - OPEN VLD, N-VA, VB, LDD, CD&V - en twee partijen die 'gewoon' voor meer splitsingen zijn (Groen! en sp.a).
Ik kan noch wil u beletten zeer selectief te zijn in uw argumentering, maar dat u daarbij zelfs uw eigen politieke formatie (nou ja) verzwijgt als u meent dat het u goed uitkomt, vind ik wel een beetje sneu voor de vier man en een paardenkop die zich door uw doctrines hebben laten inpakken en er een erezaak van maken om te pas en te onpas met Belgische vlaggen te staan zwaaien.

Is het u overigens nog niet opgevallen dat politieke partijen en hun leiders er in het pre-electoraal politiek debat een gewoonte van maken om zoveel mogelijk potentiële kiezers naar de mond te praten, eerder dan standpunten in te nemen waarvan ze weten dat niemand er voor zal vallen ?

Met andere woorden : dat men in het politiek debat geen unitaire standpunten inneemt heeft een voor de hand liggende reden. U hoeft niet eens de moeite te doen om die reden te raden ; ik geef hem u graag op dit blaadje : men weet dat er bij het kiezerspubliek (en dus bij de bevolking) geen markt is voor dergelijke unitaire lulkoek.

Dat de uitslagen van uw eigen partijtje deze realiteit bovendien telkens weer ten overvloede aantonen, is daarbij als extra bewijs niet eens nodig. Maar dat even terzijde.
Gwylan is offline  
Oud 26 september 2010, 01:41   #53
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
De variaties in het samenstellen van een staat zijn quasi oneindig. Moeten we in België alles proberen ? Ik voel persoonlijk wel veel voor een federatie met een stuk of 80 deelstaat(jes) wel te verstaan met ruime fiskale bevoegdheden o.a. ivm taks op de brandstoffen - hierdoor zal de benzine/diesel aanzienlijk goedkoper worden. Ook een splitsing van de NMBS in een 80-tal "onafhankelijk" opererende spoorwegmaatschappijtjes lijkt me zalig (elke deelstaat een eigen kleurtje aan zijn wagons/locomotieven...)

& Niet te vergeten : de kleur van de nummerplaten van de auto's .. Het aantal mogelijke combinaties alleen al : paars/oranje, Geel/Groen.. Zwart/roze. Op elke nummerplaat nog een bijpassende slogan

voor Antwerpen : De dikke nekken staat
voor Broekzele : L'état kiekefretter

..

Bij zulke toestanden zullen vele van onze buren niet anders kunnen dan zich bij dergelijke
absoluut kompleet democratische federatie aan te sluiten (in de eerste plaats het huidige Nederland).. Het land der verenigde gesplitste belgiërs...
Misschien wanneer al mijn landgenoten klaar zijn met navelstaren...
Oud 26 september 2010, 09:52   #54
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Kan de kloof nog duidelijker geïllustreerd worden?

Op het moment dat Vlaanderen praat over de confederalisering van België, willen de Franstaligen terug naar een unitair België. Willen Walen wijzer worden, wij willen wel Wallonië weer, maar onze schepen moeten dan wel in dezelfde richting varen.

Eén lichtpunt: Brussel moet toch niet teveel hebben van Wallonië, dus de befaamde dreiging van Wallobrux is een lege doos.
Oud 26 september 2010, 09:52   #55
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LeoBelgicus Bekijk bericht
Terug naar het unitaire België? Als de Franstaligen slim zijn, willen ze dat niet. Aangezien Vlaanderen rijk is en de Nederlandstaligen ongeveer 60% van de bevolking van België uitmaken, zouden ze er alleen maar bij verliezen. Wallonië is veel te gesteld op haar politieke invloed in Brussel (die in deze staatsvorm niet in verhouding staat met de echte demografische verhoudingen in La Belgique) om een unitair België terug te willen. Want het Frans zal daar toch geen dominante positie meer weten te verwerven. Ik denk dat in een unitair België gemeenten als Edingen en Waterloo in snel tempo Nederlandstalig zullen worden.
U denkt verkeerd en een unitair België zal trouwens nooit realiteit worden.
Everytime is offline  
Oud 26 september 2010, 10:04   #56
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
BUB, BAB, PVDA+ en LSP kwamen toch ook in Vlaanderen op, of herinner ik mij dat verkeerd?
is er geen periode geweest dat de NVA vreesde de kiesdrempel niet te zullen halen,of herinner ik mij dat verkeerd ?
jogo is nu online  
Oud 26 september 2010, 10:05   #57
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Nee, natuurlijk niet. Men is bang wel eens een koekje van eigen deeg te krijgen, en hoewel Vlamingen niet echt wraakzuchtig zouden optreden, zou dat gevoel wel kunnen leven, en ook dat zou onvrede kunnen veroorzaken. We hebben dus een oplossing nodig waar iedereen tevreden kan mee leren leven. De con-federatie zou zo een oplossing kunnen zijn, maar in het zuiden zijn ze nog te bevreesd teveel van hun privileges te verliezen.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 26 september 2010, 10:57   #58
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Een echte unitaire staat waarschijnlijk niet, maar ik denk dat de mensen die de peilingen beantwoord hebben, de optie over de unitaire staat beschouwd hebben als het status quo. En dat daar een meerderheid van Franstaligen (en een gedeelte Vlamingen) voor te vinden is, verbaast me dan veel minder.

Zegt natuurlijk ook veel over de waarde van de peilingen georganiseerd door de kranten LLB en LS, nl. nihil. Ipv eerlijk de optie status quo aan te bieden, hebben ze het over unitaire staat, waardoor ze kunnen uitpakken met koppen als 'Belg verkiest unitaire staat', terwijl de meeste -zeker franstalige- mensen geen flauw idee hebben wat dat precies inhoudt (nl. geen pariteit, belangenconflicten en alarmbelprocedure meer, geen speciale meerderheden meer en 1man=1stem, bovendien wordt Brussel terug gewoon een stad want gewesten bestaan niet meer, een reden te meer om te twijfelen aan de echte wens van de franstalige bevolking om terug te keren naar de unitaire staat).
Kawadude is offline  
Oud 26 september 2010, 11:21   #59
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
is er geen periode geweest dat de NVA vreesde de kiesdrempel niet te zullen halen,of herinner ik mij dat verkeerd ?
Je bedoelt als een afscheuring van een door Bert Anciaux totaal de vernieling ingereden partij? Bij hun eerste deelname bleek hun aandeel in het kartel al flink groter t.a.v. CD&V dan men had gedacht.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 26 september 2010, 12:00   #60
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Kawadude een andere factor is het subjectieve beeld dat mensen hebben. Ik ga niet zeggen dat het bij elke Waal zo is maar ik vermoed dat het geromantiseerd beeld "Welvaart voor iedereen, geen conflicten (denken ze) tussen de gemeenschappen" etc en dat klinkt voor hen aanlokkelijk, zeker in deze vrij onzekere tijden. Over je opmerking dat pariteiten etc. verdwijnen, hoe ben je daar zo zeker van? Dat de Belgische invulling van unitarisme daaraan beantwoord zou ik niet als een evidentie beschouwen. Kijk maar naar de invulling van "federalisme". Van ver lijkt het op federalisme maar het is ver van federalisme.
Gwyndion is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be