Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 september 2010, 09:23   #41
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Oude mensen, die naar een bejaardentehuis moeten gaan, moeten hun hele hebben en houden opsouperen om hun verblijf te betalen. Wat hebben zij de maatschappij misdaan?
Dus omdat ergens anders onrecht bestaat moeten we een ander onrecht laten voortbestaan?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2010, 09:59   #42
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Na de eerste keer nog twee of drie maal gepakt worden maakt niets uit wat betreft de boetes, ze kunnen de eerste niet betalen dus wat maakt het uit hoeveel er nog bijkomt? Het blijft onbetaalbaar toch?

En natuurlijk vind ik het normaal dat mensen hervallen, en ik leg u ook uit waarom ze hervallen.

U schuift dat dan gewoon van tafel want er zijn zieken en dit en dat. Alsof het feit alleen dat er mensen zijn die het nog slechter hebben iets verandert aan de feiten.
Ik vind het stom dat ze hervallen omdat ze geen geld genoeg zouden hebben.
En ik schuif dat inderdaad van tafel omdat er veel moeilijker situaties bestaan. Ik geef mezelf als voorbeeld. Begin de jaren '80, een klein bediendensalaris, net gescheiden, twee kinderen en de alimentatie ... tegenwoordig hebben ze daar fondsen voor als die niet komt, ik kreeg dus niks in die tijd. Komt bij dat wij de laatste maanden van ons huwelijk nog een gezamenlijke lening waren aangegaan, volgens het vonnis moest mijn ex die afbetalen maar dat deed hij plots niet meer. Volgens de contractvoorwaarden waren wij beiden hiervoor verantwoordelijk. Dus werd bij ons allebei loonsbeslag gedaan. Alleen was mijn ex gewoon gestopt met werken en had hij geen inkomen meer. Dus wie mocht er voor opdraaien? Ons Marieke, natuurlijk. Ik weigerde dat te doen en meteen volgde loonsbeslag.
Gedurende een half jaar heb ik het met zoiets van een 20.000 frank moeten doen : huishuur, vaste lasten, eten en drinken, de kinderen hun school en alles wat ze nodig hadden, gelukkig hadden we in die periode weinig medische kosten. Ben ik gaan overvallen plegen? Drugs verhandeld of weet ik veel?
Natuurlijk niet, tanden op elkaar, riem aantrekken, zoveel mogelijk ervoor zorgen dat de kinderen niets tekort kwamen en voor mezelf heb ik een jaar niks maar dan ook niks gekocht.
Als ik dat kon, kunnen anderen dat ook.
Oud 29 september 2010, 10:05   #43
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
En ik schuif dat inderdaad van tafel omdat er veel moeilijker situaties bestaan. Ik geef mezelf als voorbeeld. Begin de jaren '80, een klein bediendensalaris, net gescheiden, twee kinderen en de alimentatie ... tegenwoordig hebben ze daar fondsen voor als die niet komt, ik kreeg dus niks in die tijd. Komt bij dat wij de laatste maanden van ons huwelijk nog een gezamenlijke lening waren aangegaan, volgens het vonnis moest mijn ex die afbetalen maar dat deed hij plots niet meer. Volgens de contractvoorwaarden waren wij beiden hiervoor verantwoordelijk. Dus werd bij ons allebei loonsbeslag gedaan. Alleen was mijn ex gewoon gestopt met werken en had hij geen inkomen meer. Dus wie mocht er voor opdraaien? Ons Marieke, natuurlijk. Ik weigerde dat te doen en meteen volgde loonsbeslag.
Gedurende een half jaar heb ik het met zoiets van een 20.000 frank moeten doen : huishuur, vaste lasten, eten en drinken, de kinderen hun school en alles wat ze nodig hadden, gelukkig hadden we in die periode weinig medische kosten. Ben ik gaan overvallen plegen? Drugs verhandeld of weet ik veel?
Natuurlijk niet, tanden op elkaar, riem aantrekken, zoveel mogelijk ervoor zorgen dat de kinderen niets tekort kwamen en voor mezelf heb ik een jaar niks maar dan ook niks gekocht.
Oma's aan de top
(en nadien rijken tist aan de haak geslagen zekers? )
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2010, 10:27   #44
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dus omdat ergens anders onrecht bestaat moeten we een ander onrecht laten voortbestaan?
Schrijf ik dat ergens?
Oud 29 september 2010, 10:29   #45
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
België is toch een rechtsstaat?

Als je wilt dat de straf voor een misdaad 'eenzaamheid, geen bezoek van familie en geen reclassering is' dat moet je dat als straf opnemen in de wetgeving. Maar zo is het nooit bedoeld.

De straf is vrijheidsberoving. Niets meer en niets minder. Nu wordt deze straf onbedoeld verzwaard.
Nee, de straffen worden momenteel onbedoeld verlicht.
De gevangenen hebben alleen maar rechten.
Geen mayo op de friet ....
Oud 29 september 2010, 10:35   #46
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Oma's aan de top
(en nadien rijken tist aan de haak geslagen zekers? )
en nadien rijken tist aan de haak geslagen zekers?
Was 't maar waar 'k Ben nog altijd op zoek. Bent u kandidaat
Oud 29 september 2010, 11:00   #47
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Eigen schuld..
Je had je maar in de slachtofferrol moeten storten en die racistische maatschappij de schuld geven voor al je problemen..dan was je assertief genoeg geweest voor wat lucratievere criminaliteit...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2010, 11:44   #48
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
België is toch een rechtsstaat?

Als je wilt dat de straf voor een misdaad 'eenzaamheid, geen bezoek van familie en geen reclassering is' dat moet je dat als straf opnemen in de wetgeving. Maar zo is het nooit bedoeld.

De straf is vrijheidsberoving. Niets meer en niets minder. Nu wordt deze straf onbedoeld verzwaard.
Gisteren de reportage over Tongeren gezien. En waarover kloeg een van de gedetineerden? Dat hij veel minder bezoek krijgt sinds hij van Gent naar Tongeren is gebracht... Is dat dan ook een verbanning en strafverzwaring?

Tongeren ligt nochtans ook in Vlaanderen...
Oud 29 september 2010, 11:47   #49
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah ja... En welke rechten hebben zij dan?

(antwoord: bezoek, briefwisseling, telefoon, wandeling, eten, wassen, gebruikelijke burgerlijke rechten zoals vrijheid van godsdienst of rechten van verdediging, en uiteraard recht om te zwijgen)
Oud 29 september 2010, 12:58   #50
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maak dan eens een lijstje van de rechten die gevangenen genieten, want Belgie is door een europese rechtbank veroordeeld omdat gevangenen in Belgie zelfs geen basisrechten hebben zoals wettelijk voorzien in Europa.

Ten tijde van die veroordeling zei Onckelinx toen, en ik quote, "rechten geven? Nooit! Want anders moeten we morgen driekwart loslaten."

Dus èèn van de twee zit verkeerd, de europese rechtbank die Belgie heeft veroordeeld omdat gevangenen in Belgie geen rechten hebben, of jij, die dat beweerd dat gevangenen alleen rechten hebben.

Dus, graag van u dat lijst met rechten die de gevangenen in Belgie genieten volgens u.
Oud 29 september 2010, 13:04   #51
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maak dan eens een lijstje van de rechten die gevangenen genieten, want Belgie is door een europese rechtbank veroordeeld omdat gevangenen in Belgie zelfs geen basisrechten hebben zoals wettelijk voorzien in Europa.

Ten tijde van die veroordeling zei Onckelinx toen, en ik quote, "rechten geven? Nooit! Want anders moeten we morgen driekwart loslaten."

Dus èèn van de twee zit verkeerd, de europese rechtbank die Belgie heeft veroordeeld omdat gevangenen in Belgie geen rechten hebben, of jij, die dat beweerd dat gevangenen alleen rechten hebben.

Dus, graag van u dat lijst met rechten die de gevangenen in Belgie genieten volgens u.
Totale onzin (uiteraard zonder bronnen) ...
Oud 29 september 2010, 13:05   #52
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, als jij dat kon kan iedereen het.

Maar je maakt geen rekening eigenlijk, maak de rekening is als je 35.000 euro boetes en gerechtskosten te betalen hebt. Maak dan de rekening is als je zelfs de jaarlijkse interesten niet afbetaald krijgt.

En wordt dan eens ernstig ziek. Of zeg je dan, ze moeten maar niet ziek worden want ik was ook niet ziek?
Oud 29 september 2010, 13:26   #53
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Totale onzin (uiteraard zonder bronnen) ...
Ja, als ik een bron geef is Belgie veroordeeld, als ik geen bron geef is Belgie niet veroordeeld.

Het leven is wel simpel op die manier.
Oud 29 september 2010, 13:38   #54
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Uiteraard, reintegratie wordt zelfs met hand en tand tegengewerkt.

Iemand die eenmaal veroordeeld is, die heeft in Belgie niet veel keuze over hoe de rest van zijn leven eruit ziet.

Je bent veroordeeld en je hebt je straf gedaan, je bent weer op vrije voeten. Gereed om werk te zoeken.

Alleen, je hebt een strafblad, ernstig goed betaald werk zit er niet meer in. Dan binnen de acht dagen na je vrijlating valt de brief van de procureur in de bus, X aantal duizend Euro boete, even afrekenen binnen de vijftien dagen, de deurwaarder heeft al een dossier geopend.

De meesten die uit de gevangenis komen hebben geen werk, hebben hun blauw betaald aan advocaat, hebben deurwaarders lopen in grote aantallen vermits iedereen geld wil hebben van rekeningen die niet meer betaald zijn van sinds je opgesloten werd.

En moest je werk vinden dan komt de staat het grootste deel van je loon aanslagen om de boete(s) te betalen.

Langs de andere kant is er dan de mogelijkheid om drugs te verkopen of te kweken of in te breken en- of dergelijke meer. Allemaal zaken waardoor je op het einde van de maand veel meer geld hebt verdiend dan als je zou gaan werken op een of andere slecht betaalde en uitermate vervelende strontjob. En van het geld dat dan door de staat inbeslag genomen wordt van je belachelijk lage loon kan je dan nog niet eens de jaarlijkse intrest betalen die bij de boetes bijkomen.

Een ritje zonder einde om de rest van je leven in armoede en miserie te leven.

Waarom zouden er nu toch zoveel mensen hervallen vragen ze dan.

Die moeten harder gestraft worden beginnen er dan al direct een paar te roepen, want de gevangenis is een hotel waar ze zelfs TV kunnen zien.
Moesten de ex-gevangenen na hun straf de samenleving ré-integreren, en nooit meer hervallen in hun oude fouten, dan zouden de magistraten op termijn op den dop geraken, dus je hebt het antwoord op het " waarom " van de huidige gang van zaken.
Dat zegt men inderdaad nooit aan het volk.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2010, 13:48   #55
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan zit er eigelijk maar één ding op.
Gevangenen laten werken in de gevangenis zodat ze:
- Hun eigen verblijf kunnen betalen.
- Ze hun lopende kosten kunnen betalen.
De meeste gevangenen werken in de gevangenis, niet allemaal natuurlijk, er is geen werk voor iedereen.

Maar diegenen die werken verdienen daar zo'n 17 cent per uur mee, en dat voor een uur of vijf zes per dag.

Geloof je werkelijk dat je met een euro per dag (grof geschat) de rekeningen van buiten mee kan betalen?
Oud 29 september 2010, 14:07   #56
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
De meeste gevangenen werken in de gevangenis, niet allemaal natuurlijk, er is geen werk voor iedereen.

Maar diegenen die werken verdienen daar zo'n 17 cent per uur mee, en dat voor een uur of vijf zes per dag.

Geloof je werkelijk dat je met een euro per dag (grof geschat) de rekeningen van buiten mee kan betalen?
Sparen ipv al oe geld op te feesten als je nogns gaat dealen/stelen/jezelf prostitueren/...
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2010, 14:24   #57
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Sparen ipv al oe geld op te feesten als je nogns gaat dealen/stelen/jezelf prostitueren/...
Oud 29 september 2010, 15:08   #58
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Gisteren de reportage over Tongeren gezien. En waarover kloeg een van de gedetineerden? Dat hij veel minder bezoek krijgt sinds hij van Gent naar Tongeren is gebracht... Is dat dan ook een verbanning en strafverzwaring?

Tongeren ligt nochtans ook in Vlaanderen...
Ja, in Limburg! Wie wil er nu op bezoek in het uiterste puntje van Limburg? Alle dagen system of Mitgard op visite lijkt me ook geen pretje hoor.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2010, 16:10   #59
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, als jij dat kon kan iedereen het.

Maar je maakt geen rekening eigenlijk, maak de rekening is als je 35.000 euro boetes en gerechtskosten te betalen hebt. Maak dan de rekening is als je zelfs de jaarlijkse interesten niet afbetaald krijgt.

En wordt dan eens ernstig ziek. Of zeg je dan, ze moeten maar niet ziek worden want ik was ook niet ziek?
Nadat ik het voorbeeld gaf van mensen die het nog veel moeilijker hebben omdat ze ziek zijn, antwoordt u in uw post # 26 :
"U schuift dat dan gewoon van tafel want er zijn zieken en dit en dat."
Nu komt uzelf af met de mogelijkheid dat iemand ziek is. Wat wilt u nu eigenlijk?
Oud 29 september 2010, 16:14   #60
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nadat ik het voorbeeld gaf van mensen die het nog veel moeilijker hebben omdat ze ziek zijn, antwoordt u in uw post # 26 :
"U schuift dat dan gewoon van tafel want er zijn zieken en dit en dat."
Nu komt uzelf af met de mogelijkheid dat iemand ziek is. Wat wilt u nu eigenlijk?
Niets.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be