![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Wil jij een samenleving waar moslims en christenen vredig samen kunnen leven? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
22 | 62,86% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
13 | 37,14% |
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Akkoord , ze hebben nog geen brede basis , het is nog een marginaal fenomeen, maar dat kan snel veranderen. Het beste voorbeeld in Europa van de politisering van religie is uiteraard het langdurig succes van de Christelijke partijen in het dichte verleden. Uiteraard zijn de beste voorbeelden te vinden buiten Europa. Ultra conservatieve moslimregeringen zijn eerder de regel , dan een uitzondering in het Midden-Oosten en Zuid-Oost Azie. Religie is zelden een privé zaak. Enkel in Europa , Rusland, China , Japan is er sprake van seculier regeren. Maar zoals ik al zei , in de toekomst zou de demografie tegen ons kunnen werken in Europa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zodra het de publiek wil beleden worden krijg je problemen. Ik heb helemaal geen behoefte om 100 jaar terug te gaan in de tijd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Maar het Amerikaanse "wij"-gevoel is artificieel. Je kan naar buiten toe gemakkelijk als groep naar voor treden, maar om dat ook binnen je eigen landsgrenzen te doen moet je een behoorlijk sterke cultuur hebben. Als die er al is, is ze behoorlijk recent. Waarom weer een groep als zondebok zoeken? Er bestaat niet zoiets als een "links front" dat alles blokkeert. De Scandinavische sociaal-democraten zijn niet te vergelijken met de PS of Oost-Europese ex-communisten. Het is niet alleen nieuw-rechts die strijdt tegen de oude "linkse" mentaliteit van Europa. Ook nieuw-links tracht een antwoord te vinden op de maatschappelijke problemen die jarenlang genegeerd werden. De Amerikaanse constitutie, die heel sterk was, in zijn tijd, is inderdaad een troef. Maar wij zijn vanuit Europa tot een evenwaardig humaan (zoniet superieur) stelsel geraakt via een natuurlijke weg. Daarbij hebben we eerst alle feodale en daarna alle absolutistische en totalitaire maatschappijmodellen moeten doorlopen. Die evolutie hebben de Amerikanen niet gehad. Zij staan oneindig veel dichter bij de toestand waarin de grondwet geschreven werd dan Europa bij datzelfde tijdperk. Die evolutie is ónze troef. En ik geloof niet dat de sociale toestand van bepaalde lagen van de Amerikaanse bevolking onvermijdelijk is. Want dat waren de neveneffecten waar ik over sprak. Hier vind je trouwens wel een algemeen kenmerk van "links", want zij zijn de enige die deze problemen, veroorzaakt door het kapitalisme, willen aanpakken.
![]() |
![]() |
#45 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ook naar binnen toe is m.i. het wij-gevoel gelukt. Hoewel het nooit zo ideaal zal zijn dat iedereen tevreden is of het volledig naar zijn zin heeft. Bij ons, met onze sterk ontwikkelde welvaartsstaat is dit immers ook bijlange het geval niet. De samenleving hangt daar toch ook behoorlijk goed vast aan mekaar, zelfs met grote verschillen tussen rijk en arm. Een van de componenten van het samenhorigheidsgevoel is de liberale gedachte van (equal) "opportunities". Iedereen heeft de kans om zijn situatie te verbeteren en daar naar beloond te worden. Winnaars worden beloond, en verliezers krijgen meerdere kansen (bij ons krijg je geen tweede kans en het is nagenoeg niet mogelijk hier voor succes beloond te worden en je situatie te verbeteren...). Dit samenhorigheidsgevoel heeft de VS toegelaten om op relatief korte tijd enorm veel te verwezenlijken, inzake economie, algemene welvaart, politiek, geopolitiek, wetenschappelijk, en zelfs cultureel. Europa werd voorbijgestoken... Of dat samenhorigheidsgevoel artificieel is zal misschien wel voor een stukje zo zijn. Maar er is voldoende vrijheid en openheid om de zaken daar te doorprikken via pers, academici, intelligentia etc... indien men het echt tè bont zou maken. Maar dat gebeurt niet echt hé. Michael Moore, Noam Chomsky hebben niet echt veel aanhang, hoewel het moet toegegeven worden, men hoort hen niet graag komen. En nu volgt wellicht het belangrijkste wat ik zou willen zeggen. Bij "ons" wordt minstens evenveel, zoniet meer, artificieel in stand gehouden. Ik verklaar mij nader. Wat mij zo opvalt is de grote mate van onderhuidse "jaloezie" nijd en afgunst in Europa, in onze maatschappij. Dat heb ik niet meegemaakt tijdens mijn langdurig verblijf in de angelsaksische landen. Daar wordt via sociale controle elke vorm van afgunst en nijd zwaar ontmoedigd. Bij ons zit het in onze cultuur gebakken, een werkelijk sociaal vergif dat enorm veel schade aanricht, al was het maar omdat je de "vooruitgang" van een ganse maatschappij daarmee zwaar belemmert. Die jaloezie en afgunst speelt zich af op tal van domeinen: economisch maar ook intellectueel en zelfs politiek. En dat is de "schuld" van "links" om het onder een brede noemer te plaatsen (ik heb je nuances daaromtrent wel gelezen). Links houdt hier artificieel, via wetjes, artificieel iedereen op zo'n gelijk mogelijke voet, en ontmoedigt creativiteit. Verschillen worden afgevlakt om iedereen toch zoveel mogelijk gelijk te maken (hoewel dit bijlange niet correct gebeurt). Het is nagenoeg onmogelijk om uit een lagere inkomensklasse te evolueren naar een hogere inkomensklasse. Maar men schijnt zich daar niet zo bewust van te zijn hier. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |