Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 oktober 2010, 14:56   #41
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Wellicht is dat anders voor opvoeders, maar ik vind niet dat leerkrachten leerlingen moeten knuffelen. Waar is dat nu goed voor?
sommigen hebben dat af en toe nodig

je moet altijd vertrekken vanuit het kind -, elk kind, individueel
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 14:57   #42
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik vind toch dat je daarmee wat te kort door de bocht gaat.
Heel het thema samengenomen is toch niet zo simpel hoor.
Sensoa vliegt wel uit de bocht...dat ze zich bezighouden met hun basisopdracht, voorlichting en preventie tegen soa..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 15:01   #43
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

er komen ook eigen gevoelens als leerkracht bij kijken eh.
zo nen ouwen bok van een leerkracht die zijn arm rond 17-jarige studenten legt: wat IS dat eigenlijk? Ik weet dat niet zenne.
zelf ook al meegemaakt dat er zo'n knap geval van 20 duidelijk troost nodig heeft. hem zo wat beginnen bepampelen leek me nogal ongepast omdat ik daar precies wat eigen voordeel uit zou halen ook. was dat een andere persoon geweest, dan was dat 'persoonlijk voordeel' er misschien niet geweest, maar dan weet je nog steeds niet hoe de ander het oppakt.
'k weet wel da'k - aan den unief al - eens ferm ben beginnen huilen bij één van de medewerkers op bureau (toen m'n moeder kanker had) en dat de knuffel toen heel erg deugd deed. Grensoverschrijdend? Wanneer wel, wanneer niet?

in 't middelbaar zo eens een medestudente zien crashen (één van haar ouders was juist overleden dacht ik). Ferme hysterie. Stonden twee leerkrachten bij. De ene fysiek heel afstandelijk, de ander net het omgekeerde, ging mee zitten op de grond, met de hand op dat meiske haar schouder. Wie is hier de slechte leerkracht? Allemaal vanzelfsprekend zeker?
Oud 4 oktober 2010, 15:05   #44
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
er komen ook eigen gevoelens als leerkracht bij kijken eh.
zo nen ouwen bok van een leerkracht die zijn arm rond 17-jarige studenten legt: wat IS dat eigenlijk? Ik weet dat niet zenne.
zelf ook al meegemaakt dat er zo'n knap geval van 20 duidelijk troost nodig heeft. hem zo wat beginnen bepampelen leek me nogal ongepast omdat ik daar precies wat eigen voordeel uit zou halen ook. was dat een andere persoon geweest, dan was dat 'persoonlijk voordeel' er misschien niet geweest, maar dan weet je nog steeds niet hoe de ander het oppakt.
'k weet wel da'k - aan den unief al - eens ferm ben beginnen huilen bij één van de medewerkers op bureau (toen m'n moeder kanker had) en dat de knuffel toen heel erg deugd deed. Grensoverschrijdend? Wanneer wel, wanneer niet?

in 't middelbaar zo eens een medestudente zien crashen (één van haar ouders was juist overleden dacht ik). Ferme hysterie. Stonden twee leerkrachten bij. De ene fysiek heel afstandelijk, de ander net het omgekeerde, ging mee zitten op de grond, met de hand op dat meiske haar schouder. Wie is hier de slechte leerkracht? Allemaal vanzelfsprekend zeker?
ja uw voorbeelden lijken me toch duidelijk ... vandaar ook het vlaggensysteem, denk ik, het zijn geen rechtlijnige grenzen die voro ieder in alle omstandigheden gelden he.

wat ik als grootst grensoverschrijdend al zag was een jonge leerkracht lo die aan de schoolpoort eigenlijk mee stond te babbelen met laatstejaars over uitgaan enzo, leek alsof hij geregeld mee ging eigenlijk ... kwam heel pervers over ... ik vond dat niet kunnen eigenlijk
Oud 4 oktober 2010, 15:06   #45
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wellicht is dat anders voor opvoeders, maar ik vind niet dat leerkrachten leerlingen moeten knuffelen. Waar is dat nu goed voor?
Dat begint in de kleuterklas eh. kinderen van 2,5 - 3 jaar hebben echt wel eens nood aan een knuffel. of ga je als leerkracht op afstand blijven als er ene op z'n kin gevallen is, of net zijn potje verf heeft omgestoten?
wanneer stop je ermee? Een kind van 7 kan ook flink vallen op de speelplaats. Is er iets pertinent verkeerd aan om de schouders eens vast te pakken en te zeggen dat het wel in orde komt? Er worden zelfs kusjes gegeven op pijnlijke knietjes.
Kindjes kruipen ook al eens op de schoot. Mijn studenten moeten niet meer op mijne schoot proberen kruipen. Ergens stopt dat dus. Waar is de lijn?
Oud 4 oktober 2010, 15:07   #46
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Inderdaar Nyorsk, over dit thema zouden leerkracht af en toe eens een bijscholing kunnen krijgen. Of althans de mogelijkheid om met elkaar eens te kunnen praten over hoe zij omgaan in dergelijke situaties.
Ik heb zelf ook de opleiding van leerkracht gevolgd, en over dit thema is er iets te weinig gesproken geweest. Alleen dat je 'voorzichtig' moet zijn.
Oud 4 oktober 2010, 15:08   #47
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat begint in de kleuterklas eh. kinderen van 2,5 - 3 jaar hebben echt wel eens nood aan een knuffel. of ga je als leerkracht op afstand blijven als er ene op z'n kin gevallen is, of net zijn potje verf heeft omgestoten?
wanneer stop je ermee? Een kind van 7 kan ook flink vallen op de speelplaats. Is er iets pertinent verkeerd aan om de schouders eens vast te pakken en te zeggen dat het wel in orde komt? Er worden zelfs kusjes gegeven op pijnlijke knietjes.
Kindjes kruipen ook al eens op de schoot. Mijn studenten moeten niet meer op mijne schoot proberen kruipen. Ergens stopt dat dus. Waar is de lijn?
flauw van u ze
Oud 4 oktober 2010, 15:09   #48
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou kusjes toch vermijden als er een kleuter zijn voorhuid tussen zijn rits heeft geritst. Daar ligt volgens mij toch al een duidelijke lijn.

Alle gekheid op een stokje: je hebt een punt, hoor.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 15:10   #49
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Sensoa vliegt wel uit de bocht...dat ze zich bezighouden met hun basisopdracht, voorlichting en preventie tegen soa..

Eén van hun basisopdrachten is seksuele en relationele voorlichting.
Psychoseksuele ontwikkeling van baby tot oudere hoort daarbij.
Oud 4 oktober 2010, 15:11   #50
Cdude
Banneling

Standaard

[quote=Steve_M;5014500]16-jarige broer vervangt de tampon van zijn 13-jarige zusje.
Rode vlag: not done dus

[/Sensoa-mode]
vervangt die door wat ?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 15:11   #51
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou kusjes toch vermijden als er een kleuter zijn voorhuid tussen zijn rits heeft geritst. Daar ligt volgens mij toch al een duidelijke lijn.

idd, als je daarmee begint, staan ze binnen de kortste keren aan te schuiven met hun ritskes

da's trouwens beter dan alle gekheid op een puntje, je hebt een stokje

Laatst gewijzigd door Anna List : 4 oktober 2010 om 15:13.
Oud 4 oktober 2010, 15:12   #52
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

LOL.
Oud 4 oktober 2010, 15:12   #53
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
flauw van u ze
sommigen zouden wel mogen
klote-deontologie
Oud 4 oktober 2010, 15:13   #54
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
klote-deontologie
²
Oud 4 oktober 2010, 15:15   #55
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
klote-deontologie
heb zo als 15 jarige eens een flirt gehad met een 21 jarige lerares

we waren allebei op jeugdvakantie ... en ik zat niet bij haar op school
Oud 4 oktober 2010, 15:23   #56
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja uw voorbeelden lijken me toch duidelijk ... vandaar ook het vlaggensysteem, denk ik, het zijn geen rechtlijnige grenzen die voro ieder in alle omstandigheden gelden he.
ja maar ik heb geen antwoord op mijn voorbeelden eh.
uiteindelijk zijn dat zaken waarover je wel eens wil kunnen praten.
ik kan dat met mijn collega's, maar niet op alle scholen is daar openheid over.
hoe stom zo'n brochure ook lijkt, het kan wel een goed aanknopingspunt zijn om daarover te praten. Sommige dingen die evident lijken, blijken plots niet meer zo evident als het over specifieke leerlingen gaat.

Ook over hét grote taboe: gevoelens voor leerlingen. Ik heb nu het voordeel dat m'n studenten 18+ zijn (of toch bijna) en dat ik niet als pedofiel kan bestempeld worden omdat ik sommige studenten wat knapper vind dan anderen. Maar iedereen weet dat gewone gezonde venten best wel 16-jarige meisjes knap kunnen vinden. Daarom zijn ze nog geen perverten. 't is wel een groot taboe hoe je daar dan in de praktijk mee omgaat. In tijden waarin seksueel misbruik zo op de voorgrond komt lijkt het mij geen overbodige luxe dat daar openlijk over gepraat kan worden, zodat het normale van het abnormale kan gescheiden worden.

Citaat:
wat ik als grootst grensoverschrijdend al zag was een jonge leerkracht lo die aan de schoolpoort eigenlijk mee stond te babbelen met laatstejaars over uitgaan enzo, leek alsof hij geregeld mee ging eigenlijk ... kwam heel pervers over ... ik vond dat niet kunnen eigenlijk
mijn lief had zo ne leerkracht die iedere week strontzat in 't jeugdhuis zat
Oud 4 oktober 2010, 15:25   #57
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
heb zo als 15 jarige eens een flirt gehad met een 21 jarige lerares

we waren allebei op jeugdvakantie ... en ik zat niet bij haar op school
da's iets anders eh
het lijkt me "niet helemaal" correct om met een student in bed te duiken en 'm daarna te quoteren op een examen.
Oud 4 oktober 2010, 15:26   #58
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is pas onzin. Iedereen verschilt in de mate waarin hij lichamelijk contact op prijs stelt. Sommige kinderen hebben het op dit vlak nog moeilijker dan de 'gewone' kinderen, die sowieso al verschillen. Kinderen met autisme kunnen heel afkerig staan van contact, en ook kinderen die seksueel misbruikt worden bijvoorbeeld.
In 2009 nog meegemaakt dat een opvoeder het een goed idee leek te vinden dat iemand met autisme zou 'leren knuffelen'. Komaan zeg.

Ik stelde het overigens ook niet bepaald op prijs dat één van de leerkrachten tijdens een mondeling examen steevast zijn arm om me heen legde. Kan bemoedigend bedoeld zijn hoor, maar hij moet met z'n fikken van mij blijven.
Autistische kinderen bepalen de uitzondering, niet de norm...

Citaat:
Vroeger waren aanrakingen van leerkrachten ook gewoon not done. De leerkracht stond in de Meester-positie, daarin passen vriendelijke knuffels niet. Het is NU dat men niet vies meer is van aanraking, maar toch blijkt het helaas nodig om mensen erop te wijzen dat niet iedereen dat even tof vindt.
Vroeger was het wel degelijk 'done' om kinderen fysiek aan te raken (helaas niet alleen bij wijze van bemoediging, maar ook bij wijze van bestraffing).

En als wij een zwemuurtje hadden, plonsde een van onze leraren, een behaarde dikzak, gewoon mee in bad, in zijn veel te kleine zwembroek. Trauma's dat we d�*�*r aan over hebben gehouden!

Je gaat echt geen weerbare mensen 'kweken' door ze in een sociaal geconstrueerde couveuse op te sluiten, hoor. Laat ze maar een paar builen en schrammen oplopen.

Citaat:
En van wie leren ze dat? Juist, van mensen die het zelf in de praktijk brengen, en kinderen die niet graag aangeraakt worden ook niet per sé gaan aanraken, ook al vindt die leerkracht dat tof.
De leerkracht staat boven de leerling als het gaat om normering, net zoals hij/zij bepaalt wie er mag spreken en wie er moet luisteren, wat kan tussen leerlingen en wat niet, etc. De subjectieve ervaring van kinderen is niet van nature gegeven, maar aangeleerd en veranderbaar. Leerkrachten vervullen een modelfunctie. Dat brengt een verantwoordelijkheid mee, maar die mag nooit zover gaan dat er voor iedere handeling als het ware eerst een contract met wederzijdse toestemming moet worden getekend.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 15:29   #59
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
En als wij een zwemuurtje hadden, plonsde een van onze leraren, een behaarde dikzak, gewoon mee in bad, in zijn veel te kleine zwembroek. Trauma's dat we d�*�*r aan over hebben gehouden!
Ja, wij hadden ook zo ene, echt een beer van een vent met een te korte lont en te losse pollen. Tijdens het zwemuurtje mochten we ons dan 'wreken'. Dat kwam er dan meestal op neer dat hij een van ons net iets te lang onder water hield of nog wat petsen extra verkocht. D�*t waren nog eens tijden, zie.

EDIT: maar geknuffeld werd er toch niet, hoor.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 4 oktober 2010 om 15:31.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 15:33   #60
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht

Lerares leunt over een 15-jarige leerling. GELE VLAG: voorzichtig, kan intimiderend zijn.
In den tijd was dat geen gele vlag met juffrouw Sofie.
het was vlaggemast
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be