Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wil jij een samenleving waar moslims en christenen vredig samen kunnen leven?
Ja 22 62,86%
Nee 13 37,14%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2004, 22:58   #41
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max
Citaat:
Geloof is een strikt persoonlijke overtuiging, er moeten geen andere mensen met uw geloof lastig gevallen worden.
Probleem is dat geloof nooit echt een privézaak is en zich laat gelden in de politiek. Pluralisme is ook een geloof in zekere zin en dat is voor het moment dominant. Ik hoef er niet aan te denken als ultra-conservatieve Islam zich gaat laten gelden in de politiek in de toekomst.
Geef eens een hedendaags voorbeeld.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 23:09   #42
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:

Probleem is dat geloof nooit echt een privézaak is en zich laat gelden in de politiek. Pluralisme is ook een geloof in zekere zin en dat is voor het moment dominant. Ik hoef er niet aan te denken als ultra-conservatieve Islam zich gaat laten gelden in de politiek in de toekomst.
In Europa is daar behalve in Joegoslavie nog niet echt een probleem geweest. Maar de eerste tekenen van de politieke Islam in Europa laten zich gelden. De AEL (MDP) is een beachhead in Vlaanderen , maar is geen alleenstaand geval. In Brussel , Frankrijk , Duitsland , Groot - Brittanie schieten extreme moslimpartijtjes uit te grond.
Akkoord , ze hebben nog geen brede basis , het is nog een marginaal fenomeen, maar dat kan snel veranderen.

Het beste voorbeeld in Europa van de politisering van religie is uiteraard het langdurig succes van de Christelijke partijen in het dichte verleden.

Uiteraard zijn de beste voorbeelden te vinden buiten Europa. Ultra conservatieve moslimregeringen zijn eerder de regel , dan een uitzondering in het Midden-Oosten en Zuid-Oost Azie.

Religie is zelden een privé zaak. Enkel in Europa , Rusland, China , Japan is er sprake van seculier regeren.

Maar zoals ik al zei , in de toekomst zou de demografie tegen ons kunnen werken in Europa.
Max is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 23:40   #43
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
In Europa is daar behalve in Joegoslavie nog niet echt een probleem geweest. Maar de eerste tekenen van de politieke Islam in Europa laten zich gelden. De AEL (MDP) is een beachhead in Vlaanderen , maar is geen alleenstaand geval. In Brussel , Frankrijk , Duitsland , Groot - Brittanie schieten extreme moslimpartijtjes uit te grond.
Akkoord , ze hebben nog geen brede basis , het is nog een marginaal fenomeen, maar dat kan snel veranderen.

Het beste voorbeeld in Europa van de politisering van religie is uiteraard het langdurig succes van de Christelijke partijen in het dichte verleden.

Uiteraard zijn de beste voorbeelden te vinden buiten Europa. Ultra conservatieve moslimregeringen zijn eerder de regel , dan een uitzondering in het Midden-Oosten en Zuid-Oost Azie.

Religie is zelden een privé zaak. Enkel in Europa , Rusland, China , Japan is er sprake van seculier regeren.

Maar zoals ik al zei , in de toekomst zou de demografie tegen ons kunnen werken in Europa.
Zoals gezegd behoort het geloof tot de persoonlijke levenssfeer.
Zodra het de publiek wil beleden worden krijg je problemen.
Ik heb helemaal geen behoefte om 100 jaar terug te gaan in de tijd.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2004, 11:44   #44
Aangebrande Phönix
Minister

Aangebrande Phönix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix

Akkoord, maar de intolerantie is er minder ingebakken net omdat de Amerikanen geen of nauwelijks een gezamelijke cultuur hebben. Het "wij"-gevoel heerst er niet. Pas wanneer zich een "meerderheid" begon te vormen van blanke protestanten en "minderheden" aangroeiden, begon men zich intolerant te gedragen.
Excuseer? De amerikanen geen "wij" gevoel? Dat is nu net hun sterkte dacht ik. Dat "wij" gevoel, in een land dat niet anders dan een smeltkroes is van talrijke culturen, talen en godsdiensten.... Italianen, Ieren, Latino's Chinezen, joden etc.... De melting pot bij uitstek. De multiculturele maatschappij die wij hier zitten te propageren maar niet kunnen verwezenlijken omwille van links dat alles blokkeert ...

Citaat:
De "rechtse" elementen van het Amerikaans beleid hebben inderdaad bijgedragen tot een harde integratie van allochtonen. Maar ik ben geen voorstander van het Angelsaksische model omdat dat teveel overige perverse neveneffecten heeft. Bovendien geloof ik niet dat een actief links beleid niet in staat zou zijn migranten op te laten gaan in de samenleving. Van een passief echter, weten we waar het toe leidt.
De VS hebben hun relatief jonge constitutie op meesterlijke en zeer vernuftige wijze gebaseerd op al het beste wat de wereldgeschiedenis ons gebracht heeft en daarbij al de zwakheden en mislukkingen van andere systemen geweerd. De founding fathers waren geen ezels, maar filosofen met oog voor detail, pragmatiek, realisme en zelfs altruisme (sic!). Dat is de sterkte van het VS systeem.

De perverse neven-effecten waarvan je spreekt zijn niet te vermijden. Links probeert die te vermijden maar is in een permanente staat van "denial", en daarmee wordt de impasse in stand gehouden.
Waarom sla ik altijd reacties over?

Maar het Amerikaanse "wij"-gevoel is artificieel. Je kan naar buiten toe gemakkelijk als groep naar voor treden, maar om dat ook binnen je eigen landsgrenzen te doen moet je een behoorlijk sterke cultuur hebben. Als die er al is, is ze behoorlijk recent.

Waarom weer een groep als zondebok zoeken? Er bestaat niet zoiets als een "links front" dat alles blokkeert. De Scandinavische sociaal-democraten zijn niet te vergelijken met de PS of Oost-Europese ex-communisten. Het is niet alleen nieuw-rechts die strijdt tegen de oude "linkse" mentaliteit van Europa. Ook nieuw-links tracht een antwoord te vinden op de maatschappelijke problemen die jarenlang genegeerd werden.

De Amerikaanse constitutie, die heel sterk was, in zijn tijd, is inderdaad een troef. Maar wij zijn vanuit Europa tot een evenwaardig humaan (zoniet superieur) stelsel geraakt via een natuurlijke weg. Daarbij hebben we eerst alle feodale en daarna alle absolutistische en totalitaire maatschappijmodellen moeten doorlopen. Die evolutie hebben de Amerikanen niet gehad. Zij staan oneindig veel dichter bij de toestand waarin de grondwet geschreven werd dan Europa bij datzelfde tijdperk. Die evolutie is ónze troef.

En ik geloof niet dat de sociale toestand van bepaalde lagen van de Amerikaanse bevolking onvermijdelijk is. Want dat waren de neveneffecten waar ik over sprak. Hier vind je trouwens wel een algemeen kenmerk van "links", want zij zijn de enige die deze problemen, veroorzaakt door het kapitalisme, willen aanpakken.
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2004, 14:39   #45
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom sla ik altijd reacties over?
no problem, dude!

Citaat:
Maar het Amerikaanse "wij"-gevoel is artificieel. Je kan naar buiten toe gemakkelijk als groep naar voor treden, maar om dat ook binnen je eigen landsgrenzen te doen moet je een behoorlijk sterke cultuur hebben. Als die er al is, is ze behoorlijk recent.
Ik besef dat we hieromtrent lange discussies over zouden kunnen houden. Ik zal het echter kort houden, met alle gevolgen vandien....

Ook naar binnen toe is m.i. het wij-gevoel gelukt. Hoewel het nooit zo ideaal zal zijn dat iedereen tevreden is of het volledig naar zijn zin heeft. Bij ons, met onze sterk ontwikkelde welvaartsstaat is dit immers ook bijlange het geval niet.

De samenleving hangt daar toch ook behoorlijk goed vast aan mekaar, zelfs met grote verschillen tussen rijk en arm. Een van de componenten van het samenhorigheidsgevoel is de liberale gedachte van (equal) "opportunities". Iedereen heeft de kans om zijn situatie te verbeteren en daar naar beloond te worden. Winnaars worden beloond, en verliezers krijgen meerdere kansen (bij ons krijg je geen tweede kans en het is nagenoeg niet mogelijk hier voor succes beloond te worden en je situatie te verbeteren...).

Dit samenhorigheidsgevoel heeft de VS toegelaten om op relatief korte tijd enorm veel te verwezenlijken, inzake economie, algemene welvaart, politiek, geopolitiek, wetenschappelijk, en zelfs cultureel. Europa werd voorbijgestoken...

Of dat samenhorigheidsgevoel artificieel is zal misschien wel voor een stukje zo zijn. Maar er is voldoende vrijheid en openheid om de zaken daar te doorprikken via pers, academici, intelligentia etc... indien men het echt tè bont zou maken. Maar dat gebeurt niet echt hé. Michael Moore, Noam Chomsky hebben niet echt veel aanhang, hoewel het moet toegegeven worden, men hoort hen niet graag komen.

En nu volgt wellicht het belangrijkste wat ik zou willen zeggen.

Bij "ons" wordt minstens evenveel, zoniet meer, artificieel in stand gehouden. Ik verklaar mij nader. Wat mij zo opvalt is de grote mate van onderhuidse "jaloezie" nijd en afgunst in Europa, in onze maatschappij.

Dat heb ik niet meegemaakt tijdens mijn langdurig verblijf in de angelsaksische landen. Daar wordt via sociale controle elke vorm van afgunst en nijd zwaar ontmoedigd. Bij ons zit het in onze cultuur gebakken, een werkelijk sociaal vergif dat enorm veel schade aanricht, al was het maar omdat je de "vooruitgang" van een ganse maatschappij daarmee zwaar belemmert.

Die jaloezie en afgunst speelt zich af op tal van domeinen: economisch maar ook intellectueel en zelfs politiek.

En dat is de "schuld" van "links" om het onder een brede noemer te plaatsen (ik heb je nuances daaromtrent wel gelezen). Links houdt hier artificieel, via wetjes, artificieel iedereen op zo'n gelijk mogelijke voet, en ontmoedigt creativiteit. Verschillen worden afgevlakt om iedereen toch zoveel mogelijk gelijk te maken (hoewel dit bijlange niet correct gebeurt). Het is nagenoeg onmogelijk om uit een lagere inkomensklasse te evolueren naar een hogere inkomensklasse. Maar men schijnt zich daar niet zo bewust van te zijn hier.

Citaat:
Waarom weer een groep als zondebok zoeken? Er bestaat niet zoiets als een "links front" dat alles blokkeert. De Scandinavische sociaal-democraten zijn niet te vergelijken met de PS of Oost-Europese ex-communisten. Het is niet alleen nieuw-rechts die strijdt tegen de oude "linkse" mentaliteit van Europa. Ook nieuw-links tracht een antwoord te vinden op de maatschappelijke problemen die jarenlang genegeerd werden.
Kan allemaal wel juist zijn, maar het links dat het hier al zo lang voor het zeggen heeft gehad (SP, PS) is counter-productive. (zie hoger)

Citaat:
De Amerikaanse constitutie, die heel sterk was, in zijn tijd, is inderdaad een troef. Maar wij zijn vanuit Europa tot een evenwaardig humaan (zoniet superieur) stelsel geraakt via een natuurlijke weg. Daarbij hebben we eerst alle feodale en daarna alle absolutistische en totalitaire maatschappijmodellen moeten doorlopen. Die evolutie hebben de Amerikanen niet gehad. Zij staan oneindig veel dichter bij de toestand waarin de grondwet geschreven werd dan Europa bij datzelfde tijdperk. Die evolutie is ónze troef.
Als intellectuele oefening mag die vaststelling leuk zijn, maar ik vraag me toch af wat de echte waarde ervan is.

Citaat:
En ik geloof niet dat de sociale toestand van bepaalde lagen van de Amerikaanse bevolking onvermijdelijk is. Want dat waren de neveneffecten waar ik over sprak. Hier vind je trouwens wel een algemeen kenmerk van "links", want zij zijn de enige die deze problemen, veroorzaakt door het kapitalisme, willen aanpakken.
Links heeft onmiskenbaar veel nuttige zaken gerealiseerd in Europa. Maar links is te ver gegaan. Men ontaardt in een hangmat-mentaliteit, verloedering, overdreven politieke correctheid, etc.... Ik zie Europa sneller ten ondergang gaan dan dat het VS systeem in mekaar zou klappen. Overigens is dat probleem van ongelijkheid in de VS sterk overroepen. Iedereen gaat er op vooruit als groep, maar sommigen gaan er sneller op vooruit, dat moet men kunnen verdragen, zolang men het zelf beter heeft... . Men behoudt bovendien voor iedereen de kans, de drijfveer om zijn situatie, via een nuttige bijdrage aan het systeem (economisch, wetenschappelijk, sport, entertainment, etc...), te verbeteren.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be